Att ladda 38 Special

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Snow
Has thanked: 3 times

Re: Att ladda 38 Special

Inlägg av Snow »

Kanske ska testa och klämma ihop några 125gr TC, med N310 bakom.
Polarn hade 3,8gr till en 115gr kula, den kändes snäll att skuta, så borde kunna köra 3,3- 3,5gr bakom 125gr?

Motsvarar det ca 3,2gr av Ba10, ser ju ut att vara snarlika enligt VV loadingchart (översikten där man ser brinnhastighet jämfört med andra krut)

Får leta upp lika dana hylsor, får bli en liten batch för att känna på imorgon.
Stolsession kan komma i fråga till helgen eller på onsdag.

5,9gr N340 funkade ju bra, sköt bra med den, men smäller så förbenat.

Fält
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Inlägg av Fält »

Prova gärna att "hälla bak" krutet när du skjuter i stol. Försvinner dina flyers så vet du ju att det tänder dåligt.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Fält skrev:Prova gärna att "hälla bak" krutet när du skjuter i stol. Försvinner dina flyers så vet du ju att det tänder dåligt.
Precis jag gjorde det sist i stolen, och även på tävlingen. först peka taket sen sikta :mrgreen: .

Provade 3,5gr N310, det gick inte :x , man kan säga att den kombon va det sämsta hittills, kula fast i pipan. Krutet är ju ganska gammalt vet inte om det spelar roll.
Se om jag ids testa med lite mer, typ 4,0 eller nått. Blir ju ännu värre med skvalpet i dessa, som sagt det kanske spelar mindre roll, vad vet jag.

Edit, kanske inte så konstigt såg att det finns en 125gr kula FP med startload 4,7gr, verkar således som att N310 är betydligt "svagare" än Ba10 om det skjuts både 115gr och 140gr med 3,2gr Ba10.

Får nog klämma några med drygt 4gr i iallfall.

Fält

Inlägg av Fält »

Snow skrev:
Edit, kanske inte så konstigt såg att det finns en 125gr kula FP med startload 4,7gr, verkar således som att N310 är betydligt "svagare" än Ba10 om det skjuts både 115gr och 140gr med 3,2gr Ba10.

Var hittade du den datan?

Det är väldigt ont om data för N310. Mina resultat med 357an var minst sagt frustrerande och ganska lika dina resultat.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Fält skrev:
Snow skrev:

Var hittade du den datan?

Det är väldigt ont om data för N310. Mina resultat med 357an var minst sagt frustrerande och ganska lika dina resultat.
Aj, fan...
Ja hittils är 5,9gr N340 med 123gr kula bäst för mig, men lite väl hård, dock får den gå om jag inte lyckas med denna, 4,4gr N310.

Hittade datat på https://www.vihtavuori.com/reloading-da ... rtridge=41

Kulan ifråga är denna, https://www.berrysmfg.com/item/bp-38-357-125gr-fp
vilken till utseende är skapligt lik, egenskaperna kan man ju bara gissa, men det är tunn folie i H o N kulan iallfall, drog ur kulorna med sekatör, och det är lätt att jacka kulan rejält.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Snow, redigerad totalt 5 gånger.

Fält

Inlägg av Fält »

Jag har missat den helt. Det känns som ganska lagom fart också.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Fält skrev:Jag har missat den helt. Det känns som ganska lagom fart också.
Provade två trummor med 4,5gr N310 till 125gr kulan.

Odugligt skulle jag säga, vid lyft från 45grader, mjuk smäll med träff kl 18 i 5ans ring.
Vid skott efter ”tak pek”, en jefla smäll med stora flammor på sidan av trumma och träff inom 9an spritt.

Det hade smugit sig ner en hylsa primad med magnumhatt, den small som faen

Fält

Inlägg av Fält »

Det var ju i alla fall bra att det visade så konsekvent på att fyllnadsgraden var ett jätteproblem.

BA10 låter bättre och bättre.

Men jag hittade något dokument med många Cowboy laddningar. Alla hade magnumtändhatt och någon 38 laddning var nere på 3gr N310 med 125gr blykula. Men det låter ändå som om det kan bli svårt att få konsekvent.

Fält

Inlägg av Fält »

Jag nämnde tidigare att jag kontaktat H&N angående skillnaden mellan.357" 9mm kulorna och 38/357 kulorna.

Svaret kom idag och jag tänkte att någon annan kanske var intresserad.

Hello Jörgen

The difference between both bullet types is the length of the cone.
The cone of the revolver-bullet (TC .357/125 HS) is 1,5 mm shorter than the cone of the pistol bullet (TC .357/127 HS).
There is no doubt using the pistol-bullet in a revolver-cartridge.
Just look at the possible max. length of the cartridge which is limited by the length of the cylinder (naturally).

Hope these information help.

Mit freundlichen Grüßen/With best regards
Peter Schmidt
Forschung & Entwicklung
Research and Development

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Kanon!
Det har jag oxå kliat mig i huvudet över.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Hmmm
Provade 5,9gr idag, testet gick ut på att se om jag fick jämna puffar med att skjuta från 45grader till lyft och om det
skiljer något om man lyfter och tippar bak vapnet så krutet hamnar längst bak.

Och det är även med ganska mycket krut i hylsan en jefla skillnad, skillnaden är enorm, från tvåor klockan 2 till nior tior.

Nu han jag bara skjuta 8 bulor sen fick jag en fjutt smäll och kula fast i loppet igen, denna gång
bara 2cm in i pipan. Oklart vad det beror på, men dax att se över hygienen ordentligt......

Vette fan om man inte ska satsa på WC kulor till precision iallfall så man slipper denna typ av roplem :roll:

Fält

Inlägg av Fält »

Jag antar att det var med N340?

Kan det vara att du inte får fast kulan ordentligt i hylsan så att den glider ut av rekylen från de andra eller att den sticker innan krutet hinner antända?

Tvättar du hylsorna? Det kan ta väldigt lång tid för dem att torka om du tvättar med tändhatt i. Jag kör allt i ugnen nu.

Jag köpte just hem 85gr och 125gr H&N wadcutters kulor för att prova med, utöver 127gr TC kulorna jag köpte härom dagen. Så blev det tre sorters .429" kulor också mellan 180 och 200gr. Lite kul laddprojekt får man ju ha över vintern.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Yes det va N340.

Jag ristumlar hylsorna bara, så viss sot etc finns kvar i hylsorna, men torra är dom.

Det där med att kulorna flyttar sig är intressant, ska kolla det några ggr, dvs ta ut alla oskjutna
Efter varje skott. Försöker minimera crimp, men har en svag anvisning och man får ta i för att få ur dom när man demonterar hylsor. Nu va detta första som knasade, den andra va det uppenbart för lite krut i. Ska rengöra öite och testa resten av asken. Men blir nog att testa andra bulor och krut till 38 orna oxå.

Dock gick ku 5,9 riktigt bra i helgen bara man peka taket först. Men så vill man ju inte hålla på utomhus...

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Provade fyra skott som hastigast mätte sista i trumman, den hade krypit ur
0,5 mm, med lite svagare krimp och vidare hylsa så kan den säkert ploppa ur.,.

Vågar man trycka ner kulan mot krutet tro? Detta för att eliminera skvalpproblematiken, Eller blir det vansinniga tryck då??

Fält

Inlägg av Fält »

Trycket sticker rejält om du trycker in kulan djupt.

Då du skjuter en magnumrevolver så är enda svaga länken hylsan, du kan ju såga isär en av dina Norma hylsor och jämföra med en magnumhylsa. Den kan mycket väl vara tillräckligt stark för att köra magnumtryck och då är det fritt fram att köra de styvaste 9mm laddningarna.

Annars är det de svagaste 9mm laddningarna som gäller och som vi sett så är minladdningen väldigt olika beroende på kulans tänkta användningsområde.

När jag provade 123 FP kulan helt intryckt i hylsan så tror jag att jag använde 4gr och 3.7gr N320. Jag skulle nog även gått på 3.5 och 3.3gr för att se var det börjar bli för dåligt.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Nu har jag köpt den kula som Fält trode jag hade tidigare,
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f ... 0#p2979222
så nu är det högintressant vad man gör av den, men först lite scaryshit :roll:

Jag har nu testat att crimpa mina 125gr TC kulor lite till efter att ha konstaterat att dom kryper ur hylsorna, har ett par hundra patroner med 5,9gr N340.
problemet har ju varit skvalpet. Idag testade jag några rundor helt snabbt, dom sitter nu fast ordentligt och jag sköt några nior och tior genom att tippa bak pangen och "placera" krutet i bakkant. Rejäl knuff men ok. Testade sen att köra ett skott med att ha 45grader och lyfta direkt till skott med litet vipp bakåt bara, det har tidigare blivit lite fjösiga smällar då... inte denna gång det small som helfete pangen höll på flyga ur handen, det blev oxå hål i tändhatten.
IMG_20181210_155529_edit.jpg
Jag börjar tröttna på skvalp-problematiken så tänkte prova en 125gr WC kula, kopparmantlad. Då blev jag rekommenderad att prova ett annat krut, så
ja varför inte tänkte jag efter lite övertalning, ett LOVEX, D036. När jag kom hem så tog jag fram krutsliden som levererar 3,5gr av N340 och provade vad det
blev med D036, det blev 6,0gr :shock:
Edit Motsvarande volym av N310 väger 3,3gr

Så den mängd jag tänkte jag skulle starta med, 4,0gr D036, kommer att skvalpa i en 38a hylsa med WC kula. Nu börjar man ju fundra på om det är bättre att göra en nyårsbengal av den burken, eller om det är värt att testa?

Om inte vad är lagom att testa om man kör VV N340, 4- 4,5gr?
Eller är det bättre att gå på N310, är dock rädd för skvalpproblematik med den oxå.

Har man inte huvudbry så verkar det som att det går att köpa för pengar :roll:
Senast redigerad av 1 Snow, redigerad totalt 11 gånger.

Fält

Inlägg av Fält »

Spännande värre det där med N340 krutet och att hälla krutet åt olika håll i hylsan. Jag har kört en mycket likartad laddning i någon låda utan att märka något speciellt, förutom att det var bra fart i laddningen. Men jag har ju nu 500 125gr H&N kulor som skall skutas och ett större antal ger givetvis möjlighet för mer inressanta upplevelser. Jag kommer att försöka skjuta N310, N320, N340 och efter dina upplevelser prova SP och SPM tändhattar.

Det är inte utan att man upplever att de beprövade 148WC och 158gr kulorna används i .38 special av en anledning. Lättare kulor tycks ge mer utrymme för problem i den kalibern.

Nu är Quickload inget vidare på beräkningar av pistol och revolverladdningar men det är alltid något att luta sig mot.

QL sparkar bakut med D36 krutet, det verkar olämpligt för applikationen med mycket låg fyllnadsgrad och långsam förbränning. Nu kan det däremot skuta jättebra ändå även om jag räknar med att det blir mycket krut på golvet. Det verkar ligga bra till för magnumladdningar.

Enligt QL så verkar 4-4.5gr N340 ligga rätt i fart med 125WC kulan. Fyllnadsgrad på 58% med 4gr och 65% med 4.5gr. 92-97% förbränning och 280-308m/s i 6" pipa.

2.9gr N310 ger samma fart men MYCKET mer tryck, 3.3gr är absolut max enligt CIP. Långt över max enligt SAAMI. Det skall ändå inte nå mer än 300m/s. 48-55% fyllnadsgrad.

4.1-4.8gr N32C ger samma hastighetsintervall som 4-4.5gr N340, men med 77-92.5% fyllnadsgrad och högre tryck och full förbränning efter 40mm. N32C är gjort för klena laddningar.

DEt är värt att nämna att QL inte tycker att Vihtavuoris N310 laddning för 125gr Berry FP kulan är någon bra ide med tryck på 2000 bar. Så man kan tänka sig att QL inte räknar något vidare på N310.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Tack för input, kör då tre laddningar i stol tänker jag, 4 4,3 och 4,5 N340 och spar eller eldar o D036 krutet.

Kan ju använda det till magnumladdningar, då räcker det antagligen tills jag viker upp tofflorna.

Blir intressant och se hur det går för dig nu med testerna

Matte j

Inlägg av Matte j »

Du har inte tillgång till vectan? Ba10 eller kanske Ba9?
Har laddat mycket med Ba10.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Matte j skrev:Du har inte tillgång till vectan? Ba10 eller kanske Ba9?
Har laddat mycket med Ba10.
Nej har inte det, men har förstått att det är bra grejer, köper på mig så snart tillfälle bjuds!