Tvätt
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
-
Tvätt
Hur viktigt är det att tvätta hylsorna som är skjutna 1-3 gånger?
Man läser ganska mycket olika och även endel som bara torkar rent hylsorna efter kalibreringen och sedan gör klart patronerna.
Vad bör man tvätta hylsorna med om man lägger ner dom i hett vatten?
Är det någon större ide att koka hylsorna eller måste man köra dom i tumlare eller ultraljudstvätt?
Man läser ganska mycket olika och även endel som bara torkar rent hylsorna efter kalibreringen och sedan gör klart patronerna.
Vad bör man tvätta hylsorna med om man lägger ner dom i hett vatten?
Är det någon större ide att koka hylsorna eller måste man köra dom i tumlare eller ultraljudstvätt?
- börje
Re: Tvätt
I början av min handladdningsbana tvöttades inte hylsorna trots många omladdningar. Dom blev rejält mörka men funkade som vanligt. Numera tumlar jag mina hylsir efter några omladdningar, viktigt dock att det inte finns sandkorn på dom när man kalibrerar
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
- Mille
Om hylsorna har oxiderat och man inte har tillgång till tumlare så kan man tvätta dem i hett vatten med lite diskmedel, citronsyra och salt.
Oxiden försvinner, men de blir inte skinande rena utan lite matta i ytan.
Är det litet antal hylsor så kan man köra med LEE's hylshållare i skruvdragare/borrmaskin och putsa dem med fin stålull så blir de riktigt blanka.
Men för funktionens skull så är det helt onödigt, dock så är det lättare att se antydningar till sprickbildning/hylsseparation på en riktigt ren hylsa.
mvh Mille
Oxiden försvinner, men de blir inte skinande rena utan lite matta i ytan.
Är det litet antal hylsor så kan man köra med LEE's hylshållare i skruvdragare/borrmaskin och putsa dem med fin stålull så blir de riktigt blanka.
Men för funktionens skull så är det helt onödigt, dock så är det lättare att se antydningar till sprickbildning/hylsseparation på en riktigt ren hylsa.
mvh Mille
-
Så länge det finns något smörjmedel kvar på hylsorna så ger en kombination av yes och citronsyra väldigt mycket bättre resultat än om man bara har yes eller citronsyra. Så att säga att de tar ut varandras tycker jag inte att stämmer med verkligheten.
Då jag inte kan något om kemi så skulle det vara intressant att veta hur de skall ta ut varandra?
- jdrotz
+1. Har kört denna kombo i några år nu, med riktigt bra resultat. Enkelt och snabbt, inget krångel. Har jag bråttom struntar jag i tvätten.Fält skrev:Så länge det finns något smörjmedel kvar på hylsorna så ger en kombination av yes och citronsyra väldigt mycket bättre resultat än om man bara har yes eller citronsyra. Så att säga att de tar ut varandras tycker jag inte att stämmer med verkligheten.
Då jag inte kan något om kemi så skulle det vara intressant att veta hur de skall ta ut varandra?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
- Ogster2
Citronsyra har ett lågt ph-värde medans yes har ett basiskt ph-värde, dvs blandar man dom tar man bort citronsyrans effekt.Fält skrev:Så länge det finns något smörjmedel kvar på hylsorna så ger en kombination av yes och citronsyra väldigt mycket bättre resultat än om man bara har yes eller citronsyra. Så att säga att de tar ut varandras tycker jag inte att stämmer med verkligheten.
Jag kör citronsyra först och efteråt med yes.
- jdrotz
Stämmer det du skriver, men trots det blir det riktigt blankt ändå.Ogster2 skrev:Citronsyra har ett lågt ph-värde medans yes har ett basiskt ph-värde, dvs blandar man dom tar man bort citronsyrans effekt.Fält skrev:Så länge det finns något smörjmedel kvar på hylsorna så ger en kombination av yes och citronsyra väldigt mycket bättre resultat än om man bara har yes eller citronsyra. Så att säga att de tar ut varandras tycker jag inte att stämmer med verkligheten.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
- Ogster2
Jodå men det blir blankare om man gör två separata bad, tar iofs dubbelt så lång tid.jdrotz skrev:Stämmer det du skriver, men trots det blir det riktigt blankt ändå.Ogster2 skrev:Citronsyra har ett lågt ph-värde medans yes har ett basiskt ph-värde, dvs blandar man dom tar man bort citronsyrans effekt.Fält skrev: Så länge det finns något smörjmedel kvar på hylsorna så ger en kombination av yes och citronsyra väldigt mycket bättre resultat än om man bara har yes eller citronsyra. Så att säga att de tar ut varandras tycker jag inte att stämmer med verkligheten.
- börje
Min pappa är starkare...... 

Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Vähäsalon Penni (RIP)
-
Att de två ger bäst resultat var för sig tycker jag att är tydligt men det blir lite för omständigt. Jag måste tvätta först med Yes, annars gör smörjmedlet att citronsyran fungerar dåligt. Jag tillsätter Yes för att det behövs och för att det fungerar. Med enbart citronsyra så har hylsorna kvar en fet hinna och blir ofta inte rena även om de körs länge i en frisk lösning.
Är det för mycket lanolin så hjälper det inte med några gram Yes, de måste då förtvättas för att syran skall kunna göra sitt. Dvs röras runt i en balja hett vatten med mycket diskmedel i någon minut innan de sköljs.
Sedan måste hylsorna givetvis sköljas för att få bort syran, då använder jag också yes.
Är det för mycket lanolin så hjälper det inte med några gram Yes, de måste då förtvättas för att syran skall kunna göra sitt. Dvs röras runt i en balja hett vatten med mycket diskmedel i någon minut innan de sköljs.
Sedan måste hylsorna givetvis sköljas för att få bort syran, då använder jag också yes.
- Ingvar
Tillfredsställelse inte att förakta.Akilles81 skrev: Men är det så att det inte fyller någon viktig funktion att tvätta hylsorna?
Annat än att dom blir blanka och lättare att granska.
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Medlem i 550 grain - klubben.
-
- Arve
Jag TROR inte att det är så viktigt att hylsorna är fria från sot inuti. Men jag rengör dem ändå. Jag tänker såhär...
- Patronläget ska rengöras, åtminstone lite grovt för att få jämn antändning,
- Smörjmedlet ska bort efter kalibrering, även det som är inuti halsen,
- Ytan ska bli så ren att jag lätt ser begynnande sprickor o dyl.
Personligen har jag med tiden tröttnat på handtvätt i dunk eller hink, och har unnat mig en ultraljudstvätt. Då blir det jääävligt rent inuti dessutom! Men jag kommer inte att försöka övertala nybörjare, eller sällan-laddare att UL-tvätt är 'the way to go'.
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.
//Kapten Ahab.
-
Denna tråd fick mig att damma av ul-tvätten först med lite Yes sen med LQ9 och visst blir hylsorna renare och snygga. Men blir ännu fler moment i den tråkiga hylsfixar delen av handladdningen men lite sköj med snygga hylsor men inte mer.
-
Diskade hylsor i maskin på samma sätt som all annan disk. Köpte sen en billig ul-tvätt.
Ultraljudstvätten med yes och sedan LQ9 är dock smidigare och ger blankare hylsor. Så blanka att man kan skrämma vilt med dom. Men med Brasso blir dom ännu blankare! Har tidigare funderat på att skaffa tummlare, men det gör jag inte längre. Jag tycker att det "jobbiga" med tvätt är torkningen. Men det har jag löst med stort förråd av tomhylsor som e redo för tändhatt så jag slipper vänta på när jag vill ladda snabbt.
Ultraljudstvätten med yes och sedan LQ9 är dock smidigare och ger blankare hylsor. Så blanka att man kan skrämma vilt med dom. Men med Brasso blir dom ännu blankare! Har tidigare funderat på att skaffa tummlare, men det gör jag inte längre. Jag tycker att det "jobbiga" med tvätt är torkningen. Men det har jag löst med stort förråd av tomhylsor som e redo för tändhatt så jag slipper vänta på när jag vill ladda snabbt.