Den episka .308 winchester tråden.

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Drullpelle
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: Den episka .308 winchester tråden.

Inlägg av Drullpelle »

Hej,ny skytt här,har precis köpt min första .308 och har inte tänkt handladda till en början, men senare blir det nog så.

Tänkte därför spara alla hylsor som skjuts till att ladda om senare,så min fråga är om alla går att ladda om,eller om det är några tillverkare man inte kan/bör undvika att ladda om ?

Ser ut som jag kommer skjuta S&B och Fiocchi i början för det är dom jag hittat bäst pris på än så länge,funkar dessa bra att ladda om,eller ska man gå på någon annan tillverkare,som kanske är dyrare i inköp men mycket bättre att ladda om så det lönar sig i längden ?

Vad kan man ungefär räkna priset till per bula till älgbanan,dvs billig kula och kanske inte så hårt laddad ?

Användarvisningsbild
turbo87
Has thanked: 67 times
Been thanked: 90 times

Inlägg av turbo87 »

Spara inte på sb och fiocchi utan plocka Norma hylsor på skjutbanan och spara istället. Brukar ligga drösvis.
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Delta hd 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj

Drullpelle

Inlägg av Drullpelle »

Ok,tack.

sneträff
Been thanked: 23 times

Inlägg av sneträff »

Njaaa, spar åtminstone dina egna hylsor även av dom sämre märkena.
även om norma, lapua och kanske några till är bättre val. så modet växlar, så om några år kanske det är glest mellan 308hylsorna på skjutbanan.
t.ex. så för 10 år sen så låg det drivor av 3006 hylsor på banorna häromkring. idag kanske
någon enstaka.

sneträff

Användarvisningsbild
Varg
Has thanked: 133 times
Been thanked: 66 times

Inlägg av Varg »

Drullpelle skrev:Hej,ny skytt här,har precis köpt min första .308 och har inte tänkt handladda till en början, men senare blir det nog så.

Tänkte därför spara alla hylsor som skjuts till att ladda om senare,så min fråga är om alla går att ladda om,eller om det är några tillverkare man inte kan/bör undvika att ladda om ?

Ser ut som jag kommer skjuta S&B och Fiocchi i början för det är dom jag hittat bäst pris på än så länge,funkar dessa bra att ladda om,eller ska man gå på någon annan tillverkare,som kanske är dyrare i inköp men mycket bättre att ladda om så det lönar sig i längden ?

Vad kan man ungefär räkna priset till per bula till älgbanan,dvs billig kula och kanske inte så hårt laddad ?
Välkommen till fördärvet :wink:
Inledningsvis i den här tråden så testade jag S&B hylsor för att eventuellt avfärda skeptikerna, jag riskerade ju också att ge dem vatten på kvarn men risken var värd att ta. Jag skulle påstå att S&B hylsorna duger gott och väl att ladda om åtminstone någon gång eller två, särskilt till sådant skytte där man kanske inte har möjlighet att plocka hylsorna efteråt, de duger mer än väl till älgbane-ammunition. Så spara dem.
Fiocchi hylsor har jag testat att ladda förut, både i kaliber .308 och i kaliber .223, nu är det några år sedan men erfarenheten då var att de var väldigt hårda i godset, är de fortfarande det, så skulle jag säga att de inte är värda besväret.
Sen oavsett, det finns folk här på forumet som säljer engångsskjutna .308 norma hylsor för runt 100:- kilot (runt 80 hylsor). Det är BILLIGT! Så egentligen är det svårt att försvara att man använder något annat, men om din bössa skjuter bra med S&B övningsammo så kommer du ju att ha en bra källa till hylsor där. Har en vän vars Sauer 202 skjuter långt bättre med S&B övnings ammo än med Norma jaktmatch. Men hur det ligger till med din bössa vet du först när du testat.

Billiga .308 kulor ligger på runt 3:- st. Tändhattar rund 50 öre st och krut ca 2,25:- per skott. Det är det billigaste jag kan komma på. Köper man i bulk så kan man pressa ner det lite till.
Men då är inte tiden inräknad.
Jag tycker ju att handladdningen är en ganska rogivande om än tidvis tråkig sysselsättning, det tar lite tid att producera 50 patroner. Det kostar också en slant att komma igång med utrustningen som krävs.
Men, jag hade definitivt inte haft råd att skjuta så mycket som jag gör om jag inte handladdade och jag har lärt mig mycket på kuppen, så för mig är det väl investerad tid. Hur du resonerar, vet bara du.
Senast redigerad av 1 Varg, redigerad totalt 17 gånger.
Only accurate rifles are interesting.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

turbo87 skrev:Spara inte på sb och fiocchi utan plocka Norma hylsor på skjutbanan och spara istället. Brukar ligga drösvis.
Har du provat ladda om någon av dem?
Vilken skjutbana har drivor med .308 hylsor liggandes?
Här omkring är det massor av 30-06 som finns, inte mycket annat. Självklart lär det finnas lokal variation, men ändå!

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!

Användarvisningsbild
turbo87
Has thanked: 67 times
Been thanked: 90 times

Inlägg av turbo87 »

Varg skrev:
turbo87 skrev:Spara inte på sb och fiocchi utan plocka Norma hylsor på skjutbanan och spara istället. Brukar ligga drösvis.
Här omkring är det massor av 30-06 som finns, inte mycket annat. Självklart lär det finnas lokal variation, men ändå!
Nej jag har inte sett varför då jag kan åka och plocka 100 Norma om jag känner för det. Tänker att är man ny och ska handladda finns det mycket att hålla reda på ändå och att bara använda beprövade hylsor underlättar. Förekommer trådar då och då för man testat andra hylsor och fått problem som resulterar i att man det rekommenderas Norma eller lapua.
308 hylsor brukar inte vara ovanligt på banor som tex har öppen älgbana nån gång i veckan som min.
Men inte så överallt såklart.
Ser man till antalet omladdningar möjliga är det en liten summa annars.
Jag skulle dock rekommendera att spara dom ändå för att mäta på och tex träna anpassad kalibrering på när man ska komma igång men handladdningen.
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Delta hd 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj

lone_wolf
Has thanked: 10 times
Been thanked: 22 times

Inlägg av lone_wolf »

sneträff skrev:Njaaa, spar åtminstone dina egna hylsor även av dom sämre märkena.
även om norma, lapua och kanske några till är bättre val. så modet växlar, så om några år kanske det är glest mellan 308hylsorna på skjutbanan.
t.ex. så för 10 år sen så låg det drivor av 3006 hylsor på banorna häromkring. idag kanske
någon enstaka.

sneträff

Ja, spara hylsorna, de tar inte mycket utrymme. Med dagens tillverkningsmetoder så skiljer det sist och slutligen inte så mycket mellan olika märken (så länge man inte tar någon exotisk rysk järnhylsa osv..).

När du börjar handladda så kan du testa om de fungerar bra (fungerar helt acceptabelt gör de säkert). Ifall det finns andra hylsor att tillgå kan du ju alltid slänga dem då ifall du inte är nöjd.

Fördelen med att ha egna hylsor är du vet att de skjutits en gång och inte i misstag plockar en som har början till bristningar och utmattning (även om den är av ett "fint" märke).

(bänkskytte och extremt precisionskytte är förstås en annan sak men det är knappast aktuellt när du först börjar ladda)
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

Drullpelle

Inlägg av Drullpelle »

Tack för alla svar,ja då blir det att spara alla hylsor o så får jag testa mig fram senare.

Att jag inte ska börja handladda direkt är som någon sa ovan att det blir mycket att lägga ut i början så får ta det lite senare när tanten smält utgifterna för bössor o skåp osv :)

Vart skjuter du Turbo87 ? Jag bor i närheten av norrköping,har gått med i Kimstad och Söderköping än så länge.

krille d
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Inlägg av krille d »

Ute till skogs kl 5 imorse innan broms o annat satyg blir överjävliga. Försökte få till nåt med Nosler cc 155gr och N-140. Förra ggn körde jag stege från 42.5 till 45gr
Nåt mellan 44 och 44.5 kändes lovande men inga grupper att hurra över direkt på 230m. Bästa 5skottarn låg på ca 50mm. Col 71mm. Det är då inte jag nöjd med. Så igår laddade jag upp några med 44.3gr N140. Col 71, 71,2 71,4 och 71,6. På 71,6 så fick jag ner gruppen till 29mm 5skott. Denna gång på 290m. Ska ut imorgon bitti igen och köra col upp till 72mm. Max i min Rem700 med Shilen match pipa är 73mm. Så lite nöjd är jag iaf då jag började bli lite nervös att inte ha nån laddning innan match på Måndag. Kanske ligger en aning mot max i laddvikt men slutstycket öppnar fint i hylsorna ser fina ut
60% of the time, it works.....every time

jmkhenka
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Inlägg av jmkhenka »

Drullpelle skrev:
16 maj 2020, 18:03
Hej,ny skytt här,har precis köpt min första .308 och har inte tänkt handladda till en början, men senare blir det nog så.

Skulle nog köpa GGG om du kan, norma jaktmatch eller golden target. Du lär inte få mycket ut av dom två kulorna, precisionen är i undantagsfall värdelös och duger kanske för älgbanan men räkna inte med några regelbundna 51or.

jmkhenka
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Inlägg av jmkhenka »

Varg skrev:
17 maj 2020, 05:48
Det går bra och ladda om dom, men skulle kolla så dom inte är krimpade runt tändhatten. Kanske inte superlång livslängd på dom.
Skilladen kommer nog ligga i godstjocklekar där Norma är... normen för deras laddata.

Bäst är lapua men jag ser väldigt få sånna, fått ihop kanske 30 tal när jag gått igenom en hink på 20kg hylsor (där andelen 308 var kanske en tredjedel, majoriteten var 6.5)

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Dags att andas lite nytt liv i den här tråden.

Min laddning med Lapua Scenar 175 grain visade sig från sin bästa sida på Sommarträffen här om månaden och nu har jag verifierad data ut till 1000 meter med den kulan. Det känns bra.

På tal om något annat så har fick jag en påse med sakohylsor här om veckan. Jag har egentligen avfärdat dem sedan tidigare då jag upplevt dem som hårda i godset. Men ett gäng av dem är definitivt engångsskjutna och var lite för fina för att hamna direkt i skrothögen. Så jag har kalibrerat dem och tänker ladda upp dem med antingen Sierra Gamekings eller Scenar L enligt samma recept som jag kör med Normahylsor och jämföra hastigheterna.

Resultatet kommer att hitta hit.

Amrich
Has thanked: 2 times

Inlägg av Amrich »

Är det inte så att det är Norma som gör Sakos hylsor? Dvs. det är ingen skillnaden förutom märkningen?

Jag har för mig jag läst det upprepade gånger här på forumet. Det kanske inte gäller alla kalibrar iofs?

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Amrich skrev:
15 sep 2020, 18:20
Är det inte så att det är Norma som gör Sakos hylsor? Dvs. det är ingen skillnaden förutom märkningen?

Jag har för mig jag läst det upprepade gånger här på forumet. Det kanske inte gäller alla kalibrar iofs?
Sakohylsorna är gulare i metallen och känns annorlunda att kalibrera, de jag körde i pressen idag var inte så hårda som jag ville minnas att de var vid tidigare försök, men helt klart hårdare än Normahylsorna.

hle
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Inlägg av hle »

Funderar på en längre 308 pipa i lite slankare profil typ light palma ca 70 cm 1/11", har en sådan nu i 6.5x47 och gillar balansen särskilt för skytte utan eller med dåligt stöd. Vad kan man räkna med för hastighetsvinst/cm för en 308 a, 2 m/s ? Har en 308 med 50 cm pipa nu och om man kan räkna med 30-40 m/s ökning med 20 cm extra pipa så ska den ersätta 47 an.

Användarvisningsbild
jimmy85
Has thanked: 213 times
Been thanked: 118 times

Inlägg av jimmy85 »

hle skrev:
16 sep 2020, 21:01
Funderar på en längre 308 pipa i lite slankare profil typ light palma ca 70 cm 1/11", har en sådan nu i 6.5x47 och gillar balansen särskilt för skytte utan eller med dåligt stöd. Vad kan man räkna med för hastighetsvinst/cm för en 308 a, 2 m/s ? Har en 308 med 50 cm pipa nu och om man kan räkna med 30-40 m/s ökning med 20 cm extra pipa så ska den ersätta 47 an.
Brukar ligga nånstans mellan 2-3mps/cm
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton

Användarvisningsbild
JohanL73
Has thanked: 95 times
Been thanked: 65 times

Inlägg av JohanL73 »

Nytt gevär i 308. Laddstege med mollade sierra MK (Diamond Line) och skyttekrut motsvarande 203b.

Hylsorna är köpta engångsskjutna och därför "glödgade", tvättade och sedan helkalibrerade.

Tabell.jpg

Skjuten med MagnetoSpeed monterad, så träffbilderna ska tas med en nypa salt. Denna stege är avsedd att hitta "noder" i hastighet för att minimera höjdspridning på längre håll och träffbilderna är därför mindre intressanta. Geväret är dessutom "nytt", så jag räknar med förändringar under det att den slits in (även om de kanske inte kommer att bli så stora).

Det finns några värden som sticker ut. 822 m/s vid 43,6 gr till exempel. Mätfel, hylsvariation eller fel krutmängd? Vet inte. En outlier skapar ingen signifikans.

Diagram.jpg

Diagrammet visar att det finns två platåer inom spannet, runt 42 och runt 43,5. Jag väljer att fortsätta med 43,5. Här kommer jag att ladda en stege med 0,2 gr per steg för att se mer i detalj var jag hittar en laddning som är hastighets- och därmed temperaturstabil.

Fortsättning följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sökes: Tid på skjutbanan.

regnskogII
Has thanked: 156 times
Been thanked: 53 times

Inlägg av regnskogII »

Hur lång pipa har du Johan?

Jag har en ny pipa på G, jag utöver en viss annan då, men en pipa från Border Barrels efterträdare, Sassen barrels, jag valde att gå på en S1 profil, med 1:10 twist, som kan avslutas så lång som 26 tum även om jag planerar att börja där och köra den kortare efterhand.

Det är ju ämnet för en annan tråd men det är många som har små men "oförklarliga" träfflägesförändringar menar de med dämpare monterade, jag kan inte skjuta så bra att jag ser det som en felkälla, oaktat vilket avser jag att börja utan dämp på denna nya pipa för att se hur jag gillar det.

Jag uppskattar diskursen kring hylsor och acceptansen av hylsor av lite enklare fabrikat för engångsomladdning eller slask hylsor, det är friskt att våga ompröva vissa saker även om det nog är så att ibland går det bra med tex S&B och ibland sämre, jag minns att jag hade tokigt svårt med dem i 7x57R, så pass att jag satte en avsliten hylsa i mitt kalibreringsverktyg.

sneträff
Been thanked: 23 times

Inlägg av sneträff »

Amrich skrev:
15 sep 2020, 18:20

För 30 år sen avråddes från att använda sako hylsor. dom påstods ha "egna" mått på utdragarspåren! så dom brukade jävlas i hylshållarna!
Någon som vet om det stämde? är det ändrat? går det att se skillnad på hylsa och hylsa där?

sneträff