Tvätt

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Akilles81

Tvätt

Inlägg av Akilles81 »

Hur viktigt är det att tvätta hylsorna som är skjutna 1-3 gånger?
Man läser ganska mycket olika och även endel som bara torkar rent hylsorna efter kalibreringen och sedan gör klart patronerna.

Vad bör man tvätta hylsorna med om man lägger ner dom i hett vatten?
Är det någon större ide att koka hylsorna eller måste man köra dom i tumlare eller ultraljudstvätt?
Användarvisningsbild
börje

Re: Tvätt

Inlägg av börje »

I början av min handladdningsbana tvöttades inte hylsorna trots många omladdningar. Dom blev rejält mörka men funkade som vanligt. Numera tumlar jag mina hylsir efter några omladdningar, viktigt dock att det inte finns sandkorn på dom när man kalibrerar
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
Mille

Inlägg av Mille »

Om hylsorna har oxiderat och man inte har tillgång till tumlare så kan man tvätta dem i hett vatten med lite diskmedel, citronsyra och salt.
Oxiden försvinner, men de blir inte skinande rena utan lite matta i ytan.
Är det litet antal hylsor så kan man köra med LEE's hylshållare i skruvdragare/borrmaskin och putsa dem med fin stålull så blir de riktigt blanka.

Men för funktionens skull så är det helt onödigt, dock så är det lättare att se antydningar till sprickbildning/hylsseparation på en riktigt ren hylsa.

mvh Mille
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Ska man köra dom i vattenbad så blanda inte diskmedel tex yes och citronsyra för då tar dom ut varandra.
Fält

Inlägg av Fält »

Ogster2 skrev: 03 aug 2020, 10:13 Ska man köra dom i vattenbad så blanda inte diskmedel tex yes och citronsyra för då tar dom ut varandra.
Så länge det finns något smörjmedel kvar på hylsorna så ger en kombination av yes och citronsyra väldigt mycket bättre resultat än om man bara har yes eller citronsyra. Så att säga att de tar ut varandras tycker jag inte att stämmer med verkligheten.

Då jag inte kan något om kemi så skulle det vara intressant att veta hur de skall ta ut varandra?
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Fält skrev:
Ogster2 skrev: 03 aug 2020, 10:13 Ska man köra dom i vattenbad så blanda inte diskmedel tex yes och citronsyra för då tar dom ut varandra.
Så länge det finns något smörjmedel kvar på hylsorna så ger en kombination av yes och citronsyra väldigt mycket bättre resultat än om man bara har yes eller citronsyra. Så att säga att de tar ut varandras tycker jag inte att stämmer med verkligheten.

Då jag inte kan något om kemi så skulle det vara intressant att veta hur de skall ta ut varandra?
+1. Har kört denna kombo i några år nu, med riktigt bra resultat. Enkelt och snabbt, inget krångel. Har jag bråttom struntar jag i tvätten.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Fält skrev:

Citronsyra har ett lågt ph-värde medans yes har ett basiskt ph-värde, dvs blandar man dom tar man bort citronsyrans effekt.

Jag kör citronsyra först och efteråt med yes.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Ogster2 skrev:
Fält skrev:

Citronsyra har ett lågt ph-värde medans yes har ett basiskt ph-värde, dvs blandar man dom tar man bort citronsyrans effekt.

Stämmer det du skriver, men trots det blir det riktigt blankt ändå.

Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

jdrotz skrev:
Ogster2 skrev:
Fält skrev: Så länge det finns något smörjmedel kvar på hylsorna så ger en kombination av yes och citronsyra väldigt mycket bättre resultat än om man bara har yes eller citronsyra. Så att säga att de tar ut varandras tycker jag inte att stämmer med verkligheten.

Stämmer det du skriver, men trots det blir det riktigt blankt ändå.

Jodå men det blir blankare om man gör två separata bad, tar iofs dubbelt så lång tid.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Min pappa är starkare...... :mrgreen:
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Fält

Inlägg av Fält »

Att de två ger bäst resultat var för sig tycker jag att är tydligt men det blir lite för omständigt. Jag måste tvätta först med Yes, annars gör smörjmedlet att citronsyran fungerar dåligt. Jag tillsätter Yes för att det behövs och för att det fungerar. Med enbart citronsyra så har hylsorna kvar en fet hinna och blir ofta inte rena även om de körs länge i en frisk lösning.

Är det för mycket lanolin så hjälper det inte med några gram Yes, de måste då förtvättas för att syran skall kunna göra sitt. Dvs röras runt i en balja hett vatten med mycket diskmedel i någon minut innan de sköljs.

Sedan måste hylsorna givetvis sköljas för att få bort syran, då använder jag också yes.
Akilles81

Inlägg av Akilles81 »

Men är det så att det inte fyller någon viktig funktion att tvätta hylsorna?
Annat än att dom blir blanka och lättare att granska.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Akilles81 skrev: Men är det så att det inte fyller någon viktig funktion att tvätta hylsorna?
Tillfredsställelse inte att förakta.

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Akilles81

Inlägg av Akilles81 »

Ingvar skrev: 03 aug 2020, 16:19
Akilles81 skrev: Men är det så att det inte fyller någon viktig funktion att tvätta hylsorna?
Helt klart
Men som nya vill man få med alla viktiga steg och varför
Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

Akilles81 skrev: 03 aug 2020, 16:37
Ingvar skrev: 03 aug 2020, 16:19
Helt klart
Men som nya vill man få med alla viktiga steg och varför
Jag TROR inte att det är så viktigt att hylsorna är fria från sot inuti. Men jag rengör dem ändå. Jag tänker såhär...
  • Patronläget ska rengöras, åtminstone lite grovt för att få jämn antändning,
  • Smörjmedlet ska bort efter kalibrering, även det som är inuti halsen,
  • Ytan ska bli så ren att jag lätt ser begynnande sprickor o dyl.
För att uppnå punkterna ovan, så behöver jag tvätta hylsorna. Det resulterar i att de blir rena invändigt, på köpet. Har därför aldrig behövt jämföra invändigt skitiga mot invändigt rengjorda patroner. Jag har bara skjutit det senare slaget.

Personligen har jag med tiden tröttnat på handtvätt i dunk eller hink, och har unnat mig en ultraljudstvätt. Då blir det jääävligt rent inuti dessutom! Men jag kommer inte att försöka övertala nybörjare, eller sällan-laddare att UL-tvätt är 'the way to go'.
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.
joso09

Inlägg av joso09 »

OM jag tvättar.... så sätter jag dom på pinnarna i diskmaskin... Men oftast skiter jag i tvätten för mina hylsor ska inte bli sandiga eller speciellt duktiga...
Användarvisningsbild
jimmy85

Inlägg av jimmy85 »

Jag tvättar nån gång ibland bara.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
joso09

Inlägg av joso09 »

Denna tråd fick mig att damma av ul-tvätten först med lite Yes sen med LQ9 och visst blir hylsorna renare och snygga. Men blir ännu fler moment i den tråkiga hylsfixar delen av handladdningen men lite sköj med snygga hylsor men inte mer.
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

joso09 skrev: 03 aug 2020, 18:50 OM jag tvättar.... så sätter jag dom på pinnarna i diskmaskin... Men oftast skiter jag i tvätten för mina hylsor ska inte bli sandiga eller speciellt duktiga...
Med diskmedel eller bara en "ren" maskin?
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.
joso09

Inlägg av joso09 »

Diskade hylsor i maskin på samma sätt som all annan disk. Köpte sen en billig ul-tvätt.
Ultraljudstvätten med yes och sedan LQ9 är dock smidigare och ger blankare hylsor. Så blanka att man kan skrämma vilt med dom. Men med Brasso blir dom ännu blankare! Har tidigare funderat på att skaffa tummlare, men det gör jag inte längre. Jag tycker att det "jobbiga" med tvätt är torkningen. Men det har jag löst med stort förråd av tomhylsor som e redo för tändhatt så jag slipper vänta på när jag vill ladda snabbt.