Labradar

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Arre-89

Labradar

Inlägg av Arre-89 »

Hej!

Ska investera i en kronograf och har snöat in på Labradars enhet.

Då jag vill samtidigt som jag får hastighet kunna se träffbilder som är accpetabla så anser jag en magnetospeed ger vikt på pipan och skickar träffläget (ev grupperna) hejvilt på tavlan, antar att andra resonerar annorlunda men men.

Ska användas till kalibrar från .22-250 till .45-70. Har hört att Labradar inte fungerar på vissa kalibrar pga trackingproblem.

Skjuter in på en 100 m bana.

Ni som använder kronograf ofta vilken anser ni jag borde köpa?

Mvh Arvid
Remington 700 .308 win LW match IOR Valdada 4-28x50 Boberg
Tikka T3 .338-06 krieger varmint, .22-250 varmint GRS
Winchester .22 long Leupold 7x32
Marlin 1895 SBL .45-70 Swarovski Z6i 1-6x24
Håkan j

Re: Labradar

Inlägg av Håkan j »

Labradar

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Glooie

Inlägg av Glooie »

Nu har jag ingen Labradar själv, men om jag fattat rätt får man köpa en extra sensor till de kalibrar som den har svårt att mäta, och då ska det inte vara några problem. Labradar är inte billig, men den ska tydligen vara bland det bästa man kan köpa. Ungefär som Blaser... :mrgreen: :roll: :wink:
Carl A

Inlägg av Carl A »

labradar,

slanta upp en gång, lid en gång.

kör du med ljuddämpare, (ev även utan) skaffa microfon. tex .338 lapua magnum m ljudämpare missar ofta den interna micen.
Arre-89

Inlägg av Arre-89 »

Så sant, lid en gång:)!

Tack för tipsen!!

Med vänlig hälsning, Arvid
Arre-89

Inlägg av Arre-89 »

Hur är det med mynningsbroms?? :roll: funkar det, eller välter man radarn??

Arvid
Användarvisningsbild
MrMacke

Inlägg av MrMacke »

Tracking problem är ofta kopplat till att man inte ställer radarn på rätt ställe eller har fel inställningar :)

Ljuddämpare gör att man gärna ska vara med mynningen ca 30-40cm hitom enheten och mynningsbroms/naken är lite mer okänsligt.

Min mäter allt från .22lr och uppåt, men man kan behöva ändra inställningar när man ska ned på klenare kalibrar.

Köp du en labradar och var glad, jag har haft min sedan den släpptes och är störtnöjd
Marcus Olsson
www.vikingrifleseries.com
Arbetar sedan februari 2020 på www.nordik.se
Timberman

Inlägg av Timberman »

Ni som har en Labradar, vilken trigger mode kör ni samt hur har ni valt avstånd?
Skjuter cal 6.5 och 9.3, oftast m dämpare och håller mynningen enl rek, dvs strax hitom enheten samt en knapp halvmeter på sidan ("Set proj. offset" = 45cm). Parametrarna "Set distances" och "Trigger Source" har jag hittills haft på default-inställning, "10-20-30-40-50m" resp "Trigger"
Displayen indikerar ju styrkan på signalen som analyseras enl en skala 1-5. Ibland kan jag tycka att jag får svag respons, ner mot 1-2, medan andra skott i serien ligger på 4-5. Har inga uppenbara hinder framför mellan enhet och mål. Längs ena sidan finns en ca 3 m hög, brant slänt, ~6-7m ifrån och parallell m skjutriktningen.

Har hittills iofs aldrig fått acquisition error, men kom att fundera på de varierande signalnivåerna. Nästa vända blir till en bana utan längsgående vall och med ny, kralligare powerbank. Nyfiken dock på om någon labbat med inställningarna och hur det påverkat.
Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Arre-89 skrev: 16 jul 2020, 08:41 Hej!

Då jag vill samtidigt som jag får hastighet kunna se träffbilder som är accpetabla så anser jag en magnetospeed ger vikt på pipan och skickar träffläget (ev grupperna) hejvilt på tavlan, antar att andra resonerar annorlunda men men.

Ska användas till kalibrar från .22-250 till .45-70. Har hört att Labradar inte fungerar på vissa kalibrar pga trackingproblem.

Mvh Arvid
Jag kör med magnetospeed och det är utan tvekan så att den förändrar träffläget. Däremot inte hejvilt utan ganska konsekvent om än olika beroende på bössa/kaliber. Men jag som oftast kör i skjuttunnel kan enkelt "normalisera" träffläget tack vare koordinaterna man får ut. Andra typer av kronografer funkar för övrigt inte i tunnel...

Jag tycker mig dock kunna se en förändring av träffbilden också. Den ökade tyngden ser inte sällan ut att ge bättre träffbild än vad man annars presterar. Den lösning en del använder sig av är att sätta bajonetten på ett fäste som sitter på stocken, inte pipan. Funkar, men är krångligt och du behöver typiskt ett vapen med någon form av skena på stocken.

Utan att ha testat så säger jag, har du pengarna så köp Labradar.
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

När vi ändå är inne på tips så kan det vara bra att skjuta från längre avstånd än 100m när man mäter med labradar. Vissa vallar/väggar verkar kunna ge underliga ekon om man är för nära eller om de är vinkelräta mot kulbanan.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Labradar

Inlägg av Velcro Fly »

Gblenn skrev:
Arre-89 skrev: 16 jul 2020, 08:41 Hej!

Mvh Arvid
Jag kör med magnetospeed och det är utan tvekan så att den förändrar träffläget. Däremot inte hejvilt utan ganska konsekvent om än olika beroende på bössa/kaliber. Men jag som oftast kör i skjuttunnel kan enkelt "normalisera" träffläget tack vare koordinaterna man får ut. Andra typer av kronografer funkar för övrigt inte i tunnel...

Jag tycker mig dock kunna se en förändring av träffbilden också. Den ökade tyngden ser inte sällan ut att ge bättre träffbild än vad man annars presterar. Den lösning en del använder sig av är att sätta bajonetten på ett fäste som sitter på stocken, inte pipan. Funkar, men är krångligt och du behöver typiskt ett vapen med någon form av skena på stocken.

Utan att ha testat så säger jag, har du pengarna så köp Labradar.
Kört själv med MS V3 ett par år nu och vete fan om jag skulle bytt ens rakt mot en LR. Eller ju - jag vet : Nej ;)
Nu har ju mina bössor tunga pipor (den smalaste 22mm vid mynning, några ett par mm till) och träffläget ändras max 20mm på 200m , alltid enbart i höjd, och träffbilden i övrigt ändras inte.
Säkert/såklart andra bullar med sugrörspipor men nu har jag inga vapen med sådana. :)
Vår MS ( har den faktiskt ihop med ett par kompisar) är klart den bästa, mest pålitliga, krångelfria och tämligen exakta (”verifierad” med LR då) kronografen jag haft o göra med så nån LR blir det aldrig nån talan om här. Vi hade några andra mer eller mindre odugliga varianter innan vi testade denna så slutsatsen är inte draget rakt ur skjortärmen heller.

Fina grejer de LR, dock inte problemfria om inte allt står rätt till, men ...

EDIT : Visst fan har jag några 22LR med smalare pipa än 22mm vid mynning, såsom T1 som , om jag minns rätt, håller 19mm vid mynning samt min Anschütz 22LR som har en mynningsdiam på 21mm.
De bryr sig föga om den lilla vikten MS lägger på så träffläget håller ungefär 15mm ändring men då på 50m. Det kan jag ju leva med ..
Grupperna påverkas inte då heller gällande storlek.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Jag skulle inte heller komma på tanken att byta bort min Magneto. Förutom att den mäter minst lika bra som LR så är den liten och smidig.

Jag har bara en pipa i 22mm som jag hängt Magneton på och det är min Tikka 7mmRM. Jag har två olika kulor jag testat där och den ena kör jag med dämpare (TTSX) och har -2.7 cm förändring i träffläge på 80m med Magneto. Kör jag ELD-M och broms så får jag -3.3cm på 80m.

Allra minst förändring får jag på min Helix med en 493mm flutad semipipa (19mm). Där är det på tavlan svårt att uppfatta förändringen men mäter jag noga kommer jag fram till runt -1,2cm.
Min Sako med 17mm pipa får jag ca -3cm skillnad på, alltså ungefär samma som Tikkan.

Klart mer än du observerat alltså men som jag sa så har jag inget bekymmer med det. Däremot har jag som sagt upplevt, men alltså inte utrett ordentligt, att den ökade vikten ger bättre träffbilder.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Labradar

Inlägg av Velcro Fly »

Utökad vikt gör ofta det , därav ”barrel tuners” av olika slag.
Man tunar väl in pipharmoniken med vikt istället FF och laddning.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)