Den episka .308 winchester tråden.

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
JohanL73
Has thanked: 94 times
Been thanked: 64 times

Re: Den episka .308 winchester tråden.

Inlägg av JohanL73 »

@Regnskog:
Pipan är 66 cm lång och verkar, precis som en viss annan pipa, gilla ca 43,6 gr (från den här batchen) krut bakom en DL. Den här är dock 10 m/s långsammare men med noder på ungefär samma ställe.

1:10 är ju enligt Arnold tillräckligt och min filosofi är så lång pipa som möjligt, så 26" blir nog utmärkt!

Normahylsor i 308 är för billigt för att leta alternativ till Gsp32s 1,25:- st (vid köp av 2 kg). Att hålla sig till ett fabrikat är ju bra ur säkerhetssynpunt.

Jag har upplevt radikalt minskade problem sedan jag började normalisera (glödga, anlöpa eller whatever) hylsorna. Jag helkalibrerar (308 RCBS-verktyg) utan invändig smorning och med Lees CD känner jag mycket bra när jag bearbetar halsen.
Även SD/ES är lågt med ensiffrigt på alla laddningar i tabellen ovan, de allra flesta under 5 m/s.

Kanske var den snabbare kulan vid 43,6 en hylsa som inte normaliserats tillräckligt?
Sökes: Tid på skjutbanan.

Användarvisningsbild
Varg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 65 times

Inlägg av Varg »

sneträff skrev:
26 okt 2020, 17:25

För 30 år sen avråddes från att använda sako hylsor. dom påstods ha "egna" mått på utdragarspåren! så dom brukade jävlas i hylshållarna!
Någon som vet om det stämde? är det ändrat? går det att se skillnad på hylsa och hylsa där?

sneträff
Kanske har jag redan skrivit om det här, jag har haft en del annat att stå i (milt sagt). Men jag laddade om 20st engångsskjutna Sako hylsor för en tid sedan. Laddade dem med Sierra Game King 165 grain. Jag har inte skjutit några av dem än, men jag kan säga att de inte var några som helst problem att ladda om i min Lyman press med Hornady verktyg. Så inga konstigheter så långt. De kamrar fint i min TRG också, så jag tror att de duger.

Återkommer efter skjutning och eventuell kronografering.
Senast redigerad av 1 Varg, redigerad totalt 4 gånger.
Only accurate rifles are interesting.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!

Golfbollen

Inlägg av Golfbollen »

JohanL73 skrev:
26 okt 2020, 18:33
@Regnskog:
Pipan är 66 cm lång och verkar, precis som en viss annan pipa, gilla ca 43,6 gr (från den här batchen) krut bakom en DL. Den här är dock 10 m/s långsammare men med noder på ungefär samma ställe.

1:10 är ju enligt Arnold tillräckligt och min filosofi är så lång pipa som möjligt, så 26" blir nog utmärkt!

Normahylsor i 308 är för billigt för att leta alternativ till Gsp32s 1,25:- st (vid köp av 2 kg). Att hålla sig till ett fabrikat är ju bra ur säkerhetssynpunt.

Jag har upplevt radikalt minskade problem sedan jag började normalisera (glödga, anlöpa eller whatever) hylsorna. Jag helkalibrerar (308 RCBS-verktyg) utan invändig smorning och med Lees CD känner jag mycket bra när jag bearbetar halsen.
Även SD/ES är lågt med ensiffrigt på alla laddningar i tabellen ovan, de allra flesta under 5 m/s.

Kanske var den snabbare kulan vid 43,6 en hylsa som inte normaliserats tillräckligt?
Förstår jag dig rätt om att du helkalibrerar med rcbs utan expander och sen expanderar halsen med collet die?
Lät lite intressant det

Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

Golfbollen skrev:
26 okt 2020, 21:17
Förstår jag dig rätt om att du helkalibrerar med rcbs utan expander och sen expanderar halsen med collet die?
Lät lite intressant det
Nej, du förstår fel, eller så är jag otydlig.

Begagnade köpta hylsor helkalibrerar jag. I det här fallet är verktyget ett RCBS. Jag har Redding, Hornady och Lee också, men inte för helkalibrering till 308.

Efterföljande omladdningar halskalibrerar jag med en Lee Collet die, till dess att hylsan vuxit sig så lång att anpassad kalibrering är nödvändig.

Det du beskriver är att expandera halsen efter kalibrering med en "mandrel" vilket inte är ovanligt heller.

Mr T
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Inlägg av Mr T »

Hur ofta glödgar du hylsorna?

Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

Mr T skrev:
26 okt 2020, 22:34
Hur ofta glödgar du hylsorna?
1. När jag får hem dem.
2. När det känns stumt när jag använder CDn. Är halsen följsam känner jag tydligt i handtaget att det händer något i bearbetningsfasen.
3. När det är dags för anpassad kalibrering om halsarna blivit hårda.

På 308, 6,5x55 och 30-06 kasserar jag hylsorna och gör en ny batch när de tar slut. De är för billiga för att klydda med gamla hylsor.

Golfbollen

Inlägg av Golfbollen »

JohanL73 skrev:
26 okt 2020, 21:45
Golfbollen skrev:
26 okt 2020, 21:17
Lät lite intressant det
Nej, du förstår fel, eller så är jag otydlig.

Begagnade köpta hylsor helkalibrerar jag. I det här fallet är verktyget ett RCBS. Jag har Redding, Hornady och Lee också, men inte för helkalibrering till 308.

Efterföljande omladdningar halskalibrerar jag med en Lee Collet die, till dess att hylsan vuxit sig så lång att anpassad kalibrering är nödvändig.

Det du beskriver är att expandera halsen efter kalibrering med en "mandrel" vilket inte är ovanligt heller.
Jo precis.
Tänkte eftersom du skrev att du helkalibrerar utan smörja på insidan, skulle aldrig gå med mitt rcbs verktyg. Gillar förövrigt inte alls expandern i den, ska testa en carbide expander ball få se om det känns bättre

Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

Med risk för att vi kladdar sönder tråden:
(Jag är inte klar med det här testet än och jag har två kulor till jag planerat att utvärdera på samma sätt, så jag hoppas de bidragen kompenserar).

Jag har provat en "carbide expander" i 30-06. Min slutsats:
Smörj eller normalisera.

Fält
Has thanked: 20 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av Fält »

Helkalibreringsverktyg från Lee har en helt annan form på expandern och jag polerar det som jag tror kan förbättras.

Mina Hornady och Redding verktyg går betydligt trögare än Lee verktygen om jag slarvar med smörjan i halsen. Men ingen av dem har skapat de utsträckta halsar som man ofta ser med RCBS verktyg där halsen inte smorts.

nygamla AKI
Has thanked: 77 times
Been thanked: 75 times

Inlägg av nygamla AKI »

Nej, nå mycket sämre än RCBS expandrar får man söka efter. Har testat allt från 17 till 50, (däremot inte 308 Win :lol: ), alla som polerades blev aningen bättre av denna. Men det ändrade också necktensionen, kulan kläms fast hårdare iom att expandern blir aningen mindre av poleringen. Kanske ytan på halsen också blir slätare och därför greppar kulan bättre. Vad vet jag. Smäller gör det ändå!

Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

Så, en vända på skjutbanan idag för en noggrannare utforskning av krutvikter.

Det kan tyckas överdrivet, och jag håller med, att skjuta så mycket för att utvärdera en laddning. Men geväret har nu gått drygt 100 skott inklusive testskotten på fabriken och eftersom det är 308 med måttliga laddningar är jag inte särskilt bekymrad över pipliv. Jag ville också få ner det här för allmän beskådan. Dels som undervisning, men framför allt för att få synpunkter på var och om jag tänker fel. Det blir, så att säga, grunden till "10 round ladder test", "Optimum Charge Weight (OCW)" och så vidare, som jag uppfattar som rationaliseringar av detta.

Om ni minns var vald platå runt 43,5 grain. "Normalt" kan stegen vara på 0,1 gr, men jag tyckte att det vore intressant att se vad som händer även en bit ovanför 44,0 (och under 43,0). Så jag valde steg om 0,2 gr och fick då en stege på 42,8-44,6.

Jag tappade lite data då en hylsa inte var tillräckligt kalibrerad :oops: och en hylsa landade på Magnetospeedens menyknapp :roll: .

Diagram2.jpg

Lite träffbilder för den som är intresserad.

20201103_115824.jpg

7 och 8 är 43,6 respektive 43,8.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Med reservation för att jag är mitt i morgonkaffet så ser det väldigt jämförbart ut med min data.

Jag har aldrig skjutit några mollade kulor i min men vanliga blanka Scenar 167 grain, de gav mig en snitthastighet på 815ms (6 skott) med 43,9 grain Norma 203B bakom sig.
Grymt bra påbyggnad i tråden med bra utförlig data, precis som det var tänkt.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!

Användarvisningsbild
jdrotz
Has thanked: 98 times
Been thanked: 75 times

Inlägg av jdrotz »

Denna tråd hade jag ju missat 8)

Har en 308win pipa till min R93:a som har håller hårt i. 57cm. Har en Aimsport Triton 50S på som ger perfekt balans och möjlighet att jaga utan kåpor, blir riktigt tyst och fint. Jagar med 165grs Nosler Partition, laddade med 44grs N203b. Ruggigt nöjd med denna kombo hittills. Tycker 308w är en fin och mångsidig kaliber som dessutom möjliggör kort låda och snabb repetering.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

Torparn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Inlägg av Torparn »

Mycket intressanta uppdateringar i denna tråd, och i synnerhet vad gäller 203-b - Kulor i spannet 175 - 178grains verkar trivas med detta krut. Har testat både 175grains Tipped MatchKing och 178grains A-max och båda presterade bra vid 43,5grains intervallet, och med mycket snarlik hastighet som JohanL73 får ut i sitt test vid snarlik krutdos. En ytterligare positiv aspekt jag noterade då jag bytte från 202krut till 203-b var att jag kände rekylen som "lugnare". Nackdelen jag fann med 175-orna var att dom gillade bäst en väldigt kort FF, så kort att patronens OAL ledde till att jag fick ladda en patron i taget. Prestandan var dock väldigt fin, och bästa jag någonsin presterat med ett gevär (Custom R700SA).

Blev lite sugen på att göra ny utvärdering för att se om jag kan hitta någon millimeter till i min 178a -laddning :)

Tack för synnerligen läsvärd kvällslektyr!

/T
Jaktintresset återfunnet... De här kommer att bli dyrt!

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Godkväll.

När saker och ting har lugnat sig lite mer för egen del så smider jag en liten plan att ta fram en laddning med snorbilliga GGG 147 grains kulorna.
Ingen egentlig anledning mer än att det är ett litet projekt att avleda tankarna med och allt utom just kulorna finns ju på hyllan här hemma.
Steg 1, Är att bestämma vilket krut jag ska använda, här känns det som det ger sig själv och det blir Norma 202.
Steg 2, När jag tar fram en ny laddning är att bestämma ett intervall på laddvikterna ska vara på. Normas data på deras 150 grains FMJ ger en fingervisning och jag tänker att jag lägger mig på 42,0 grain som startvikt och 44 grain som max.
Steg 3, Hur petig vill jag vara intervallen på stegen? Om laddvikten överstiger 40 grain så tänker jag att 0,5 grains steg räcker långt. Men den här gången skojar vi till det lite och lägger oss på 0,4 grain istället. Det blir alltså 42.0 - 42,4 - 42,8 - 43,2 - 43,6 - 44,0.
Steg 5, Hur många skott i varje steg? Jag är bekant med geväret och kalibern, så jag resonerar att 3 skott i varje steg räcker för att visa det jag vill se.

Sist men inte minst. COL? Hur långa skall patronerna vara?
En snabb slagning i laddatabasen säger allt mellan 68-71mm. Om någon läser detta och har fabriksladdade GGG 147 grain att mäta på, så skulle den siffran vara intressant. Än har jag inte beslutat mig för vilken längd jag kommer att starta med.

Efter denna stegen är gjord och skjuten så kommer jag veta om jag behöver laborera med COL, eller om jag i värsta fall behöver göra en stege till inom något intervall, eller skrota hela ideen och sälja resterande kulor för en billig slant till någon annan glad forumist.

To be continued.
Senast redigerad av 1 Varg, redigerad totalt 23 gånger.

Mr T
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Inlägg av Mr T »

Kolla 3st, 70,95mm-70,98mm :mrgreen:

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Kulorna hämtades på posten igår och efter grabben gått och lagt sig så gjorde jag slag i saken och vägde upp och klämde ihop stegen. Så den är klar.
Det kommer att dröja minst en vecka eller två innan jag kommer iväg till banan, men så får det vara. Återkommer när tillfälle ges.

Tarzan2000

Inlägg av Tarzan2000 »

Varg skrev:
23 nov 2020, 20:10
Godkväll.

När saker och ting har lugnat sig lite mer för egen del så smider jag en liten plan att ta fram en laddning med snorbilliga GGG 147 grains kulorna.
Ingen egentlig anledning mer än att det är ett litet projekt att avleda tankarna med och allt utom just kulorna finns ju på hyllan här hemma.
Steg 1, Är att bestämma vilket krut jag ska använda, här känns det som det ger sig själv och det blir Norma 202.
Steg 2, När jag tar fram en ny laddning är att bestämma ett intervall på laddvikterna ska vara på. Normas data på deras 150 grains FMJ ger en fingervisning och jag tänker att jag lägger mig på 42,0 grain som startvikt och 44 grain som max.
Steg 3, Hur petig vill jag vara intervallen på stegen? Om laddvikten överstiger 40 grain så tänker jag att 0,5 grains steg räcker långt. Men den här gången skojar vi till det lite och lägger oss på 0,4 grain istället. Det blir alltså 42.0 - 42,4 - 42,8 - 43,2 - 43,6 - 44,0.
Steg 5, Hur många skott i varje steg? Jag är bekant med geväret och kalibern, så jag resonerar att 3 skott i varje steg räcker för att visa det jag vill se.

Sist men inte minst. COL? Hur långa skall patronerna vara?
En snabb slagning i laddatabasen säger allt mellan 68-71mm. Om någon läser detta och har fabriksladdade GGG 147 grain att mäta på, så skulle den siffran vara intressant. Än har jag inte beslutat mig för vilken längd jag kommer att starta med.

Efter denna stegen är gjord och skjuten så kommer jag veta om jag behöver laborera med COL, eller om jag i värsta fall behöver göra en stege till inom något intervall, eller skrota hela ideen och sälja resterande kulor för en billig slant till någon annan glad forumist.

To be continued.
Varg skrev:
25 nov 2020, 08:49
Kulorna hämtades på posten igår och efter grabben gått och lagt sig så gjorde jag slag i saken och vägde upp och klämde ihop stegen. Så den är klar.
Det kommer att dröja minst en vecka eller två innan jag kommer iväg till banan, men så får det vara. Återkommer när tillfälle ges.
Nyfiken på hur det gått med laddningen.
Fyller på med lite data från tillverkaren
GGG.PNG
Har rotat lite på forumet och detta har jag hittat kring laborerande av denna kula i 308w

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Tarzan: jag har inte haft tid att skjuta stegen än, det får bli efter nyår någon gång.

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 188 times
Been thanked: 181 times

Inlägg av Anders Ö »

En finfin T-Shirt i julklapp :mrgreen: 8) 8)
20201224_194242.jpg
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö