Den episka .308 winchester tråden.

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Gblenn
Been thanked: 26 times

Re: Den episka .308 winchester tråden.

Inlägg av Gblenn »

Aha, då är jag med. Började nästan tro att jag missat nån funktion "a la GRT" eller så... :)

Och det stämmer ju att man inte måste ha ngt värde, jag har bara alltid haft något att lägga in dock.

Torparn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Inlägg av Torparn »

exabit skrev: En intressant sak med Tipped Matchking är att Nathan Foster i sina utmärkta böcker hyllar dessa kulor som lika bra eller bättre(!) för långhållsjakt än A-Max/ELD M.
Sett till expansion så gjorde jag en högst spontan test. Sköt Tipped Matchking 175grains och 178grains A-max i ett vilthägn. Nu säger kanske inte skallarna så mycket eftersom motståndet kan variera etc. Båda skötte sig klanderfritt, och ett halsskott högt i hals såg möjligen lite mer städat ut på utgångssidan än vad A-max gjorde... Har "Trofén" kvar efter hjorten som föll för första TMKn. Fick den av hägnägaren efter slakt som påminnelse till oss båda att vi behöver kommunicera bättre :oops: - Så jag tvivlar inte det minsta på att Nathan Foster har fog för detta i sina böcker! Har nog ett hundratal 175or kvar i gömmorna. Skaffade dessa som test när jag hade tillfälligt problem att få tag på 178grains A-max. Det är en riktigt snygg kula! Trist att den trivs så bra i korta sättdjup i min pang bara.

/T
Jaktintresset återfunnet... De här kommer att bli dyrt!

Användarvisningsbild
Varg
Has thanked: 125 times
Been thanked: 65 times

Inlägg av Varg »

Då är det dags att testa Lapua Scenar 155 grains kulor. Jag har valt att ladda med Norma 202 krut och har gjort en stege enligt följande:

Lapua Scenar 155 grain,
42,0 grain x3
42,3 grain x3
42,6 grain x3
42,9 grain x3
Alla patronerna är laddade som innan, i omladdade Normahylsor med Federal match tändhattar och har standard COL på 71mm.

Jag brukar nöja mig med 3 patroner per steg i laddstegar. Jag känner mig trygg med skyttet och bössan ifråga och behöver i regel inte skjuta mängder av skott för att se det jag behöver se.
Bilder kommer senare.
Senast redigerad av 1 Varg, redigerad totalt 30 gånger.
Only accurate rifles are interesting.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!

regnskogII
Has thanked: 146 times
Been thanked: 46 times

Inlägg av regnskogII »

Gillar verkligen 202 i 308:an,

jag hoppas att du kommer att se något bra vid 42,3-6 och sedan igen ev på max, jag vet de som laddade med 43,5 med framgång, iofs med slitage på hylsorna.

Användarvisningsbild
Ogster2
Been thanked: 66 times

Inlägg av Ogster2 »

Den här tråden har jag missat :)

Vad gäller 308w så är den väldigt trevlig, har fått höra en del "jaha det är bara en 308" när man dragit upp finska spettet ur sitt fodral på banan men det är oftast av 6mm skyttar som behöver all fördel dom kan få ;)

Laddar numera bara jaktskott till min bössa då fabriks GGG 147gr håller sig inom 50cm plåten på 600m, tycker inte jag kan begära mer ur en kortpipad Sako.

(Går såklart att träffa mindre plåtar på det avståndet men inte med samma kontinuitet)

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Så här blev det, jag hann med en kort runda på banan innan det började regna.

Bild

42,0 grain. 11mm. Samskjuter uppenbarligen fint med Nosler CC 155 grain som kikaren är nollad med.
42,3 grain. 14mm. Lite spridning i höjd men det finns inte mycket att klaga på här egentligen.
42,6 grain. 23mm. Här öppnar det upp.
42,9 grain. 21mm. Typ som tidigare steg.

Noterade även att, inga trycktecken synliga någonstans i stegen.
Detta bekräftar även vad jag sett tidigare, att 202 krut funkar bra med de lättare kulorna men med tyngre kulor (168 grain och uppåt) så skjuter min TRG bättre med 203-B krut.

Tror jag kommer att ladda upp 20-30st med 42,2 grain krut och testa på längre håll och kronografera när tillfälle ges.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!

Användarvisningsbild
Paccus
Been thanked: 13 times

Inlägg av Paccus »

Varg skrev:Så här blev det, jag hann med en kort runda på banan innan det började regna.

Bild

42,0 grain. 11mm. Samskjuter uppenbarligen fint med Nosler CC 155 grain som kikaren är nollad med.
42,3 grain. 14mm. Lite spridning i höjd men det finns inte mycket att klaga på här egentligen.
42,6 grain. 23mm. Här öppnar det upp.
42,9 grain. 21mm. Typ som tidigare steg.

Noterade även att, inga trycktecken synliga någonstans i stegen.
Detta bekräftar även vad jag sett tidigare, att 202 krut funkar bra med de lättare kulorna men med tyngre kulor (168 grain och uppåt) så skjuter min TRG bättre med 203-B krut.

Tror jag kommer att ladda upp 20-30st med 42,2 grain krut och testa på längre håll och kronografera när tillfälle ges.
Ser ju bra ut.

Hur länge väntar du mellan varje skott?
Har lite funderingar kring detta och vet inte vad som är bäst när det gäller att kolla träffbilderna vid just handladdning, dvs kall, ljummen eller varm pipa.
Det tar ju en jäkla tid om pipan ska svalna mellan varje skott.
Men det viktiga är väl ändå att pipan håller en jämn temp. mellan skotten oavsett om den är sval eller varm?
Det är ju inte så att siktet ska skjutas in och att man då vill göra det med en kall pipa.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
———————————————————————————
Sauer 101 8x57JS Aimpoint H2 Stalon XE108
Mauser M12 Max .308 Hawke Endurance 30WA 2.5-10x50
Ruger .17Hmr Hawke Endurance 30WA 4-16x50
Winchester SX4

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Paccus skrev:Ser ju bra ut.

Hur länge väntar du mellan varje skott?
Har lite funderingar kring detta och vet inte vad som är bäst när det gäller att kolla träffbilderna vid just handladdning, dvs kall, ljummen eller varm pipa.
Det tar ju en jäkla tid om pipan ska svalna mellan varje skott.
Men det viktiga är väl ändå att pipan håller en jämn temp. mellan skotten oavsett om den är sval eller varm?
Det är ju inte så att siktet ska skjutas in och att man då vill göra det med en kall pipa.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag skjuter steg för steg i stegen, alltså 3 skott med kanske 15-20 sekunder mellan skotten och 3-5 minuter mellan stegen (serierna).
Tänk på att jag har en lite grövre pipa och det var kallt ute, så sakerna blir inte hur varma som helst. Man får tänka annorlunda med en ren jaktbössa med sugrörspipa. Varken pipa eller dämpare var varmare än att de gick att hålla i under hela dagens skytte. Alla skott sköts från liggande position, med benstöd och baksäck som stöd. 100m.

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 182 times
Been thanked: 173 times

Inlägg av Anders Ö »

Om man skall gå på Dan Newberry's tes om att det är ca 3% mellan OCW-noderna så bör det bli en swetspot på ca 43.5 gr om man räknar 1.5% upp från 42.8 som jag menar är en shatter-nod dvs där det är som sämst :idea:

Appropå maxladdning så tror jag du lungt kan ladda uppåt 43.5-44gr utan att matta hylsan .

Kolla mitt test här . :wink:
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f ... 0#p2400903" onclick="window.open(this.href);return false;
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Anders Ö skrev:Om man skall gå på Dan Newberry's tes om att det är ca 3% mellan OCW-noderna så bör det bli en swetspot på ca 43.5 gr om man räknar 1.5% upp från 42.8 som jag menar är en shatter-nod dvs där det är som sämst :idea:
Nu pratar du rena grekiskan här. :lol:
Men sannolikt är 42 grains laddningen rätt slö och eftersom det inte fanns några som helst trycktecken att hitta i denna stegen så kan man absolut gå vidare uppåt. Kanske gör jag det, kanske nöjer jag mig med en låg node och använder denna laddningen till allmänt mysskytte. Min tävlingsladdning, när tävlandet kommer igång igen, är med 175 grains Scenar L.

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Varg skrev:
Anders Ö skrev:Om man skall gå på Dan Newberry's tes om att det är ca 3% mellan OCW-noderna så bör det bli en swetspot på ca 43.5 gr om man räknar 1.5% upp från 42.8 som jag menar är en shatter-nod dvs där det är som sämst :idea:
Nu pratar du rena grekiskan här. :lol:
Men sannolikt är 42 grains laddningen rätt slö och eftersom det inte fanns några som helst trycktecken att hitta i denna stegen så kan man absolut gå vidare uppåt. Kanske gör jag det, kanske nöjer jag mig med en låg node och använder denna laddningen till allmänt mysskytte. Min tävlingsladdning, när tävlandet kommer igång igen, är med 175 grains Scenar L.

:mrgreen:
Gör du som du tänkt, det blir skitbra det.

De kommer att gå ca820m/s
Jag ligger runt den hastigheten själv som min standardladdning 44gr N140

Som sagt "mysladdning" :D

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Det går ju att ta 3% direkt på din 42.15gr swetspot också, det blir ju också runt 43.4

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Anders Ö skrev:Det går ju att ta 3% direkt på din 42.15gr swetspot också, det blir ju också runt 43.4
Kan ju också bli så att jag blir tvungen att testa bara för att kolla Newburrys teori.

Myran1
Been thanked: 2 times

Inlägg av Myran1 »

Jag har en pipa med 12” twist och letar en bra kula för skytte upp till 600 m typ! Jag har testat Hornadys 155g och den går bra och stabilt. Scenar 155g skjuter bra på korta håll men på 500 m sköt den inget vidare. Kan det bero på stabiliseringssvårighet? Jag får för mig det i alla fall! Så nu då Hornadys tar slut för mig så vad ska jag då satsa på finns det någon som likvärdig eller bättre att satsa på? Den finns inte på hyllan i de butiker jag har koll på!

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Myran1 skrev:Jag har en pipa med 12” twist och letar en bra kula för skytte upp till 600 m typ! Jag har testat Hornadys 155g och den går bra och stabilt. Scenar 155g skjuter bra på korta håll men på 500 m sköt den inget vidare. Kan det bero på stabiliseringssvårighet? Jag får för mig det i alla!
Jag tror inte att det är några problem med stabiliteten. Bergers kalkylator säger att det är ok. Saker och ting blir svårare när man sträcker på avstånden, så är det bara. Mer vindavdrift, alla anläggnings och avfyrningsfel blir påtagligare. Alla små aspekter påverkar.
Vad är det för bössa? 12 twist känns ovanligt slött i en 308. 11,25 är ju vanligt på många äldre bössor, sen har det blivit mer och mer populärt med snabbare stigning.

Myran1

Inlägg av Myran1 »

Jo visst är det så! Det är en rem700 med en Bartleinpipa .298 tightbore 12” 25mm vid mynningen i en KRG bravo. Smed Stefan K. Hur fick du fram att det inte skulle vara ett problem enligt Berger? Hur funkar den egentligen jag får fram typ 1,4 och 1,5 är min. Hur mycket krävs enligt er som kan detta?

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Myran1 skrev:Jo visst är det så! Det är en rem700 med en Bartleinpipa .298 tightbore 12” 25mm vid mynningen i en KRG bravo. Smed Stefan K. Hur fick du fram att det inte skulle vara ett problem enligt Berger? Hur funkar den egentligen jag får fram typ 1,4 och 1,5 är min. Hur mycket krävs enligt er som kan detta?
Jag borde förstått att det var något bänkskytte-aktigt, eller misstar jag mig? Tightbore luktar bänkskytte lång väg?
Jag pluggade in siffrorna lite mer noggrant nu till morgonkaffet och fick fram ett värde strax över 1.4, vilket var lite sämre än datan jag knappade in igår. Berger rekommenderar flera 168 grains kulor i tabellen under stabilitetsskalan.
Så jag knappade in datan på Lapua Scenar 167 grain och vips så hamnade jag på rätt sida av 1.5, faktiskt hela 1,68 i stabilitetsfaktor. Så jag hade provat den kulan istället.
Jag vill också flika in att jag på inget vis är ballistiskt skolad, någon expert eller annat relaterat. Bara en driven sportskytt som använder tillgängliga verktyg och som har en förkärlek till bössor med god precision.

Myran1

Inlägg av Myran1 »

Ja det kan vara nåt bänkskyttestuk på pipan jag köpte pipämnet av Manlicherman. Sen måste jag nog göra en Pudel! :)
Bössan/jag sköt bättre igår då det blåste mindre och framförallt tog jag av mig vinterjackan så jag fick till skjutställningen!
Så som du och många med dig säger så är oftast största felet bakom kolven! Så jag får fortsätta träna på konsekvent skjutställning och rekylupptagning! Så alltså den stabiliserar 155grain Scenar så problemet löst!

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Nyss hemkommen från en runda på banan. Med mig hade jag 27st patroner laddade med Scenar 155 grains kulor och 42,2 grain Norma 202.
Jag började med att kolla nollan på 100m och likt innan så samskjuter de med Nosler CC med samma kulvikt. Sköt en 5 skottare på under 20mm och roade mig med att skjuta på klisterlappar från 100 meters linjen, träffade 3 av 4. Som ni hör så funkar laddningen. Gick sedan upp på 300m för att kunna räkna hastighet med Strelok Pro enligt tidigare beskriven metod. Sköt först en 6 skotts serie som spred lite mer i höjd än vad jag hade velat. Efter en kortare paus så sköt jag ytterligare 6 skott, mätte med riktmedlet, korrigerade genom att klicka 14 klick och sköt ett skott på det MOA-mål som jag använde som riktpunkt, ett mål som Exabit ritat en gång i tiden (om jag inte minns fel). Träffade lite höger från centrum.
Hastigheten blir 842 ms enligt Strelok Pro. När jag får tillfälle någon gång framöver så ska jag verifiera det med Labradar eller kanske Magnetospeed.

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Ledig dag = en sväng till skjutbanan.

Idag testade jag om jag kunde se några skillnader i precision beroende av om jag använder ljuddämpare, mynningsbroms eller inget alls. Jag tycker mig ibland ha sett lite irrationella träffbilder och har funderat på om det är dämparen som ställer till det eller om det bara är skiten bakom spakarna, alltså jag. Mynningsbromsen som användes idag är en Ase Utra bore lock broms.

Jag testade först på 100m och Lapua Scenar L 175 grain (min tävlingsladdning).
Utan broms, 20mm C/C.
Med broms, 19mm C/C.

Hornady ELD-M 168 grain.
Med broms, 28mm C/C.

Nosler CC 155 grain.
Med broms, 37mm C/C. (Räknar man bort sämsta så kommer man ner till 20mm).

Gick ut till 200 meters plattan och sköt följande:

Lapua Scenar 155 grain
Med broms, serie 1 - 39mm C/C. Serie 2 - 86mm C/C. (Helt klart ett lågvattenmärke för dagen).

Hornady ELD-M 168 grain.
Med broms, 75mm. (Räknar man bort sämsta skottet så kommer man ner till 30mm, så det kunde varit en riktigt fin serie).

Lapua Scenar 167 grain.
Med broms, 49mm C/C.

Alla är 5 skotts serier. På det stora hela så var det en ganska vanlig dag på banan, inget utöver det vanliga varken åt det bättre eller sämre hållet.
Självklart är det alldeles för få skott för att ha ett statistiskt underlag, men jämfört med hur jag brukar skjuta med dämpare så är det egentligen ingen tydlig skillnad. Vissa dagar är bättre, andra dagar är sämre. Ni vet hur det är...