Kronograf.

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

faxe

Re: Kronograf.

Inlägg av faxe »

Vet inte om jag hört eller läst att det går att ha en app i mobilen och få upp värdena där, med super cronon? Det vore bra med den funktionen, då man inte ser siffrorna från skjut platsen.
358 Win stannar
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inlägg av johaneriksson »

faxe skrev:Vet inte om jag hört eller läst att det går att ha en app i mobilen och få upp värdena där, med super cronon? Det vore bra med den funktionen, då man inte ser siffrorna från skjut platsen.
Det var prat om en bluetooth modell men den är nedlagd.

Skickat från min telefon
Norrlandssiesta

Inlägg av Norrlandssiesta »

Vad man ska köpa för kronograf beror på vad man ska ha den till. Ska man arbeta för att hitta en bra laddning med minimal hastighetsspridning så vill man att kronografen i sig sprider så lite som möjligt. Däremot så är det inte så noga om kronografen visar 30 m/s för mycket eller för lite. Vill man mäta vilken hastighet sin laddning presterar så vill man att kronografen ska vara så exakt som möjligt.

Bryan Litz har gjort ett omfattande test av kronografer.

Här är resultatet från en serie på 10 skott i kaliber .30. Cirkeln visar medelvärdet på samtliga uppmätta hastigheter. Sträcket visar en standardavvikelse (d.v.s. spridningen) för de uppmätta hastigheterna i respektive kronograf.

Bild

De svenska priser jag har hittat är:

SuperCrony : 2799 kr
CED M2 : 2225 kr
Shooting Chrony: 1195 kr
MagnetoSpeed V3: 4200 Kr

Hojta gärna till om ni vet av några billigare butiker eller dylikt så uppdaterar jag.

Uifrån priserna och Bryan's testresultat så känns det som att Shooting Chrony är en överlägsen vinnare. Visst den mäter inte jätteexakt rätt hastighet men den sprider minimalt, vilket jag anser är betydligt viktigare än exaktheten. Kulans hastighet mäter man säkrast genom att kolla drop mellan två olika avstånd. Det är betydligt jobbigare att mäta droppet på en hel laddstege (du kan ju inte kolla droppet samtidigt som precisionen).
6.5-55 SE
.308W
7mm RM
Användarvisningsbild
killerberra

Inlägg av killerberra »

kört superchrononnu ett bra tag,första funkade inte alls så fick en ny som funkar men käkar sanslöst med batteri helt onormalt och vägrar sen starta och då byter jag batteri,men den verkar dra batteri som avslagen,men i övrigt mäter den bra och är oerhört lätt använd precis oavsett underlag och terräng,jag är nöjd då jag inte gav fullt pris för den.
Sako 75 358Win/6br Zeiss V6 3-18
Bat MachineDS 6ppc/6br Nightforce 42x44
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke 6-24x50
Tikka LSA55 308win Meopta Optika 1-6
"Fast is fine, but accuracy is everything" - Wyatt "killerberra" Earp
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inlägg av johaneriksson »

killerberra skrev:kört superchrononnu ett bra tag,första funkade inte alls så fick en ny som funkar men käkar sanslöst med batteri helt onormalt och vägrar sen starta och då byter jag batteri,men den verkar dra batteri som avslagen,men i övrigt mäter den bra och är oerhört lätt använd precis oavsett underlag och terräng,jag är nöjd då jag inte gav fullt pris för den.
Jag bytte en batterislukare på garantin så kontakta steinertsensing.

Skickat från min telefon
Användarvisningsbild
killerberra

Inlägg av killerberra »

johaneriksson skrev:
killerberra skrev:kört superchrononnu ett bra tag,första funkade inte alls så fick en ny som funkar men käkar sanslöst med batteri helt onormalt och vägrar sen starta och då byter jag batteri,men den verkar dra batteri som avslagen,men i övrigt mäter den bra och är oerhört lätt använd precis oavsett underlag och terräng,jag är nöjd då jag inte gav fullt pris för den.
Jag bytte en batterislukare på garantin så kontakta steinertsensing.

Skickat från min telefon
ska göra det,vet du garanti tiden.?
Sako 75 358Win/6br Zeiss V6 3-18
Bat MachineDS 6ppc/6br Nightforce 42x44
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke 6-24x50
Tikka LSA55 308win Meopta Optika 1-6
"Fast is fine, but accuracy is everything" - Wyatt "killerberra" Earp
Fredrik FN

Inlägg av Fredrik FN »

Hej!

Norrlandssiesta läste du HSN s inlägg?

Mvh Fredrik
Norrlandssiesta

Fredrik FN skrev:Hej!

Norrlandssiesta läste du HSN s inlägg?

Mvh Fredrik
Ja, men även om boken överskattar spridningen så är den fortfarande nästan 3 ggr dyrare än Shooting Chrony.

Om någon har en annan uppfattning så får ni gärna dela med er :)
6.5-55 SE
.308W
7mm RM
Användarvisningsbild
Daniel_Olsson

Inlägg av Daniel_Olsson »

Norrlandssiesta skrev:Vad man ska köpa för kronograf beror på vad man ska ha den till. Ska man arbeta för att hitta en bra laddning med minimal hastighetsspridning så vill man att kronografen i sig sprider så lite som möjligt. Däremot så är det inte så noga om kronografen visar 30 m/s för mycket eller för lite. Vill man mäta vilken hastighet sin laddning presterar så vill man att kronografen ska vara så exakt som möjligt.

Bryan Litz har gjort ett omfattande test av kronografer.

Här är resultatet från en serie på 10 skott i kaliber .30. Cirkeln visar medelvärdet på samtliga uppmätta hastigheter. Sträcket visar en standardavvikelse (d.v.s. spridningen) för de uppmätta hastigheterna i respektive kronograf.

Bild

De svenska priser jag har hittat är:

SuperCrony : 2799 kr
CED M2 : 2225 kr
Shooting Chrony: 1195 kr
MagnetoSpeed V3: 4200 Kr

Hojta gärna till om ni vet av några billigare butiker eller dylikt så uppdaterar jag.

Uifrån priserna och Bryan's testresultat så känns det som att Shooting Chrony är en överlägsen vinnare. Visst den mäter inte jätteexakt rätt hastighet men den sprider minimalt, vilket jag anser är betydligt viktigare än exaktheten. Kulans hastighet mäter man säkrast genom att kolla drop mellan två olika avstånd. Det är betydligt jobbigare att mäta droppet på en hel laddstege (du kan ju inte kolla droppet samtidigt som precisionen).
Vad kostar dn oehler?
Man är inte bättre än sin senaste tävling
Norrlandssiesta

Daniel_Olsson skrev: Vad kostar dn oehler?
Har inte hittat nån svensk återförsäljare.
Enligt Bryan kostar den $575.
6.5-55 SE
.308W
7mm RM
tommy.sundin67

Superchrono inomhus?

Inlägg av tommy.sundin67 »

Provade idag för första gången en nyinköpt steinert superchrono på en inomhusskjutbana.
Följande värden mättes upp i min blazer 50cm pipa och stalon whisper med vakfront.
Norma jaktmatch 773,781,773 m/s
Norma oryx 11,7gram 768,794,801 m/s
Norma nosler BST 150gr tip 871,859,862 m/s
Jaktmatch igen 791,779,772 m/s
Frågan jag ställer mig är om man kan lita på resultaten?
En 50 cm pipa bör ju ta bort 20-30m/s, dessutom rapporterar ju de flesta att fabriksuppgifterna ofta är i överkant. Jag hade gissat på 740 m/s på oryx 11.7 grammaren. enligt mina resultat skjuter oryx och BST snabbare än normas fabriksuppgifter. Enligt reklamen i USA fungerar denna inomhus! Frågetecken på det?
Vad säger ni erfarna handladdare?
Jag tror att linjeringen var ok men man vet ju aldrig.
Mvh Tommy
nyrjoh

Inlägg av nyrjoh »

Nån som köpt från magnetospeeds hemsida?
Användarvisningsbild
LGH

Inlägg av LGH »

Ja. Inga problem. Frakt, tull och skatt tillkommer så klart, så det som ser skitbilligt ut om man bara kollar kronans värde mot dollarn blir snabbt ganska mycket mer.
Användarvisningsbild
John T

Inlägg av John T »

Köp en LABRADAR och glöm bort problemen.
Har haft min sedan den kom ut , importeraqde från US och den funkar klockrent
1% felmarginal och den läser allt jag provat med, minsta kaliber var 6xc med ljudämpare.
Enkel och logisk att hantera när man lärt sig funktionerna.
Har sparat många kulor , tid och pengar.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

John T skrev: 15 okt 2020, 13:58 1% felmarginal...
0,1% Annars hade den varit ganska kass... ;)

Nej, allvarligt skämtat så är man ju intresserad både av absolut noggrannhet (dvs om den säger 856 m/s är det verkligen det då) speciellt om man skall skjuta långt. Men även relativ noggrannhet, dvs om den säger 800 m/s för första skottet och 805 m/s för andra, skiljer det verkligen 5 m/s på dem då? (För att kunna mäta ES/SD; där är den absoluta noggrannheten inte lika kritisk). Grafen ovan visar t ex att dessa kan variera oberoende av varandra (ShootingChrony har t ex väldigt låg spridning, men hela mätserien ligger fel i absoluta termer).

Även repeterbarhet är intressant, om den säger 853 m/s idag, skulle den säga det imorgon om kulan hade samma hastighet?

Tyvärr så är tillverkarna inte så generösa med mera detaljerade specifikationer av precis hur dessa varierar. Så ej LabRadar vad jag kan hitta iaf.