Fick du till någon mätning? Väntar med spänning på resultatenSnow skrev: Ska krona laddningen oxå, dvs .356 HN100HSHP 3,0N310 för att se så att den har en rimlig cahans på långhållen.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN
Fick du till någon mätning? Väntar med spänning på resultatenSnow skrev: Ska krona laddningen oxå, dvs .356 HN100HSHP 3,0N310 för att se så att den har en rimlig cahans på långhållen.
Jag tror det, men hittar inte resultatet, har för mig att det var drygt 250 m/s, men nu blevValdrGalga skrev:Fick du till någon mätning? Väntar med spänning på resultatenSnow skrev: Ska krona laddningen oxå, dvs .356 HN100HSHP 3,0N310 för att se så att den har en rimlig cahans på långhållen.
Knappar man in 250m/s tillsammans med 0.11 i BC (lite gissat för den kulan) så landar man på ett kulfall på bara 20-25cm på 70m? Det skulle väl isf vara helt OK kan man tycka.Snow skrev:har för mig att det var drygt 250 m/s, men nu blev
jag nyfiken.
Låter ok, såg att det var kroning med 4,7N340 bakom samma kula som jag testat.ValdrGalga skrev:Knappar man in 250m/s tillsammans med 0.11 i BC (lite gissat för den kulan) så landar man på ett kulfall på bara 20-25cm på 70m? Det skulle väl isf vara helt OK kan man tycka.Snow skrev:har för mig att det var drygt 250 m/s, men nu blev
jag nyfiken.
Är inte 5,5gr N320 väldigt mycket i en 38a? Det är mer än maxladdningarna för lätta kulor i 9mm Luger (som visserligen är lite tyngre än din) men ändå. Jag skulle inte gå upp mer iallfall.Fält skrev:Jag provade H&N 85gr WC med 5.5gr N320. Den kändes lättskjuten men träffläget blev väldigt lågt, ca 22cm lägre än H&N 148gr WC. Med andra ord hinner kulan ut innan pipuppslaget blir så stort.
5.5gr tar upp ganska mycket plats i hylsan, men den väldigt lätta kulan tar upp väldigt lite plats så det blir nog lite skvalp ändå. Det lever om lite mer än man är van vid med en wadcutter laddning och det får nog bli kronografering nästa gång för att se om det går att gasa på lite mer. Tändhatten jag använt är Federal 100.
Har du börjat köra fält med R så är du fast, det är jefligt roligtFält skrev:Det är en väldigt lätt kula så det snabba N320 krutet får nog anses vara långsamt för kulan, men det låter som du säger som att det är mycket krut. Praktiskt nog så är exakt den här kulan med i Vihtavuoris lista för 38 special. Intervallet är 4.6-5.6gr N320.
Att börja prova sig fram skulle nog vara tidsödande för den verkade börja leverera någonstans mellan 5.1 och 5.5gr, jag tror att det skulle varit stor chans att man stannat tidigare då man är van vid att wadcutters knappt skall ha styrfart.
Jag skall ladda upp en ask att prova med. Det blir så mycket fältskytte med A och C att jag väljer att enbart träna precision med revolvern. Jag är inte redo att börja gå R varv också.
Kunde du även kontrollera spridningen på långhåll?Snow skrev:Äntligen är den kronograferad denna HN100HSHP3,0N310
Tyvärr inte har bara tillgång till stol på 25 m....ValdrGalga skrev:Kunde du även kontrollera spridningen på långhåll?Snow skrev:Äntligen är den kronograferad denna HN100HSHP3,0N310
Jag ska tjoa till när jag ska ner till hallen så kan du haka på och testa min specialareManiac Mike skrev: ↑26 jul 2020, 22:39Jag har en s&w 686 som jag har skjutit HN 125gr TC kula med 4,7gr Vv 320 och 36,5 lång i geco hylsa och varit hyfsad nöjd för fält men spridit en aning och jag fick svaret när ja kronade ammon, låg på snitt ca 265m/s men kunde skilja 12m/s inom 5 skott, tippade bak krutet och då ökade farten lite men fortfarande lite ojämn.
Nu funderar jag på Vv N32C som jag har förstått kan vara ett bättre val, jag vill använda samma kula och hylsa men totallängden ska vara 38mm och krut 7.8-8.2 enligt laddata....all input på detta uppskattas!!!!
Det är fältladdningar som gäller.
GärnaSnow skrev: ↑27 jul 2020, 20:21Jag ska tjoa till när jag ska ner till hallen så kan du haka på och testa min specialareManiac Mike skrev: ↑26 jul 2020, 22:39Jag har en s&w 686 som jag har skjutit HN 125gr TC kula med 4,7gr Vv 320 och 36,5 lång i geco hylsa och varit hyfsad nöjd för fält men spridit en aning och jag fick svaret när ja kronade ammon, låg på snitt ca 265m/s men kunde skilja 12m/s inom 5 skott, tippade bak krutet och då ökade farten lite men fortfarande lite ojämn.
Nu funderar jag på Vv N32C som jag har förstått kan vara ett bättre val, jag vill använda samma kula och hylsa men totallängden ska vara 38mm och krut 7.8-8.2 enligt laddata....all input på detta uppskattas!!!!
Det är fältladdningar som gäller.HN100HSHP3,0N310, med risk för att du får lagra
dina 125grainisar, så blev det för mig iallfall....
|