Att ladda 7,65 parabellum

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
LAREMA
Been thanked: 5 times

Re: Att ladda 7,65 parabellum

Inlägg av LAREMA »

Ibland så blir det fel :mrgreen:

Men jag tror att 93grRN kommer att gå bra. :mrgreen: :mrgreen:
LAREMA

Användarvisningsbild
Snow
Has thanked: 5 times

Inlägg av Snow »

HN86HSRN5,25N340 kronograferade
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Brakbrakaren
Has thanked: 18 times
Been thanked: 6 times

Inlägg av Brakbrakaren »

Laddar du med Dillon eller vägs varje laddning manuellt?

Vilken fjäder kör du med för laddningar över 5 gr?

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Brakbrakaren skrev:Laddar du med Dillon eller vägs varje laddning manuellt?

Jag laddar med en gammal Star-maskin, tror nog att laddningarna blir lika varje gång, den enda
risken jag har sett är att det kan "skvimpa" ur lite om man är oförsiktig. Jag har dock hittat rutinen för att undvika det.

Har en relativt hård fjäder. Minkar man lite på laddningarna så laddar den inte om. Vet inte riktigt vilken variant det är, har ett gäng.

Den jag använder till 9mm pangen är dock hårdare, men den är å andra sidan svinhård, aldrig känt någon pang med så hård fjäder, men det funkar
och det borde skydda pangen för just 9mm laddningarna.

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

Snow skrev:
Brakbrakaren skrev:Laddar du med Dillon eller vägs varje laddning manuellt?

Jag laddar med en gammal Star-maskin, tror nog att laddningarna blir lika varje gång, den enda
risken jag har sett är att det kan "skvimpa" ur lite om man är oförsiktig. Jag har dock hittat rutinen för att undvika det.

Har en relativt hård fjäder. Minkar man lite på laddningarna så laddar den inte om. Vet inte riktigt vilken variant det är, har ett gäng.

Den jag använder till 9mm pangen är dock hårdare, men den är å andra sidan svinhård, aldrig känt någon pang med så hård fjäder, men det funkar
och det borde skydda pangen för just 9mm laddningarna.
Hårdare fjäder till 9mm?
Så som jag har lärt mig så är 7,65 fjädern MYCKET hårdare än 9mm fjädern.
Jag kan ha missuppfattat dig men det tror jag inte.
LAREMA

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

LAREMA skrev: Hårdare fjäder till 9mm?
Jag kör normalt med den hårdaste som funkar i pangen, den svinhårda funkar absolut inte i 7,65an, men i 9an.
Hur den jag har i 7,65an är relativt sett vet jag inte, men tror den är hård, men som sagt inte svinhård.

9an brukar dom få trassla lite med i vapenkontrollen den är så hård att det inte är helt enkelt att haka upp den manuellt, så hård är den.
Skulle kunna mäta kraften som behövs vid tillfälle, blir ju visserligen i kg, med en bagagevåg men man får väl en liten uppfattning om skillnaden iallafall.

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

Snow skrev:
LAREMA skrev: Hårdare fjäder till 9mm?
Jag kör normalt med den hårdaste som funkar i pangen, den svinhårda funkar absolut inte i 7,65an, men i 9an.
Hur den jag har i 7,65an är relativt sett vet jag inte, men tror den är hård, men som sagt inte svinhård.

9an brukar dom få trassla lite med i vapenkontrollen den är så hård att det inte är helt enkelt att haka upp den manuellt, så hård är den.
Skulle kunna mäta kraften som behövs vid tillfälle, blir ju visserligen i kg, med en bagagevåg men man får väl en liten uppfattning om skillnaden iallafall.
OK!
Men jag undrar om du inte har gjort något fel, men vad vet jag?
Svärsonen hade nämligen en Neuhausen med 7,65 och 9mm och där var 7,65 fjädern hårdare än 9mm.
LAREMA

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Alltså, sjukt störande, har börjat få en känsla av att mina 7,65or sprider mer än tidigare.
Det har också varit ett faktum att när jag skjuter så hamnar det oförklarligt åttor och snea nior till vänster, speciellt
i början, första och andra serien. Har hela tiden intalat mig att jag gör något fel innan jag kommit igång om man säger.

Testade förra veckan i stol och mycket riktigt den har öppnat upp mot tidigare tycker jag.
Gjorde en riktig rengöring av allt igår och drog iväg på lunchen och testade en omgån.
Faan nu blir jag lite trött, det är tydligt att jag har flyers till vänster och det oavsett laddning...

Vad tusan gör man åt detta????
image3.jpeg
image1.jpeg
image0.jpeg

Brakbrakaren

Inlägg av Brakbrakaren »

Trökigt!

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Brakbrakaren skrev:
11 nov 2020, 19:08
Trökigt!
JApp, men jag tror jag är något på spåret faktiskt, det är helt enkelt så att den är sliten och glappar i manteln.
Mätte upp glappet med ett digitalt skjutmått och får glappet till ~0.12mm.

I teorin ska väl det bara ge ca 15mm borta på tavlan, men tror det blir mer i praktiken.
Jämförde med min 9a, den är helt stum inte tillstymmelse till glapp.

Nu har jag några alternativ, a
  • antingen så försöker jag fixa glappet genom att lägga på gods, eller sätta ett välriktat körnslag
    lite här och där. Tror inte man vågar klämma ihop stommen, ehuru risk för sprickor är uppenbart.
  • eller så testar jag att sätta 7,65an i den andra stommen och kör 9mm i denna och accepterar att det sprider lite. Kommer bara nyttja den för fält och träning i MS

Fält
Has thanked: 20 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av Fält »

Jag tror att ett sätt att verifiera riktpunkten mellan skott i skottstolen är nödvändigt för att hitta fel av den här arten. Då vi är intresserade av att verifiera att pistolen sitter rätt i skottstolen så borde det räcka med en skottfast laser fäst vid pistolens stomme. Men frågan är om det inte är lättare med en adapter för rödpunktsikte på manteln.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Fält skrev:
11 nov 2020, 23:11
Jag tror att ett sätt att verifiera riktpunkten mellan skott i skottstolen är nödvändigt för att hitta fel av den här arten. Då vi är intresserade av att verifiera att pistolen sitter rätt i skottstolen så borde det räcka med en skottfast laser fäst vid pistolens stomme. Men frågan är om det inte är lättare med en adapter för rödpunktsikte på manteln.
JAg har varit inne på att testa "laserpatroner", dvs sådana som man laddar med i simulatorer.
Det skulle vara intressant att skjut ett par skott sen plugga i en sån , göra mantelrörelser etc för att se om laserpunkten
hamnar rätt.

Tror att en i klubben har en sådan ska kolla vid tillfälle.
https://www.sportec.se/produkter/simula ... ing-system
Dock är väl .30 Luger den enda kalibern som inte finns :roll:

Ska testa imorgon att flytta pipan till den andra stommen. Nackdelen med det som gör att det tar emot en smula är att siktbladet på 9mm har
lite större spalt, vilket jag tycker är att föredra vid MS- och Fältskytte.

Men måste testa, nu kan jag inte fortsätta träna med denna som den är, det blir för mycket huvudbry för att jag ska kunna ta
precisionsskyttet till nästa nivå.....

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

Svärsonen har köpt sig en Neuhausen 7,65 och vi får se hur den går.
Han skall bara ha licensen på den sedan så blir det att testa laddningar :mrgreen:
LAREMA

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

LAREMA skrev:
11 nov 2020, 23:47
Han skall bara ha licensen på den sedan så blir det att testa laddningar :mrgreen:
Bra det då kan han kasta den gamla STI:n som bara är skit å krånglar :mrgreen:
Språka lite med honom sist, då bröt han när kulorna gjorde "fly bye"....

Är det en 6" eller 5",

Skulle testa att köra mina laddningar HN86HSRN
5,2N340
4,3N320 (inte hundra på om den klara faktorn, tror inte den gör det i 5")

Vet att Fiocchis fabriks på det berömda klarar 420J i en 5" i 6" är det lugnt

Brakbrakaren

Inlägg av Brakbrakaren »

Snow eftersom att du har flyers exakt likadant med tre ammo-sorter är det nått lurt. Gör du rätt? Fungerar skottstolen korrekt? Vilket slitage på pistolen går direkt att anknyta till vilken träffbild? Jag har inte den kunskapen.

Ang inpassning -ge fan det ska göras av en kompetent smed inte med körnslag... Vill du förvandla en förnäm Neuhausen till järnskrot?
Ska bli spännande att höra hur resultatet blir vid pipbyte. Men en chansning är det. Ingen av dom är inpassade.

PS kul att det skjuts 7,65 jag har bara fått iväg 10 laddade testskott ännu.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Brakbrakaren skrev:
12 nov 2020, 19:56
Snow eftersom att du har flyers exakt likadant med tre ammo-sorter är det nått lurt. Gör du rätt? Fungerar skottstolen korrekt? Vilket slitage på pistolen går direkt att anknyta till vilken träffbild? Jag har inte den kunskapen.

Ang inpassning -ge fan det ska göras av en kompetent smed inte med körnslag... Vill du förvandla en förnäm Neuhausen till järnskrot?
Ska bli spännande att höra hur resultatet blir vid pipbyte. Men en chansning är det. Ingen av dom är inpassade.

PS kul att det skjuts 7,65 jag har bara fått iväg 10 laddade testskott ännu.
Faktum är att 7,65 pipan satt i den andra stommen när jag köpte den, men då som en extrapipa. I den sköt den tätt det vet jag.
Jag flyttade till denna stomme efersom jag då fick två 6" pangar, och tyckte den sköt tätt. Detta är drygt ett år sedan.

Sedan dess så har det gått säkert 5 000 plugg genom 7,65 pipan och jag börjar få koll på skyttet med den.
Det var så jag började uppmärksamma att jag ofta hamnar vänster trots att det känns bra.

Redan i sommras var det ett faktum bara att jag inte uppmärksammade det....
viewtopic.php?p=3179044#p3179044

Tycker nästan att den där från i somras har MYCKET gemensamt med serien i skottstol download/file.php?id=102783&mode=view

Tror den kommer funka när den får komma "hem" till den andra stommen, sen sätter jag 9an i den här stommen och kollar.
Ska givetvis inte förstöra stommen, men om jag känner mig själv rätt så kommer jag försöka fiffla med den så den lirar med mindre glapp...

En stor del av att ha skytte som hobby är "prylarna" och att fixa med dem :mrgreen:

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

Snow skrev:
12 nov 2020, 18:41
LAREMA skrev:
11 nov 2020, 23:47
Bra det då kan han kasta den gamla STI:n som bara är skit å krånglar :mrgreen:
Språka lite med honom sist, då bröt han när kulorna gjorde "fly bye"....

Är det en 6" eller 5",

Skulle testa att köra mina laddningar HN86HSRN
5,2N340
4,3N320 (inte hundra på om den klara faktorn, tror inte den gör det i 5")

Vet att Fiocchis fabriks på det berömda klarar 420J i en 5" i 6" är det lugnt
6 tum om jag inte minns fel :shock:

Den SPS han har har gått skitbra ända tills han sköt med den sist.
Det hade inget med ammunitionen att göra han provade flera sorter på den tävlingen och ingen gick som den skulle :?

Han har haft en Neuhausen tidigare och då körde vi 5,2 grain N340 och den klarade anslagskraven. :mrgreen:
LAREMA

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Nu har jag flyttat och bytt pipor mellan stommarna.
Det hände grejer kan man säga :shock:

Min husladdning för precision behöver jag inte klura så mycket på längre.
Dock funkar inte den jag tänkt mig för MS. Jag testade 4,3N320, men måste nog upp på runt 4,6 för att få fart på den så den samlar sig.
Får klura på om det är värt mödan eller om jag ska nöja mig med 5,2N340 även för MS.

EDIT: Kom på en sak som kan ha påverkat spridningen med 4,3N320, jag fick ett antal matningsfel som jag fick åtgärda.
I de bulorna som jag fick ta ur så hade matningsfelet tryckt ner kulorna i krutet så att de satt lösa i hylsan om man säger.
Det kan ju inte uteslutas att några av patronerna matade, men att kulorna tryckts ner under omladdningen även på några av de skjutna patronerna .
Kanske ska testa denna med lite mjukare rekylfjäder.

Inte heller duger 9mm pipan i den andra stommen så den stommen måste jag göra något åt, tror jag tar de
åtgärderna i en annan tråd.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Fick faktiskt ihop träffbilden med 4,3N320 bakom, blev helt ok.
Jag kortade ner lite och ökade krimpen så att kulorna inte kan flytta sig under omladdningsprocessen.
Detta får mig att fundera lite på andra laddningar som fluktuerar en smula, om man inte ska ha bättre koll på
detta fenomen.

Bara att testa så att den håller faktorn, sedan kan det bli nya standardladdningen både för MS och precision tror jag.

Får se om jag ids ge mig iväg i eftermiddag, annars får det bli om torsdag.

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

Vad har du för utgångshastighet med 4,3 grain N320?

Det kan vara något för Mats, men det beror helt på utgångshastigheten.
LAREMA