Kolla din metod; skjut den SÄMSTA laddningen

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

lone_wolf
Has thanked: 10 times
Been thanked: 22 times

Inlägg av lone_wolf »

Kom just på att man kan kolla sin laddutvecklingsmetod genom att provskjuta det som indikeras som SÄMSTA laddning.

T.ex. en OCW laddning som ligger på ett instabilt avsnitt eller en laddning där hastigheten varierar snabbt enligt 10-round metoden.

Ifall metoden är tillförligtlig bör de laddningarna faktiskt gå dåligt. Annars har man man något fel i metoden eller analysen.

Någon som testat?
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

Användarvisningsbild
JohanL73
Has thanked: 94 times
Been thanked: 64 times

Re: Kolla din metod; skjut den SÄMSTA laddningen

Inlägg av JohanL73 »

Känns avigt att göra av med kulor, krut, tid och pipliv för att hitta något jag inte behöver...
Sökes: Tid på skjutbanan.

lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

JohanL73 skrev:Känns avigt att göra av med kulor, krut, tid och pipliv för att hitta något jag inte behöver...
Givetvis; har man hittat en laddning som gör sin uppgift så är det här förstås helt onödigt.

Poängen är att den som gillar att labba med olika laddningar som en egen hobby kan kontrollera om den metod man använder är fungerande.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 258 times

Inlägg av börje »

lone_wolf skrev:Kom just på att man kan kolla sin laddutvecklingsmetod genom att provskjuta det som indikeras som SÄMSTA laddning.

T.ex. en OCW laddning som ligger på ett instabilt avsnitt eller en laddning där hastigheten varierar snabbt enligt 10-round metoden.

Ifall metoden är tillförligtlig bör de laddningarna faktiskt gå dåligt. Annars har man man något fel i metoden eller analysen.

Någon som testat?
Knäppt om du frågar mej :roll:
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

börje skrev:
lone_wolf skrev:...
Knäppt om du frågar mej :roll:
Men om du testar och det du tänkt var sämsta laddningen i själva verket skjuter lika bra som din "bästa" laddning....

Risken är ju att man litar på sin tre-skottts grupp, men i själva verket har det bara varit en slump att någon grupp verkat lovande.

Men igen: meningen är ju inte att man testar en enskild laddning utan att man utvärder den METOD man använder.

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Has thanked: 12 times
Been thanked: 83 times

Inlägg av Velcro Fly »

JohanL73 skrev:Känns avigt att göra av med kulor, krut, tid och pipliv för att hitta något jag inte behöver...
+ 1 !
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Jag skjuter alltid femskottare när jag tar fram laddningar, treskottare är bara ren o skär idioti.
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)

lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

börje skrev:Jag skjuter alltid femskottare när jag tar fram laddningar, treskottare är bara ren o skär idioti.
Ifall du stegar igenom laddområdet har du ju då i själva verket testat den sämsta gruppen.

Iden med att testa sämsta gruppen är mer användbar om man t.ex. använder 10-round metoden som bygger på att man väljer en laddning utgående ifrån hatighetsplatåer.

Att man får en hastihetsplatå på ett visst ställer kan vara en slump; kronografen mäter fel, slumpmässig variation i laddningen osv. Ifall man testar ochså det område som bör ge sämsta grupper och det faktiskt ger dåliga grupper så kan man vara rätt säker på att ens metod och utrustning fungerar. Om å andra sidan den laddning som valts som bäst i själva verket skjuter lika som den som valts som sämst så har man anledning att ifrågasätta sin metod och utrusting.

Igen: tanken är inte att man testar varje laddning man utveklat utan att man TESTAR SIN METOD.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Jag stegar aldrig genom hela, utan börjar där jag antar att önskad hastighet för användningsområdet hittas.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

börje skrev:Jag stegar aldrig genom hela, utan börjar där jag antar att önskad hastighet för användningsområdet hittas.
Det oaktat så kontrolleras i alla fall hela det intressanta området och du får någorlunda säker information om vilka laddsteg som går bra eller inte; dvs du testar också den sämsta laddningen i det intressanta området.

Blaser338
Been thanked: 2 times

Inlägg av Blaser338 »

Jag börjar på max och jobbar mig uppåt, alternativt så skickar jag ett PM till Börje och får en laddning som funkar direkt ;)
5 Blaser R93
1 Blaser BBF 95 12/76 och 30-06
1 SbS
1 Bock 12/76
Pipor: 22 lr, 222 Rem, 6,5x55, 30-06, 338 WM, 416 Rem och 458 WM
Samt en kaliber 28 hagel/slug till blasrarna.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Förstår fortvarande inte varför någon skulle vilja ödsla tid,krut,kulor,tändhattar och pipliv för detta ? Jag , personligen , skiter i hur/varför en dålig laddning skjuter dåligt. För mig räcker det att den gör just det och just därför blir den ju totalt ointressant för några vidare analyser .. :roll:
Lite som att "optimera" sin Bil till att gå så dåligt som den bara kan för att få veta hur dåligt man kan få den till. :lol:

Användarvisningsbild
JohanL73
Has thanked: 94 times
Been thanked: 64 times

Inlägg av JohanL73 »

Jag vet inte, men jag tror att lone_wolf är ute efter att verifiera att laddningen som fås fram som "den bästa" kan verifieras genom att också hitta den sämsta, vilket blir lite svårt då de inte kan sättas i direkt samband.

I en för mig helt okänd kombination av kula, krut och gevär, laddar jag en hel stege enligt tabell och mäter hastigheten för att se om jag kan hitta platåer (eller trtcktecken). Jag mäter med en Magnetospeed och analyserar data i ett statistikprogram.

På så sätt får jag fram en kurva där jag genom att jämföra med träffbilderna se var precisionsnoderna borde ligga. Därefter laddar jag en ny stege på 1 gr runt den valda noden och verifierar att jag hittat rätt.

Att ladda och skjuta skott runt de platåer som redan i första omgången visade sig vara suboptimala blir bara kontraproduktivt.
Sökes: Tid på skjutbanan.

Användarvisningsbild
johning
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times

Inlägg av johning »

Jag førstår inte riktigt varfør man ska lægga tid och pengar på något som ær dåligt: Jag tenderar att bli både latare och snålare med tilltagande ålder, erfarenhet och kroppshydda.
- Om det råkar finnas publicerad data till det jag laddar så væljer jag en laddning jag tror på i tabellen, gærna någonstans i mitten. Laddar ett par skott och drar dem kronografen och ser vart de ligger. Råkar de befinnas sig i ett område jag siktar på så gør jag en stege något under urspung samt uppåt med en COL som lite beroende på kaliber læmnar en hygglig FF lite beroende på vad jag vet brukar funka i pipan.
Efter det skjuter jag några "riktiga" stegar och hittar den laddning som skjuter bæst samt jæmnast Vo. Ær jag inte nøjd då; så fortsætter jag med att labba lite med COL/FF.

Jag har testat den dær 10-round metoden. Den funkar sækert; men før min egen del har det inte gett något egentlig førdel nær det kommer till att spara tid och skott. Dæremot så laddar jag aldrig utan kronograf.
Senast redigerad av 1 johning, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Jag har däremot använd min egen variant av ”10-ladder ” många gånger och med minst ett halvt dussin olika kalibrar och den har alltid levererad kalas och därmed sparad mig en hel del frustration, tid o pengar.
Tar som max 20 skott o hitta laddning från tidigare oanvänd / okänd kombo till superprecision.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Ibland behöver man inte leta superprecision heller. För viss typ av jakt duger 30mm/5 skott/100m
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
johning
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times

Inlägg av johning »

Velcro Fly skrev:Jag har däremot använd min egen variant av ”10-ladder ” många gånger och med minst ett halvt dussin olika kalibrar och den har alltid levererad kalas och därmed sparad mig en hel del frustration, tid o pengar.
Tar som max 20 skott o hitta laddning från tidigare oanvänd / okänd kombo till superprecision.

Berætta mer!

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

börje skrev:Ibland behöver man inte leta superprecision heller. För viss typ av jakt duger 30mm/5 skott/100m
För jakt duger 30mm på 100m alldeles utmärkt. Jag pratar om laddningar för banan/precision ;-)
Där duger inte 30mm - på 200m.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

johning skrev:
Velcro Fly skrev:Jag har däremot använd min egen variant av ”10-ladder ” många gånger och med minst ett halvt dussin olika kalibrar och den har alltid levererad kalas och därmed sparad mig en hel del frustration, tid o pengar.

Berætta mer!
Om vad ?? :0

lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

Det tycks vara svårt att skilja på att man hittat en laddning som är bra och är nöjd med i ett enskilt fall till skillnad från om man hittat en bra METOD för att ta fram laddningar.

Har man behov av en ny laddning; gör diverse experiment och hittar en som går tillräckligt bra så finns det inget speciellt skäl till att testa den sämsta laddningen ifall man inte utvecklar laddningar på löpande band.

Däremot om man ofta och regelbundet utvecklar nya laddningar och vill undersöka sin LADDNINGSUTVECLINGSMETOD så är det ide att utmana den genom att testa en laddning som borde gå dåligt. Ifall den går bra så har man anledning att misstänka nyttan med sin metod.

Det här är förstås lite abstrakt, men man måste hålla skillnad mellan METOD och RESULTAT I ETT ENSKILT FALL.