Elektroniska krutdoserare

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Duccemannen

Re: Elektroniska krutdoserare

Inlägg av Duccemannen »

fonkystuff skrev: 13 sep 2020, 05:49 Nå’t som irriterar en gammal virrig gubbe som mig är att jag flera gånger glömt stänga kruttömmarvredet efter att jag tömt. Nästa gång jag då fyllt på med krut har rätt så stora mängder hamnat på golvet :evil:
men det är ju knappast maskinens fel.......
Det här hänt ett par gånger här med
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Det är också detta jag är lite imot...
Det kostar en massa pengar extra för ingen egentlig vinst ...

Just krutmängd vid laddnig av skott verkar trigga en del :?: som att bara det är exakt lika så blir allt bra ...
De flesta skulle inte klara en blindtest på
plus-minus 0.5 grains skillnad från SIN laddning, varken i hastighet eller precision , särskilt precision :!:

Hör också ibland tvekan inför att börja handladda när det talas om laddvikter och att det verkar farligt tänk om man tar fel laddvikt ...

Jag förstår ju att det är enkelt att bara knappa in en vikt och ut komner krutet från en maskin på en digital våg , det måste ju bli exakt... , va skönt :roll:

Om det blir fel på en våg då är det den digitala jag skulle satsa mest pengar på att det skulle hända , en mekanisk våg må bli trasig och sned och felkalibrerad , men den väger då ändå lika fel varje gång i så fall :idea: , börjar en digital konstra så vet man inte hur det blir .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

Du har inte råd eller hur :lol:

Skoja - Allvarligt talat - jag har den för att underlätta och snabba på laddprocessen. Skönt bekvämt och snabbt. Mycket enklare än innan när jag behövde skriva upp olika mikrometermått för krutdoserarens grains med olika krut och ändå kontrollmäta med balansvåg då och då . Jag älskart, men gillar man ”the old fashion way” så ska man ju köra på det :D
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Jag köpte en för länge sen och kan hålla med om det här med fel vikts bekymret.
Jag kontrollväger alltid en vikt innan jag kör igång, plus att den startas 30minuter innan användning så behöver man inte oroa sig över nått mätfel.

Ska man ladda mycket och speciellt patroner med mycket krut så tar det en evighet att göra 100 patroner.

Dess styrka är dock när man ska göra laddstegar osv grymt smidigt att bara ändra lite decimaler och sedan köra på.
NiKKEE

Inlägg av NiKKEE »

Anders Ö skrev: 13 sep 2020, 22:07 Det är också detta jag är lite imot...
Det kostar en massa pengar extra för ingen egentlig vinst ...

Just krutmängd vid laddnig av skott verkar trigga en del :?: som att bara det är exakt lika så blir allt bra ...
De flesta skulle inte klara en blindtest på
plus-minus 0.5 grains skillnad från SIN laddning, varken i hastighet eller precision , särskilt precision :!:

Hör också ibland tvekan inför att börja handladda när det talas om laddvikter och att det verkar farligt tänk om man tar fel laddvikt ...

Jag förstår ju att det är enkelt att bara knappa in en vikt och ut komner krutet från en maskin på en digital våg , det måste ju bli exakt... , va skönt :roll:

Om det blir fel på en våg då är det den digitala jag skulle satsa mest pengar på att det skulle hända , en mekanisk våg må bli trasig och sned och felkalibrerad , men den väger då ändå lika fel varje gång i så fall :idea: , börjar en digital konstra så vet man inte hur det blir .
En snabb balansvåg + krutdoserare som man gjort power chart till så går det rätt fort att justera in nya laddvikter och inget behov av ström, stå på rätt plats, inte ha ljusrör i närheten m.m :) Jag föredrar analogt.
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

fonkystuff skrev: 13 sep 2020, 22:37 Du har inte råd eller hur :lol:

Skoja - Allvarligt talat - jag har den för att underlätta och snabba på laddprocessen. Skönt bekvämt och snabbt. Mycket enklare än innan när jag behövde skriva upp olika mikrometermått för krutdoserarens grains med olika krut och ändå kontrollmäta med balansvåg då och då . Jag älskart, men gillar man ”the old fashion way” så ska man ju köra på det :D
Hahhaa :-) Är det DÄR skon klämmer Anders ?? .. :mrgreen:
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Fält

Inlägg av Fält »

Det här med att värma upp vågen, undvika störningar och allt det där är något jag inte bryr mig om. Slår jag på vågen från kall och väger direkt så får jag samma vikt om jag väger om efter en halvtimma. Det är en chargemaster combo. Men så är upplösningen 0.1gr, så man ser inte oviktiga decimaler.

Jag skulle inte bli förvånad om de flesta problem kommer från skålar av plast! Min billiga 100kr våg kan väga väldigt fel med plastskål på vintern.
Senast redigerad av 1 Fält, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

Ogster2 skrev: 14 sep 2020, 08:45 Jag köpte en för länge sen och kan hålla med om det här med fel vikts bekymret.
Jag kontrollväger alltid en vikt innan jag kör igång, plus att den startas 30minuter innan användning så behöver man inte oroa sig över nått mätfel.

Ska man ladda mycket och speciellt patroner med mycket krut så tar det en evighet att göra 100 patroner.

Dess styrka är dock när man ska göra laddstegar osv grymt smidigt att bara ändra lite decimaler och sedan köra på.
Vid mängdladdning håller jag delvis med. Jag har numera börjat sätta kulan på föregående fyllda hylsa medans krutet hälls upp i nästa, brukar bli lagom och spar totaltid (om det är viktigt).
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
LGH

Inlägg av LGH »

Jag upplevde det som ruggigt ansträngande att trickla och använda en vanlig analog Ohaus/RCBS 505: Att sitta och tokstirra på nålen med ena handen på tricklern gav mig nacksmärtor (detta efter jag hade lyckats komma fram till en någorlunda ergonomisk ställning med våg och trickler på en höjd hylla framför mig). Och att kunna göra annat medan den elektroniska krutdoseraren gör det den ska är inte dumt. Plötsligt blev handladdningen riktigt trevlig. Förutom då det förbannade pipet när den är klar. Kan man stänga av det? Ja. Kan man sänka volymen? Absolut inte! (fusk som att öppna upp hela apparaten och tejpa igen den räknas inte)

Är det den bästa vägen för att nå absolut jämna laddvikter? Nej. Är min elektroniska doserare tillräcklig noggrann för mig? Utan tvekan ja! Är det värt pengarna? Det är väl upp till var och en. Jag tror min vindläsning och avtryckarteknik är betydligt trängre sektorer än krutvikten när jag väl hittat en fungerande laddning.

Jag har flera digitala vågar som jag tycker är riktig skit, inklusive min GemPro: De driver och beter sig. Min elekroniska RCBS krutdoserare av gamla stora modellen tuffar på. Kvalitetsintrycket är att den är gjord av återanvända McDonalds-leksaker, men fungerar gör den. Elektroniken lär inte vara något under av precision eller kvalitet heller, men funkar ändå.

Men det är ju lite samma sak med skyttet: Jag skjuter bäst med hög förstoring men om jag ska skjuta mycket skjuter jag helst med det sikte som är behagligast för mina ögon, även om det inte har högst förstoring, bäst riktmedel eller - för den delen - kostar mest.
Användarvisningsbild
JiJ

Inlägg av JiJ »

Anders Ö skrev:Vad är syftet med en digital våg/doserare?
Snabbare precisa laddningar ..?
ÄR det snabbare än ett krutmått och trckler...?

Att kunna väga krut på exakta kornet på en digital våg...?
Det sista som påverkar SD är om man har
0.1gr + eller - hit eller dit ... , och det ser man lätt med en vanlig våg , en stabil precisionsladdning står och faller inte heller med 0.1gr .

Jag skall säga att jag aldrig använt en digital våg :idea: , men det jag läst och sett på Youtube får mig inte att vilja ha någon heller ...
De måste nollställas (Tare) i parti och minut , är känslig för elektronisk utrustning i närområdet , klarar inte korn för korn under lång tid med risk för att inte registrera förändringen (auto-tare).

Jag gjorde en video i saken för et tag sen :mrgreen:
Jag hade doseraren på vänster sida och vågen mitt fram , men förde krutpannan runt pressen på höger sida , och sedan tricklade om det behövdes...
Det är en vanlig Hornady krutdoserare och våg .

Tror det är svårt att slå denna hastigheten med en digital doserare om man inte kör 2 st som jag sett... , dvs dubbelt krångel :roll:

https://youtu.be/V_CwAYwm1hE

Köp gärna dessa gadgets , men jag förutser att resultatet inte blir varken snabbare eller mer precist.

Mvh surgubben Anders :wink:
Då är vi två surgubbar Bild! Haft elektronisk dispenser men har återgått till helt manuellt med smidig och snabb rutin...får ändå ut 50 patroner / timmen med tävlingskvaliite, räcker för mig...
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

JiJ skrev:
Anders Ö skrev:Vad är syftet med en digital våg/doserare?
Snabbare precisa laddningar ..?
ÄR det snabbare än ett krutmått och trckler...?

Att kunna väga krut på exakta kornet på en digital våg...?
Det sista som påverkar SD är om man har
0.1gr + eller - hit eller dit ... , och det ser man lätt med en vanlig våg , en stabil precisionsladdning står och faller inte heller med 0.1gr .

Jag skall säga att jag aldrig använt en digital våg :idea: , men det jag läst och sett på Youtube får mig inte att vilja ha någon heller ...
De måste nollställas (Tare) i parti och minut , är känslig för elektronisk utrustning i närområdet , klarar inte korn för korn under lång tid med risk för att inte registrera förändringen (auto-tare).

Jag gjorde en video i saken för et tag sen :mrgreen:
Jag hade doseraren på vänster sida och vågen mitt fram , men förde krutpannan runt pressen på höger sida , och sedan tricklade om det behövdes...
Det är en vanlig Hornady krutdoserare och våg .

Tror det är svårt att slå denna hastigheten med en digital doserare om man inte kör 2 st som jag sett... , dvs dubbelt krångel :roll:

https://youtu.be/V_CwAYwm1hE

Köp gärna dessa gadgets , men jag förutser att resultatet inte blir varken snabbare eller mer precist.

Mvh surgubben Anders :wink:
Då är vi två surgubbar Bild! Haft elektronisk dispenser men har återgått till helt manuellt med smidig och snabb rutin...får ändå ut 50 patroner / timmen med tävlingskvaliite, räcker för mig...
Jag kör inte med elektronisk doserare för att det skulle bli snabbare. Jag tycker bara att det är så fruktansvärt tråkigt att dosera krut, medan själva kulisättningen är betydligt roligare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Exakt!
Om det tar 5 min kortare eller längre tid att fylla på 50 st hylsor med krut kvittar mig totalt. Att ladda med auto-doserare är mycket trevligare än när man håller på med en manuell mölla / trickler. Samma gäller mekanisk våg kontra en (bra) elektronisk variant av vågar.

Alla för sitt : De som vill köra manuellt , by all means - do it. 8)

Jag tänker då inte gå tillbax till det.
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Fast det här med att glömma vrida tillbaks vredet när man tömt så att man dräller krut överallt nösta gång man fyller hör mig galen. Gjorde det igår igen :(

Såklart inte krutdoserarens fel, men ändå
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
Apple-Jack

Inlägg av Apple-Jack »

Det ska du inte vara mallig för, har vi väl gjort alla som har en!😂
Det är aldrig för sent att lägga av!
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Vissa av oss experter måånga gånger ;-)
Tröttnade på det efter typ 5:e gången och satt en bit tejp för att täcka över hålet. Tog en längre remsa så den fäster på krinkan , ovansidan tömhullet.
Den remsar går inte att missa (hänger fult o synligt) så jag har sluppit flera incidenter sen dess.
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Jag har min våg på vapenskåpet för stabilitet så en del av krutet trillar ner där bakom. Kommer det en gnista där så skjuts väl skåpet upp i omloppsbana.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram