Elektroniska krutdoserare

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Myran1

Inlägg av Myran1 »

Finns det någon riktigt bra krutdoserare? Eller kort och gott vilken är bäst?
/Lars
Gblenn

Re: Elektroniska krutdoserare

Inlägg av Gblenn »

Korta snabba svaret skulle nog vara Autotrickler V3...
Men håller man sig till de traditionella tillverkarna skulle jag säga att alla nyare modeller är riktigt bra!! Frågan är väl vilken exakthet du faktiskt kräver/behöver?
Upplösningen på de "vanliga" och mer rimligt prissatta modellerna är 0.1 gr. men de väger dock upp krutet med mindre avvikelse än så. Frankford Arsenal Intellidropper som jag själv använder, väger upp majoriteten av doseringarna med upp till 0.02gr avvikelse, och som mest 0.06 gr från inställt värde.
RCBS Chargemaster Lite som väldigt många här använder, levererar liknande resultat vad jag förstår.
Vill man ha mer exakta laddningar än så kan man ju alltid komplettera med en milligramvåg eller om man vill trickla på balansvågen. I det senare fallet skulle jag sätta en liten webbkamera vid vågen så man tittar på skalan från exakt samma vinkel hela tiden, och förstorat...
Myran1

Inlägg av Myran1 »

Vet egentligen inte heller hur exakt den behöver vara! :) Jag kör med Harrels krutdoserare nu och den har levererat täta träffbilder. Så det kanske är överkurs med en elektronisk för mig!?
Fält

Inlägg av Fält »

Om ditt krutmått levererar jämna vikter så är det den överlägset effektivaste metoden. Så att väga och dokumentera alla laddningar den kastar under tiden som du laddar en låda ammunition visar om du behöver skaffa något annat.

Det skiljer väldigt mycket på olika krutmått och olika krut.
Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Det du får med en elektronisk doserare är ju ett nytt sätt att jobba. Jämfört med att väga varje laddning på en balansvåg eller digital våg och trickla mer eller mindre varje gång så blir det väldigt mycket smidigare. Men om du inte behöver väga med din Harrel så har du knappast några vinster att hämta annat än möjligen när du gör stegar.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Myran1 skrev:Vet egentligen inte heller hur exakt den behöver vara! :) Jag kör med Harrels krutdoserare nu och den har levererat täta träffbilder. Så det kanske är överkurs med en elektronisk för mig!?
Om din Harrel ger konsekventa kast så har du inget o vinna med de sedvanliga automatiska möllor.
Hur exakt den behöver vara är en subjektiv fråga. Ett korn N160 väger ca. 0.025gr så en diff på tex .006gr är två korn. ;-)
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Myran1

Inlägg av Myran1 »

Jag har ingen magnetospeed eller labbradar så jag vet inte nåt om vilken es jag får på laddningen men jag får väl se om jag får problem på längre håll.
Användarvisningsbild
turbo87

Inlägg av turbo87 »

Några bra tester med rcbs chargemaster lite vs frankford och hornady

https://www.youtube.com/watch?v=ffxLi7Aw5lk

https://www.youtube.com/watch?v=inkSvW8wL2Q&t=1932s
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Delta hd 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Aldrig haft / testat en Lyman eller Hornady men RCBS Lite är ett av de bästa köp jag gjort vad gäller laddning.
Kanske är de andra lika bra, kanske inte men det jag har lärt mig gällande Lite är att all statisk elektricitet är no-no. Samt att det där tricket med sugrör eller polering av doseringsröret gör allt bra mycket bättre.
Då kastar en Lite inom +- .02 gr varenda gång.
I verklighet så handlar det om två krutkorn N160, tre korn av N140 -som ”ES”. Gör noll skillnad på tavlan.
Jag kollar varje kast med en bra digivåg så jag vet vad ES på möllan är. Själva Liten kastar i det stora alltid inom +- .05 så för tex laddningar för träning/jakt behövs inte ens nån dubbelkoll. Säger maskinen att en kast väger 47gr så gör den det- med obetydlig variation.
För att hålla statisk el borta så räcker det med att torka krunkan ( ytan kring plattan) med en fuktad trasa innan man börjar.
lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

Velcro Fly skrev: 09 sep 2020, 20:41 Aldrig haft / testat en Lyman eller Hornady men RCBS Lite är ett av de bästa köp jag gjort vad gäller laddning.....

För att hålla statisk el borta så räcker det med att torka krunkan ( ytan kring plattan) med en fuktad trasa innan man börjar.
Helt nöjd också med min RCBS Lite. Såg f.ö- att Sako hade en på sitt testområde i en Sako Blade promo video, så den kan inte vare helt dålig.

Gällande statisk elektricitet så kan man dessum dutta på lite antistatiskt sköljmedel när man fuktar trasan.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Bra tips det där med sköljmedel :-)
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

Supernöjd med min chargemaster lite. Kan vara en av de skönaste handladdningsprylarna jag köpt - har underlättat mycket och snabbat upp processen jämfört med reddings krutmått. Speciellt stegar där man bara skriver in nytt grainvärde ist för att försöka få till ett med krutmåttet. När man väl ställt in krutmåttet (om man har ett bra) och ska mängdladda så går det fort det också, men jag kör ändå alltid med chargemastern.
Har inte testat andra så jag kan inte jämföra där, men tycker storebror verkar jobbig med overcharges om man inte har sugrör mm. Lite’n har aldrig (!!) lagt i för mycket för mig hittills.
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Duccemannen

Inlägg av Duccemannen »

Velcro Fly skrev: 09 sep 2020, 20:41 Aldrig haft / testat en Lyman eller Hornady men RCBS Lite är ett av de bästa köp jag gjort vad gäller laddning.
Kanske är de andra lika bra, kanske inte men det jag har lärt mig gällande Lite är att all statisk elektricitet är no-no. Samt att det där tricket med sugrör eller polering av doseringsröret gör allt bra mycket bättre.
Då kastar en Lite inom +- .02 gr varenda gång.
I verklighet så handlar det om två krutkorn N160, tre korn av N140 -som ”ES”. Gör noll skillnad på tavlan.
Jag kollar varje kast med en bra digivåg så jag vet vad ES på möllan är. Själva Liten kastar i det stora alltid inom +- .05 så för tex laddningar för träning/jakt behövs inte ens nån dubbelkoll. Säger maskinen att en kast väger 47gr så gör den det- med obetydlig variation.
Instämmer mycket nöjd med. Min mäter inom .1 grain(kontrollerat med analog och annan digital våg). Nu kör jag mest Norma 201/202/203B så jag vet inte hur den väger t ex Vihtavouri.

Det som jag tycker är mindre bra men ingen showstopper är tömningen av krutet, svårt att få den riktigt ren på krut.
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

Nå’t som irriterar en gammal virrig gubbe som mig är att jag flera gånger glömt stänga kruttömmarvredet efter att jag tömt. Nästa gång jag då fyllt på med krut har rätt så stora mängder hamnat på golvet :evil:
men det är ju knappast maskinens fel.......
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Been there, done that ...
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Myran1 skrev: 28 jan 2020, 10:19 Jag har ingen magnetospeed eller labbradar så jag vet inte nåt om vilken es jag får på laddningen men jag får väl se om jag får problem på längre håll.
Att gå efter ES o SD kräver en hel mer än bara krutmängder, så innan man är där o micklar så måste många andra saker vara rätt.
I 6.5x55 fick jag sällan en SD på mindre än 5, i grendeln har jag däremot ES (inte Sd) på 2 mer ofta än inte. Handlar om hylsorna primärt, och krutmängderna.
Har alltid 100% burn i min 20" pipa på grendeln med fyllnadsgrader på 103-105%, men 6.5an med sina 22" så låg nog burn på närmare 80 än 90.. detta påverkar nog en hel del..

Har en Frankford Intellidropper och är nöjd. Men för 10 skott så kör jag med en hornady digitalvåg och en skopa.
Men gör man mer smällar är fördelen med frankforden att jag kan köra i kulan medans jag väntar på nästa krutladdning, så 50 skott tar ungefär lika lång tid att göra som det tar för frankforden att droppa dom, så mer effektivt laddande.

Men jag skulle inte tveka att göra bulkladdningar med en krutdoserare som LEE's för älgbana osv, är laddningen någulunda tollerant så spelar inte 0.2grain +/- någon större roll.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Vad är syftet med en digital våg/doserare?
Snabbare precisa laddningar ..?
ÄR det snabbare än ett krutmått och trckler...?

Att kunna väga krut på exakta kornet på en digital våg...?
Det sista som påverkar SD är om man har
0.1gr + eller - hit eller dit ... , och det ser man lätt med en vanlig våg , en stabil precisionsladdning står och faller inte heller med 0.1gr .

Jag skall säga att jag aldrig använt en digital våg :idea: , men det jag läst och sett på Youtube får mig inte att vilja ha någon heller ...
De måste nollställas (Tare) i parti och minut , är känslig för elektronisk utrustning i närområdet , klarar inte korn för korn under lång tid med risk för att inte registrera förändringen (auto-tare).

Jag gjorde en video i saken för et tag sen :mrgreen:
Jag hade doseraren på vänster sida och vågen mitt fram , men förde krutpannan runt pressen på höger sida , och sedan tricklade om det behövdes...
Det är en vanlig Hornady krutdoserare och våg .

Tror det är svårt att slå denna hastigheten med en digital doserare om man inte kör 2 st som jag sett... , dvs dubbelt krångel :roll:

https://youtu.be/V_CwAYwm1hE

Köp gärna dessa gadgets , men jag förutser att resultatet inte blir varken snabbare eller mer precist.

Mvh surgubben Anders :wink:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Jag däremot skulle aldrig gå tillbax till mekanisk våg. En bra digivåg som kopplas till 220V är pålitlig och i min mening enklare/mindre pillig o jobba med.
Lägg till RCBS Lite och laddandet blev bra mycket enklare för min del.
Fält

Inlägg av Fält »

Anders har en poäng. Många elektroniska vågar har problem som man måste arbeta runt. Alla digitala vågar kan inte användas när man tricklar, många fler är mycket lätta att lura genom att börja trickla långsamt från noll. Att trickla från noll är något man skall låta bli på en elektronisk våg då de flesta kalibrerar sin nollpunkt fortlöpande.

Min RCBS chargemaster har varit problemfri, idag skulle jag köpt en RCBS Chargemaster lite istället då jag tror att den är bättre. Min RCBS är inte lika snabb som det Anders visar i sin video. Men det är väldigt avslappnande att väga upp krut med en elektronisk krutdoserare.

På det temat, har någon provat den här? https://torsbohandels.com/sv/rcbs-krutp ... 21111.html

En mekanisk vågs största fel är att den är långsam när man skall väga laddningar direkt från krutmåttet för att se om de är nära nog att använda. Det går nog snabbare att trickla dem till rätt vikt än att ta reda på vad de väger.
Användarvisningsbild
turbo87

Inlägg av turbo87 »

Fält skrev: 13 sep 2020, 21:09 Anders har en poäng. Många elektroniska vågar har problem som man måste arbeta runt. Alla digitala vågar kan inte användas när man tricklar, många fler är mycket lätta att lura genom att börja trickla långsamt från noll. Att trickla från noll är något man skall låta bli på en elektronisk våg då de flesta kalibrerar sin nollpunkt fortlöpande.

Min RCBS chargemaster har varit problemfri, idag skulle jag köpt en RCBS Chargemaster lite istället då jag tror att den är bättre. Min RCBS är inte lika snabb som det Anders visar i sin video. Men det är väldigt avslappnande att väga upp krut med en elektronisk krutdoserare.

På det temat, har någon provat den här? https://torsbohandels.com/sv/rcbs-krutp ... 21111.html

En mekanisk vågs största fel är att den är långsam när man skall väga laddningar direkt från krutmåttet för att se om de är nära nog att använda. Det går nog snabbare att trickla dem till rätt vikt än att ta reda på vad de väger.
Är rätt sugen på rcbs combo systemet med trickler och ha vågen direkt under. Måste vara snabbast och mest exakta man kan göra. Väldigt smidigt med.
Krävs väl att man köper stativet med då. Blir närmre 3000 för allt på torsbo. Stativ, uniflow, trickler men finns ju billigare om man letar lite.
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Delta hd 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj