Fel expander?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Davidm

Fel expander?

Inlägg av Davidm »

Skulle sätta mig och kalibrer några 22-250rem hylsor med de nya RCBS-verktygen, helkalibrering. Dock så märkte jag efter första hylsan att hylshalsen inte trycktes ihop tillräckligt utan man kan stoppa i en kula utan något som helst motstånd. Jag känner att hylsan trycks ihop när jag har handtaget på pressen längst ner men när jag sedan höjer det igen så känner jag ett rejält motstånd när expanderna drar ut.
Jag plockade isär verktyget och så då att själva ”epanderkulan” inte var skruvad i botten men satt fast så jag kunde inte få loss den. Jag tog då samma del från mitt RCBS 222rem verktyg och då pressades halsen ihop som sig bör.

Vad kan ha blivit fel? Handhavandefel? Fel på insatsen?
Några bössor och en gråhund.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Re: Fel expander?

Inlägg av Fritz Kraut »

Har du en mikrometer? Mät i så fall diametern på expanderkulan.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Davidm

Inlägg av Davidm »

Fritz Kraut skrev: 15 aug 2020, 18:13 Har du en mikrometer? Mät i så fall diametern på expanderkulan.
Gjorde precis det. På expandern till 222:an så var det 0.223 tum och den andra var 0.247 tum. Undrar om de satt i en kaliber 0.25 expander? På bilderna av expanderna på RCBS hemsida så ser det ut så.
Den övre är den som är grövre
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Reklamera...

Gissningsvis ska du ringa din handlare och be honom titta på expandrarna för 243 och 257 i hyllorna. Förmodligen har man stått och plockat med verktygen i butiken och satt tillbaka expandrarna fel på ett par verktyg.

F,
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
jimmy85

Inlägg av jimmy85 »

På ett 6.5 verktyg jag har fick ja slipa o polera expandern med våtslippapper för att den inte skulle sträcka hylsorna på vägen ut.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Davidm

Inlägg av Davidm »

Fritz Kraut skrev: 15 aug 2020, 19:20 Reklamera...

Gissningsvis ska du ringa din handlare och be honom titta på expandrarna för 243 och 257 i hyllorna. Förmodligen har man stått och plockat med verktygen i butiken och satt tillbaka expandrarna fel på ett par verktyg.

F,
Ja jag får ta och kontakta dem så det inte blir tvärt om för någon stackare.
Dard120

Inlägg av Dard120 »

Jag fick ett Lyman verktyg i 9,3x62 som hade en expander för .375 i sig. Mailade Lyman som skickade en ny, korrekt expander, med express från staterna hem i brevlådan.
I mitt fall så var den stämplad med kaliber så var inte svårt att hitta felet när jag skruvade ur expandern..
Kontakta RCBS, de är bra o snabba. Har beställt en del direkt från dem då det varit stört omöjligt att hitta en del prylar hos svenska handlare, o billigare också även med frakt från staterna.