ProChrono Digital

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

lone_wolf
Has thanked: 10 times
Been thanked: 22 times

Re: ProChrono Digital

Inlägg av lone_wolf »

lasse-a skrev:
25 okt 2020, 18:34
lone_wolf skrev:
25 okt 2020, 17:52
På en annan kronograf (Chrony F1) fick jag inte belysning med "normala" led:ar att funka, IR ledar däremot fungerade. Varierar säkert med modellen.
Hmm. Hade du riktigt kritvita LED då, och inte så bra kräm? Eller var det med någon "dimming" med och spökade? Man dimmar nämligen LED genom att blinka dem i hög frekvens. Det fungerar naturligtvis inte med en kronograf.

Med normala optiska kronografer så borde det fungera med vanliga vita LED, men man måste ev. kräma på. (Lagom är som vanligt bäst).

Men erfarenhet slår naturligtvis teori, varje gång... ;) Så rådet blir som vanligt "pröva och se".
Det var en ledlist typ https://www.biltema.fi/sv-fi/bygg/belys ... ed-lister/ ... kommer inte ihåg exakt märke eller effekt.

Men tror det här beror på hur kronografens sensor är gjorda, en del är mer känsliga för IR andra för vanligt vitt ljus. Vitt ljus kan säkert funka på vissa modeller. Chronyn så hade vanliga glödlampor som "extraljus" vill jag minnas. De strålar säkert kraftigt i IR området. Chronyn vilar nu i frid med ett skott genom displayen :-)
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

kallemek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av kallemek »

lone_wolf skrev:
25 okt 2020, 19:45
Hittade skannade anteckningar från projektet. IR LEDen var SFH485P (finns säkert en mängd motsvarande) , den här är specad som 880nm.

Skannade minnesanteckningar nedan:
Chrony-led-lightning.pdf
Tack! Du fick mig att inse att jag gör bättre i att köpa färdigt. :mrgreen: Beställde precis CE's IR-belysning från https://www.amazon.com/Competition-Elec ... B0028POEHU

lone_wolf
Has thanked: 10 times
Been thanked: 22 times

Inlägg av lone_wolf »

kallemek skrev:
25 okt 2020, 20:43
...

Tack! Du fick mig att inse att jag gör bättre i att köpa färdigt. :mrgreen: Beställde precis CE's IR-belysning från https://www.amazon.com/Competition-Elec ... B0028POEHU
:D inget dåligt beslut; elektroniken var enkel men det var en hel del hobbyarbete att bygga själva bågarna.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 36 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av lasse-a »

lone_wolf skrev:
25 okt 2020, 19:52
Men tror det här beror på hur kronografens sensor är gjorda, en del är mer känsliga för IR andra för vanligt vitt ljus.
Njae, de har samma sensor allihop. Det tillverkas nämligen bara en typ (i stort sett) och den har sin peak i IR-området. Vad som kan skilja är om man satt filter framför sensorn, och det har vissa gjort. Men jag är ganska övertygad om att shooting chronyn mest använder synligt ljus. Den skulle t ex inte fungera något vidare en molnig, men annars ljus, dag.

Här är t ex en kille som får bra resultat med luftpistol (dvs mycket små projektiler) med den enklaste av LED-belysning. Om man fått önska så hade det varit ännu bättre om han gjort ett dubbelt test, dvs visat utan LED, men man kan inte få allt. (https://www.youtube.com/watch?v=adanALcgBmA&t=253s)

Man måste ha tillräckligt med ljus dock, här är ett tidigare test, som inte faller lika väl ut. (https://www.youtube.com/watch?v=jbrKiZ28ZwA)
lone_wolf skrev:
25 okt 2020, 19:52
Chronyn så hade vanliga glödlampor som "extraljus" vill jag minnas. De strålar säkert kraftigt i IR området. Chronyn vilar nu i frid med ett skott genom displayen :-)
Ja, glödlampor är främst IR-källor, men det fanns knappt LED att använda när den kom på marknaden så det behöver inte betyda så mycket. ;)

Och det finns som sagt två typer av kronografägare; vi som har skjutit den, och de som kommer att göra det. ;)

Fält
Has thanked: 20 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av Fält »

Jag har använt vanliga vita LED lister med min Chrony för att testa luftgevär inomhus när den fungerade. Det är enklast att driva dem från batteri och inte från nätet, många billiga LED drivare gör att ljuset pulserar.

Det är också viktigt att inte ha något annat pulserande ljus när man gör mätningen då det lätt stör. Så ett enda tänd lysrör eller vanlig LED lampa i rummet kan göra att det slutar fungera.

kallemek

Inlägg av kallemek »

kallemek skrev:
25 okt 2020, 20:43
lone_wolf skrev:
25 okt 2020, 19:45
Hittade skannade anteckningar från projektet. IR LEDen var SFH485P (finns säkert en mängd motsvarande) , den här är specad som 880nm.

Skannade minnesanteckningar nedan:
Chrony-led-lightning.pdf
Fick grejerna 6/11. Kopplade belysningen enligt instruktionerna via en 12-24 V DC-DC adapter och inget hände. Prövade med 2 st 12V blyackar i serie - fortfarande dött. Ringde kablaget med multimeter och upptäckte att den kabeln som enligt instruktionerna ska kopplas till negativ pol går till centrum av kontakterna, tvärtom mot märkningen på den medföljande AC-DC adaptern. Så jag kopplade om plus och minus vid batteriet och se på fan - det fungerade. Har informerat CE om detta.

Bonus: Hann också i ett skede när huvudet var långsammare än händerna koppla 12-24V DC adaptern till 24V, såå det var den manicken :mrgreen:

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Jag prövade med "billig" belysning från Jula på min ShootingChrony. Fungerade utmärkt vid första testet i källaren igår viewtopic.php?p=3236118#p3236118

Återstår att fixa ett enkelt ljusskydd för utomhusbruk. Skall sedan jämföra med MagnetoSpeed för att till slut se hur stor skillnad det är med/utan ljuddämpare.

kallemek

Inlägg av kallemek »

lasse-a skrev:
16 nov 2020, 12:17
Jag prövade med "billig" belysning från Jula på min ShootingChrony. Fungerade utmärkt vid första testet i källaren igår viewtopic.php?p=3236118#p3236118

Återstår att fixa ett enkelt ljusskydd för utomhusbruk. Skall sedan jämföra med MagnetoSpeed för att till slut se hur stor skillnad det är med/utan ljuddämpare.
Fixade tredelat ljusskydd av en tunn plastskiva som har varit nån typ av pallemballage. Fästa med öppningsbara buntband runt spröten och ljusbågarna.
Ganska low-tech men beständigare än papper och kartong. Ska försöka hitta blompinnar eller liknande i plast eller trä som ersättning till metallspröten för att minska risken för splitter och rikochet ifall man träffar dem.

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

kallemek skrev:
16 nov 2020, 13:21
Fixade tredelat ljusskydd av en tunn plastskiva som har varit nån typ av pallemballage. Fästa med öppningsbara buntband runt spröten och ljusbågarna.
Ganska low-tech men beständigare än papper och kartong. Ska försöka hitta blompinnar eller liknande i plast eller trä som ersättning till metallspröten för att minska risken för splitter och rikochet ifall man träffar dem.
Bilder? Jag har som sagt använt originalbågarna och solskydden. Och man skulle eventuellt kunna sätta belysningen ovanför solskydden. Det ger lite större skjutglugg, men vet inte om det skulle ge några fördelar direkt.

Jag hade tänkt ha ljusskyddet i papp, eftersom jag inte hittar något bättre i gömmorna. Men plast hade ju varit att föredra, helt klart.

kallemek

Inlägg av kallemek »

lasse-a skrev:
16 nov 2020, 13:31
Bilder? Jag har som sagt använt originalbågarna och solskydden. Och man skulle eventuellt kunna sätta belysningen ovanför solskydden. Det ger lite större skjutglugg, men vet inte om det skulle ge några fördelar direkt.

Jag hade tänkt ha ljusskyddet i papp, eftersom jag inte hittar något bättre i gömmorna. Men plast hade ju varit att föredra, helt klart.
Här kommer några bilder.
Den matta sidan av plasten är vänd inåt för att undvika reflexer.
IMG_20201117_101241135.jpg
IMG_20201117_101527307.jpg
IMG_20201117_101603438.jpg
Väntar på en ny 12v blyack till belysningen då den ena troligen hade sulfaterat och inte mätte mer än 10.5 V. Belysningen fungerar med 20-24 V så seriekopplad med en frisk ack dög den iallafall till att testa belysningen. Nu är den dock på återvinningsstationen.

Plastskivan var ursprungligen till ytan knappt lika stor som en lastpall, ska nog passa på pall med krage, så jag gissar på att det är nån sorts emballagematerial. Gick bra att klippa med vanlig hushållssax.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

kallemek skrev:
17 nov 2020, 11:52
Plastskivan var ursprungligen till ytan knappt lika stor som en lastpall, ska nog passa på pall med krage, så jag gissar på att det är nån sorts emballagematerial. Gick bra att klippa med vanlig hushållssax.
Jaja. Du körde en "close wrap" ;) Och då fungerar det ju bra med plastmaterial. Jag hade tänkt lägga papp svept över hela (som man ser på det länkade inlägget). Det blir ju inte lika snyggt, och man får en rulle att släpa på, men det går fort och enkelt. Men din lösning ser ju onekligen vackrare och smäckrare ut.

Eller så får man väl skjuta efter 1700 på banan såhär i november, så behövs inget solskydd öht. :(