Lee quick trim delux

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
jimmy85

Lee quick trim delux

Inlägg av jimmy85 »

Någon som har erfarenhet av lee guicktrim delux? Funderar på att köpa en o sätta på min t7,men lite osäker på om de andra verktygen kommer i vägen för veven? Ett annat alt är ju samma trimmer fast med fäste för skruvdragaren.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Fält

Re: Lee quick trim delux

Inlägg av Fält »

Om du har verktyg från någon tillverkare som tycker att det skall sticka upp långa gängade stänger ur verktygen så kan det kanske bli problem. Men jag skulle nog valt varianten för skruvdragare, jag tröttnade ganska snabbt på att veva.
Användarvisningsbild
jimmy85

Inlägg av jimmy85 »

Fält skrev: 27 jul 2020, 20:31 Om du har verktyg från någon tillverkare som tycker att det skall sticka upp långa gängade stänger ur verktygen så kan det kanske bli problem. Men jag skulle nog valt varianten för skruvdragare, jag tröttnade ganska snabbt på att veva.
Har redding verktyg som inte sticker upp så mycke,men 375h&h verktygen bygger ju en del på höjden. Med modellen till skruvdragaren så blir det ju ett icke problem.
Hur tycker du annars det funkar? Idag kör jag ju med lee modellen med pinnar.
Fält

Inlägg av Fält »

Alla metoder jag använt har fungerat bra men det blir lite tjatigt när det är många hylsor att göra. 100 hylsor skulle jag säga att är den absoluta smärtgränsen med veven.

Men jag tänkte att jag skulle göra ett nytt försök med Lee quick trim deluxe i en progressiv press för att se om det kan bli en fattigmansvariant på en Dillon trimmer.

Nu använder jag en WFT2 trimmer, den är väldigt smidig. Det finns också en ny som liknar den men som även gradar hylsan.
Användarvisningsbild
jimmy85

Inlägg av jimmy85 »

Fält skrev: 27 jul 2020, 22:38 Alla metoder jag använt har fungerat bra men det blir lite tjatigt när det är många hylsor att göra. 100 hylsor skulle jag säga att är den absoluta smärtgränsen med veven.

Men jag tänkte att jag skulle göra ett nytt försök med Lee quick trim deluxe i en progressiv press för att se om det kan bli en fattigmansvariant på en Dillon trimmer.

Nu använder jag en WFT2 trimmer, den är väldigt smidig. Det finns också en ny som liknar den men som även gradar hylsan.
Förut hade jag en lyman universal hylstrimmer. Den funkade fint. Nu har jag lee ball cutter med pinne o deras hylshllare för skruvdragaren,de funkar oxå fint. Den sistnämnda går fort att trimma med o räcker mer än väl för mig. Men kul o testa nya prylar.
kallemek

Inlägg av kallemek »

Använde min senast idag. Min erfarenhet är att den är inte så Quick. Den ger repeterbara resultat om man rensar skären och kanske viktigast, det kaliberspecifika verktyget, från spånor efter varje hylsa eller oftare. Om man kan leva med det så får man färdigt avgradade hylsor som håller inställt mått +/- 0.02 mm ungefär.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Jag har en Quick-Trim, men jag tycker att det är lite lurigt att få lika hylslängd med den. Det är bättre med gamla Lee-pinnen, borrmaskin till skärdelen och hylshållaren i skruvstycke.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
koenig

Inlägg av koenig »

Åfan, jag får till längden klockers. Används bara till .308 jakt/övning.
nicklas blr

Inlägg av nicklas blr »

Har skruvdragaren och kör i dillon 650xl och i stationen efter har jag dammsugaren som suger ur koppar spån ur hylsorna. Är helnöjd med den.
Browning blr 308win
Mossberg 930
Howa 1500 6,55
Husqvarna 8,57 js
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

Fritz Kraut skrev: 23 aug 2020, 22:14 Jag har en Quick-Trim, men jag tycker att det är lite lurigt att få lika hylslängd med den. Det är bättre med gamla Lee-pinnen, borrmaskin till skärdelen och hylshållaren i skruvstycke.

F.
Låser du fast varje hylsa lr har du nåt knep?
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

fonkystuff skrev: 10 okt 2020, 19:28
Fritz Kraut skrev: 23 aug 2020, 22:14 Jag har en Quick-Trim, men jag tycker att det är lite lurigt att få lika hylslängd med den. Det är bättre med gamla Lee-pinnen, borrmaskin till skärdelen och hylshållaren i skruvstycke.

F.
Låser du fast varje hylsa lr har du nåt knep?
Nej, jag måste låsa varje hylsa, trimma och lossa. Det är ett segt och tråkigt jobb...

Till handladdning har jag för övrigt ungefär samma relation som Churchill hade till skrivarbete. "I hate to write, but love having written", sade han. Jag hatar att ladda, men det är gott att ha laddat. :mrgreen:

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.