Att ladda 9x19 Luger, knepigt...

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
LAREMA

Re: Att ladda 9x19 Luger, knepigt...

Inlägg av LAREMA »

Snow skrev:Det är någon som förorenar våra hinkar med 380 Auto, just nu får jag nog leta lite annorstädes :?

Har testat att ladda HN115HSHP, detta på grund av att 100grainisar verkar vara slut överallt, så har testat 115 och även 123grFP, Ammotech.
Det verkar vara friflykten som är nyckeln till framgång i Nojjan.

Testade dessa i stol, tycker nog att det är tillräckligt bra för Fält och MS, och även precision om andan skulle falla på.
Den undre kan du nog få ihop lite om du labbar lite med längden på patronen.

Bägge laddningarna går och dom går bra så det är det inte fel på.
LAREMA

Användarvisningsbild
Snow
Has thanked: 3 times

Inlägg av Snow »

LAREMA skrev:
Jo precis det går säkert att få ihop lite till, men frågan om det är värt det. Jag fick vapenfel på andra skottet det och det faktum
att jag kör med blandade hylsor kan förklara de två flyersarna. Kommer dock använda 9:an främst till fält och MS, det duger dom till som dom är med råge
så nu när man inte kan tävla får man väl fylla på ammo förrådet ordentligt så slipper man det i sommar och höst :wink:

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

Snow skrev:
LAREMA skrev:
Jo precis det går säkert att få ihop lite till, men frågan om det är värt det. Jag fick vapenfel på andra skottet det och det faktum
att jag kör med blandade hylsor kan förklara de två flyersarna. Kommer dock använda 9:an främst till fält och MS, det duger dom till som dom är med råge
så nu när man inte kan tävla får man väl fylla på ammo förrådet ordentligt så slipper man det i sommar och höst :wink:
Det är så sant, det är bara att ladda och se glad ut :mrgreen:

Med dom där laddningarna så kommer det att gå bra.
LAREMA

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Testade mina 115gr kulor idag igen i stolen bara för att jag hade lite tid innan

5,2gr verkar vara det som krävs, kanske kommer testa att köra N320 oxå men vet inte riktigt hur mycket jag ska pytsa i, men får klura på det.
Egentligen duger dom ju, men det är lite kul att se hur mycket man kan maxa ur dom.

Friflykten är troligen för stor, ehuru uppmätt MAX COL i vapnet med denna kula är 30,6mm, men jag får inte ner
30mms patroner i magasinet utan krångel, det går inte heller att göra patron ur då, 29,5 är precis på gränsen.

Kanske testar 5,3N340 oxå bara för att :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Fält
Been thanked: 4 times

Inlägg av Fält »

Ja, det är lite svårt att bestämma hur hårt man vill ladda ett vapen som är lite äldre och är mycket dyrt att ersätta. Jag hoppas snart få en P210-5 själv, givetvis hoppas jag att vår klubbladdning med 4.3gr N320 och 115gr H&N HP kula fungerar i den också.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Fält skrev:Ja, det är lite svårt att bestämma hur hårt man vill ladda ett vapen som är lite äldre och är mycket dyrt att ersätta. Jag hoppas snart få en P210-5 själv, givetvis hoppas jag att vår klubbladdning med 4.3gr N320 och 115gr H&N HP kula fungerar i den också.
Jag testade din laddning idag, den är helt ok, första skottet blev en hög flyer, men tror man kan bortse från den, kör blandade hylsor.
Vad kör ni för COL på er "hus laddning". Den är skapligt mju ocg fin, håller den faktorn i 5" pipa? Jag ska krona den vid tillfälle, men det kan ta lite tid.

Fält

Inlägg av Fält »

28mm ligger de på i längd. De klarar faktorn i 6" pipa när de provat, även provat på SM. Men det är nog inte mycket marginal, så kronografering är nog nödvändigt.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Testade Fälts "klubbladdning" med HN115gr HP idag. Passade på och testade även att korta ner min standardladdning till
HN100HP.

Båda är relativt snälla att skjuta med, betydlig snällare än min precisionsladdning med 123gr kula.
Ska testa att pytsa i några korn till i 115gr patronen, sen får den duga, tror det blir min nya fält och MS standardkula.

Fält

Inlägg av Fält »

En liten extra skvätt krut kan nog behövas med din kortare pipa. Det är inget vidare att gå och bli diskad.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Fält skrev:En liten extra skvätt krut kan nog behövas med din kortare pipa. Det är inget vidare att gå och bli diskad.
Jag har 6" nu :), så det ska vara lugnt, tänkte mest på att försöka klämma ihop dem liiiite till :)

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

Ett råd bara, köp en "hastighetsmätare" och mät så du klarar 420 Joule.

Det är min uppmaning, det för att du inte skall bli diskad i eventuell mätning.

Vad jag vet så har dom bara haft en mätning under alla år som jag har tävlat om man undantar SM.
LAREMA

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

LAREMA skrev:Ett råd bara, köp en "hastighetsmätare" och mät så du klarar 420 Joule.

Det är min uppmaning, det för att du inte skall bli diskad i eventuell mätning.

Vad jag vet så har dom bara haft en mätning under alla år som jag har tävlat om man undantar SM.
Jorå jag köpte en i veckan. Ska kolla hastigheten på måndag.

Testade 4,5N320 imorse bakom 115gr, det blev sämra så går tillbaka till 4,3.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Kronograferade Fälts klubbladdning HN115HSHP4,3N320 idag i 6" Nojjan, den håller faktorn med god marginalkommer testa att ladda några
patroner med 4,1N320 för att se hur dom skjuter.
Senast redigerad av 2 Snow, redigerad totalt 6 gång.

Fält

Inlägg av Fält »

Jag undrar om vår kronograf mätt fel, för de kunde enligt kronografen inte ladda med 4.2gr N320 då det gav för lågt energi...eller så kan de ju ha räknat fel också. Det här är ett bra tag innan jag började skjuta.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Fält skrev:Jag undrar om vår kronograf mätt fel, för de kunde enligt kronografen inte ladda med 4.2gr N320 då det gav för lågt energi...eller så kan de ju ha räknat fel också. Det här är ett bra tag innan jag började skjuta.
Beror väl lite på pangen oxå, men vi ska testa den i en 5" oxå. Kan ju inte vara säker på att denna mäter rätt, men testet med .22" verkade rimligt

Fält

Inlägg av Fält »

Det finns en och annan konflikt i mina fartmätningar som gjorts med annan mätutrustning. Något måste ha varit mysko med klubbens kronograf lång tid innan den dog!

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Testade att klämma ihop några HN115 med 4,15N320 bakom, blev sämre eller inte, ibland händer skumma saker.
Körde dom i stol, upplevde det som snälla, men lite ojämna smällar.

När jag var klar hade jag nio plugg kvar, tänkte att jag drar väl dom lite snabbt på snabbtavlan för att bli av med dom, ändå inte
mycket att ha. Fyllde magasinet och peta in en i loppet körde i MS 10 sekunders tempo. Och ja va tusan dom är ju inte skitdåliga liksom...

Fält

Inlägg av Fält »

Tändhatt och vilken hylsa det är kan nog göra skillnad på jämnheten. Jag tror inte att någon provat med något annat än Federal 100 här. De verkar också fungera bäst med Speer hylsor. Jag var ett tag lite frustrerad då de jag fått av klubbkamrater gick bra i både Glock, Tanfoglio och P210. Men de jag laddade själv med samma kula inte höll tian. Det är först på senare tid som jag konstaterat att de har mest Speer hylsor.

Jag har samlat förnicklade Speer hylsor länge nu, så jag har till ett par paket till P210 pistolen som jag hoppas hämta nästa vecka. Polisen ringde och meddelade att jag får licens på den och 7.65 pipan.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Fält skrev:Tändhatt och vilken hylsa det är kan nog göra skillnad på jämnheten. Jag tror inte att någon provat med något annat än Federal 100 här. De verkar också fungera bäst med Speer hylsor. Jag var ett tag lite frustrerad då de jag fått av klubbkamrater gick bra i både Glock, Tanfoglio och P210. Men de jag laddade själv med samma kula inte höll tian. Det är först på senare tid som jag konstaterat att de har mest Speer hylsor.

Jag har samlat förnicklade Speer hylsor länge nu, så jag har till ett par paket till P210 pistolen som jag hoppas hämta nästa vecka. Polisen ringde och meddelade att jag får licens på den och 7.65 pipan.
Härligt grattis, hoppas det kommer bli bra!
Är det en 5" eller 6"?

Jag testade två nya laddningar idag i stol, hade sorterat ut Gecco hylsor
och körde 4,25N320 och två olika längder, 28,2 och 27,5.

Ska göra sista testet imorgon med 28,6mm och Speerhylsor, )har samlat på mig några stycken kanske ett 50 -tal.
Bara för att :)

Sen räcker det med tester tror jag denna är bättre än mina 100gr, så detta får bli mina nya standardplugg för MS och fält.

Fält

Inlägg av Fält »

Snow skrev: Härligt grattis, hoppas det kommer bli bra!
Är det en 5" eller 6"?
Det är en 6" med extra 6" 7.65 pipa, den har någon konstig påbyggnad fram på 9mm pipan istället för det vanliga kornet på pipan. Jag är mycket nyfiken och lite orolig över vad det är för något.