Mäta Friflykt

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Gblenn
Been thanked: 26 times

Re: Mäta Friflykt

Inlägg av Gblenn »

Det går säkert bra att mäta på det sättet och det låter som att man borde kunna få ett ganska exakt mått. Jag skulle nog testa att kamra mha slutstycket också, när du kommit fram till det djup som gör att kulan trillar ur. Sen är det så klart viktigt att använda en hylsa som är skjuten, gärna fler än en gång.

Det viktiga är väl annars att skapa sig en referens. Och endast om du planerar att ligga extremt nära eller i bommarna är det viktigt att veta mer exakt. För många moderna kulor är det nog magasinet som begränsar ändå och du kommer inte fram till bommarna även om du vill (annat än att du singelmatar).

Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Det är ju så otroligt inspirerande att se fler som lyckas få till förbättringar på sina laddningar mha justering av friflykt. Och jag har nu gett mig på att göra ytterligare ett försök att optimera en laddning mha friflyktsjustering. Denna gång var det min 7mm08 som jag fokuserade på, och det gick ju det med... tycker jag.

Jag hade sedan tidigare ett helt gäng med 140gr S&B uppladdade för övning, som jag nu plockade ett gäng från och satte tillbaka i kulisättaren för att trycka ned kulorna i steg som tidigare. Utgångsläget hade, av ingen särskild anledning denna gång, en friflykt på 0.3 mm.

Första treskottsgruppen blev då på 0.36mm och sedan gick jag vidare i steg om 0,06 mm (som innan) upp till 0,72 mm.
Jag hade egentligen tänkt göra samma sak även med jaktammunitionen. Även där hade jag ett gäng laddade patroner, med 139gr LRX, men de gick så otroligt tätt ändå. Nu hade jag visserligen köpt på mig 140gr TTSX (lättare att få tag i) men kände mig lite snål så jag tänkte att jag börjar med att "testa" GRT istället.. Jag lät mig därför nöja med att "konvertera" LRX-laddningen till TTSX, genom att återanvända värdena på Ba och K (i GRT) som jag skrivit på annan plats. Det är ju väldigt snarlika kulor så det fick bli endast en 5-skottare med den av GRT föreslagna laddningen (nästan exakt samma som 139gr LRX)...

Hur som helst så blev resultatet enligt detta "montage" som jag skapat mha Group Size Calculator (mha koordinaterna från SIUS).
Friflyktstest.JPG
HELA gruppen på totalt 19 skott med olika djup blev 2,02cm.

Jag tycker nog inte att det är lika tydligt som förra gången där man verkligen kunde se hur grupperna minskade för varje steg för att sedan öka igen. Nu ser det ut som att jag möjligen kan ha flera "noder", eller i alla fall två?? Dels vid 0,54mm och dels från 0,66 och vidare. Just treskottaren med 0,66m gav lite anspänning då de första två skotten satt med endast 1.1 mm spridning. Egentligen var det motsvarande i gruppen med 0,54mm FF men där var det ju första skottet som skämde gruppen så det blev inget spännande... :?
Är lite nyfiken på att labba lite till och kanske kliva iväg nån mm eller två för att se vad som händer med en stege om jag har "rejält" med FF. Men frågan är väl om det ens går att få till något bättre med en jaktbössa med sugrörspipa och så pass billiga kulor som S&B?
Jag funderar också på om stegens längd ska anpassas efter kaliber? Förra testet var ju 7mmRM med rätt mycket större hylsor och mera krut. Kanske ska man gå ner mot 0,03-0,04 mm steg för att riktigt kunna se noden??

När det gäller TTSX så finns det som synes ingen som helst anledning att slösa fler skott på några friflyktstester.

Och om någon undrar om träffläget med dryga 7cm överslag så kommer det av att jag hade ändrat på siktet och gjorde bara en snabb inskjutning med två skott.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Nu har jag testat vidare med min 7mm08 och denna gång "hoppade" jag hela vägen till 2,08 mm friflykt och vidare därifrån.

Det blir kanske lite spekulationer och teoretiserande och jag har inte speciellt mycket data att gå på, men jag tycker mig kunna se lite intressanta saker och kanske kan man utläsa några "trender" eller vad man kan kalla det.

Dels så verkar träffbildens täthet på något sätt relatera till träffläget, i alla fall på min 7mm08, och framför allt en bit från bommarna. Dvs de grupper som är täta, har alla ett ganska lika träffläge och är högre än de dåliga träffbilderna. I grafen är blå staplar gruppernas storlek i cm och orange staplar är träffläget i cm. Jag tog och anpassade träffläget från tidigare tester så det ser ut att vara under nollan, för att få staplarna åt olika håll.
Gissningsvis har sambandet att göra med pipsvängningarna och alltså pipans riktning när kulan lämnar loppet. I min Tikka 7mmRM med varmintpipa är det kanske inte lika entydigt och avseende höjdläget ser förhållandet ut att vara det omvända. Spontant kan man tänka sig att kulan lämnar på toppen (eller botten) av en svängning när jag har en tajt grupp. Det är ju vid denna punkt som förändringen i pipans läge är minst över tid och alltså borde ge tätast bild. Med 7mmRm så finns några grupper som motsäger detta men... ingen regel utan undantag. :oops:

Den andra slutsatsen man kan tänkas dra är att "noderna" blir kortare ju närmare bommarna man ligger. :idea:
Tycker mig kunna läsa ut detta även av vad andra skriver om att förändringar på någon tusendels tum kan har "stor" påverkan på precisionen. Med en steglängd på 0,06mm (drygt 2 tusendels tum), och startläge 0,3mm från bommarna så antyder grafen nästan en slumpartad förändring över stegen. När jag sedan flyttat mig ut till 2mm och bortåt, så blir bilden tydligare och noderna längre och lättare att identifiera.
Kanske är det så enkelt att det handlar om relationer. När vi ligger riktigt nära bommarna (0.36mm) är ett steg på 0,06mm en förändring på hela 17%, men ute runt 2mm är det istället en ändring på ca 3% av friflykten...

Första test med 7mm-08
7-08 0.32mm.JPG

Andra test med längre friflykt 7mm-08
7-08 2mm.JPG

Tidigare test med 7mmRM
7-RM.JPG

För att riktigt testa ut detta skulle jag egentligen dra hela serien från 0,72mm till 2,08mm och se om noderna ökar i bredd vartefter friflykten ökar. Men kanske är det någon annan där ute som gjort liknande eller har data som kan komplettera "analysen"??

OM det stämmer att noderna trycks ihop närmare bommarna så är ju konsekvensen att det blir viktigare att ha bra verktyg till hands om man vill jobba i det området. Optimalt borde man alltså ha en kulisättare som "tar" på samma ställe som bommarna gör, inte längre fram som i stort sett alla kulisättare verkar göra. Samma sak gäller det verktyg man använder för att mäta med...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Stewe's world on ice
Has thanked: 5 times
Been thanked: 54 times

Inlägg av Stewe's world on ice »

Gblenn skrev:
22 sep 2020, 18:20
Nu har jag testat vidare med min 7mm08 och denna gång "hoppade" jag hela vägen till 2,08 mm friflykt och vidare därifrån.

Det blir kanske lite spekulationer och teoretiserande och jag har inte speciellt mycket data att gå på, men jag tycker mig kunna se lite intressanta saker och kanske kan man utläsa några "trender" eller vad man kan kalla det.

Dels så verkar träffbildens täthet på något sätt relatera till träffläget, i alla fall på min 7mm08, och framför allt en bit från bommarna. Dvs de grupper som är täta, har alla ett ganska lika träffläge och är högre än de dåliga träffbilderna. I grafen är blå staplar gruppernas storlek i cm och orange staplar är träffläget i cm. Jag tog och anpassade träffläget från tidigare tester så det ser ut att vara under nollan, för att få staplarna åt olika håll.
Gissningsvis har sambandet att göra med pipsvängningarna och alltså pipans riktning när kulan lämnar loppet. I min Tikka 7mmRM med varmintpipa är det kanske inte lika entydigt och avseende höjdläget ser förhållandet ut att vara det omvända. Spontant kan man tänka sig att kulan lämnar på toppen (eller botten) av en svängning när jag har en tajt grupp. Det är ju vid denna punkt som förändringen i pipans läge är minst över tid och alltså borde ge tätast bild. Med 7mmRm så finns några grupper som motsäger detta men... ingen regel utan undantag. :oops:

Den andra slutsatsen man kan tänkas dra är att "noderna" blir kortare ju närmare bommarna man ligger. :idea:
Tycker mig kunna läsa ut detta även av vad andra skriver om att förändringar på någon tusendels tum kan har "stor" påverkan på precisionen. Med en steglängd på 0,06mm (drygt 2 tusendels tum), och startläge 0,3mm från bommarna så antyder grafen nästan en slumpartad förändring över stegen. När jag sedan flyttat mig ut till 2mm och bortåt, så blir bilden tydligare och noderna längre och lättare att identifiera.
Kanske är det så enkelt att det handlar om relationer. När vi ligger riktigt nära bommarna (0.36mm) är ett steg på 0,06mm en förändring på hela 17%, men ute runt 2mm är det istället en ändring på ca 3% av friflykten...

Första test med 7mm-08
7-08 0.32mm.JPG

Andra test med längre friflykt 7mm-08
7-08 2mm.JPG

Tidigare test med 7mmRM
7-RM.JPG

För att riktigt testa ut detta skulle jag egentligen dra hela serien från 0,72mm till 2,08mm och se om noderna ökar i bredd vartefter friflykten ökar. Men kanske är det någon annan där ute som gjort liknande eller har data som kan komplettera "analysen"??

OM det stämmer att noderna trycks ihop närmare bommarna så är ju konsekvensen att det blir viktigare att ha bra verktyg till hands om man vill jobba i det området. Optimalt borde man alltså ha en kulisättare som "tar" på samma ställe som bommarna gör, inte längre fram som i stort sett alla kulisättare verkar göra. Samma sak gäller det verktyg man använder för att mäta med...
Friflykten behöver inte ens producera samma noder i samma bössa med samma kula om du tex byter krut eller necktension. Har man haft över 10 pipor i samma kaliber i samma lås så märker man att det blir svårare och svårare för varje pipa att skapa tumregler fullt ut. Vissa saker kan funka i hög grad på en hög procent men att nå högsta graden så kan förutfattade meningar vara ens värsta fiender. :)
Hunt to live. Live to hunt

Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Stewe's world on ice skrev:
22 sep 2020, 18:56
Friflykten behöver inte ens producera samma noder i samma bössa med samma kula om du tex byter krut eller necktension. Har man haft över 10 pipor i samma kaliber i samma lås så märker man att det blir svårare och svårare för varje pipa att skapa tumregler fullt ut. Vissa saker kan funka i hög grad på en hög procent men att nå högsta graden så kan förutfattade meningar vara ens värsta fiender. :)
Vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg... Detta handlade som tidigare endast om att hitta noder genom att ändra friflykten, inget annat.
Vad betyder "funka i hög grad på en hög procent men att nå högsta graden"?? Och vad är det för förutfattade meningar du syftar på?

Stewe's world on ice

Gblenn skrev:
22 sep 2020, 19:27
Stewe's world on ice skrev:
22 sep 2020, 18:56
Vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg... Detta handlade som tidigare endast om att hitta noder genom att ändra friflykten, inget annat.
Vad betyder "funka i hög grad på en hög procent men att nå högsta graden"?? Och vad är det för förutfattade meningar du syftar på?
Om resultatet är för splittrat när du justerar col så finns ju även möjlighet att ändra necktension och eller krut för att få bättre respons.

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Has thanked: 10 times
Been thanked: 79 times

Mäta Friflykt

Inlägg av Velcro Fly »

Att inte tala om tändhatt ... ;)
En annan sort av TH (Std vs BR vs Magnum) ändrar saker o ting de med.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Jag betvivlar inte att andra förändringar kan ge ändringar i resultatet. Och det skulle så klart vara intressant att se om noderna kan bli lättare att identifiera genom att tex byta krut, eller förändra necktension. Jag antar att syftet skulle vara att få bättre stabilitet kring förbränning/tryck och därmed eliminera ev variationer som kommer därifrån så att effekten av friflyktsjusteringen blir än mer avgörande. Hade jag obegränsat med tid, och pengar, skulle jag inte ha något emot att köra samma test flera gånger (med respektive krut, tändhatt och necktension).

Nu var, tycker jag, det intressanta för mig att det ser ut som att det är en skillnad i nodernas "tydlighet" eller bredd, beroende på den totala friflykten, allt annat lika. Och jag tycker helt enkelt att det vore intressant att höra om andra gjort liknande observationer??

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 176 times
Been thanked: 169 times

Inlägg av Anders Ö »

Det här med friflyktsjustering i dessa små steg är nog relativt nytt för gemene man tror jag...

Att folk har provat att "ändra" friflykten med kanske 0.5-1.0 mm och fått det ena eller andra resultat är ju känt , men med den informationen som vi har nu från Erik Cortinas metod att så små variationer som 0.06mm ger helt klart noterbara variationer, och dessutom i vågform där precisionen kommer och går så inser man ju rätt snabbt att ändra friflykten med 0.5-1.0mm åt gången är på tok för grovt och är mer rysk roulett än nån vidare klinisk sökväg till förbättringar i precisionen :idea:

Jag tycker mig se att fler på amerikanska forum och på youtube börjat få upp ögonen för detta , så innom en snar framtid tror jag att detta är det ny OCW och 10Round :wink:

Relationen i procent mellan kort och lång friflykt och nodernas längd , och att det blir mer kritiskt ju närmare bommarna man kommer med både det ena och andra i innerballistiska skeenden tycker jag låter helt logiskt.
Jag tor att en längre friflykt slätar ut eventuellt små fel i necktension och krut/hylsvolym och ger en ett lägre ES och längre noder , omen möjligt att kort friflykt ger några procent mindre träffbilder precis i noderna , men dr är då kortare och det är därför bänkskyttarna håller på och justerar både det ena och andra tillochmed under skyttedagen för att det skall stämma för den specifika temperaturen och annat som jag inte är insatt i ...
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Stewe's world on ice

Gblenn skrev:
22 sep 2020, 20:18
Jag betvivlar inte att andra förändringar kan ge ändringar i resultatet. Och det skulle så klart vara intressant att se om noderna kan bli lättare att identifiera genom att tex byta krut, eller förändra necktension. Jag antar att syftet skulle vara att få bättre stabilitet kring förbränning/tryck och därmed eliminera ev variationer som kommer därifrån så att effekten av friflyktsjusteringen blir än mer avgörande. Hade jag obegränsat med tid, och pengar, skulle jag inte ha något emot att köra samma test flera gånger (med respektive krut, tändhatt och necktension).

Nu var, tycker jag, det intressanta för mig att det ser ut som att det är en skillnad i nodernas "tydlighet" eller bredd, beroende på den totala friflykten, allt annat lika. Och jag tycker helt enkelt att det vore intressant att höra om andra gjort liknande observationer??
Fruktansvärt olika, i vissa pipor ja i andra nej. I regel så är det givetvis mindre skillnad mellan 2 mm och 2,1 mm friflykt än 0 och - 0,1. Men det beror mycket på om man har trögt eller snabbt krut för kalibern eller om man justerar högre initialt tryck från att kulan är i bom med necktension. Ibland har man en runout och då kan förhöjningen i precision med låg ff och speciellt kulan i bom vara pga att kulan har mindre avvikelse när den når bommarna.

Stewe's world on ice

Anders Ö skrev:
22 sep 2020, 20:45
Det här med friflyktsjustering i dessa små steg är nog relativt nytt för gemene man tror jag...

Att folk har provat att "ändra" friflykten med kanske 0.5-1.0 mm och fått det ena eller andra resultat är ju känt , men med den informationen som vi har nu från Erik Cortinas metod att så små variationer som 0.06mm ger helt klart noterbara variationer, och dessutom i vågform där precisionen kommer och går så inser man ju rätt snabbt att ändra friflykten med 0.5-1.0mm åt gången är på tok för grovt och är mer rysk roulett än nån vidare klinisk sökväg till förbättringar i precisionen :idea:

Jag tycker mig se att fler på amerikanska forum och på youtube börjat få upp ögonen för detta , så innom en snar framtid tror jag att detta är det ny OCW och 10Round :wink:

Relationen i procent mellan kort och lång friflykt och nodernas längd , och att det blir mer kritiskt ju närmare bommarna man kommer med både det ena och andra i innerballistiska skeenden tycker jag låter helt logiskt.
Jag tor att en längre friflykt slätar ut eventuellt små fel i necktension och krut/hylsvolym och ger en ett lägre ES och längre noder , omen möjligt att kort friflykt ger några procent mindre träffbilder precis i noderna , men dr är då kortare och det är därför bänkskyttarna håller på och justerar både det ena och andra tillochmed under skyttedagen för att det skall stämma för den specifika temperaturen och annat som jag inte är insatt i ...
I bänkskyttet har man fördelen att man har en sightertavla med fritt antal skott på vilket gör att man kan testa en laddning eller två utanför sina tävlingsskott.
Jag hade en fruktansvärd första tävling på SM i år där jag kom till tävlingen med en bössa som inte sköt ok och blev näst sist. Testade en hel del under tävling med två kulor två laddvikter och en del col. Jag kör med schims på seatern vilket underlättar en hel del om det ska gå undan i testandet, sen preppar man även hylsorna och rengör bössan mellan serierna så det blir snabbt stressigt. Det ordnade dock upp sig med lite tester och jag fick med mig ett guld tre silver och två brons hem.
Receptet denna gång blev en relativt låg laddvikt, hård tension och full jam.

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Ja Steve :idea:
Det var precis så jag menade, bänkskytte där den absolut yttersta precision eftersträvas med alla medel om det även är en extrem precision i ett mycket smalt band .

För oss jägare och normalskyttar så klarar man sig med den 3dubbla spridningen och är ändå riktigt glad :mrgreen:

Som det brukar skrivas ... "min bössa skjuter 10mm hela dagen"
Och det brukar svaras ...."börja skjut bänkskytte"

Jag menar , har man mellan 10-15 mm i spridning med en icke bänkbössa så kan man kalla sig hemma, och det viktiga är inte att förbättra precision, utan behålla den skapligt konstant i ett större spann av variabler i den innerballistiska delen .
För långhållsskytte så är även ES i hög grad viktigare än extrem enhålsprecision.

Jag vet att du vet all detta :idea: :!: :wink:
Jag bara skriver ..... :D

Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Anders Ö skrev:
22 sep 2020, 20:45

Ja det är nog nytt för många, men samtidigt har det funnits med i bakgrunden under ganska lång tid... Tycker mig ha sett i var och varannan tråd med frågor kring laddstegar, att någon skrivit "sedan labbar du med friflykten"... Alltid utan att specificera vad det egentligen handlar om, och som du säger så har säkert de få som faktiskt testat, inte riktigt vetat vad man skulle göra, och kanske inte heller lyckats särskilt väl. Annars skulle man nog sett mer av detta tidigare.
Själv har jag nog mest noterat termen, men aldrig riktigt brytt mig förrän nyligen. Förutom att ta mäta upp vilken friflykt jag haft, för det har man ju lärt sig att man ska... :)

Hoppas det kommer mer och utförligare information om internballistiken framöver, och vad det faktiskt är som sker. Alltså riktiga vetenskapliga förklaringar... Inte minst i relation till andra parametrar som man ju också kan ändra, inklusive neck tension och krut/tändhatt.

Jag har funderat en del på detta med noder, och vi talar ju om noder i minst två olika sammanhang här. Dels när det gäller OBT/OCW och krutladdningen vi utgår från när vi påbörjar friflyktsjusteringen. Och sedan ser vi noder igen, men på en annan mer detaljerad nivå.
Min egen teori kring detta är att det handlar om att vi jobbar med harmoniska svängningar av helt olika ordning, i steg. I första steget letar vi kanske laddning mha OBT, och vi adresserar då vi primärt de "lägre" frekvenserna och förändringar i piptid på 0,05-0,1 millisekunder (runt 1000 Hz). Friflyktsjusteringen däremot innebär istället förändringar på runt en halv mikrosekund. :shock:
Man kan enkelt testa detta i GRT genom att ändra Cartridge Length och titta på förändringen i Barrel Time...

Med tanke på hur små skillnader i piptid som friflyktsjusteringen ger, är det inte konstigt alls att byte av krut eller tändhatt ger STORA förändringar. Eller för den delen en ny pipa, som i detta sammanhang ser "helt" annorlunda ut för kulan. Bara en tiondels mm skillnad i piplängd (obeaktat små skillnader i diameter eller patronläge) motsvarar nästan en halv mikrosekund. Det är ju detsamma som steget mellan två noder om man har "lång" friflykt, eller mellan flera noder om man ligger nära bommarna... :!:

Mina egna funderingar kring detta med "jam" är att man genom att trycka kulan i bommarna mer eller mindre helt tar bort alla variationer i kulans form och längd samt ev runout som Stewe skrev. Finliret man istället kan jobba med blir då neck tension, efter att ha kommit nära nog mha krutval och tändhatt. Antagligen kan man mha neck tension, om man har verktygen för det, skapa lika små förändringar i piptid som man åstadkommer mha friflyktsförändringarna (kanske ännu mindre steg tom?). Det kräver dock andra verktyg och är kanske ännu svårare för gemene man.

Jag tänker nu att om man ska testa detta med friflykt är det dels bra att skaffa sig något verktyg som gör det möjligt att ställa in sättdjupet tillräckligt noggrant. Och givetvis mäta på ett bra sätt så man kan verifiera sin inställning.
Sen är det nog lämpligt att börja labba kring lite längre friflykt, heller än att ligga för nära bommarna. Givet att det där är mindre känsligt och noderna blir längre och tydligare... :idea:

Användarvisningsbild
turbo87
Has thanked: 67 times
Been thanked: 89 times

Inlägg av turbo87 »

Angående mitt resultat där jag hittar noder med hjälp av 0.1mm ändringar så ligger friflykterna på runt 3-4mm. Så den teorin verkar stämna bra
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Delta hd 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Edit ..Som svar på Gblenn.
Och skaffa sig en Fullracebänkskyttebössa med tillbehör så stt man kan utvärdera vad som gör vad .... :mrgreen:

Jag håller med dig (tror)om de olika noderna att de verkar på olika plan .
OBT-OCW arbetar mot att ha chockvågen långt ifrån mynningen .
Friflyktsjustering mot att släppa kulan vid rätt tillfälle där mynningen vänder vid nån svängning .

Jag är helt nöjd med dessa två verktyg , och tror att det blir svårt att räkna ut detta på ett vis som går att använda och lita på ...

Det är ju kul att labba och skjuta också :mrgreen:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Helst så skulle jag ju "vilja" att OBT-OCW är bara pipsvängningar :!: :mrgreen: , så att man kan välja vilken hastighet man vill med bra
tryck-fyllnadsgrad-ES och bara tuna in precisionen med friflyktsjustering.

Det skulle vara intressant att ta en sk WTF-load som även är anti-OBT och se om det gick att tuna in den med friflyktsjustering , och sen kolla om den är stabil mot krutförändring som en bra OCW är :?:

Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Anders Ö skrev:
23 sep 2020, 12:14
Edit ..Som svar på Gblenn.
Och skaffa sig en Fullracebänkskyttebössa med tillbehör så stt man kan utvärdera vad som gör vad .... :mrgreen:

Jag håller med dig (tror)om de olika noderna att de verkar på olika plan .
OBT-OCW arbetar mot att ha chockvågen långt ifrån mynningen .
Friflyktsjustering mot att släppa kulan vid rätt tillfälle där mynningen vänder vid nån svängning .

Jag är helt nöjd med dessa två verktyg , och tror att det blir svårt att räkna ut detta på ett vis som går att använda och lita på ...

Det är ju kul att labba och skjuta också :mrgreen:
Som verktyg för en vanlig jägare som jag som gillar att skjuta är det definitivt fullgott. Egentligen är väl friflyktsjustering tom lite av överkurs, för jakt i alla fall. Men det är för att det är så kul att skjuta, experimentera och dessutom lära sig, som gör att jag över huvud taget bryr mig. Jag törs nästan säga att jag lärt mig mer om mina vapen sedan jag började leka med GRT och detta än jag gjort under hela tiden fram till dess. Och det ger ett enormt förtroende för utrustningen när man börjar veta mer i detalj hur den presterar.

En tanke jag haft och som jag faktiskt testade var att när man gör stora förändringar i friflykt, som den från 0,3 till 2mm, så får man samtidigt en ganska väsentlig ändring i fart/tryck. Enligt GRT skulle jag backa 0,5gr krut, vilket jag gjorde. De bästa grupperna i det testet var bara några mm sämre än de jag hade närmare bommarna så troligen kom jag (tillbaka) in på OBT-noden på det sättet. Kan ju vara något att tänka på, och kanske borde utvärderas även det om tid finns...

Håller med om att det vore intressant att göra ett test även för att verifiera ff-ändring för en riktigt dålig laddning...

Förresten, träffläget som jag hade med i mina grafer är ju också intressant att kika på. Enligt OBT/OCW är de också en del i sökandet, och kan hjälpa till att hitta rätt till noden. Ska nog börja skapa sådana grafer för allt mitt experimenterande framöver...

Pattedog

Inlägg av Pattedog »

Tar o väcker tråden till liv igen.
Jag tänkte börja labba också, har kört friflykt innan, fast då i 0,5mm steg, då hann man passera många noder :roll:
Kör själv magnum och det verkar som att overbore-patronerna trivs bäst med rätt mycket friflykt, dom nämner det i detta testet, vet inte om ni har sett den?

https://precisionrifleblog.com/2020/03/ ... velopment/
Bergara B14 HMR .300 Win Mag
Remington 700 BDL .308 Win

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Pattedog skrev:
23 nov 2020, 08:46
Tar o väcker tråden till liv igen.
Jag tänkte börja labba också, har kört friflykt innan, fast då i 0,5mm steg, då hann man passera många noder :roll:
Kör själv magnum och det verkar som att overbore-patronerna trivs bäst med rätt mycket friflykt, dom nämner det i detta testet, vet inte om ni har sett den?

https://precisionrifleblog.com/2020/03/ ... velopment/
Om du har de andra parametrarna uppfyllda med kulan en kaliber ned i halsen , att patronen får plats i magasinet , så kan du lägga dig på 2mm och minska längden med steg om 0.10mm , och för finlir när du hittat nåt intressant så kan du gå ned på 0.05mm steg.

Jag har ca 5mm friflykt på 308an och det är extermt bra precision för en standardbössa , konstant 15mm eller mindre :idea:

Vi jägare
Has thanked: 1 time

Inlägg av Vi jägare »

turbo87 skrev:
10 aug 2020, 14:33
Velcro Fly skrev:
10 aug 2020, 14:19
Anders Ö skrev:Det har varit en
knep-och-knåp-dag i dag alltså :mrgreen:

Bra utvärdering tycker jag :idea:

Ditt DIYverktyg eller hornadys verktyg där man borrar ur botten och gängar dit stopp-röret är ju överlägset enkelt att använda , förutom själva borrningen och gängningen ....

https://www.jakt.se/hornady-oal-gauge

VelcroFly verkar också gå på den linjen , men jag vet inte vad det var för märke...?
Nått dyyyyrt antar jag :mrgreen: :wink:
Så mycket dyrare än Hornady var den inte .
Håller dock helt annan nivå på precis allt ;)
Det bästa med den är att den är gängad med M8x.75 , en helt vanlig gänga det finns gängtappar till o köpa överallt. Till skillnad till Hornady vars kostiga gänga är ”unobtanium” även i USA. :-)
Man gängar hylsor skjutna i sin egen bössa/patronläge.
Jag köpte faktiskt en gängtapp på ebay med rätt gänga till hornady oal. Så jag gör egna hylsor
Vad är det för gänga på tappen du köpte till Hornady?