Tecken på för högt tryck?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

4speri

Re: Tecken på för högt tryck?

Inlägg av 4speri »

Vet inte vad man skall se men på min lur fungerar inte bilderna så bra.
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Ser ut som headspace är otroligt fel på andra bilden.
Hunt to live. Live to hunt
Användarvisningsbild
locorod

Inlägg av locorod »

Jag surfade runt lite och sökte filmer och texter gällande höga tryck i handladdning. Nästan överallt tas tändhattens utseende upp som En indikation på högt tryck. Diskussionen om att det kan vara resultatet av en felkalibirerad hylsa uteblev.

Nu tycker jag logiskt att den teorin bör stämma men undrar samtidigt varför så många har så fel samtidigt om samma sak. Dvs om de inte är medlemmar här. Då är de färre...
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

Stewe's world on ice skrev:Ser ut som headspace är otroligt fel på andra bilden.
Det var en mild underdrift......

/T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

locorod skrev:Jag surfade runt lite och sökte filmer och texter gällande höga tryck i handladdning. Nästan överallt tas tändhattens utseende upp som En indikation på högt tryck. Diskussionen om att det kan vara resultatet av en felkalibirerad hylsa uteblev.

Nu tycker jag logiskt att den teorin bör stämma men undrar samtidigt varför så många har så fel samtidigt om samma sak. Dvs om de inte är medlemmar här. Då är de färre...
Därför att det är en "etablerad sanning" som man inte ifrågasätter när man inte begriper hur det fungerar. Men fakta står över demokrati.....

/T
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

pmt skrev:
locorod skrev:Jag surfade runt lite och sökte filmer och texter gällande höga tryck i handladdning. Nästan överallt tas tändhattens utseende upp som En indikation på högt tryck. Diskussionen om att det kan vara resultatet av en felkalibirerad hylsa uteblev.

Därför att det är en "etablerad sanning" som man inte ifrågasätter när man inte begriper hur det fungerar. Men fakta står över demokrati.....

/T
Väl talat, många håller bara med om vad den stora allmänheten tror, utan att själva veta ett piss :wink:
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

börje skrev:
pmt skrev:

/T
Väl talat, många håller bara med om vad den stora allmänheten tror, utan att själva veta ett piss :wink:
Tänk att detta självklara kan var ett issue år 2015. M a o forumet behövs o kommer att behövas.

Skickat från min LT25i
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
becke

Inlägg av becke »

Vad är headspace ? Låter ju inte bra..
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

becke skrev:Vad är headspace ? Låter ju inte bra..
Låsmåttet. Stort headspace betyder att hylsan "glappar" längdmässigt i patronläget, beror på att hylsbröstet tryckts tillbaka mer än nödvändigt vid kalibrering. När hylsbröstet i såna fall ligget mot patronlägets motsvarande yta så har du ett "glapp" mellan stötbotten och hylsbotten.
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Stewe's world on ice

Det är en extremt förenklad metod som enligt mig används i stor utsträckning då man inte har tillgång till någon annan metod. Det blir lätt fel när man kan ladda vissa kalibrar väldigt över max utan att få platta hattar. Då kommer det berömda uttrycket "inga tecken på högt tryck" fram fast det i själva verket är svinhögt tryck.
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

En platt hatt kan vara ett tecken på högt tryck......
En platt hatt kan vara ett tecken på felaktig kalibrering......
En platt hatt kan vara ett tecken på en för mjuk hatt......

Man kan ha högt tryck utan platt hatt.

Vad en platt hatt egentlige säger är: förmodligen är något inte alls bra - tänk efter och kontrollera innan du fortsätter.

/T
Användarvisningsbild
locorod

Inlägg av locorod »

pmt skrev:

/T
märk väl att jag fortfarande inte argumenterar emot teorin. Men visst låter detta som en typisk argumentation i en sekt?! "Alla andra fattar inte att de har fel därför bevisar detta att vi har rätt!"

Just det att alla andra har fel stör mig en aning. Inte unikt för denna tråden. Ta alla trådar med blaser, m96, 6.5 etc. Vart ligger egentligen sanningen. Fast iofs tror jag som sagt på tesen denna gången. Så en trogen robsektare är man väl lite till mans....

Efter jag författat detta hade pmt lagt in ett bra förtydligande . Det behövs för jämvikten i debatten.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Men till syvende och sist så är inte en platt hatt per automatik en indikation på högt tryck. Har du ett väl tilltaget patronläge så får du platta hattar med det mesta i köpeammoväg eftersom dom patronerna även ska gå att kamra i vapen med smärre patronlägen.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

Det viktigaste är att man inte skriver att platt hatt absolut inte betyder högt tryck i tid och otid. Speciellt till oerfarna laddare som frågar. Platta hattar är en indikator som man ska ta på allvar. Sen kan det finnas olika förklaringar till hattens utseende, men man får sällan platta hattar med låga laddvikter oavsett headspejs (undantag finns givetvis), utan ofta kommer det ganska högt upp i stegen. Helt onödigt att fortsätta uppåt då. Klart att utdragarmärke är läskigare, men smetad hatt, ibland i kombi med krater runt slagstiftamärket kommer ganska ofta steget innan (inte alltid) eller samtidigt.
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

locorod skrev:....... Men visst låter detta som en typisk argumentation i en sekt?! "Alla andra fattar inte att de har fel därför bevisar detta att vi har rätt!"
Tvärt om skulle jag säga - de flesta säger "platt hatt betyder höga tryck - men vi begriper inte varför så fråga inte" lite som "Polly vill ha kex". Här har vi ju faktiskt sagt VARFÖR platt hatt betyder många saker - ibland högt tryck, ibland inte.
Just det att alla andra har fel stör mig en aning. Inte unikt för denna tråden. Ta alla trådar med blaser, m96, 6.5 etc. Vart ligger egentligen sanningen. Fast iofs tror jag som sagt på tesen denna gången. Så en trogen robsektare är man väl lite till mans....
Det är länge sedan jag gav upp och slutade betrakta nätet som en sanningssägare i synnerhet vad gäller vapen - det är förr precis tvärt om, de flesta har fetfel. Det var därför jag startade Shotguns.se eftersom i princip alla andra siter med proofmarks var så totalt ute i det blå....... Numera finns det ett par som är ganska bra faktiskt - men där är en ganska jämn ström besökare på mina proofmarkssidor så det är inte så att det inte efterfrågas information lite mer på djupet. Men den drunknar lätt i kravet på att det ska vara enkelt och absolut inte för svårt att förstå. Mängden dumhet på nätet är oändlig eftersom efterfrågan är större som någon sa......

Men många är entusiastiska och vill kunna en massa men kan på sin höjd sammanfattningen på baksidan av den enkla boken - då blir det så, man kan lite och fyller på resten med vad man tror, vill eller hoppas ska vara sant. Amatörernas afton i monumentalkolossalformat. Vilket leder frågan till källkritik, vilket på nätet är det absolut viktigaste man kan göra innan man läser.

/T
Användarvisningsbild
Johan L.

Inlägg av Johan L. »

becke skrev:Vad är headspace ? Låter ju inte bra..
Nä det är inte bra att ha för stort headspace och dina bilder visar att du måste åtgärda detta. Det är alltså inställningen på ditt kalibreringsverktyg som är fel.

Läs den här tråden: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=7&t=58884" onclick="window.open(this.href);return false;
Sent by a click on the "Skicka" button.
--------------------------------------------------
4speri

Inlägg av 4speri »

Gjorde testen med att fyra av tändhattar idag. En hylsa som jag fullängdskalibrerat ur samma serie som gett avtryck efter utdragaren. Här kunde man märka att tändhatten hade tryckts ut lite precis så att man kunde se den utanför hylsbotten. Sedan en hylsa som jag bara halskalibrerat. Då kunde man inte se att hatten rört sig något.

Nu funderar jag om märkena efter utdragaren också kan vara pga att hylsan inte var optimal för patronläget eller om jag skall ta det som ett säker trycktecken? Man kanske hade kunnat skrämma upp scenaren lite snabbare.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Testa att ladda ett par patroner med rätt kalibrerade hylsor och kolla om du får märke av utstötaren även då.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
4speri

Inlägg av 4speri »

Bifogar en bild med vet inte om det går att se vilken som är vilken så jag avslöjar inte det.
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Stewe's world on ice

4speri skrev:Bifogar en bild med vet inte om det går att se vilken som är vilken så jag avslöjar inte det.
image.jpg
felkalibrerat till vänster.