Subsonic Laddata Gevär: Era recept!!!

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Fiskaren
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Subsonic Laddata Gevär: Era recept!!!

Inlägg av Fiskaren »

Fält skrev:
Fiskaren skrev:Jag provade med några 200gn Accubond och 8,5gn TB med nedslående resultat. Väldigt mycket lodande. Och när jag satte Leigh-kulan så djupt som Jämtlasse kom den inte ur pipan.

Lite mer krut kanske? Eller n32c.

Härnäst ska jag försöka se till att utdragningsmotståndet blir lika och så lite som möjligt. Kan man justera verktyget så att halsen inte crimpas alls utan bara låta expandern verka?
Har du någon smörja på kulorna, som tex moly?

Har du borrat upp tändhattshålet?

Slappare hylsor tycker jag att låter som fel väg att gå, det borde öka risken för dålig förbränning och kulor som fastnar i pipan. Så är det med svaga laddningar enhandsvapen, om kulan sitter hårt så kan du komma undan med lättare laddningar.
Molla låter logiskt, jag ska prova några 178gn som jag har liggande.

Jag har inte borrat. Men svag antändning kan ju vara en orsak.

Det där med bristande kontroll på utdragningsmotståndet och dålig tätning mot patronläget har jag från en säker källa, Deerhunter brukar ha koll. Men i grund och botten vill man ju ha det presis som du beskriver och en uniformitet i tidigare nämnda faktorer, och om man inte lyckas få det lika så kan man kompensera med att minska motståndet.
hann varð døðr í Vinøyu; þá fiór ans uppi, é vá

Fiskaren

Inlägg av Fiskaren »

karelsk blandning skrev:
Fiskaren skrev:Jag provade med några 200gn Accubond och 8,5gn TB med nedslående resultat. Väldigt mycket lodande. Och när jag satte Leigh-kulan så djupt som Jämtlasse kom den inte ur pipan.

Lite mer krut kanske? Eller n32c.

Härnäst ska jag försöka se till att utdragningsmotståndet blir lika och så lite som möjligt. Kan man justera verktyget så att halsen inte crimpas alls utan bara låta expandern verka?

Stabeliserades 200gr accubond?
Har du någon rn 180gr kula hemma som skulle gå att testa med?
Kanske testa med andra verktyg om det blir bättre kalibrering.
Crimpar du subsonic skotten? Jag har aldrig gjort det med subsonic.
Det blir stabilt inga probs. Dock expanderade den inte. 1,5 tum ek gjorde åverkan på plastspetsen men för övrigt kan jag nog skjuta den kulan igen. Bondat skit. Nån som är spekulant?

Andra verktyg låter lovande, gräset är alltid grönare. Vad kan du rekommendera? Nån collet die?

Jag crimpar inte mer än vad verktyget gör.

karelsk blandning
Has thanked: 18 times
Been thanked: 48 times

Inlägg av karelsk blandning »

Hur blir det om du testar att bara halskalibrera hylsor från din bössa?
Jag har nog använt redding verktyg av både hel och hals kalibrering med samma resultat, men jag crimpar ingenting.
Hur skulle det bli om du laborerar lite med längden på skotten, tänkte om du får den att skjuta tätare med det.

Fiskaren

Inlägg av Fiskaren »

Jag har varierat Col ganska radikalt, fyllnadsfraden är ju inte en issue med TB, men inte kunnat dra några egentliga slutsatser. Lapuas egna patroner är ju rätt korta så det kan ju inte vara helt galet. Men jag ska gå tillbaka till Leighs kulor med rillor (drivband) och sätta dom grunt med mer krut. Törs man ha bomkontakt?

Senast provade jag dom här:
Bild

med lovande resultat. Själva träffbilden har försvunnit från min telefon, jäkligt konstigt. Det såg iallafall bra ut i höjd men dom spred en del i sida- det blåste rätt friskt när jag sköt så det kan ha bidragit. Jag är övertygad om att avgradning av hylshalsar är helt nödvändigt. Åtminstone på subsonisk ammo.

Fiskaren

Inlägg av Fiskaren »

Nya kulor: Ares 309 lackade blykulor på 165gn med 11gn Trailboss och magnumhatt COAL 64 för att alla rillor/drivband ska vara nere i halsen (som f ö är kraftigt avgradad numera). Det är plattnosade kulor och eftersom patronerna är så korta blev det problem med matningen i tre fall av tio.
Bild

och träffbilden på 76 meter blev såhär, börjar ta sig tycker jag
Bild

karelsk blandning
Has thanked: 18 times
Been thanked: 48 times

Inlägg av karelsk blandning »

Fiskaren skrev:Nya kulor: Ares 309 lackade blykulor på 165gn med 11gn Trailboss och magnumhatt COAL 64 för att alla rillor/drivband ska vara nere i halsen (som f ö är kraftigt avgradad numera). Det är plattnosade kulor och eftersom patronerna är så korta blev det problem med matningen i tre fall av tio.
Bild

och träffbilden på 76 meter blev såhär, börjar ta sig tycker jag
Bild
Vars köpt dom där kulorna och finns dom i fler vinter?

Fiskaren

Inlägg av Fiskaren »

Jaha, idag provade jag äntligen de mollade (Kulan57 på forat, var det väl?) SST 180gn jag köpte för ett halvår sedan.

Bild

10 gn TB underljudsfart, stabila och acceptabel träffbild:

Bild

Jag tror att Darex kan tillhandahålla de gröna blykulorna från Slovenien http://www.darexvapenhandel.n.nu/kulor" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars gick det dåligt, Leigh fortsätter att loda trots avgradade hylshalsar och 12gn Trailboss

Bild

Den öfvre cirkeln (vänster eftersom forumbilder vräker min världsbild över ända) är riktpunkt så de går nog lite sakta. Jag pytsar väl i ett grain till...

Fiskaren

Inlägg av Fiskaren »

F ö gjorde jag ett expansionstest i moderat överljudsfart med en uppborrad Stålalijaska. Skit
Bild

oredan

Inlägg av oredan »

karelsk blandning skrev: Vars köpt dom där kulorna och finns dom i fler vinter?
Jag har köpt Ares kulor (och andra saker) från Strobl, inga problem alls att skicka till sverige och frakten var överkomlig.
https://en.strobl.cz/bullets-ares-rifle/" onclick="window.open(this.href);return false;

Fiskaren

Inlägg av Fiskaren »

Ja jag har epostat Darex utan svar. Dock inte ringt ännu.

Men din länk såg ju aptitlig ut. Dom röda kan jag tänka mej.

oredan

Inlägg av oredan »

Fiskaren skrev:Ja jag har epostat Darex utan svar. Dock inte ringt ännu.

Färgen är slumpmässig, jag köpte de 195gr (som på bilder är guldiga) och fick de i den röda färgen, står även i beskrivningen att färgerna är olika.
Antagligen köper de väl den pulverlack de råkar få till bra pris för tillfället, och då blir en batch med kulor den färgen ;)

Användarvisningsbild
jeppe.c
Been thanked: 3 times

Inlägg av jeppe.c »

Fiskaren skrev:Ja jag har epostat Darex utan svar. Dock inte ringt ännu.

Darex har hiskeliga priser. Vi köpte från damark när vi skulle ha Ares. sonos.dk vet dock inte om han har till gevär.
Ronneby IPSC

prylnörden
Has thanked: 10 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av prylnörden »

Har läst en hel del men hittar inte de jag söker.

Tänkte testa att ladda ner 6,5x55an för o ha för avlivning eller dom kortare hållen under jakt på klass 3-4 djur.

Pipan min stabiliserar inte 156gr kulor utan 140gr som max av dom jag testat.

Tänkt krut är vv n32c och normahylsor med magnumhatt. Avser att hamna kring 400-550m/sec för att ändå va lite förlåtande med avståndet.

Så tips på kula och laddning mottages ödmjukast.
Finnstövaren Scott och foxterrien Alva.
Merkel sl1: 5,6x50R & 20/76 + leupold 2,5-8x36
Blaser D99 luxus: 30-06 & 20/76 + swarovski 2,5-10x56
Remington Seven: 358win
Beretta 391 12/76
Weihrauch HW7 22LR.

Användarvisningsbild
sevehem
Has thanked: 116 times
Been thanked: 108 times

Inlägg av sevehem »

Om kulan inte har krav på sig att expandera så passar väl den billigaste tänkbara kulan i 120-140 grain-sortimentet? 400 m/s borde väl ligga bara något över de subsonic-recept som finns här, stega försiktigt som vanligt och tänk på att det är snabba krut vi pratar om.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus

prylnörden

Inlägg av prylnörden »

sevehem skrev:Om kulan inte har krav på sig att expandera så passar väl den billigaste tänkbara kulan i 120-140 grain-sortimentet? 400 m/s borde väl ligga bara något över de subsonic-recept som finns här, stega försiktigt som vanligt och tänk på att det är snabba krut vi pratar om.
Nä inga krav på de. Kör med sierra pro-hunter 120gr i vanlig fart så skulle likväl kunna tänka mig den för detta ändamålet om man nu inte blandar ihop dom. Får köra olika hylsmärken eller något :roll:

Visst är det så. Ska läsa på en hel del mer då jag har trots flera års laddande aldrig gett mig in på detta o har därför ingen direkt erfarenhet/kunskap om hur man ska kunna labba ihop något.
Beretta 391 12/76
Weihrauch HW7 22LR.

Användarvisningsbild
sevehem
Has thanked: 116 times
Been thanked: 108 times

Inlägg av sevehem »

Kul! Glöm inte att redovisa hur det gått! Ofta glömmer vi det och frågeställningar som kunde vara intressanta för många blir hängande i luften.

Jag väntar på beställda h&n- kulor, sedan kommer lite rapporter från mig också.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus

Fiskaren

Inlägg av Fiskaren »

Jag råkade ut för ett mysteriöst fenomen:

Några mollade sst 180 för att kolla att allt var ok presterade en diagonal spridning som jag har sett förut men inte riktigt kan förklara. Såg dock inte helt vansinnigt ut .

Sen dom här sorgebarnen Leigh fragmenterande med hela 14 gn TB bakom. Detta är nästan full hylsa och jag tordes inte lätta på hörselskydden. Jag tror dom är väldigt på gränsen till överljudsfart. Dom gjorde samma diagonala spridning fast lite mer och dessutom välte i princip samtliga. Det har dom aldrig gjort i lägre hastigheter. Sköt 2 serier om fem med likadana resultat.

Nu tror jag att det blir ett kryddmått N32C härnäst medan jag grunnar på ovanstående .

prylnörden

Inlägg av prylnörden »

Har både trail boss och n32c att tillgå nu. Tänkte köra 85 eller 100gr kulori farter kring 400-450m/sec ur en 6,5x55.

Många skriver att man ska följa laddinstruktionerna för trail boss men jag hittar inga sådana :roll:
Samt finnarna vill inte hjälpa till med någon laddata utöver det som dom har lagt ut på hemsidan.

Har magnumhattar och std hemma. Har någon något tips?
Beretta 391 12/76
Weihrauch HW7 22LR.

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 40 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av lasse-a »

Hittade den här filmen, som tydligt visar supersoniska chockvågor från en transsonisk (nära ljudhastigheten) kula (https://youtu.be/BPwdlEgLn5Q?t=295). Så en subsonisk kula blir inte så tyst som den skulle kunna innan den är ganska rejält subsonisk. Intressant. (Tycker jag iaf... :))

Jämtlasse

Inlägg av Jämtlasse »

Mycket intressant, detta fenomen borde i viss mån kunna avhjälpas med att använda en kula med högre bc.
/Lars.