Tecken på för högt tryck?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

4speri

Tecken på för högt tryck?

Inlägg av 4speri »

Många säger att man skall kolla efter högt tryck när man handladdar men vad skall man egentligen kolla efter och hur högt på "farlighetsskalan" ligger dem?

Har själv varit med om:
Märken på hylsbotten efter avdragen.
Hylsa fastnar och kan inte dras ut (utan våld) förrän bössan svalnat lite. Där kunde man se att hylshalsen var lite oval.

Sedan har jag hört talas om att tändhattshålen blir vidgade vilket kan vara svårt att upptäcka när man laborerar med en laddning. Samt olika idéer om tillplattade tändhattar.
Användarvisningsbild
Giobbi

Re: Tecken på för högt tryck?

Inlägg av Giobbi »

Bra fråga ang hur farligt. Platta tändhattar och lite krater är det värsta jag har råkat ut för. Hittills.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Platta hattar kan man få med relativt moderata laddningar ifall man har ett rymligt patronläge. Jag får plattare hattar med lapua trainer köpeammo i mitt rymliga patronläge än med egenladdad ammo med samma kula trots att jag själv laddar tuffare. Orsaken ståratt finna i att jag anpassat min kalibrering till MITT vapen.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

Jag kollar i regel på tändhattarna. Dom brukar vara rejält utsmetade innan du får en patron som fastnar eller spricker. Beroende på hur många gånger hylsan blivit laddad.
När du gör en laddstege så kontrollera tändhattarn ordentligt mellan dom olika laddningarna.
Jag brukar tycka mig se rätt bra skillnad på bara 0.5 grains steg men jag kanske inbillar mig. Men på 1 grains steg så borde du kunna se skillnad. Sen när det börjar bli högt tryck brukar man se det väldigt tydligt.
Jag testade ladda min 308w väldigt hårt i början när jag började ladda för att jag var "dum" och odödlig.. men jag har trots det aldrig varit med om att en patron varit svår att få ut eller spruckit.
Har dock haft tändhattar som varit rejält utsmetade.
Kanske olika från vapen till vapen där.
Tom laddat fel krut. Norma 200 bakom en 155grains scenar. Tog det för att det funkade ju för 155 grains match king...
När jag låg 1 grain under max för 155 mk så var tändhatten riktigt utsmetad.. sen tydliga märken i hylsbotten.
Numera tar jag inte egna initiativ..
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Märken på hylsbotten kan vara allvarliga trycktecken. Att hylsorna nyper i patronläget är ett riktigt allvarligt tecken. När hylsan börjar ge sig har du passerat gränsen för det farliga. Sedan kan det finnas orsaker att det krånglar som inte är direkt tryckberoende. Skev slutstycksbotten eller defekt patronläge t.ex men det är i så fall något som behöver kollas av kompetent smed.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
4speri

Inlägg av 4speri »

Jag befarar alltså inte att nått är fel med mitt vapen. Dom laddningar som uppvisat tecken på hylsbotten och där hylsan nöp fast var heta laddningar. Farsan prova skjuta 7.62 i detta vapen (308w) och den nöp också fast så jag antar att patronläget är tight.

Jag är mer intresserad av vad man skall ha uppsikt på för att upptäcka höga tryck. Tex i min 7x57R har jag aldrig sett några tecken men det kanske är andra symptom på ett brytvapen.

Bifogar bild på hylsbotten för dom som är intresserad.
image.jpg
Kallar ni det där utsmetad tändhatt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Den tändhatten, speciellt i kombination med märket efter utstötaren, hade fått mig att backa laddningen.
Brenneke
Användarvisningsbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

Jaaa. Plus märken i hylsbotten från utstötarn..
Så där hade jag backat.
Edit potatiskastarn han före ! :wink:
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
scratch

Inlägg av scratch »

Vad laddar du för kula och vilket krut samt laddvikt?
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

farten kan vara en bra indikator på tryck.
Hunt to live. Live to hunt
4speri

Inlägg av 4speri »

Stewe's world on ice skrev:farten kan vara en bra indikator på tryck.
Jo. Låter det rimligt att ta farten man får från kronografen och kolla bakvägen i QL hur högt tryck man har. Mina laddningar jag tar fram i QL ger ofta ca 20m/s lägre hastighet i verkligheten eller iallafall efter kronografen. Då borde man väl kunna anta att trycket är lägre än värdet i QL.

Ingen annan som vill dela med sig några bilder med för högt tryck?
4speri

Inlägg av 4speri »

scratch skrev:Vad laddar du för kula och vilket krut samt laddvikt?

Just nu laddar jag Lapua Scenar 155, FMJ 123 och Barnes TTSX 150 med VV N140 och VV N540. Jag märker att jag får trycktecken vid lägre hastigheter med N140 och jag har ingen större skillnad i precision med N540.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

4speri skrev:
Ingen annan som vill dela med sig några bilder med för högt tryck?
Jag tycker du klarar det alldeles utmärkt själv, för just detdär märket på hylsan är en bättre indikator än hatten.
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
4speri

Inlägg av 4speri »

börje skrev: Jag tycker du klarar det alldeles utmärkt själv, för just detdär märket på hylsan är en bättre indikator än hatten.

Tack för uppmuntran. Jag är tacksam att Tikkan är snäll och berättar med ett lite märke att det börjar bli farligt istället för att explodera i ansiktet.

Dock så har jag inte sett några tecken på mina laddningar till min kombi. Den har ju slät botten. Dock så har jag inte kört mer än RWS ID Classic 177grs i 750m/s.
Senast redigerad av 1 4speri, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

du får aldrig samma tryck i två olika pipor med samma laddningar, speciellt pipor, men även patronlägen, är inte identiska.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Användarvisningsbild
7x33

Inlägg av 7x33 »

Maxladdning av Nosler AccuBond med Norma URP ger aningen platta hattar i min HVA 640
Inga tecken till märken på hylsbottnarna men backar lite härifrån för att känna mig safe.
Bild
Där inte bastu, brännvin eller tjära hjälper, där är döden.
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Märken i slutstycksbotten är ett allvarligt trycktecken. En 640 har ingen utstötare där som kan ge sådana märken som vi sett tidigare i tråden. Får du märken i botten på din 640 ligger du riktigt illa till. Edit! Jag skulle backa flera steg om mina hattar var så platta och andra saker som patronstorlek etc var rätt.
Brenneke
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

Att hatten ser ut så där kan bero en hel del saker - förutom högt tryck, utstötaren däremot är ett tecken på att hylsan slås ner mot stötbotten med kraft vilket indikerar att det inte står rätt till. Men det behöver inte vara högt tryck......

Det finns ett litet knep du kan prova - skjut en patron med bara hatt, utan krut och kula. Då trycks hylsan upp tills det tar stopp och man får ett faktiskt värde på hur mycket rörelsemån man har för hylsan - det blir hur mycket sticker hatten ut efteråt.

Kan den rör sig för långt så trycks den först upp och sedan träs den ner över hatten vilket ger den "platta utsmetade hatten" även med för kalibern extremt modesta tryck.

/T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.
Användarvisningsbild
gussil

Inlägg av gussil »

Jag tycker det är intressant det här med platts tändhattar. Jag vill gärna tro på att det inte har med höga tryck att göra utan snarare kalibrering men hur kommer det sig att man kan få plattare hattar ju högre upp i laddstegen man kommer? Är det för att det inte blir tillräckligt högt tryck att trycka tillbaka hylsan mot stötbotten och smeta ut hatten?

Någonstans säger också någon slags logik i mitt huvud att det borde kunna bli ett helvetes tryck genom tändhålet in i hatten som får den att expandera och smeta ut??? Jag har väl otur när jag tänker där men någon får gärna förklara varför det inte skulle kunna bli så.

/G

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Mauser M03 8x57IS Helia CSX 1,5-6, Aimpoint H30
BRNO ZG47 9,3x62 McMillan Aimpoint 3000
Sako 85 Black Bear 338 Federal Vortex Viper PST 1-4, Aimpoint H2

Jämten Björnspårets Bella
Bjerker

Inlägg av Bjerker »

När det pratas trycktäcken och jämförs kalibrar ska man väl komma ihåg att OK tryck i 308 är övertryck i 7x57R?