Tecken på för högt tryck?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Stewe's world on ice

Re: Tecken på för högt tryck?

Inlägg av Stewe's world on ice »

Det kan vara en indikation på höga tryck men det behöver inte vara det.
Hunt to live. Live to hunt
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Platta hattar skall alltid tas som ett tecken på för höga tryck om inte en annan orsak hittats. Trycket i eldhålet kan du räkna med är samma som i hylsan för övrigt. Det är därför tändhattarnas utseende går att använda som ett trubbigt instrument för trycktecken.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

gussil skrev:.............

Någonstans säger också någon slags logik i mitt huvud att det borde kunna bli ett helvetes tryck genom tändhålet in i hatten som får den att expandera och smeta ut??? Jag har väl otur när jag tänker där men någon får gärna förklara varför det inte skulle kunna bli så.

/G

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Det KAN vara så, men det kan också mycket väl vara så att hylsan är lite i minsta laget och trycks fram av slagtsiftet tills det tänder - när trycket sedan byggs upp trycks hatten ute lite innan hylsan med våldsam kraft stås ner i stötbotten med en platt och utsmetad hatt som följd.

Utsmetad hatt betyder i pricip alltid att det inte är helt bra - men det är inte automagiskt höga tryck som är felet.

/T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.
lumimies

Inlägg av lumimies »

Tjena!
Högt tryck eller tryck som kan vara farligt är något som man som handladdare oftast lär sig att tolka.
En kaliber,eller enbössa som man skjuter mycket med lär man känna med tiden,,kan vara exeptionell rekyl,,kanske tyngre att
öppna slutstycket,,väldigt platt tändhatt,även om det just är difust vad gäller tryck.En kronograf är ovärderlig i det här sammanhanget.
Naturligtvis är dom olika krut tillverkarnas min och max rekomendationer gällande som nr 1.
Även en för låg laddning kan orsaka högt tryck,Det här är en hel vetenskap,Magkänslan är viktig om man är osäker.
Användarvisningsbild
7x33

Inlägg av 7x33 »

pmt skrev:Att hatten ser ut så där kan bero en hel del saker - förutom högt tryck, utstötaren däremot är ett tecken på att hylsan slås ner mot stötbotten med kraft vilket indikerar att det inte står rätt till. Men det behöver inte vara högt tryck......

Det finns ett litet knep du kan prova - skjut en patron med bara hatt, utan krut och kula. Då trycks hylsan upp tills det tar stopp och man får ett faktiskt värde på hur mycket rörelsemån man har för hylsan - det blir hur mycket sticker hatten ut efteråt.

Kan den rör sig för långt så trycks den först upp och sedan träs den ner över hatten vilket ger den "platta utsmetade hatten" även med för kalibern extremt modesta tryck.

/T
Det var ett bra tipps jag tar till mig och lägger i minnesbanken att prova vid tillfälle. Som många säger är det inte helt tillförlitligt att gå på hur hatten ser ut men jag stannade åtminstone där och backar tillbaka till ladningen innan som inte gav antydan till platt hatt. Inga övriga tecken alls på kärvande slutstycke eller annat men känslan att stanna och backa infann sig trotts allt.
Där inte bastu, brännvin eller tjära hjälper, där är döden.
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

Sök på "platta tändhattar beror på kalibrering" så hittar du en tråd med en riktigt bra illustration på fenomenet.

T
4speri

Inlägg av 4speri »

Om man nu skall tro värdena från QL så låg jag på ca 4000 bar (max 4150) med 150grs TTSX när jag fick märken i hylsbotten och där en hylsa nöp fast i patronläget. Den laddning jag har beslutat mig att använda ligger på ca 3700 bar. När jag testa laddningen så hade jag helkalibrerade hylsor medans jag denna gång bara har använt en necksizer. Kommer detta påverka nått?

Min laddning för Scenar 155grs ligger på 3900 bar men där ser jag inga problem med märken i hylsan.

Laddningen till 7x57R med RWS ID Classic ger ca 2900 bar (max 3400) och här kan jag inte se några tecken men jag vet ju inte riktigt vilka tecken som kommer på denna bössa (BBF 54)
Stewe's world on ice

Du vet väl att ql är ett rätt osäkert instrument. Jag har sett en hel del avvikelser från verkligheten i ql genom åren.
4speri

Inlägg av 4speri »

Stewe's world on ice skrev:Du vet väl att ql är ett rätt osäkert instrument. Jag har sett en hel del avvikelser från verkligheten i ql genom åren.

Jo det är jag. Får överlag lägre hastigheter än vad QL säger att jag skall få men jag tolkar det som att jag har ett lägre tryck än vad QL presenterar. För kronografen borde väl vara ett noggrannare instrument. Kan man ha låg hastighet med högt tryck?
Stewe's world on ice

4speri skrev:
Stewe's world on ice skrev:Du vet väl att ql är ett rätt osäkert instrument. Jag har sett en hel del avvikelser från verkligheten i ql genom åren.

Jo det är jag. Får överlag lägre hastigheter än vad QL säger att jag skall få men jag tolkar det som att jag har ett lägre tryck än vad QL presenterar. För kronografen borde väl vara ett noggrannare instrument. Kan man ha låg hastighet med högt tryck?
Hastighet är bra för tryck men ql hade iaf förut problem med vissa av vv krutens brinntid så det blir en för dålig referens för att jämföra hastighet med.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

pmt skrev:Att hatten ser ut så där kan bero en hel del saker - förutom högt tryck, utstötaren däremot är ett tecken på att hylsan slås ner mot stötbotten med kraft vilket indikerar att det inte står rätt till. Men det behöver inte vara högt tryck......

Det finns ett litet knep du kan prova - skjut en patron med bara hatt, utan krut och kula. Då trycks hylsan upp tills det tar stopp och man får ett faktiskt värde på hur mycket rörelsemån man har för hylsan - det blir hur mycket sticker hatten ut efteråt.

Kan den rör sig för långt så trycks den först upp och sedan träs den ner över hatten vilket ger den "platta utsmetade hatten" även med för kalibern extremt modesta tryck.

/T
Supertips!
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
4speri

Inlägg av 4speri »

Giobbi skrev:

/T
Supertips!
Skall ta och testa det någon dag men vad skall man använda informationen man får av testen till?
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

4speri skrev:
Skall ta och testa det någon dag men vad skall man använda informationen man får av testen till?
Ställa in verktyget korrekt i första hand, men även för att veta hur du ska tolka dina platta hattar.

T
4speri

Inlägg av 4speri »

Har nog kvar någon hylsa som jag helkalibrerade utan kula samt så skall jag prova med den senaste omgången som jag bara halskalibrerade.

Hur kommer det sig att tändhatten kommer ut när man skjuter utan kula men inte med? I min logik borde det lilla tryck som blir ta den lätta vägen ut genom pipan och inte ödsla kraft på att trycka ut tändhatten.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

4speri skrev:Har nog kvar någon hylsa som jag helkalibrerade utan kula samt så skall jag prova med den senaste omgången som jag bara halskalibrerade.

Hur kommer det sig att tändhatten kommer ut när man skjuter utan kula men inte med?
I min logik borde det lilla tryck som blir ta den lätta vägen ut genom pipan och inte ödsla kraft på att trycka ut tändhatten.
Nog dags att ta fram böckerna från skolfysiken och studera "kraft visavi motkraft" typisk klassisk fysik. :|
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
4speri

Inlägg av 4speri »

Jag jobbar med elektronik och strömmen tar alltid lättaste vägen.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

4speri skrev:Jag jobbar med elektronik och strömmen tar alltid lättaste vägen.
Blanda bara inte ihop "jobb" och fritid. Det finns inga "gratisluncher" i egentligheten.
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
4speri

Inlägg av 4speri »

Ingvar skrev:
4speri skrev:Jag jobbar med elektronik och strömmen tar alltid lättaste vägen.
Blanda bara inte ihop "jobb" och fritid. Det finns inga "gratisluncher" i egentligheten.

Jag tror jag provar först så får vi analysera resultat sen.
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

4speri skrev: Hur kommer det sig att tändhatten kommer ut när man skjuter utan kula men inte med? I min logik borde det lilla tryck som blir ta den lätta vägen ut genom pipan och inte ödsla kraft på att trycka ut tändhatten.
Hur tror du ett granatgevär funkar?

Hattens låga ska genom det ganska mycket mindre eldhålet, det är faktiskt så att hatten inte funkar som den ska om den inte har ett visst motstånd som bygger upp lite tryck i hatten.

T
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

Liten lysande illustration som beskriver det hela.......

Bild

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=11&t=189060&" onclick="window.open(this.href);return false;

Notera även var hylsan förlängs och tunnas ut........

/T