Kronograf

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Falcon68

Kronograf

Inlägg av Falcon68 »

Hejsan!
Nu får ni chansen att idiotförklara mig :)
Men vad är det egentligen man söker med en Kronograf? Jag vet självklart att det är kulans hastighet.
För att ta exempel ir luften bara, så har jag sett och läst om liknande siffror som.
Femskottsserier med träffbilder på ca: 20mm och hastigheter på 725mps, sen laddstege uppåt med ex 0,5 grains krut plus och dom får samma fina samling och plus 10mps och så vidare uppåt några steg till.
Det är egentligen här frågan kommer... Du har en kanonfin träffbild och en bra hastighet, vad mer??? Förstår ni frågan?
Jag är lite ny inom det här så hjälp mig förstå.

schlinge

Re: Kronograf

Inlägg av schlinge »

Ett måste för säker handladdning. Den talar om hur nära rek. max laddning man är. Och för tex brytvapen är det i princip den enda pålitliga indikatorn på trycknivå.
Nothing Shoots Flatter, Hits Harder Or Is More Accurate

Användarvisningsbild
Johan L.

Inlägg av Johan L. »

Jag har en annan åsikt. Man klarar sig alldeles utmärkt utan kronograf och det bästa sättet att ladda säkert är att hålla sig till listade kul/krut-kombinationer och använda rekommenderad tändhatt och COL. Det bästa användningsområdet för en kronograf är att kolla vilken hastighet man har och hur mycket hastigheten sprider. Hastigheten vill man t.ex. veta om man kör med en ballistikapp eller om man vill ha en viss anslagshastighet på den kula man använder.

Vad gäller säkerheten så finns det ett antal grejer som gör att jag inte skriver under på att kronografen är ett måste för att kunna ladda säkert.

1. De kronografer vi köper är inga precisionsinstrument. De kan visa ganska mycket fel.
2. För att få något ur kronografen så måste man skjuta och då är det försent om det gick åt helvete.
3. Att utgå från att den listade maxhastigheten är säker och inte listad max krutvikt anser jag vara ett generalfel. Man kan alltså inte fortsätta att pytsa i krut tills det att man har uppnått maxhastigheten i tabellen och tro att laddningen är säker om krutvikten är högre än listad max. Varför inte då undrar någon, läs punkt 4.
4. Om man mäter hastigheten på skotten i en stege när trycket är OK så är oftast hastigheten linjärt beroende av krutvikten. Dvs att en viss mängd krut ger ett visst antal m/s i hastighetsökning. När trycket blir högt (eller om anfyrningen inte funkar) så avtar ofta hastighetsökningen per grain krut. Det beror på att krutets progressivitet påverkas av trycket, det brinner inte som tänkt eller så blir det något annat lurt med tryckkurvan. Detta har vi handladdare ingen aning om. Det är förmodligen bättre att använda kronografen till att ta reda på att hastighetsökningen börjar avta och då dra slutsatsen att trycket börjar bli högt men å andra sidan så kanske det är ett helt normalt beteende för just den kombinationen av krut/kula/tändhatt och COL. Jag hävdar bestämt att det bästa man har att gå på är seriös laddata och då krLutvikten och inte hastigheten. Visst är det oftast så att om man inte har hög hastighet så är inte trycket heller högt men man vet inte. Det skulle ju till och med kunna vara så att man får en platå på tryckökningskurvan när man fortsätter att putsa i krut och så plötsligt skenar trycket och då går det åt helvete. Mycket krut kan vara svårt att få fjutt på och plötsligt har man en tändhatt med lite mer fjong och då.....ja ni förstår.

Alltså. Kronografen har man mest nytta av då man är intresserad av hastighet och hastighetsspridning. Nyttan för att avgöra hur säker laddningen är är enligt mig begränsad.

Edit: glömde skriva det viktigaste. Hastigheten beror på hur tryckkurvan ser ut och inte på vilket maxtryck man har. Man kan alltså inte titta på hastigheten för att avgöra vilket maxtryck man har. Maxtrycket är det som styr hur långt från ett haveri man ligger. Man mäter alltså fel grej om man tittar på hastigheten för att avgöra om laddningen är säker.

Jag har en kronograf....
Sent by a click on the "Skicka" button.
--------------------------------------------------

soul

Inlägg av soul »

I sammanhanget skytte/jakt/handladdning så är en kronograf förhållandevist billig, så för den blygsamma summan av ca:1000kr så får man en hel del information om sin laddning.
Det betyder inte att man kan lita blint på den och bara pytsa i mer krut förstås. Det är ju ändå en god ide att följa laddtabellerna, men det kan ju vara bra att veta om ens laddning räcker till t.ex klass 1.

Jag skjuter även pistol, då är det fint att kunna få till en laddning som går bra och klarar anslagskravet utan att ligga 100joule över och därigenom ge onödig rekyl = tappad tid i tävlingen.
Så för min del är den ovärderlig, jag har även fått tillfälle att jämföra med andra kronografer och har fått likvärdiga resultat.

Användarvisningsbild
Yrmff!!

Inlägg av Yrmff!! »

jupp testskjuta med flera kronisar skulla vart bra...
Det min krono har visat är att jag än så länge kunnat lita på QL´s beräkningar och att den ligger skapligt rätt... ( det vill säga som Johan L sa att hålla sig inom ramarna för laddningsintervallet!!)
Då jag laddar mycket hemmagjutet så får QL´s lägsta tryck mindre uppmärksamhet!! :wink: :oops:
Med vänlig hälsning H
" You ever get lonely?" "Only around people." (The thin red line) :)

schlinge

Inlägg av schlinge »

Johan L. skrev:Jag har en annan åsikt. Man klarar sig alldeles utmärkt utan kronograf och det bästa sättet att ladda säkert är att hålla sig till listade kul/krut-kombinationer och använda rekommenderad tändhatt och COL. Det bästa användningsområdet för en kronograf är att kolla vilken hastighet man har och hur mycket hastigheten sprider. Hastigheten vill man t.ex. veta om man kör med en ballistikapp eller om man vill ha en viss anslagshastighet på den kula man använder.

Vad gäller säkerheten så finns det ett antal grejer som gör att jag inte skriver under på att kronografen är ett måste för att kunna ladda säkert.

1. De kronografer vi köper är inga precisionsinstrument. De kan visa ganska mycket fel.
2. För att få något ur kronografen så måste man skjuta och då är det försent om det gick åt helvete.
3. Att utgå från att den listade maxhastigheten är säker och inte listad max krutvikt anser jag vara ett generalfel. Man kan alltså inte fortsätta att pytsa i krut tills det att man har uppnått maxhastigheten i tabellen och tro att laddningen är säker om krutvikten är högre än listad max. Varför inte då undrar någon, läs punkt 4.
4. Om man mäter hastigheten på skotten i en stege när trycket är OK så är oftast hastigheten linjärt beroende av krutvikten. Dvs att en viss mängd krut ger ett visst antal m/s i hastighetsökning. När trycket blir högt (eller om anfyrningen inte funkar) så avtar ofta hastighetsökningen per grain krut. Det beror på att krutets progressivitet påverkas av trycket, det brinner inte som tänkt eller så blir det något annat lurt med tryckkurvan. Detta har vi handladdare ingen aning om. Det är förmodligen bättre att använda kronografen till att ta reda på att hastighetsökningen börjar avta och då dra slutsatsen att trycket börjar bli högt men å andra sidan så kanske det är ett helt normalt beteende för just den kombinationen av krut/kula/tändhatt och COL. Jag hävdar bestämt att det bästa man har att gå på är seriös laddata och då krLutvikten och inte hastigheten. Visst är det oftast så att om man inte har hög hastighet så är inte trycket heller högt men man vet inte. Det skulle ju till och med kunna vara så att man får en platå på tryckökningskurvan när man fortsätter att putsa i krut och så plötsligt skenar trycket och då går det åt helvete. Mycket krut kan vara svårt att få fjutt på och plötsligt har man en tändhatt med lite mer fjong och då.....ja ni förstår.

Alltså. Kronografen har man mest nytta av då man är intresserad av hastighet och hastighetsspridning. Nyttan för att avgöra hur säker laddningen är är enligt mig begränsad.

Edit: glömde skriva det viktigaste. Hastigheten beror på hur tryckkurvan ser ut och inte på vilket maxtryck man har. Man kan alltså inte titta på hastigheten för att avgöra vilket maxtryck man har. Maxtrycket är det som styr hur långt från ett haveri man ligger. Man mäter alltså fel grej om man tittar på hastigheten för att avgöra om laddningen är säker.

Jag har en kronograf....

Du laddar nog däremot inte brytvapen. Där är hastigheten en mycket välkommen indikator för gränsvärden, eftersom du inte har någon annan pålitlig sådan. Att man inte skulle följa laddtabeller för att man använder krono som extra indikator, tja, vet inte vad du har fått det ifrån. Men faktum kvarstår att den för de flesta som inte laddar standard kalibrar och tex brytvapen så är det ett mycket viktigt redskap vi laddstegarna. Men som sagt alla får göra som de vill.

Användarvisningsbild
Johan L.

Inlägg av Johan L. »

Nä det gör jag inte. Laddar till brytvapen alltså. Menar du att du brukar stoppa tidigare än max eftersom hastigheten är högre än vad som listas i tabellen du använder?

schlinge

Inlägg av schlinge »

Johan L. skrev:Nä det gör jag inte. Laddar till brytvapen alltså. Menar du att du brukar stoppa tidigare än max eftersom hastigheten är högre än vad som listas i tabellen du använder?

När det gäller brytvapen är krono en av de få säkra sätten att mäta ngt, det är mkt svårt att avläsa tryckproblem, särskillt om man inte tycker tändhattar är en speciellt säker indikator.

När det gäller repeter så använder jag nog krono mer för att hitta en bra laddning, inte jaga de sista fps:ern och snarare ladda ner eller titta på spridning.

Användarvisningsbild
Yrmff!!

Inlägg av Yrmff!! »

schlinge skrev:
Johan L. skrev:Nä det gör jag inte. Laddar till brytvapen alltså. Menar du att du brukar stoppa tidigare än max eftersom hastigheten är högre än vad som listas i tabellen du använder?

När det gäller brytvapen är krono en av de få säkra sätten att mäta ngt, det är mkt svårt att avläsa tryckproblem, särskillt om man inte tycker tändhattar är en speciellt säker indikator.

När det gäller repeter så använder jag nog krono mer för att hitta en bra laddning, inte jaga de sista fps:ern och snarare ladda ner eller titta på spridning.

Är det laddningar som diffar så lite som möjligt du menar eller en tidigare notering om vad byssen gillar för fart eller???
Med vänlig hälsning H
" You ever get lonely?" "Only around people." (The thin red line) :)

schlinge

Inlägg av schlinge »

Yrmff!! skrev:
schlinge skrev:

Är det laddningar som diffar så lite som möjligt du menar eller en tidigare notering om vad byssen gillar för fart eller???
Med vänlig hälsning H

Har man tex magnum kaliber så kanske man vill ha en modestare laddning (kanske i massa andra också), tex laddade jag ner min wby270 till 3300 fps, hylslivslängden blir otroligt mkt bättre samt tar man av udden av snärt-rekylen på den om man inte jagar de där sista 100-150 fps:na. Då är ju kronon ovärdelig.
Sen tänker jag på diffen på hastighet mellan skotten i en serie. Men det är ruskigt svårt, de flesta vågar diffar minst 0.1gr, billiga digitala lätt 0.5gr, (vilket ger ordentlig förändringar) och billiga kronografer diffar som attan. Så du har ingen aning om det är kronon som suger, din våg eller om du har en kass laddning. Men jag inbillar mig iaf att jag ser mönster, dvs en bra laddning för mig är en som skjuter tätt på hundra, men som också har liten diff i hastighet mellan skotten.
Jag har tur, sköt sönder min skit-Chrony när en kanin dök upp vid måltavlan och jag kände hunger i kroppen. Så jag fick köpa en prochrono, iaf ett steg uppåt.

Användarvisningsbild
Johan L.

Inlägg av Johan L. »

Jag förstår inte. Hur använder du kronografen när du laddar för brytvapen? Vad tittar du efter, hur använder du mätvärdena och hur tar du beslut baserat på det du mäter?

Kan du ge ett exempel?

Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

schlinge skrev:Sen tänker jag på diffen på hastighet mellan skotten i en serie. Men det är ruskigt svårt, de flesta vågar diffar minst 0.1gr, billiga digitala lätt 0.5gr, (vilket ger ordentlig förändringar)

:shock: Jag skulle säga att en differans på 0,1-0,5gr krutmängd inte spelar någon större roll vad gäller hastigheten.

Johan L. skrev:Jag förstår inte. Hur använder du kronografen när du laddar för brytvapen?

Jag förstår heller inte skillnaden på "brytvapen" kontra "repeter"... :? Maxtryck i en patron är väl maxtryck oavsett vapentyp!?

Mvh
Micke
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin

schlinge

Inlägg av schlinge »

pistolmike skrev:
schlinge skrev:Sen tänker jag på diffen på hastighet mellan skotten i en serie. Men det är ruskigt svårt, de flesta vågar diffar minst 0.1gr, billiga digitala lätt 0.5gr, (vilket ger ordentlig förändringar)

:shock: Jag skulle säga att en differans på 0,1-0,5gr krutmängd inte spelar någon större roll vad gäller hastigheten.

Johan L. skrev:Jag förstår inte. Hur använder du kronografen när du laddar för brytvapen?

Jag förstår heller inte skillnaden på "brytvapen" kontra "repeter"... :? Maxtryck i en patron är väl maxtryck oavsett vapentyp!?

Mvh
Micke

0.1-0.5... Ja du vet inte vad du laddar, men tillräckligt för att flytta kulan 20mm och lätt 10-40 fps i en 26'' weatherby 270...

Maxtryck på en repeter märker du väl bla normalt på att slutstycket går trögt etc. Du har inget slutstycke på ett brytvapen.

schlinge

Inlägg av schlinge »

Johan L. skrev:Jag förstår inte. Hur använder du kronografen när du laddar för brytvapen? Vad tittar du efter, hur använder du mätvärdena och hur tar du beslut baserat på det du mäter?

Kan du ge ett exempel?

Precis, det är mkt svårare, ingen fin rund stämpel, inget slutstycke som går trögt. Jag förlitar mig främst på tabeller och hastighet med en vettigt krono. Skulle gärna ha fler tips.

agh39

Inlägg av agh39 »

Jag har provat två av mina laddningar med Magnetospeed, de hamnade inom 5 m/s på vad QL berättar för mig. Jag själv äger ingen krono, verkar funka bra med den infon QL ger mig.

schlinge

Inlägg av schlinge »

agh39 skrev:Jag har provat två av mina laddningar med Magnetospeed, de hamnade inom 5 m/s på vad QL berättar för mig. Jag själv äger ingen krono, verkar funka bra med den infon QL ger mig.

Ok, nu var dock frågan vad man använde krono till förutom att mäta hastiheten för hastighetens skull. Du kör ql i blindo, kul för dig. Har själv ql, men gillar krono. Alla gör som dom vill.

Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

schlinge skrev:Maxtryck på en repeter märker du väl bla normalt på att slutstycket går trögt

Det där är väldigt mycket förenklad "metod" och inget säkert sätt att ladda på!

Jämför du din .270 Weatherby med en 6,5x55 så är det skillnad på patronernas maxtryck.
Att slutstycket skulle "gå trögt" vid 55000 psi på på 6,5:an, och sen vid 62500 psi i .270:in har jag svårt att tro.

Observera också att det är skillnad på "repeter" (bultbössor menar du?) också, man kan inte dra alla bössor över en kam.
Ska man vara på den säkra sidan så skall man följa riktiga laddata/tabeller och helst jämföra data från olika källor.
Är man osäker så kan man kontakta kruttillverkare osv. för att få hjälp, i regel så är dom väldigt hjälpsamma.

Falcon68 skrev:Men vad är det egentligen man söker med en Kronograf?

Jag har min kronograf till att kolla så jag ligger något så när rätt till i hastighet (snabbast är inte alltid bäst) aktuell laddning.
och att kolla hur jämn laddningen är, jag mäter/bokför ES (extreme spread), ES i % och SD (standard deviation).

Mvh
Micke
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin

Användarvisningsbild
Markus A

Inlägg av Markus A »

Är det svårt att få ur hylsorna ur brytvapen är det ju samma sak som ett trögt slutstycke!?

Ett annat användingsområde är att kopiera en fabriksladdning. Många kulor har bra precision i ett vist hastighetsspektrum och fabriksladdningarna är ofta anpassade efter det och då är det ju en bra genväg att ladda för samma hastighet som de.

/M
"Respice post te! Hominem te memento!"

schlinge

Inlägg av schlinge »

pistolmike skrev:
schlinge skrev:Maxtryck på en repeter märker du väl bla normalt på att slutstycket går trögt

Det där är väldigt mycket förenklad "metod" och inget säkert sätt att ladda på!

Jämför du din .270 Weatherby med en 6,5x55 så är det skillnad på patronernas maxtryck.
Att slutstycket skulle "gå trögt" vid 55000 psi på på 6,5:an, och sen vid 62500 psi i .270:in har jag svårt att tro.

Observera också att det är skillnad på "repeter" (bultbössor menar du?) också, man kan inte dra alla bössor över en kam.
Ska man vara på den säkra sidan så skall man följa riktiga laddata/tabeller och helst jämföra data från olika källor.
Är man osäker så kan man kontakta kruttillverkare osv. för att få hjälp, i regel så är dom väldigt hjälpsamma.

Falcon68 skrev:Men vad är det egentligen man söker med en Kronograf?

Jag har min kronograf till att kolla så jag ligger något så när rätt till i hastighet (snabbast är inte alltid bäst) aktuell laddning.
och att kolla hur jämn laddningen är, jag mäter/bokför ES (extreme spread), ES i % och SD (standard deviation).

Mvh
Micke

Om du struntar i när ditt slutstycke går trögt är upp till dig.
Har hänt mig många ggr inom laddtabeller och tom med skräpig öst-fabrikspatron.
Som jag brukar säga, man får göra som man vill.

schlinge

Inlägg av schlinge »

Markus A skrev:Är det svårt att få ur hylsorna ur brytvapen är det ju samma sak som ett trögt slutstycke!?

Ett annat användingsområde är att kopiera en fabriksladdning. Många kulor har bra precision i ett vist hastighetsspektrum och fabriksladdningarna är ofta anpassade efter det och då är det ju en bra genväg att ladda för samma hastighet som de.

/M

Jag tycker dock inte att det märks likadant, men det är min erfarenhet, särskillt för flänslösa patroner i brytvapen. Funderar på om toleranserna är olika, på en 243 i kombi, som jag förövrigt laddade och sköt stege med igår, så verkar det vara ett mycket stort patronläge. Men oavsett borde ju hylsan expandera till läget och sedan krympa ihop ngt. Har läset en del på jänkar forum och annat kring brytvapen och de flesta går stenhårt på tabeller och hastighet såklart eftersom det är svårt att avläsa. Laddtabell går man ju alltid efter, men krono är ett mkt bra hjälpmedel att veta var man skall stanna.
I gårdagens laddstege tex med norma 95gr helmantel i 243 och norma 204, med stege från 41gr tom 43.3gr, nådde jag maxhastighet redan vid 42.5, turligt nog var den serien också otroligt fin på under tum på hundra med ett gammalt fast zeiss 6x på en gammal blaser kombi. Krono är rätt trevligt.
Men som sagt, man gör som man vill.
Mvh
S