Att ladda 9x19 Luger, knepigt...

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Snow
Has thanked: 3 times

Re: Att ladda 9x19 Luger, knepigt...

Inlägg av Snow »

Fält skrev:Om jag tänkt rätt så skiljer sig bara 39B i vapnets pipa och mantel mot andra hårt laddade patroner. Kulan är väldigt hård, sliter mycket på pipan och ger mycket tryck på låsningen på grund av det höga trycket.

Men resten av vapnet borde slitas exakt lika mycket med annan ammunition med samma mynningsenergi.

Använder du samma mantel till 7.65mm pipan?
Precis så som du resonerar tänker jag oxå, med hård fjäder borde stommen ta lika stryk som med annan ammo. Men när man pratar med andra skyttar så säger de flesta att man mördar pangen, dock utan vidare resonemang.

Testade en tidig morgonrunda med 100gr 5,4N340, livlig, inte imponerad, känns som fler åttor och framförallt 9or än det borde vara.

Kör samma mantel till 7,65, men kör standardfjäder för 9mm till den.
Senast redigerad av 1 Snow, redigerad totalt 17 gånger.

Knallkorken

Inlägg av Knallkorken »

Jag tror att du ska ta snabbare krut till 100-grainsarna.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Knallkorken skrev:Jag tror att du ska ta snabbare krut till 100-grainsarna.
Japp ska testa N320 oxå, blir en dag i hallen imorgon.
Testade några rundor igen som hastigast, 100grainarna kändes lite bättre nu på em.

115gr med 5 4 bakom känns odugliga onormal spridning.

Stolen i morgon får ge svaret

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Blev några timmar i hallen igår, ska dra en runda idag oxå, men mest träning inte så mycket i stolen.

Kan konstateras att 115gr HSHP med 5,1 bakom funkar tillräckligt bra för fält och interntävlingar. Skapligt livlig.
Sköt 280 med dessa med två sjuor och två åttor i de första två serierna. En av sjuorna var en spassm men den andra kände jag inte men kan mycket väl varit jag själv.

Ska testa att dra upp några 100gr med samma mängd, mest för att maskinen står redo för det, bara att spaka fram 50st att testa med.
Annars få funkade inte 100grainarna jätte bra, bäst var nog 4,5 N320, ska klura lite påvad jag ska testa nu.

Förslag tas tacksamt emot.
Ska krona 5,1 115 gr och 100gr för att se var man ligger, men det blir tidigast söndag eller måndgag
Låda med 100gr 5,3-5.5 n340.jpg
HN 100 HSHP 5.3N340.jpg
HN 100 HSHP 5.4N340 _.jpg
HN 100 HSHP 5.5N340 _.jpg
HN 100 HSHP 4.5N320.jpg
HN 115 HPHS 5,1N340.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Fält
Been thanked: 4 times

Inlägg av Fält »

Det KAN vara att N340 slutligen visar att det är helt fel krut med en så lätt kula, i min mening helt fel för allt utom riktiga kioskvältarladdningar i 9mm. Gruppen ser väldigt konstig ut. Smal och hög. Så frågan är, brinner inte krutet alls ibland eller är det skottstolen. Jag tror mig kunna återskapa en sådan grupp bara genom att återställa med olika mycket kraft i vår skottstol.

N320 gruppen visar något liknande, högre än den är bred. Med vår skottstol så skulle jag utan tvekan utgått från att jag slarvat när jag återställt mellan skotten.

Även 115gr gruppen tycker jag att ser ut som två grupper. Men det kan ju vara slumpen också.

Utan att veta hur lynnig din pistol är så hade jag glatt konstaterat att jag hade hittat tre bra laddningar som håller tian. Men den har gång på gång bevisat hur inkonsekvent den är så att ens hoppas att det är stolen som bråkat sitter långt inne. Men man bör ha den möjligheten i bakhuvudet.

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

Eftersom det är ett A-vapen du skall ladda till så föreslår jag att du tar en titt på practical equipment
och kollar på den kulan som är längst ner i kolumnen det är en 115 grains hålspetskula och som jag brukar ladda åt svärsonen.
Jag tror på den, han brukar ligga 1, 2, eller 3:a i Stockholmskretsen med just den kulan.

Jag tror inte på blykulor i A-vapen. Jag vet att Neuhausen hade en speciell pipa för dom som sköt bly, det enda som skiljde den pipan från std pipan var räfflingen.

Jag har skjutit med en sådan för ca 30 år sedan och den gick bra.
LAREMA

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Alltså det är ju förkopprade blykulor jag skjuter så det är inte rena blu kulor, utan det är HN highspeed kulor.

Jo jag tyckte oxå att grupperna ser konstiga ut i höjdled, men sen när jag sköt 115gr direkt efter så samlade det ihop sig.
Sköt oxh en 7,65a med som samlade sig riktigt bra med två flyers.

En sak jag funderat på som jag måste kolla noggrannare är om kulorna glider i patronen, om col förändrar sig efter skotten. Det
är allt som oftast så att tre första skotten är samlade , sen flyttar sig träffbilden uppåt. Kan det beror på att pipan blir varm?
Kanske ska krimpa liiiite hårdare nästa gång.

Är dock oxå inne på att N320 kanske är rätt väg att gå.

Var nere på en lunchsväng idag med två laddningar, sköt dom inte i stol, men drog ett gäng efter en runda med 22an.

Testade 100gr med 5,1gr N340 bakom, tycket den kändes allmänt opålitligt med blandad kompott. Tror oxå den är på gränsen att klara faktorn.

Testade oxå 100gr med 4,8gr N320 bakom, den kändes skön att skjuta lite rapp och kändes samlad 15 skott, nio tior, två sjuor resten nior nära tian.
Den ska jag skjuta i stol tillsammans med 4,7 och 4,9gr N320.
Edit, såg att 4,8 är att betrakta som max med den kulan så får bli 4,7 och 4,8
Ska oxå testa 5,3gr N340 med lite hårdare krimp, är trots allt en stor grupp som är samlad i den rundan

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

Vv N320 så är det på det berömda håret att du klarar 420 J.

Vv N340 så klarar du anslagskraften.
LAREMA

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

LAREMA skrev:Vv N320 så är det på det berömda håret att du klarar 420 J.

Vv N340 så klarar du anslagskraften.
Mm anade nästan det, ska krona den när jag får tid, men känns lite snällare än 340 laddningarna.

4,8 anges som max, men det finns en snarlik kula med 5,1 angett som max så är man lite
crazy kanske man vågar pytsa i ett par korn till om det är på gärsgårn att klara 420J

Dock så anges ju att den ska hålla drygt 400 m/s med 4,8gr :shock: och 359m/s ska ju räcka.

Fält

Inlägg av Fält »

Ibland känns Vihtavuoris hastigheter för pistol som rena gissningarna. Det skall bli kul att se hur det stämmer för dig.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Ja som sagt farterna stämmer inte så bra.
Glömde krona en laddning jag hade i skåpet med 5,4N340 bakom 100gr kulan, det var lite synd, för 5,3 va tydligen på
det berömda att det inte räckte. kronade 7,65orna oxå.

Provsköt en låda med 4,8N320 bakom 100gr kulan, den klarar kravet, men kändes väldigt
spridd att skjuta med. Kan vara jag som inte var i form, stolen får ge svaret kanske imorgon.

5,3N340 bakom 100gr kulan kändes mer samlad, drog en låda av den oxå, kändes stabilare och konstigt nog livligare än N320 laddningen. Inte
inte riktigt hundra på att den håller rätt precision dock.

Fick tips om att 5,7gr N340 bakom 100gr funkar bra bla i Pardini. Det låter dock jefligt hårt tycker jag.

Hittils så funkar ju 115gr med 5,1N340 bäst, den får åka fältskytte på söndag.
Nu har jag dock en jefla massa 100grainisar som jag vill kunna ladda upp med något skapligt, vet inte riktigt vad jag ska testa.
Först är ju att testa 4,8gr N320 i stol och att testa 5.4N340 igen med lite hårdare crim.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Nu är det sluttestat med denna pang, bara att konstatera att det blir inte så bra som jag önskat på 9mm fronten.
Det blir tillräckligt bra med 39B och med 115gr HPHS med 5,1N340 bakom.
Dax att kolla på en ny 9mm pang känns det som. 7,65 skjuter dock som fan bra, testade ett par av den oxå, letar
efter en bra fjösladdning för fält B med den oxå, eller föraldel en fjösig 9a, det testade jag oxå.

Testade några batcher idag, hade köpt nya backar oxå så man slipper mickla in den i Colt45 backarna, det funkar det oxå, men man
får dra åt av helvete och fippla lite för att kunna göra magbyte. Nu satt den på plats enkelt.

Ingen skillnad på resultat dock, det hade jag iofs inte väntat mig heller, ehuru pangen har suttit som berget tidigare oxå.

100gr, 5,6N340, stark fjäder, skapligt drag, spridd_.jpg
100gr 5,3N340, stark fjäder spridd_.jpg
100gr 4,8N320, stark fjäder, rapp men inte hård, skaplig_.jpg
100gr 3,6N310, svag bytte fjäder, mja_.jpg
Denna krävde 7,65 fjädern (som jag satt en 9mm standard i)
115 5,1N340, stark fjäder, lagom fjong, skaplig.jpg
7,65
Fjösen kräver i 7,65 ännu svagare fjäder, blir matningsfel, men snäll och fin skulle funka bra till B skytte.
Kanske läge att ställa sig vid svarven och tillverka en extra fjäderpinne
86gr 3,5N310, mjuk fin tät,B aspirant.jpg
86gr 5,3N340, rapp, tät som fan.jpg

Användarvisningsbild
jeppe.c

Inlägg av jeppe.c »

LAREMA skrev:Eftersom det är ett A-vapen du skall ladda till så föreslår jag att du tar en titt på practical equipment
och kollar på den kulan som är längst ner i kolumnen det är en 115 grains hålspetskula och som jag brukar ladda åt svärsonen.
Jag tror på den, han brukar ligga 1, 2, eller 3:a i Stockholmskretsen med just den kulan.

Jag tror inte på blykulor i A-vapen. Jag vet att Neuhausen hade en speciell pipa för dom som sköt bly, det enda som skiljde den pipan från std pipan var räfflingen.

Jag har skjutit med en sådan för ca 30 år sedan och den gick bra.
Jag håller helt med. Jag hade övergett hn kulorna och köpt frontier av wange. Ruskigt bra kulor till bra pris. HN har jag inte bra erfarenheter av.
Så svårt ska det inte vara o hitta en duglig laddning. (även om även HN är pläterade)
Ronneby IPSC

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Jo jag har varit inne på det med, men har ju testat Ammotechs kulor som oxå har bra remomé, båder FP och TC 123gr, men icke.
Har oxå varit inne på http://vapex.e-line.nu/sv/Konsumenter/H ... =HRN35527B tror på den oxå, men palla köpa 3500st för att testa liksom. Dessutom är dom apdyra.

Brukar ha tålamod som en Bäver, men nu får det bli en 7,65 pang för precision och 39B i fält eller möjligen 115gr HN, men tror inte jag kommer
lita fullt ut på den i tävling. Får jag inte tag i nån annan pang så blir det 7,65 utan hylsfång eller 39B i SM.

Det e helt sjukt detta, eller så är det mina preferencer och krav det är fel på, men en pang SKA hålla tian i stol innan jag är nöjd med det som
precisions tävlings redskap... :roll:

Har dock skickat en fråga om jag kan köpa något annat på mitt inköpstillstånd, får jag det så blir det nog något annat kul istället 8)

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Envis som man är är det svårt att ge sig.

Körde några träningsserier med 7,65 pipan, gick hyfsat, 277 respektive 284.
Sen kavlade jag upp ärmarna och kopplade på tålamodet. Har köpt nya backar
skottstolen så pangen sitter verkligen som berget.

Hade gjort några patroner :
- HN115HPHS, med 5,1N340 i GECCO col 29
- HN115HPHS, med 5,1N340 i SPEER col 29

sen en specialare, tog ett gäng 39B patroner, tog bort kulan försiktigt (man får vara varsam så att inte krut följer med.
i den hylsan med orginalkrut och tändhatt klämde jag i en HN100HPHS.

Den går minst lika bra som 39B patronen i orginal, detta är intressant, det blir tätt som tusan med en HN kula.
När man skjuter den så smäller det rejält och blir en mynningsflamma av sällan skådat slag. Minst lika stor som hos Magtech 9F.

Intressant oxå att notera de helt olika träffbilderna mellan 115gr kulan och 100gr. Pistolen satt exakt lika i alla tre skjutningar.

Så vad testar jag nu? Tips tas gärna emot.
Funderar på att testa 39B med N340 och 100gr kula.
Ska oxå göra några likadan och kronografera dem. Känns spontant som onödigt livlig (livligare är 39B orginal) för fältskytte.
INtressant eftermiddag onekligen.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Nytt test idag, nu behöver jag tankehjälp på riktigt.

Idag testades 39B hylsa och tändhatt med HN 115grHPHS med 5,1N340 bakom, går sjukt bra.
Så vad är skillnaden mellan vanliga hylsor och tändhattar jämfört med 39B. Det som man ser skiljer lite
är att man ser en liten "rule" där kulan är nertryckt i #39B hylsorna, det ser jag inte i Gecco.

är det tjockare gods i 39B? Jag har inte kalibrerat dessa, bara dragit ur kulan, fyllt på med krut och tryckt ner en ny kula (29mm)

Samlade upp lite Fiocchi hylsor som en klubbpolare jag tänkte testa oxå.
Ska man testa magnumprimers i vanliga hylsor?

Känns som jag hittat konceptet för fält och mil-snabb iallafall.

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

Snow skrev:Nytt test idag, nu behöver jag tankehjälp på riktigt.

Idag testades 39B hylsa och tändhatt med HN 115grHPHS med 5,1N340 bakom, går sjukt bra.
Så vad är skillnaden mellan vanliga hylsor och tändhattar jämfört med 39B. Det som man ser skiljer lite
är att man ser en liten "rule" där kulan är nertryckt i #39B hylsorna, det ser jag inte i Gecco.

är det tjockare gods i 39B? Jag har inte kalibrerat dessa, bara dragit ur kulan, fyllt på med krut och tryckt ner en ny kula (29mm)

Jag tycker du skall prova olika tändhattar, dom kan göra en hel del på träffbilden.

För ett antal år sedan så var jag med när en av Sveriges bästa bänkskyttar provade en ny pipa och han hade en träffbild som en enkrona på 100 m.

Jag sade åt honom att prova med att byta tändhatt, det gjorde han och träffbilden blev ca 8 mm med den första laddningen.
Så börja med olika tändhattar och se om det gör något. :D
LAREMA

ZX12r

Inlägg av ZX12r »

Hoppas du tänker på den gammla enkronan nu! Annars så är det djävligt tajt skjutet.....

Fält

Inlägg av Fält »

Snow skrev:Nytt test idag, nu behöver jag tankehjälp på riktigt.

Jag vägde för skojs skull två fiocchi, två Geco och två Speer +P hylsor. Fiocchi vägde 115gr, Geco vägde 120gr, Speer vägde 123gr. Så jag tycker inte att det är någon större skillnad.

Vilka tändhattar har du provat med?

Vilka verktyg använder du? Det skiljer en hel del på formen på hylsorna beroende på vilket verktyg man använder.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Idag testade jag Fed100 och Fed Magnum, inte i närheten av resultaten i 39B hylsa.

Jag använder en gammal Star, en sån här typ (inte min) https://www.youtube.com/watch?v=bx7kDdReQ_E
Provade att klämma ett par Fiocchihylsor, men dom trilskades så hade inte tålamod att fixa dom innan jag drog och tränade lite.

Det är ju väldigt intressant att just 39B hylsor går bra, skulle inte förvåna mig om man kan stoppa lite allt möjligt i den och få det att går bra.
Måste ju rimligen vara hylsa och tändhatt som påverkar.

De tändhattar jag har testat, dock inte dokumenterat vilka som ger bra eller lite bättre är Fiocchi (det är min favorit, men den får jag inte alltiod tag i), Winchester, Megtech, och nu FED100 och FEDmagnum.