Att ladda 9x19 Luger, knepigt...

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Snow
Has thanked: 3 times

Re: Att ladda 9x19 Luger, knepigt...

Inlägg av Snow »

LAREMA skrev:Det är den laddningen jag använder till 9mm, jag använder Vv N340 och pyttsar i 5,2 grain utav det.

Den håller 10:an ring hur lätt som helst, när det inte är jag som skjuter :(

Jag laddar exakt samma till min svärson och han håller 10 utan besvär :shock:

Han rankas som Stockholms bästa pistolskytt i år.
Ja den funkar onekligen bra i precision, men den är obehagligt kraftig till fält och MS.....

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

Problemet är anslagsenergikravet 420 j.

Så det måste den klara, oavsett om du kör bana eller fält. Kör du den som B vapen så finns det inget krav på anslagsenergie.
LAREMA

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

LAREMA skrev:Problemet är anslagsenergikravet 420 j.

Så det måste den klara, oavsett om du kör bana eller fält. Kör du den som B vapen så finns det inget krav på anslagsenergie.
Jo precis, det är en hake i det hele, min 100gr kula klarar kraven, och funkar rent teoretiskt i både fält och MS med hänsyn till precisionen. Dock skulle jag ju önska att den höll något tätare träffbild.

Det kommer bli klurigt att bestämma om jag ska köra 123gr i både A och B eller 123gr 9mm i A och 7,65 i B. Kan vara skönt att slippa meka om vapnen mellan rundorna. B fält skjuter jag så sällan så det kanske får bli revolver i den grenen.

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

Då anslagsenrgierna inte existerar i B så har det ingen betydelse om du laddar 9mm eller 7,65, ta vilken som och var nöjd :mrgreen:

Jag skulle nog använda 123 grain i vpgrp A och använda 7,65 vpgrp B, det är min åsikt. :mrgreen:
LAREMA

Stainless steel

Inlägg av Stainless steel »

När senast blev ni kollad på anslagsenergin? Brukar ju bara vara avtryckarvikt dom kollar i precision och fält. IPSC är en annan sak där tjänar man mycket på att ladda lågt för man ska skjuta flera skott snabbt på ett annat sätt.
Hdf titan 2 .308
M96 6.5x55
Ruger pc 9mm
Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12
Llama 9mm
S&W m17 22lr

Kokkaffe ska kokas med 3 uppkok allt annat är osvenskt.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Stainless steel skrev:När senast blev ni kollad på anslagsenergin? Brukar ju bara vara avtryckarvikt dom kollar i precision och fält. IPSC är en annan sak där tjänar man mycket på att ladda lågt för man ska skjuta flera skott snabbt på ett annat sätt.
Aldrig blivit kollad, förekommer väl nästan bara på SM och möjligen ÖSM...

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Va nere en kort sväng i hallen för att jämföra 100gr kulan med 123gr för fält användning.
Dels ville jag kolla skillnaden i rekyl mellan dem, men oxå kolla hur de ligger i målet, dvs reda ut om man måste man justera
riktmedel mellan de olika patronerna.

Satte upp två C30 ställde mig på ca 17 m med stödhand, (jag kör golfgrepp )och drog åtta plugg i en följd i vardera tavla, med respektive patron.
Det blev likartade resultat, med alla skott i 5an eller fyran. Något bättre möjligen med 100gr kulan.

Kontrollmässigt så är det lite svårare att skjuta snabbt med 123gr, men inte så att det skulle vara otänkbart att skjuta fält med den med två händer

Klistrade och gjorde om samma procedur med en hand, nu blir det intressant, här är det en väldigt stor skillnad att skjuta snabbt och kontrollerat, svårt med båda,
men betydligt mer tidskrävande med 123gr kulan. Att notera är att träffbilden hamnar lite högre med en hand och lite ytterligare högt med 123gr kulan, träffbilden ligger ca i gränsen mellan 3ans och 4ans ring med 100gr mellan 4an och 5an.

I fält om MS kommer jag definitivt välja 100gr kulan, möjligen får det åka med några 123gr för att tjänstgöra på långhållen om det är med stödhand :P

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Inlägg av lasse-a »

Snow skrev: Satte upp två C30 ställde mig på ca 17 m med stödhand, (jag kör golfgrepp )och drog åtta plugg i en följd i vardera tavla, med respektive patron.
Ena handen under den andra? Måste man inte ha ett väldigt långt magasin då? ;)

Nej, allvarlig skämtat, jag har googlat ett slag, men kan inte för mitt liv hitta en beskrivning på hur man håller golfgrepp på pistolen.

Hittar en väldigt massa om golfputters med "pistolgrepp", men det är ju snarare raka motsatsen mot vad som avses här. :)

Stainless steel

Snow skrev:
Stainless steel skrev:När senast blev ni kollad på anslagsenergin? Brukar ju bara vara avtryckarvikt dom kollar i precision och fält. IPSC är en annan sak där tjänar man mycket på att ladda lågt för man ska skjuta flera skott snabbt på ett annat sätt.
Aldrig blivit kollad, förekommer väl nästan bara på SM och möjligen ÖSM...
Kan kolla om det var nån kontroll av det. Men vad jag kommer ihåg av vad vi sagt är att det inte var kontroll på sm utan bara vikt. Sköt mina sista fodringar idag en guld och snabb. Tror tomt det var på samma plats som du hade på sm en dag.
Hdf titan 2 .308
M96 6.5x55
Ruger pc 9mm
Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12
Llama 9mm
S&W m17 22lr

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

lasse-a skrev:
Snow skrev: Satte upp två C30 ställde mig på ca 17 m med stödhand, (jag kör golfgrepp )och drog åtta plugg i en följd i vardera tavla, med respektive patron.
Ena handen under den andra? Måste man inte ha ett väldigt långt magasin då? ;)

Nej, allvarlig skämtat, jag har googlat ett slag, men kan inte för mitt liv hitta en beskrivning på hur man håller golfgrepp på pistolen.

Hittar en väldigt massa om golfputters med "pistolgrepp", men det är ju snarare raka motsatsen mot vad som avses här. :)
A, precis, jag har förlängt kolven 10 cm så att det ska bli lättare, fast det är en teleskopvariant så att pangen går ner i kontrolllådan :mrgreen:

Ne skämt åsido så flätar jag ihop ring- och lillfinger med Nojan och endast lillfinger med Revolver.
Jag har verkligen försökt att använda det "gängse" greppet med vänsterhanden omslutande och långt fram, men
jag kan omöjligt hålla samma grepp när jag skjuter snabbt, det två eller tre sista skotten så har handen "lossnat" och
flaxar mest med.

När jag flätar ihop fingrarna så sitter greppet som berget.

@Rostfritt, jodå i precision va de det iallfall , två eller tre utvalda om jag minns rätt
Tror det va i Fält oxå. Två i patrullen blev kollade på slutet, kan ha varit viktkoll igen oxå, skulle nästan tro det för när det
blir koll så ska ju pluggen man laddat med plockas ur och kollas

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Snow skrev: Ne skämt åsido så flätar jag ihop ring- och lillfinger med Nojan och endast lillfinger med Revolver.
Jag har verkligen försökt att använda det "gängse" greppet med vänsterhanden omslutande och långt fram, men
jag kan omöjligt hålla samma grepp när jag skjuter snabbt, det två eller tre sista skotten så har handen "lossnat" och
flaxar mest med.

När jag flätar ihop fingrarna så sitter greppet som berget.
Då förstår jag, tack! :)

Användarvisningsbild
Snow

Oäkting

Inlägg av Snow »

Då var det dax att bulkladda lite 9mm.

Är hemma å sjuk så passar på att spaka fram lite bulor när jag har orken.

Idag så råkade jag på en ny art vid laddning, tyckte att ett par av hylsorna vinglade
i bottenplattan när jag snurrade på den. Kollade lite noggrannare och hittade denna :shock: ¨

Så kan det gå när man är i hylshinkarna på klubben och fyndar, aldrig sett någon skjuta med denna kaliber .38 auto?
32auto får jag titt som tätt, men dom åker ju in i lugerhylsorna så är lättare att se.

Fasen händer om man matar in en sån här, borde gå i för långt och inte smälla?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
lasse-a

Re: Oäkting

Inlägg av lasse-a »

Snow skrev: Så kan det gå när man är i hylshinkarna på klubben och fyndar, aldrig sett någon skjuta med denna kaliber .38 auto?
380 ACP (av Browning själv), även 9mm kurz. osv. osv. https://en.wikipedia.org/wiki/.380_ACP

Den är ju inte direkt vanlig här i Sverige, men i USA så finner man den titt som tätt.

Den hade antagligen smällt, eftersom utdragaren hade hållit hylskanten och därmed tändhatten mot slagstiftet. (Jmf 40 S&W i en 10mm, fungerar oftast utan krångel). Det hade antagligen inte hänt något katastrofalt eller trist, men är ändå inte att rekommendera i längden:

https://www.hipointfirearmsforums.com/a ... luger.182/

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

Det borde vara förbud mot 380 hylsor på skjutbanan :mrgreen: :mrgreen:

Jag har gjort samma tavla själv så jag vet.

Det är inget roligt när 380 hylsorna ligger bland alla 9mm hylsor man plockat på banan. :cry:
LAREMA

Mikke

Inlägg av Mikke »

Ännu en anledning att sortera hylsorna efter tumling...
/Mikke

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Mikke skrev:Ännu en anledning att sortera hylsorna efter tumling...
Ja men är ju så jefla träligt :P

Stainless steel

Har ni inga som skjuter 39b på era banor?
Här är det större problem bara sett några 7.6 mauser hylsor och endast det annars är det 22lr och 9mm.
Hdf titan 2 .308
M96 6.5x55
Ruger pc 9mm
Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12
Llama 9mm
S&W m17 22lr

nygamla AKI
Been thanked: 1 time

Inlägg av nygamla AKI »

Mät volymen i hylsorna, eller för den late väg hylsorna, så hittar ni nog 38orna bland niorna! :idea: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=8&t=264771" onclick="window.open(this.href);return false; :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

nygamla AKI skrev:Mät volymen i hylsorna, eller för den late väg hylsorna, så hittar ni nog 38orna bland niorna! :idea: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=8&t=264771" onclick="window.open(this.href);return false; :wink: :mrgreen:
Nu är risken att råka ut för en 380 hylsa rätt så liten.
Jag har råkat ut för det två gånger under alla år som jag har skjutit, det blir väl 35 år eller något sådant.

Men dom är i alla fall inte så roliga att stöta på :evil:
LAREMA

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Det är någon som förorenar våra hinkar med 380 Auto, just nu får jag nog leta lite annorstädes :?

Har testat att ladda HN115HSHP, detta på grund av att 100grainisar verkar vara slut överallt, så har testat 115 och även 123grFP, Ammotech.
Det verkar vara friflykten som är nyckeln till framgång i Nojjan.

Testade dessa i stol, tycker nog att det är tillräckligt bra för Fält och MS, och även precision om andan skulle falla på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.