Och det stämmer ju att man inte måste ha ngt värde, jag har bara alltid haft något att lägga in dock.
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
Sett till expansion så gjorde jag en högst spontan test. Sköt Tipped Matchking 175grains och 178grains A-max i ett vilthägn. Nu säger kanske inte skallarna så mycket eftersom motståndet kan variera etc. Båda skötte sig klanderfritt, och ett halsskott högt i hals såg möjligen lite mer städat ut på utgångssidan än vad A-max gjorde... Har "Trofén" kvar efter hjorten som föll för första TMKn. Fick den av hägnägaren efter slakt som påminnelse till oss båda att vi behöver kommunicera bättreexabit skrev: En intressant sak med Tipped Matchking är att Nathan Foster i sina utmärkta böcker hyllar dessa kulor som lika bra eller bättre(!) för långhållsjakt än A-Max/ELD M.
Ser ju bra ut.Varg skrev:Så här blev det, jag hann med en kort runda på banan innan det började regna.
42,0 grain. 11mm. Samskjuter uppenbarligen fint med Nosler CC 155 grain som kikaren är nollad med.
42,3 grain. 14mm. Lite spridning i höjd men det finns inte mycket att klaga på här egentligen.
42,6 grain. 23mm. Här öppnar det upp.
42,9 grain. 21mm. Typ som tidigare steg.
Noterade även att, inga trycktecken synliga någonstans i stegen.
Detta bekräftar även vad jag sett tidigare, att 202 krut funkar bra med de lättare kulorna men med tyngre kulor (168 grain och uppåt) så skjuter min TRG bättre med 203-B krut.
Tror jag kommer att ladda upp 20-30st med 42,2 grain krut och testa på längre håll och kronografera när tillfälle ges.
Jag skjuter steg för steg i stegen, alltså 3 skott med kanske 15-20 sekunder mellan skotten och 3-5 minuter mellan stegen (serierna).Paccus skrev:Ser ju bra ut.
Hur länge väntar du mellan varje skott?
Har lite funderingar kring detta och vet inte vad som är bäst när det gäller att kolla träffbilderna vid just handladdning, dvs kall, ljummen eller varm pipa.
Det tar ju en jäkla tid om pipan ska svalna mellan varje skott.
Men det viktiga är väl ändå att pipan håller en jämn temp. mellan skotten oavsett om den är sval eller varm?
Det är ju inte så att siktet ska skjutas in och att man då vill göra det med en kall pipa.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu pratar du rena grekiskan här.Anders Ö skrev:Om man skall gå på Dan Newberry's tes om att det är ca 3% mellan OCW-noderna så bör det bli en swetspot på ca 43.5 gr om man räknar 1.5% upp från 42.8 som jag menar är en shatter-nod dvs där det är som sämst
Varg skrev:Nu pratar du rena grekiskan här.Anders Ö skrev:Om man skall gå på Dan Newberry's tes om att det är ca 3% mellan OCW-noderna så bör det bli en swetspot på ca 43.5 gr om man räknar 1.5% upp från 42.8 som jag menar är en shatter-nod dvs där det är som sämst![]()
Men sannolikt är 42 grains laddningen rätt slö och eftersom det inte fanns några som helst trycktecken att hitta i denna stegen så kan man absolut gå vidare uppåt. Kanske gör jag det, kanske nöjer jag mig med en låg node och använder denna laddningen till allmänt mysskytte. Min tävlingsladdning, när tävlandet kommer igång igen, är med 175 grains Scenar L.
Kan ju också bli så att jag blir tvungen att testa bara för att kolla Newburrys teori.Anders Ö skrev:Det går ju att ta 3% direkt på din 42.15gr swetspot också, det blir ju också runt 43.4
Jag tror inte att det är några problem med stabiliteten. Bergers kalkylator säger att det är ok. Saker och ting blir svårare när man sträcker på avstånden, så är det bara. Mer vindavdrift, alla anläggnings och avfyrningsfel blir påtagligare. Alla små aspekter påverkar.Myran1 skrev:Jag har en pipa med 12” twist och letar en bra kula för skytte upp till 600 m typ! Jag har testat Hornadys 155g och den går bra och stabilt. Scenar 155g skjuter bra på korta håll men på 500 m sköt den inget vidare. Kan det bero på stabiliseringssvårighet? Jag får för mig det i alla!
Jag borde förstått att det var något bänkskytte-aktigt, eller misstar jag mig? Tightbore luktar bänkskytte lång väg?Myran1 skrev:Jo visst är det så! Det är en rem700 med en Bartleinpipa .298 tightbore 12” 25mm vid mynningen i en KRG bravo. Smed Stefan K. Hur fick du fram att det inte skulle vara ett problem enligt Berger? Hur funkar den egentligen jag får fram typ 1,4 och 1,5 är min. Hur mycket krävs enligt er som kan detta?
|