Det här med handladdning, är det värt det?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

sneträff

Re: Det här med handladdning, är det värt det?

Inlägg av sneträff »

Om det är skytterörelsen som ger förmåner vet jag inte. har trott att dom köper stora partier utan mellanhänder på nåt sätt. men precisionsammunitionen säljs väl billigare än jaktmatchen
även där man ser den på nätet.
och och dom aktiva klubbarna brukar köpa in större partier så dom får maximal rabatt.
nu antar jag att detsamma gäller kulor, om tillräckligt många skulle vara intreserade av samma kula, men det kanske är mindre troligt.
Men om man tittar på torsbos priser så bör en klubb kunna putsa några ören till på det vid tillräckligt stort inköp. frågan är väl: finns det några stora klubbar med ban/fältskytte kvar?

sneträff
finnjägarn

Inlägg av finnjägarn »

kattafan skrev: 25 aug 2020, 13:05 Glöm inte tiden det tar!

Sen som många nämnt: Prylfällan.
för mig iallafall så tar det lika länge att åka till stan och köpa som att ladda upp patroner där hemma:)
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
Bara7

Inlägg av Bara7 »

OK, tack för er kommentarer.

Jag blev inte klokare, men kommer att avbryta mina planer på seriös satsning av handladdning, då jag inte ser någon kostnadsvinst i det. Utan fortsätter med Normas kulor från de svenska handlarna.

PS. Ni som vet: Går det att byta kulan på befintligt laddad Norma 6.5x55 DL fält mot andra modeller av kulor, typ scenar från Laupa, hornidy...? Eller det är strängt fel att göra så. Man måste ju passa på att fråga när jag nu har experterna på tråden? Ds. :mrgreen:
Älskar tysta bössor! :roll:
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

Bara7 skrev: 25 aug 2020, 13:51 OK, tack för er kommentarer.

Jag blev inte klokare, men kommer att avbryta mina planer på seriös satsning av handladdning, då jag inte ser någon kostnadsvinst i det. Utan fortsätter med Normas kulor från de svenska handlarna.

PS. Ni som vet: Går det att byta kulan på befintligt laddad Norma 6.5x55 DL fält mot andra modeller av kulor, typ scenar från Laupa, hornidy...? Eller det är strängt fel att göra så. Man måste ju passa på att fråga när jag nu har experterna på tråden? Ds. :mrgreen:
Alltså i befintlig hylsa/laddning är det STORT NEJ på den. Kan bli livsfarligt. Tändhatt och krutmängden är baserat på kulan som sitter och vilka tryck CIP anger.

Däremot kan man givetvis, vid handladdning, blanda Federalhattar med Normahylsor, VV-krut och Hornadykulor.
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.
Bara7

Inlägg av Bara7 »

Tack för snabbt svar.
hinkraka skrev: 25 aug 2020, 13:57
Bara7 skrev: 25 aug 2020, 13:51 OK, tack för er kommentarer.

Alltså i befintlig hylsa/laddning är det STORT NEJ på den. Kan bli livsfarligt. Tändhatt och krutmängden är baserat på kulan som sitter och vilka tryck CIP anger.

Däremot kan man givetvis, vid handladdning, blanda Federalhattar med Normahylsor, VV-krut och Hornadykulor.
Användarvisningsbild
jimmy85

Inlägg av jimmy85 »

Beror ju på. Skjuter man väldigt mycket eller har udda kalibrar så lönar det sig. Laddar man bara för några serier på älgbanan o lite jaktskott så tar det några år innan utrustningen betalat sig. Vill man testa massa olika kulor o krut så blir det fort dyrt :mrgreen:
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
Nemesis1971

Inlägg av Nemesis1971 »

JohanL73 skrev: 25 aug 2020, 01:29 Finns ingen anledning att handladda om du inte redan har utrustningen för det.

Gå över till DL Fält för lite mindre vindkänslighet när det är dags för tävling. Ska du ligga och nöta på bana sliter DL Bana lite mindre.

Handlar det bara om skytte och 6,5x55 vinner du marginellt på handladdning.

Handladdning blir bra när du laddar jaktpatroner och i udda kalibrar. En snabb överslagsräkning ger att du måste ladda 5000 patroner 6,5x55 för att det ska gå jämnt upp.
Håller till 100% med om detta! Handladdning är en rolig hobby, men såå roligt är det inte - kan vara helt djävla enerverande enformigt tycker jag i alla fall. Att sitta å ladda 100-tals patroner för övning är inte roligt. Laddar endast mina jaktpatroner vilket är tillfredställande då jag har en udda kaliber samt vill tillverka patroner i standardkalibrar jag inte kan köpa i handeln.
Beauty is in the eye of the Beerholder
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

sneträff skrev: 25 aug 2020, 13:43 Om det är skytterörelsen som ger förmåner vet jag inte. har trott att dom köper stora partier utan mellanhänder på nåt sätt. men precisionsammunitionen säljs väl billigare än jaktmatchen
även där man ser den på nätet.
och och dom aktiva klubbarna brukar köpa in större partier så dom får maximal rabatt.
nu antar jag att detsamma gäller kulor, om tillräckligt många skulle vara intreserade av samma kula, men det kanske är mindre troligt.
Men om man tittar på torsbos priser så bör en klubb kunna putsa några ören till på det vid tillräckligt stort inköp. frågan är väl: finns det några stora klubbar med ban/fältskytte kvar?

sneträff
Tror att många klubbar har för små volymer för att kunna göra några kap när det kommer till mängdrabatt.

Men det finns dock klubbar som sponsrar/subventionerar sina skyttar.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
Fält

Inlägg av Fält »

Nu tycker inte jag att man skall handladda för att spara pengar. Risken är att man får det som en hobby i hobbyn med allt vad det medför.

Vinsten är ganska stor per patron även på 6.5X55. Jag får det till ca 5.20-5.30 per patron med Norma skyttekrut när man köper 1000-5000 tändhattar åt gången och 2000 kulor åt gången.

Så det blir ca 4400 handladdade patroner för samma pris som 3000 fabriksladdade Norma DL Fält för 7.81kr styck (pris i 1000 pack). Golden Target kostar 7.32kr och DL bana 7.54kr.

Man kan förbättra läget lite även på fabriksladdat genom att köpa ganska stora mängder. Då slipper man att hundralapparna rullar iväg på bilresor till ammunitionsleverantören någon gång i månaden. Det kan också betyda att man slipper någon prishöjning, precis som med komponenter till handladdning.

Ammunition som används av skytterörelsen är mer prispressad än övningsammunition för jakt och om det går att skjuta med "klubbens" ammunition levererat per ask så är det givetvis väldigt fördelaktigt att betala 1000 priset för lösa patroner eller askar.
Bara7

Inlägg av Bara7 »

Hej alla,

Fick detta tips om handladdning och det tar jag med mig
https://youtu.be/KAKf98rzFSE

Ha en bra dag
Bara7

Inlägg av Bara7 »

Tack för ditt svar,
Köper du in materialet på något speciellt ställe?

Fält skrev: 25 aug 2020, 15:21 Nu tycker inte jag att man skall handladda för att spara pengar. Risken är att man får det som en hobby i hobbyn med allt vad det medför.

Vinsten är ganska stor per patron även på 6.5X55. Jag får det till ca 5.20-5.30 per patron med Norma skyttekrut när man köper 1000-5000 tändhattar åt gången och 2000 kulor åt gången.

Så det blir ca 4400 handladdade patroner för samma pris som 3000 fabriksladdade Norma DL Fält för 7.81kr styck (pris i 1000 pack). Golden Target kostar 7.32kr och DL bana 7.54kr.

Man kan förbättra läget lite även på fabriksladdat genom att köpa ganska stora mängder. Då slipper man att hundralapparna rullar iväg på bilresor till ammunitionsleverantören någon gång i månaden. Det kan också betyda att man slipper någon prishöjning, precis som med komponenter till handladdning.

Ammunition som används av skytterörelsen är mer prispressad än övningsammunition för jakt och om det går att skjuta med "klubbens" ammunition levererat per ask så är det givetvis väldigt fördelaktigt att betala 1000 priset för lösa patroner eller askar.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Fält skrev: 25 aug 2020, 15:21 Nu tycker inte jag att man skall handladda för att spara pengar. Risken är att man får det som en hobby i hobbyn med allt vad det medför.

Japp, men sedan så måste man ju amortera av sin Präzipress, Dillon Super 1050, eller vad man nu har i priset också. ;)

Så det kräver att man laddar ganska mycket om man tar kapitalkostnaden med också. Å andra sidan så är det ju lite samma sak med bil, och det har jag en det med... :)
Fält

Inlägg av Fält »

Hej,

Jag laddar inte 6.5X55 själv, bara .308 och .223. Men jag kollade priser för en 6.5 creedmoor nyligen och det är samma komponenter som 6.5X55 och bara 20-40öre mer krut i 6.5X55. Så det var mycket lätt att korrigera priset för krutmängden.

Jag köper nästan bara över disk så jag har dålig koll på postorder.

Då jag bara har sex mil till Torsbo handels så köper jag ofta tändhattar där för precisionssladdningar. De har också bra pris på Normas konsumentkrut men jag hittar inte skyttekruten. Jag har köpt gevärskulor på postorder både Gesab och Skytteservice Älmhult och jag tycker båda är mycket bra. Men jag vet inte hur deras frakter är på krut och tändhattar. En egenhet med Gesab är att man hittar kulorna bland ammunitionen och inte under handladdning.

För pistol som står för nästan allt mitt skytte så köper jag gärna på Ammocenter och Caliber 44. Men det har blivit inköp av tändhattar även för det på Torsbo när de har haft riktigt bra pris på sina mässor.
Bara7 skrev: 25 aug 2020, 19:56 Tack för ditt svar,
Köper du in materialet på något speciellt ställe?

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Det här med handladdning, är det värt det?

Inlägg av Velcro Fly »

Spara pengar? Glöm det ifall din förening inte är nån av de som säljer Norma till medlemmar till reducerad pris.
Handlar nog mer om att ha en Hobby inom en Hobby en håller på med .

Men om du vill ha ha ut det mesta o bästa din bössa presterar så duger inte fabriks-GT eller Scenar till.

Men höll inte du på med Pilbåge (där du bygger dina egna pilar o så, ungefär samma sak) eller hur det nu var?
Vill du ha det bästa ( inte dyrare än köpammo, dock inga besparingar o skriva hem om) så finns det inte bland köpeammo.

Monetär vinst ? Sådär.
Bättre, jämnare bulor till samma pris ? Absolut.
Möjlighet o testa oändliga kombinationer ? Definitivt.

Roligt? Per definition!
Senast redigerad av 2 Velcro Fly, redigerad totalt 28 gång.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Fält

Inlägg av Fält »

lasse-a skrev: 25 aug 2020, 19:57

...
Japp, men sedan så måste man ju amortera av sin Präzipress, Dillon Super 1050, eller vad man nu har i priset också. ;)

Så det kräver att man laddar ganska mycket om man tar kapitalkostnaden med också. Å andra sidan så är det ju lite samma sak med bil, och det har jag en det med... :)
Ja i en idealisk värld så skulle man ju ha varit jämnt upp om man köpt ett RCBS kit och laddat ca 2000 patroner. Men på den tiden så är risken stor att man råkat köpa lite bra att ha prylar. Men RCBS kittet har så bra prylar att det är svårt att motivera att byta ut något.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Där finns minsann det mesta en behöver.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Mogge-se

Inlägg av Mogge-se »

Som redan sagts måste man beakta andra värden om man ska kunna anse sig räkna hem detta.

Jag laddar bara jaktammo till 6,5x55, 30-06 och 9,3x62 och tjänar inga stora pengar på det. Däremot känner jag mig tillfredsställd efter att ha hittat laddningar som gör att mina tre olika pipor till samma vapen samskjuter till fullo. Jag känner mig också rätt tillfredsställd när jag ibland måste skjuta några skott för att se att allt stämmer utan att ha ångest för att varje smäll kostar 30:~.

Kapitalkostnaden på utrustningen tycker jag däremot inte ska avskräcka om man vill ge sig in i träsket. Jag har tagit mig ur missbruket två gånger och i princip fått tillbaks pengarna när jag sålt grejerna bägge gångerna. Nästa gång får ungarna sälja skiten.
HELIX, för näsbenets skull..
orienteraren

Inlägg av orienteraren »

Jag har fnyst åt handladdning i många år, om träffbilden är 23 eller 19 mm spelar ingen roll för det villebråd jag jagar (för målskytte är det såklart annorlunda men det sysslar jag inte med). När jag införskaffat en bössa i 416 rigby insåg jag att det inte är realistiskt att åka t skjutbanan med bössan om det kostar 200kr smällen. Fick med en hel del hylsor o kulor med bössan så styckeprisen går säkerligen ner minst 150 kr/smällen. Om man dessutom sparar 30 kr st för 375 h&h ammon och 15 kr för 30-06 jaktammo o någon krona för fmj bör jag ha återbetalt utrustningen rätt så snart.

Men som många säger, för målskytte är den ekonomiska vinsten liten.
Stedingk

Inlägg av Stedingk »

Tips är att gå ihop några stycken om en press. Vi gick ihop fyra st, vilket minskar tiden till "intjänad kostnad" betänkligt. Dessutom får man med sig några stackare ner i laddträsket :mrgreen:
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

Jag började handladda för att jag var tvungen att sätta mig ner när det sa vad en sketen ask färdigladdat kostade på WB en höst för ett tag sedan. Jag har sedan dess lagt så mycket pengar på olika pressar, olika krutdoserare, olika tumlare, hylsverktyg med alla möjliga spezialfeatures, trimmers, svarvar, vågar mm så jag har helt gett upp tanken på att gå plus. MEN det är riktigt schysst nu, när jag inte längre satsar på att skjuta vingarna av flugor utan gått över till vanlig jakt/skytte, att ladda jaktammo för ca 10kr. Allt är ju redan betalt och glömt, så nu känns det snorbilligt :)
Tipset från mig om du ska börja- dras inte med i prylträsket, utan köp ett vettigt kit och kör på det.....och sluta surfa på robban för det är galet dyrt i längden :lol:
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2