Det här med handladdning, är det värt det?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Bara7

Det här med handladdning, är det värt det?

Inlägg av Bara7 »

Har funderat på handladdning och nyligen införskaffat en Sauer 200 STR i 6.5x55, och målet är att börja med fältskytte i kikar klassen. Funderar lite över det med handladdning och om det går att göra skyttet billigare eller det är endast för att göra patronerna bättre än fabriksladdade? Kör idag med Norma DL bana, så den patronen får bli min referens.

Jag har inte så värst mycket tekniska frågor utan det handlar mer om att jag tycker kulor, hylsor, krut, tändhatt har blivit as dyrt i Sverige de senaste åren eller letar jag på fel ställen, vart handlar ni och i vilka kvantiteter eller är handladdning endast till för att få bättre precision i skyttet?

Verkar kul att handladda, men det skall kännas värt det om ni förstår vad jag menar och skulle jag börja så satsas det fullt ut med bra grejor och det hade varit kul om man fick igen den investeringen någon gång i framtiden.

Jag kommer endast att hålla på med kaliber 6.5 x 55

Ha det bra
Älskar tysta bössor! :roll:
sneträff

Re: Det här med handladdning, är det värt det?

Inlägg av sneträff »

om tanken är att köpa utrustningen ny, så är det fel tid med dyr dollar och svag krona.
och ni köper väl diamond line och golden target relativt förmånligt genom skytterörelsen?
så det måste väl skjutas väldigt mycket för att löna sig där, med den kalibern?
Och det är inte helt enkelt i början att hitta max precision.
dyker det däremot upp beg utrustning till bra pris blir kalkylen en annan.

sneträff
Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

Finns ingen anledning att handladda om du inte redan har utrustningen för det.

Gå över till DL Fält för lite mindre vindkänslighet när det är dags för tävling. Ska du ligga och nöta på bana sliter DL Bana lite mindre.

Handlar det bara om skytte och 6,5x55 vinner du marginellt på handladdning.

Handladdning blir bra när du laddar jaktpatroner och i udda kalibrar. En snabb överslagsräkning ger att du måste ladda 5000 patroner 6,5x55 för att det ska gå jämnt upp.
Sökes: Tid på skjutbanan.
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Släpp alla tankar på handladdning om det är pengar det handlar om, vill du dock ha en hobby i hobbyn och känner att du har massvis med tid och pengar över så kör på.
Beretta56e

Inlägg av Beretta56e »

Gör inte det för att spara pengar. Jag gör det för att det är kul och lärorikt. Det är snordyrt. Man testar o laborerar upp pengarna. Är man dessutom prylbög som en annan är blir man aldrig nöjd med vad man har. En ny press, en ny våg, en ny timmer, nya verktyg. Det tar aldrig slut.. För dom få jaktskotten man skjuter är det vansinne. Tävlar man så är det väl mer precisionsinriktat. Ekonomiskt blir det aldrig..
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Beretta56e skrev: 25 aug 2020, 07:03 Gör inte det för att spara pengar. Jag gör det för att det är kul och lärorikt. Det är snordyrt. Man testar o laborerar upp pengarna. Är man dessutom prylbög som en annan är blir man aldrig nöjd med vad man har. En ny press, en ny våg, en ny timmer, nya verktyg. Det tar aldrig slut.. För dom få jaktskotten man skjuter är det vansinne. Tävlar man så är det väl mer precisionsinriktat. Ekonomiskt blir det aldrig..
Snordyrt att komma igång kanske, men skjuter du 2-3000 smälla/sommar så har du snabbt igen pengarna, dessutom får man exakt den patron man önskar :wink:
Min laddutrustning är från 1982, bara kompletterat med verktryg vartefter garderoben har svällt, märket är Pacific
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Det gömmer sej en fara i handladdningen om man tävlar. Det är sååå lätt att tro att resultaten skulle bli bättre om man bara hade... :idea: ...mer prylar!!! Det bussningsverktyget med just den bussningen som håller kulan liiite hårdare, verktyget som svarvar en aaaning jämnare, tricklern som gör arbetet snabbare så man kan koncentera sej på att mäta med det nya mätverktyget för heddspejsning, ja, ungefär så här i det oändliga.

I verkligheten är det oftast bäst att tillbringa tiden ute på banan och skjuta mycket. Här finns i de allra flesta fall mer att hämta resultatmässigt än vid laddbordet. :!:

OMMM man kan hålla sej från prylbögeriet och testbögeriet så är nog handladdning värt det ekonomiskt. Hitta en laddning med en bra kula. Köp 5000 kulor, tändhattar och krut och hylsor så man kan skjuta ut pipan. Då möjligen! Men... så kom en ny intressant kula med lite bättre BC som någon storfräsare vinner en stortävling med... :lol:

Men... detta är skrivet av en handladdare som misslyckats dubbelt, dålig skytt som trivs bäst med kulorna och hylsorna på laddbordet... och den nyaste pressen med bussningsverktygen till den nyaste pipan och en hög med olika kulaskar och nyaste N555-krutet... :oops: :mrgreen:
Användarvisningsbild
pimp45acp

Inlägg av pimp45acp »

Om du samlar in tomhylsorna från den fabriksladdade ammon och säljer för säg 1,50kr/st så finns det inte mycket pengar att tjäna:

Tändhatt: 0,50kr
Krut: 2,50kr
Kula: 4,50kr (?)

Summa 7,50kr/smällen

Fabriksladdat:
Norma diamondline fält: 10kr/smällen
Sälja hylsan: -1,50kr

Summa: 8,50kr/smällen

Kanske andra (billigare) priser på så väl ammo som komponenter om man handlar via skytteombud..

Sen har du hela grejen att det är kul att ladda och du kan anpassa ammo efter ditt vapen/ditt skytte.. besparingen är betydligt mycket större om man laddar jaktammo där en smäll fabriks kan kosta 40:- och en handladdad patron med samma kula kostar 15:-..
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

sneträff skrev: 25 aug 2020, 01:21 om tanken är att köpa utrustningen ny, så är det fel tid med dyr dollar och svag krona.
Dyr dollar??? Den har droppat från 10:40 till 8:76 sen mars.
/ Rikard

Folk som diskuterar omladdningshastighet så fort enkelskottare kommer på tal borde spärras in :twisted:
Sjögren79

Inlägg av Sjögren79 »

Inga pengar att spara, men jag skjuter mer för samma slant.

Plus att det är kul att ladda själv!
Användarvisningsbild
Mille

Inlägg av Mille »

pimp45acp skrev: 25 aug 2020, 10:19 Om du samlar in tomhylsorna från den fabriksladdade ammon och säljer för säg 1,50kr/st så finns det inte mycket pengar att tjäna:

Tändhatt: 0,50kr
Krut: 2,50kr
Kula: 4,50kr (?)

Summa 7,50kr/smällen

Fabriksladdat:
Norma diamondline fält: 10kr/smällen
Sälja hylsan: -1,50kr

Summa: 8,50kr/smällen

Kanske andra (billigare) priser på så väl ammo som komponenter om man handlar via skytteombud..

Sen har du hela grejen att det är kul att ladda och du kan anpassa ammo efter ditt vapen/ditt skytte.. besparingen är betydligt mycket större om man laddar jaktammo där en smäll fabriks kan kosta 40:- och en handladdad patron med samma kula kostar 15:-..
Torsbohandels säljer Norma DL Ban för 7,54 och Fält för 7,81 https://torsbohandels.com/sv/ammunition ... grupp=2934
Borde gå att få för samma pris eller lägre genom föreningen vid samköp, så inte många ören att tjäna på att handladda mtp vad komponenterna kostar! Hylsorna kan du ju ändå sälja!

mvh Mille
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Det beror mycket på hur mycket man skjuter och vilka ambitioner man har.
För egen del så finns inte ens fabriksammo på världskartan.
Hunt to live. Live to hunt
Bara7

Inlägg av Bara7 »

Tack för alla svar,

Slutsats :idea: :
*För ekonomisk vinning, då kan man lika bra lägga ner handladdning.
*För att ta fram det bästa ur given kaliber 6.5x55 kan det vara OK att handladda, annars satsa på Norma DL Fält.

Det var lite det jag kände, får se om det dyker upp en beg. laddutrustning.

Vet ni vart man kan handla 6.5x55 tävlings kulor, krut och primers till bra priser? Handlar främst i landet, är van att även ta hem grejor från andra länder.
Älskar tysta bössor! :roll:
finnjägarn

Inlägg av finnjägarn »

jag laddar 222 och 308 till bana och jakt. samt 9.3x62 till jakt. då jag köpte tog det en sommar för mig att spara in laddutrustningen :)
Senast redigerad av 1 finnjägarn, redigerad totalt 25 gånger.
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
NiTu

Inlägg av NiTu »

Stewe's world on ice skrev: 25 aug 2020, 11:33 Det beror mycket på hur mycket man skjuter och vilka ambitioner man har.
För egen del så finns inte ens fabriksammo på världskartan.
Det viktiga är inte att vinna, det är att delta! :lol:
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inlägg av PerN »

Bara7 skrev: Jag kommer endast att hålla på med kaliber 6.5 x 55
Tveksamt att du kan få det lönsamt men för lite udda kalibrar (som min 6,5x57R )så går det nog att räkna hem plus att jag slipper beställa ammo ett halvår i förväg.
FörVadDetÄrVärt/
PerN
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Bara7 skrev: 25 aug 2020, 12:02 Tack för alla svar,

Slutsats :idea: :
*För ekonomisk vinning, då kan man lika bra lägga ner handladdning.
*För att ta fram det bästa ur given kaliber 6.5x55 kan det vara OK att handladda, annars satsa på Norma DL Fält.

Det var lite det jag kände, får se om det dyker upp en beg. laddutrustning.

Vet ni vart man kan handla 6.5x55 tävlings kulor, krut och primers till bra priser? Handlar främst i landet, är van att även ta hem grejor från andra länder.
Ekonomiska vinster beror helt på vilken mängd du ska skjuta.
Om jag ser till mig själv så värderar jag utrustningen som jag behöver till att bara ladda 6,5x55 till ca 6000 kr. Har genom åren glömt hur mycket 6,5x55 jag laddat men runt tio pipor har jag skjutit ut..
Hunt to live. Live to hunt
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Glöm inte tiden det tar!

Sen som många nämnt: Prylfällan.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
Användarvisningsbild
blancpain

Inlägg av blancpain »

Plus: jag tycker det är en tillfredsställande känsla veta att djuret jag fällt gått ner med en av mina egen-handladdade kulor som jag själv satt ihop :)
"The old man used to say that the best part of hunting and fishing was the thinking about going and the talking about it after you got back"
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

sneträff skrev: 25 aug 2020, 01:21 och ni köper väl diamond line och golden target relativt förmånligt genom skytterörelsen?
:?: :?:
Vilken skytterörelse ger såna förmåner till medlemmar??
Mvh Micke :)

"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har" Stefan Sundström
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately" Benjamin Franklin