Tecken på för högt tryck?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Belsebozz

Re: Tecken på för högt tryck?

Inlägg av Belsebozz »

Definitivt den vänstra

Användarvisningsbild
Tomps
Has thanked: 15 times
Been thanked: 48 times

Inlägg av Tomps »

Den enda gång (hittills) jag råkat ut för rejält utsmetade hattar och även enstaka hylsbristning handlade det om en bössa med väldigt rymligt patronläge och helkalibrering (innan jag lärde mig hur man bör göra).

De engångsskjutna tomhylsorna som kalibrerades hade lite olika hattar (hylsorna var dock samtliga norma jaktmatch) - på den ena sorten var många hattar utstickande, men på den andra sorten var många utsmetade. Snackar vi om olika hårda hattar här?

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 273 times

Inlägg av börje »

ja
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

becke

Inlägg av becke »

När ni säger felkalibrerad menar ni då att jag har tryckt ihop hylsan för mycket ? När jag drar spaken i botten så är de 1.5mm ca emellan. Borde jag skruva upp verktyget då så jag får mer utrymme där emellan ?

Fredrik FN
Been thanked: 3 times

Inlägg av Fredrik FN »

becke skrev:När ni säger felkalibrerad menar ni då att jag har tryckt ihop hylsan för mycket ? När jag drar spaken i botten så är de 1.5mm ca emellan. Borde jag skruva upp verktyget då så jag får mer utrymme där emellan ?
Hej!

Vad har du för verktyg? Visst skrev du tidigare att du halskalibrerade och använde hylsor som bara du hade skjutit? Jag får inte det att gå ihop...

Mvh F

Användarvisningsbild
Johan L.
Been thanked: 10 times

Inlägg av Johan L. »

becke skrev:När ni säger felkalibrerad menar ni då att jag har tryckt ihop hylsan för mycket ? När jag drar spaken i botten så är de 1.5mm ca emellan. Borde jag skruva upp verktyget då så jag får mer utrymme där emellan ?
Har du läst tråden som jag länkade till? Om inte så gör det och återkom om du har några frågor.
Sent by a click on the "Skicka" button.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Johan L.

Inlägg av Johan L. »

Har du läst tråden som jag länkade till? Om inte så gör det och återkom om du har några frågor.

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 193 times
Been thanked: 184 times

Inlägg av Anders Ö »

Hej
Har nu gjort en test.... :wink:
Jag har kalibrerat hylsorna till ca 0.05 mm låsglapp, laddat från startladdningen från Normas laddata för 308win, Sierra mk 155 gr och norma 202, skillnaden är att jag istället använt Lapua Scenar 155...
Startladdningen är på 42gr och max är 43,5, jag har laddat mellan 42-47 gr :wink: en skaplig överladdning alltså.
Meningen med testet är att bevisa att även med groteska tryck så syns inte ett dugg på tändhattarna vad som hänt.
Så här såg hylsorna ut före skjutning.
Bild

Skjutningen gick problemfritt ända tills sista skottet som kärvade en aning att få ur men bara så det kändes att det var något på gång...
Hastigheten sade därimot att det var lååångt över vad som är lämpligt.
42=812
43=841
44=863
45=886
46=901
47=915
På tändhattarna syns ingen skillnad från första till sista som väntat.... :wink:
Bild

Har inte vågat kollat i QL vad trycket är på respektive laddning :mrgreen:
Data för laddningen
Norma 308 hylsa
Norma 202. 42-47gr
73.5mm ptrl = 1.5 mm friflykt
CCI200 tändhatt
Piplängd 635mm

Har gjort ordning 5 hylsor till med 0.2 mm låsglapp, men börjar då på 41 och slutar på 45..., känns onödigt att pressa bössan...
Skall skjuta dom en annan dag så får ni se skillnaden och när den inträffar :wink:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Stewe's world on ice
Has thanked: 5 times
Been thanked: 57 times

Inlägg av Stewe's world on ice »

bra test.
Hunt to live. Live to hunt

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Stewe's world on ice skrev:bra test.
+1
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
fonkystuff
Has thanked: 106 times
Been thanked: 38 times

Inlägg av fonkystuff »

Ja mycket intressant - och dessutom snudd på med livet som insats för oss softare 8)
Väldigt få har dock så tighta patronlägen som din kalibrering motsvarar och vid lite större patronlägen så blir hattarna platta vid högre tryck - bra signal som man bör ta på allvar. Kör man tight kalibrering ser man inte det - ännu ett argument för att inte hålla på med delkalibrering om man inte är handladdaraddict. Nästan alla problem vid handladdning som man läser om här är direkt relaterat till felaktigt utförd delkalibrering eller så indirekt (man har lagt så mycket energi på nåt lite för komplicerat som man inte riktigt förstår så man glömmer basic t ex smörja insida hals, göra rent verktyget första gången etc etc).
Hursom tack för testet - crystal clear och bra!
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2

Användarvisningsbild
apersson69

Inlägg av apersson69 »

Den enklaste mätaren för tryck är kronografen. Når man maxfart enligt tabell så är man garanterat kring maxtryck också. Även om man har ett par grains till maxladdning Det är ju för att hitta såna avvikelser mot laddatan man gör stegar i första hand, sen när man hittat fart söker man precision inom det säkra området. Glöm inte att räkna upp/ner hastigheten mot laddatats angivna piplängd med 3 m/s per cm ungefär. Så här gör jag iaf och skulle inte vilja testa laddningar utan chrono.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

apersson69 skrev:Glöm inte att räkna upp/ner hastigheten mot laddatats angivna piplängd med 3 m/s per cm ungefär.
2,4 :wink:
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
Johan L.

Inlägg av Johan L. »

fonkystuff skrev:Ja mycket intressant - och dessutom snudd på med livet som insats för oss softare 8)
Väldigt få har dock så tighta patronlägen som din kalibrering motsvarar och vid lite större patronlägen så blir hattarna platta vid högre tryck - bra signal som man bör ta på allvar. Kör man tight kalibrering ser man inte det - ännu ett argument för att inte hålla på med delkalibrering om man inte är handladdaraddict. Nästan alla problem vid handladdning som man läser om här är direkt relaterat till felaktigt utförd delkalibrering eller så indirekt (man har lagt så mycket energi på nåt lite för komplicerat som man inte riktigt förstår så man glömmer basic t ex smörja insida hals, göra rent verktyget första gången etc etc).
Håller med om att det var ett bra och klargörande test. Skitbra!

Däremot så tycker jag att du drar helt fel slutsats fonkystuff. Tester visar att med en korrekt kalibrering så är inte tändhatten en pålitlig indikator för högt tryck. Man ska inte dra slutsatsen att det är dumt att köra med tighta hylsor.

Stewe's world on ice

fonkystuff skrev:Ja mycket intressant - och dessutom snudd på med livet som insats för oss softare 8)
Eller så laddar man efter laddata och ser man platta hattar så vet man att man gör fel. Jag kan nog om jag vill få platta hattar på en minimum laddning. Att se detta som högt tryck är bara fel det är bättre att göra rätt och alla klarar det med lite övning.

Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

Eller så indikerar den platta hatten en felaktig kalibrering vi normalt tryck.... Vilket är vad jag sa att en platt hatt betyder: något är inte riktigt bra, kontollera och tänk efter innan du fortsätter.

Att dra slutsatsen att det är dumt att ligga tight i kalibreringen är bara dumt eftersom det är det som är den säkra kalibreringen som minskar risken för hylsbrott när man ska ladda om hylsor. Den platta hatten kan du få pga kalibreringen och ligger man tight får man som regel inte en platt hatt förrän man är redigt över vad som är hälsosamt.

/T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.

4speri

Inlägg av 4speri »

Jäkligt intressant test. Känns som att jag lär mig mycket i den här tråden.

Jag drar slutsatsen att kronografen är rätt viktig när man laborerar fram laddningar.

Det är inte så lätt alltid att hitta laddata för den kula/krut man vill använda och då får man väga in fler parametrar än dom färdig serverade.

Undrar fortfarande, som i början av tråden, vad är säkert och när går det fel? Vad händer när man överstiger CIP Max och är det säkert så länge man ligger under?

Stewe's world on ice

4speri skrev:Jäkligt intressant test. Känns som att jag lär mig mycket i den här tråden.

Jag drar slutsatsen att kronografen är rätt viktig när man laborerar fram laddningar.

Det är inte så lätt alltid att hitta laddata för den kula/krut man vill använda och då får man väga in fler parametrar än dom färdig serverade.

Undrar fortfarande, som i början av tråden, vad är säkert och när går det fel? Vad händer när man överstiger CIP Max och är det säkert så länge man ligger under?
för att komma över cip max måste man nog ha ql till hjälp då normalt data ligger klart under. ligger man över är man farligt ute, hur farligt beror på kaliber, hylsa, låda osv.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Så längd bulten går lätt att öppna så är det som regel safe.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

cjjb
Been thanked: 1 time

Inlägg av cjjb »

Jag skjuter med fed 215 i mina bössor mest för att jag haft en massa problem så länge jag använde ett annat märke som vissa verkar gilla.

Då jag skjuter laddningar som ligger inom normas data och med farter som inte är högre än de borde och med halskalibrerade hylsor så blir några hattar riktigt platta. Och detta följer inte på något sätt med laddvikten och farten utan är väldigt slumpmässigt.

Det har fått mig att dra slutsatsen att platta hattar betyder att hattarna är platta. :wink:
Medlem i N.T.K med en Tikka i 9,3*62

Tikka i majoritet i skåpet =)