Att ladda 9x19 Luger, knepigt...

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Snow
Has thanked: 3 times

Re: Att ladda 9x19 Luger, knepigt...

Inlägg av Snow »

Testat lite, ingen waw-liksom känsla.
Alla är testade med 5,1gr N340, hade tänk ordna några med N320 oxå, men det hanns inte med.
Har oxå satt i den kraftigare fjädern, detta för att jag tävlade med 39B i helgen.

Får se vad nästa steg blir, kanske att beta i lite mer krut bakom 115gr HPHS kulan

Testat
Ammotech 123FP
Ammotech/Comtri 123gr TC355
LOS 123gr HP
HN115gr HPHS
Gecco Hexagon

357 kula, värdo ej bild
Subsonic 140gr värdo ej bild
Ammotech 123FP 5,1gr värdo ej bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Fält
Been thanked: 4 times

Inlägg av Fält »

Det är lätt att bli blind för vad som händer när det djävlas som med den pistolen.

Jag tror att du är något på spåren med 115gr kulan. Den träffbilden ser inte slumpmässig ut. Jag skulle prova att skjuta den, men ännu hellre prova med 4.2-4.3gr N320. Det kan kanske bli lite i minsta laget för energikravet med en 5" pipa med 4.2gr.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Idag har jag gått tillbaka till skrivbordet, ägnat en timme till att rengöra pipa, den blir inte lika spegelblank invändigt som 7,65 pipan, så
den kanske inte är i bästa skick.

Men det jag roade mig med idag var att testa fyra kulor beträffande friflykt. Jag tog en hylsa och satte i varje kula väldigt lite.
Sedan tryckte jag in blindpatronen i pipan för att kunna mäta hur långt kulan då trycks in i hylsan.

Och det blev en rejäl överraskning kan man säga, jösses vilken skillnad. Det skiljer över tre millimeter. Ammotechs FP kula går nästan helt in i pipan innan den träffar bommarna. HN HP115, den blir kortast.

Vilket som är bäst vet jag inte, men har ju haft svårt att få FP kulan att flyga bra, så det kanske beror på att det blir lång friflykt med den.

Nu har jag testat att ladda upp två batcher med NH 115 HPHS
5,25gr N340 COL 27.8
4,3gr N320 COL 27,8

Ska försöka hinna få dessa testade imorgon.

Någon som har koll på vad det är för riktvärden på friflykt för 9x19 som är gångbart, och speciellt i en Nojja?

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

Jag kan ge ett råd och det är att inte använda blykulor i 9mm utan använd dom med mantel halv eller helmantel har ingen betydelse.

Ju långsammare en blykula går desto bättre träffbild!

Problemet med långsam kula i 9mm är att det kan vara problem att tävla i A-vapenklassen.
LAREMA

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Börjar ledsna lite på denna 9mm pang

Fält

Inlägg av Fält »

Det känns som om den inte är så bra, nästan så att det är tråkigt att den skjuter bra med 7.65...

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Fält skrev:Det känns som om den inte är så bra, nästan så att det är tråkigt att den skjuter bra med 7.65...
Det sjuka är att 39B funkar helt ok, två bort bara i dagens fält med den. Får se hur det blir, ska se om det går att få tag i någon hårdmantlad projektil

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Med ryggskott får man en stund att reflektera, kanske sätter jag ambitionerna för högt, hittade ett par varianter som ändå känns som rätt ok.
Som jag redan skjutit, men inte varit nöjd med. Kanske får man vara nöjd med detta, kanske inte blir bättre, men ändå är tillräckligt bra. definitivt god enough för MS och fält.

Fält

Inlägg av Fält »

Jag tror att båda de grupperna egentligen är mycket mindre och att det är skottstolen som bråkat. Men hur blir det om du skjuter dem igen?

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Fält skrev:Jag tror att båda de grupperna egentligen är mycket mindre och att det är skottstolen som bråkat. Men hur blir det om du skjuter dem igen?
Precis det jag fundrar på, ska se om jag orkar ordna till ett par batcher med två olika COL oxå och testa dem på
onsdag. Då börjar intern serietävling A, den villa jag vinna.

Kan vara så att dom duger, så man får nöja sig så.

Tror dock jag skjuter 7,65 på onsdag, fabriksladdade, men vägda patroner, kollade lite på det idag skiljer
mellan de fabriksladdade, det som skiljer är vikten på hylsan, iallfall de två jag testade, skiljde 2 grain drygt, inte så
mycket men ändå.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Hmm

Fält

Inlägg av Fält »

Hur blir det när du skjuter dem på vanligt sätt?

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Fält skrev:Hur blir det när du skjuter dem på vanligt sätt?
Måste få återkomma om det, har inte laddat upp tillräckligt för det, inte vetat vad jag ska ladda upp, men testade ett par idag oxå.

Ska skjuta intern tävling i afton om krafterna tillåter, men då skjuter jag nog 7,65 i A, drog en runda med dessa idag och fick ihop 283, vilket troligen är PB
med A-pang :shock:

Tror jag landat i att dra upp ett gäng av de 1500st PreAM FP123gr jag har med 5,3gr 29,3, den är livlig, men skjuter iallafall hyfsat och dom HN115HPHS jag har med 5,1N340Col28,5. Får duga för mängdträning i precision och MS. Sen får jag tävla fält med 39B så länge dom räcker. Tävling precision A och B får bli med 7,65, givetvis lite träning oxå.

Dessa 9mm var rätt livliga...

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

God afton i stugorna

Har blivit ganska förälskad i 39B, idag fyllde jag min första fältrunda ever, det blev med A-pangen 39B. Tappade en med C.

Håller på att försöka hitta den kula som är mest lik 39B kulan, har ni några förslag?

Hittade denna, vad tror ni om den?
http://vapex.e-line.nu/sv/Konsumenter/H ... =HRN35527B

Ska testa en kronograf imorgon och kanske duger HN 115gr till fält, men när man har snakebites i flera av figurerna så känns det trist att inte nå hela vägen.
39B funkar helt klart ok, men finns ju inte mängder kvar av den så....

Knallkorken

Inlägg av Knallkorken »

Lätt, och med stålmantel... är melodin.
Stålmanteln borde bidra till snabbare tryckökning i förhållande till kulvikt.
Om man vill efterlikna 39b så borde ett snabbare krut, och en lättare kula vara en förutsättning, eftersom stålmantlade kulor inte finns att få.
Edit:Hyfsat hårda laddningar förstås.

Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

Jag påstår fortfarande att 5,2 grain Vv N340 är perfekt för 9 mm Neuhausen och en kulvikt på 115 grain.
LAREMA

Knallkorken

Inlägg av Knallkorken »

LAREMA, jag hade inte för avsikt att rekommendera ngn laddning framför den andra.
Bara en spekulation att efterlikna egenskaperna hos 39b.

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

LAREMA skrev:Jag påstår fortfarande att 5,2 grain Vv N340 är perfekt för 9 mm Neuhausen och en kulvikt på 115 grain.
Jag har testat den, i låne Nojan så funkar det bra, i min funkar den kombon sämre, bäst går 5,1N340, men är inte lika bra som 39B presterar.....

@Knallkorken, lite så jag tänkt oxå, ska testa att köpa lite 100gr av Vapex, och skyffla iväg den med N320 kanske, och kanske testa N310 oxå.

Fick igång kronografen men osäker på om värdena blir rätt inomhus, ska kolla vidare och krona 39B och mina 7,65:or

Användarvisningsbild
Snow

Inlägg av Snow »

Nu har jag fått fatt i HN 100gr HPHS, laddat upp både dessa och 115gr med 5,4gr N340.

Ska testskjuta dem imorgon, vet att jag ligger runt 280-285 på sex serier med 7,65 ljust nu, så bör visa sig om dom är skjutbara.
Ska passa på att kronografera dem på torsdag. Känns dom ok, så får dom åka stol i påsk.

Alla varnar mig för att köra 39B i pangen även om jag satt i den svinhårda fjädern så kanske det är dumt, speciellt med tanke på
att pangen passar mig väldigt bra. Mjukt och fin i trycket och en filad hane som inte nyps :P .

Blir att testa hylsfångaren imorgon oxå.

Fält

Inlägg av Fält »

Om jag tänkt rätt så skiljer sig bara 39B i vapnets pipa och mantel mot andra hårt laddade patroner. Kulan är väldigt hård, sliter mycket på pipan och ger mycket tryck på låsningen på grund av det höga trycket.

Men resten av vapnet borde slitas exakt lika mycket med annan ammunition med samma mynningsenergi.

Använder du samma mantel till 7.65mm pipan?