ProChrono Digital

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

michaelandsimon
Been thanked: 1 time

ProChrono Digital

Inlägg av michaelandsimon »

Hejsan,

jag blir så förbannat trött på min kronograf. Idag var det tredje turen på en månad till skyttebanan, och inte ett skott registrerades. Idag var det solsken och knallblå himmel, även om solen stod väldigt lågt. Vid tidigare besök på banan har det varit molnigt, men ändå ganska ljust ute. Men inte ett enda skott har registrerats. Känns som att den här modellen bara funkar sommarhalvåret? Eller är det så att jag har fått ett måndagsexemplar?

Kan nämna att jag flyttat kronografen, mellan 1 meter från bössan, upp till 4 meter från bössan. Har experimenterat med olika höjder på den, samt hela tiden försäkrat mig om att den är rätt i skottlinjen. Har även flyttat runt kronografen, då skyttebänken står under ett träd, till ett ställe där det är trädfritt.

Är det någon annan som lyckats få till skyttet med sin ProChrono under vinterhalvåret, utan att använda sig av belysningskit?

Fält
Has thanked: 20 times
Been thanked: 31 times

Re: ProChrono Digital

Inlägg av Fält »

Den vi har på klubben fungerade helt perfekt oavsett väder tills det ramlade ut för många komponenter ur den. Genom åren misstänker jag att den fått vara med om en del.

Du använder väl skärmarna när det är blå himmel?

Thjona
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Inlägg av Thjona »

Vad har du för utetemp idag?
Lägsta temperatur enligt instruktionen är 0 grader vill jag minnas
När man kommer ner till 0 så börjar utetempen påverka registreringen

Användarvisningsbild
arnold
Has thanked: 1 time
Been thanked: 88 times

Inlägg av arnold »

Har använt min i över 10år ,å innan det min kompis, har registrerat 9990/10000 skott .bara nån mulen vinterdag som den inte har registrerat, har du bra batterier i ?
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

michaelandsimon

Yttertemperaturen var kanske 3-4 grader. Tidigare besök har det vart betydligt varmare. Batteriet är hyfsat nytt, dock inget märkesbatteri, om det spelar någon roll. Har testat med och utan skärmar.

Användarvisningsbild
arnold
Been thanked: 88 times

Inlägg av arnold »

Köp ett riktigt bra batteri av dyraste kvalitet som är gjord för dylik elektronik å prova
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

michaelandsimon

Ska testa byta batteri, tack för tipset!!

Användarvisningsbild
turbo87
Has thanked: 67 times
Been thanked: 89 times

Inlägg av turbo87 »

Ändå gången min strulade var vid låg temp runt 0an. Annars funkat mycket bra
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Delta hd 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj

chrsan

Inlägg av chrsan »

Använde min i helgen, anv bara stålpinnarna utan plastbågarne å alla 40 skott registrerades !
Ej sol men ganska mulet
Chrsan

Användarvisningsbild
Tomps
Has thanked: 13 times
Been thanked: 46 times

Inlägg av Tomps »

Min har vägrat registrera vid några tillfällen och då stod den troligtvis lite för mörkt (i skuggan på eftermiddagen/kvällen). Har även fått konstiga värden några gånger pga låg sol som lös mot ena sensorn. Jag använder i regel aldrig plastbågarna utom vid skarp och hög sol.
Ett tips att kolla ifall den registrerar utan att behöva skjuta är att kasta sten över den, jag brukar göra det när jag är på en av skjutbanorna som nästan alltid ligger i skugga vid skjutbåset. Jag brukar få 8 m/s med en valnötstor sten :) . Registrerar den inte så flyttar jag ut den några meter och kastar en sten igen, brukar funka om det inte är alltför dåligt ljus. Däremot vet jag inte hur mycket hastigheten minskar från säg 3-4 m till det dubbla , men jag brukar lägga till 5 m/s för att skatta V0

kallemek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av kallemek »

Fick en missad mätning och spretiga värden idag med klart väder, nollgradigt, snötäckt mark och lågt stående sol.
Överväger att montera svarta solskärmar på sidorna för att minska potentiella felkällor.
Bild

Någon som provat det?

Användarvisningsbild
turbo87
Has thanked: 67 times
Been thanked: 89 times

Inlägg av turbo87 »

Nåt som jag ändrat är att alltid använda bågarna, vilket gjorde att den slutade missa att registrera skott vid sämre ljus vilket hände ganska ofta innan, utan bågarna. Så tips är att alltid använda bågarna, både vid sol och dåligt ljus/mulet
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Delta hd 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 36 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av lasse-a »

Och nästa tips är att köra den i "låda" med artificiell belysning (LED-lampor går bra).

Här är tips på en bra portabel lösning som jag är i färd med att bygga själv (vilket år som helst ;))

http://castboolits.gunloads.com/showthr ... aph-Coffin (Scrolla ner i tråden, det är inte plywood-lådan jag menar).

kallemek

Inlägg av kallemek »

lasse-a skrev:
25 okt 2020, 10:47
Och nästa tips är att köra den i "låda" med artificiell belysning (LED-lampor går bra).

Här är tips på en bra portabel lösning som jag är i färd med att bygga själv (vilket år som helst ;))

http://castboolits.gunloads.com/showthr ... aph-Coffin (Scrolla ner i tråden, det är inte plywood-lådan jag menar).
Det där var intressant. Men han använder IR LED vad jag förstod. Funkar det med vanlig LED också?

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

kallemek skrev:
25 okt 2020, 14:56
Det där var intressant. Men han använder IR LED vad jag förstod. Funkar det med vanlig LED också?
Ja. Det funkar lite bättre med IR-led för sensorerna är som mest känsliga för IR, men de fungerar även bra med synligt vitt ljus.

kallemek

Inlägg av kallemek »

lasse-a skrev:
25 okt 2020, 16:36
kallemek skrev:
25 okt 2020, 14:56
Ja. Det funkar lite bättre med IR-led för sensorerna är som mest känsliga för IR, men de fungerar även bra med synligt vitt ljus.
Ok. Självhäftande LED-lister på undersidan av diffuser-bågarna skulle ju vara enkelt isåfall.

lone_wolf
Has thanked: 10 times
Been thanked: 22 times

Inlägg av lone_wolf »

På en annan kronograf (Chrony F1) fick jag inte belysning med "normala" led:ar att funka, IR ledar däremot fungerade. Varierar säkert med modellen.

Ett tips när solen står lågt är att använda skärmarna och vinkla hela apparaten så att skärmarna kommer mot solljuset. Kamera tripods brukar gå att ställa in ganska fritt.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

lone_wolf skrev:
25 okt 2020, 17:52
På en annan kronograf (Chrony F1) fick jag inte belysning med "normala" led:ar att funka, IR ledar däremot fungerade. Varierar säkert med modellen.
Hmm. Hade du riktigt kritvita LED då, och inte så bra kräm? Eller var det med någon "dimming" med och spökade? Man dimmar nämligen LED genom att blinka dem i hög frekvens. Det fungerar naturligtvis inte med en kronograf.

Med normala optiska kronografer så borde det fungera med vanliga vita LED, men man måste ev. kräma på. (Lagom är som vanligt bäst).

Men erfarenhet slår naturligtvis teori, varje gång... ;) Så rådet blir som vanligt "pröva och se".

kallemek

Inlägg av kallemek »

lone_wolf skrev:

Ett tips när solen står lågt är att använda skärmarna och vinkla hela apparaten så att skärmarna kommer mot solljuset. Kamera tripods brukar gå att ställa in ganska fritt.
Minns du vilka IR LED du köpte och var?

Wish är ett mörker att söka på. Har hittat tre alternativ på eBay.
940nm, 5 meter, Kina, ev lång lev. tid https://www.ebay.com/itm/DC12V-SMD3528- ... Swc8Zd0mNt
850nm, 5 meter, Kina, ev lång lev. tid https://www.ebay.com/itm/DC12V-SMD5050- ... Swjydd0kIF
850nm, 1 meter, Italien https://www.ebay.com/itm/12v-1m-Ir-850n ... Sw~CRTqZLT

Om det stämmer att de blir väldigt varma får man väl hitta på nåt sätt att leda bort värmen.

lone_wolf
Has thanked: 10 times
Been thanked: 22 times

Inlägg av lone_wolf »

kallemek skrev:
25 okt 2020, 18:38
lone_wolf skrev:

Minns du vilka IR LED du köpte och var?

Wish är ett mörker att söka på. Har hittat tre alternativ på eBay.
940nm, 5 meter, Kina, ev lång lev. tid https://www.ebay.com/itm/DC12V-SMD3528- ... Swc8Zd0mNt
850nm, 5 meter, Kina, ev lång lev. tid https://www.ebay.com/itm/DC12V-SMD5050- ... Swjydd0kIF
850nm, 1 meter, Italien https://www.ebay.com/itm/12v-1m-Ir-850n ... Sw~CRTqZLT

Om det stämmer att de blir väldigt varma får man väl hitta på nåt sätt att leda bort värmen.
Hittade skannade anteckningar från projektet. IR LEDen var SFH485P (finns säkert en mängd motsvarande) , den här är specad som 880nm.

Skannade minnesanteckningar nedan:
Chrony-led-lightning.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.