Kronograf.

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
J.Fält

Kronograf.

Inlägg av J.Fält »

Krav;

Exakthet, inte någon som konsekvent visar 20m/s fel.
Den gör mätningar även om ljuset inte är perfekt.
Inga funktioner. Jag vill bara veta projektilens hastighet i meter per sekund, inget mer. Går det att koppla den till en dator med medföljande programvara så vill jag inte ha den.
Inget som man hänger på pipan.

Vad finns det för alternativ? Erfarenheter?

Budget upp till 5000.
18
Användarvisningsbild
Giobbi

Re: Kronograf.

Inlägg av Giobbi »

http://www.magnetospeed.com/products/v3 ... hronograph" onclick="window.open(this.href);return false;?
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
Användarvisningsbild
J.Fält

Inlägg av J.Fält »

Hur andvänder man den om man inte har den på pipan?
18
Användarvisningsbild
kenneth

Inlägg av kenneth »

Den måste sitta på pipan. Otroligt exakt, jag provade Gunnars förra helgen på sauern (med SL5 dämparen på).
Nackdelen är att träffbilden sjunger nån cm. Så man får skjuta träffbilder separat.

En som är lika exakt men som man inte monterar på pipan är denna: http://www.mylabradar.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men den spräcker budgeten. http://snipershide.scout.com/story/1535 ... onal-radar

Test av båda:
http://snipershide.scout.com/story/1535 ... onal-radar
Krozz

Inlägg av Krozz »

Du behöver en som använder sig av tex doppler effekten.
Men tror inte de finns några inom din budget.

Men de borde vara bland de mest exakta. En typ radar eller laser.
9.3x62 Husqvarna 1640 med Stalon Compact och ett Vortex 2-7x35 Diamondback
CZ BRNO 455 American med ett Vortex 4-12x40 Crossfire II (Med alla pipor 22LR, 22WMR, 17HMR)
BRNO 12Ga hagel bock
Användarvisningsbild
J.Fält

Inlägg av J.Fält »

Labradar ser ju fin ut, om man är intresserad av programering och mjukvara. Massor av knappar och usb-anslutning.
Jag vill bara ha en apparat som mäter hastigheten av skjutna kulor hyffsat exakt.
Om jag utökar budgeten till 20000, går det då att hitta en apparat utan finesser?
18
Användarvisningsbild
kenneth

Inlägg av kenneth »

Vad var det för fel på magnetospeed? (det var den jag provade ovan)
Användarvisningsbild
Daniel_Olsson

Inlägg av Daniel_Olsson »

Finns väl en kronograf som tar ljudet. Men den kanske är för oprecis?
Man är inte bättre än sin senaste tävling
Användarvisningsbild
J.Fält

Inlägg av J.Fält »

Daniel_Olsson skrev:Finns väl en kronograf som tar ljudet. Men den kanske är för oprecis?
Ja, den kanske är för oprecis...
18
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Det finns/fanns en artikel på Litz sida där han (i sedvanlig überanal anda) testar alla kronografer väldigt utförligt. Vad jag minns fick Magnetospeed väldigt gott betyg, liksom Oehler förstås. Chrony var oväntat precis medan Steinert akustisk fick bottenbetyg då den helt enkelt är drittdålig.
/ Rikard

Folk som diskuterar omladdningshastighet så fort enkelskottare kommer på tal borde spärras in :twisted:
Norrlandssiesta

Inlägg av Norrlandssiesta »

kenneth skrev:Den måste sitta på pipan. Otroligt exakt, jag provade Gunnars förra helgen på sauern (med SL5 dämparen på).
Nackdelen är att träffbilden sjunger nån cm. Så man får skjuta träffbilder separat.
Kommer inte en klump längst fram på pipan förändra resonansen i vapnet och därmed precisionen på samma sätt som om man skruvar på en ljuddämpare?
6.5-55 SE
.308W
7mm RM
Alexander H

Inlägg av Alexander H »

exabit skrev:Det finns/fanns en artikel på Litz sida där han (i sedvanlig überanal anda) testar alla kronografer väldigt utförligt. Vad jag minns fick Magnetospeed väldigt gott betyg, liksom Oehler förstås. Chrony var oväntat precis medan Steinert akustisk fick bottenbetyg då den helt enkelt är drittdålig.
Jag hade samma önskemål som trådskaparen när jag letade kronograf, plus att jag hade lite dåligt tålamod. Det blev en Steinert SuperChrono då jag bara hört gott om den.

Efter att ha haft den i fyra månader nu och skjutit c:a 200 kulor över den så har jag inte sett några tecken på att den skulle vara dålig. Den fångar upp alla skott (har inte missat ett enda) och verkar ge rimliga avläsningar. Den har mycket lång batteritid. Jag har inte jämfört med andra kronografer men har provat att utifrån inmatad hastighet i RRO testat att skjuta på andra avstånd är inskjutningsavståndet och skruvat på kikaren och då har det stämt. Jag tolkar det som att RRO har fått rätt ingångsvärden och att kronografen alltså ger tillräckligt bra värden.

Om du har rätt i ovan nämnda betyg får jag nog testa exaktheten mer noggrant. Är inte sugen på att köpa en kronograf till bara för verifiering så jag ska bara komma på ett annat sätt först...
/Alexander

---------------------------------
Jag jagar i Sörmland och Stockholm. Är mest intresserad av den kunskap som finns runt omkring mig. Jag tycker att det är roligare att lära mig något nytt än att göra något jag redan kan!
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Ämne: Kronograf.
Alexander H skrev:
exabit skrev:Det finns/fanns en artikel på Litz sida där han (i sedvanlig überanal anda) testar alla kronografer väldigt utförligt. Vad jag minns fick Magnetospeed väldigt gott betyg, liksom Oehler förstås. Chrony var oväntat precis medan Steinert akustisk fick bottenbetyg då den helt enkelt är drittdålig.
Jag hade samma önskemål som trådskaparen när jag letade kronograf, plus att jag hade lite dåligt tålamod. Det blev en Steinert SuperChrono då jag bara hört gott om den.

Efter att ha haft den i fyra månader nu och skjutit c:a 200 kulor över den så har jag inte sett några tecken på att den skulle vara dålig. Den fångar upp alla skott (har inte missat ett enda) och verkar ge rimliga avläsningar. Den har mycket lång batteritid. Jag har inte jämfört med andra kronografer men har provat att utifrån inmatad hastighet i RRO testat att skjuta på andra avstånd är inskjutningsavståndet och skruvat på kikaren och då har det stämt. Jag tolkar det som att RRO har fått rätt ingångsvärden och att kronografen alltså ger tillräckligt bra värden.

Om du har rätt i ovan nämnda betyg får jag nog testa exaktheten mer noggrant. Är inte sugen på att köpa en kronograf till bara för verifiering så jag ska bara komma på ett annat sätt först...
Jo men hur verifierar du en kronograf om du inte har något att jämföra med? Är du nöjd med att den visar 20-50 m/s fel eller liknande så är det ju bara att fortsätta. Jag är i samma situation med min Chrony men av snålhetsskäl har jag inte uppgraderat (än).

"Lyckligt ovetande" kanske stämmer in här :wink: Om man baserar sitt skjutkort på vad kronografen säger (vilket jag till stor del gör) så kommer man få avvikelser på längre håll. Det bästa är förstås att testskjuta på alla avstånd man vill ha på sitt kort, men det är inte alla som har tillgång till så långa håll (däribland jag).

Tyvärr kan jag inte länka till Bryan Litz test just nu, men det är intressant läsning.
/ Rikard

Folk som diskuterar omladdningshastighet så fort enkelskottare kommer på tal borde spärras in :twisted:
Användarvisningsbild
hubler

Inlägg av hubler »

Ska man satsa på en Superchrono eller köra år en Chrony M1? :)
Bild
9,3x62 - .358 Norma Magnum - 30-06 - 6,5x55 - 22-250 - 22lr
Matterunken

Inlägg av Matterunken »

hubler skrev:Ska man satsa på en Superchrono eller köra år en Chrony M1? :)
Superchrono är i mina ögon mycket bättre!
Har båda ovanstående och supern är grymt mycket mindre känslig.
17HMR, 22LR, 22WMR, 22HORNET, 222REM, 223REM, 5.6X52R, 6MMBR, 6.5X55, 6.5-284, 308w, 30-06, 8X57 och KAL 12X70.
BYTER SIKTEN FÖR OFTA...
Alexander H

Inlägg av Alexander H »

exabit skrev:Ämne: Kronograf.
Alexander H skrev:

Jo men hur verifierar du en kronograf om du inte har något att jämföra med? Är du nöjd med att den visar 20-50 m/s fel eller liknande så är det ju bara att fortsätta. Jag är i samma situation med min Chrony men av snålhetsskäl har jag inte uppgraderat (än).

"Lyckligt ovetande" kanske stämmer in här :wink: Om man baserar sitt skjutkort på vad kronografen säger (vilket jag till stor del gör) så kommer man få avvikelser på längre håll. Det bästa är förstås att testskjuta på alla avstånd man vill ha på sitt kort, men det är inte alla som har tillgång till så långa håll (däribland jag).

Tyvärr kan jag inte länka till Bryan Litz test just nu, men det är intressant läsning.
Nä, nöjd skulle jag nog inte vara med 20-50 m/s fel. Men om inmatat värde ger mig rätt kulfall på olika avstånd och det kan verifieras genom skytte på olika avstånd så tänker jag att det är logiskt att anta att kronografen visar rätt. Nu är jag ingen långhållsskytt utan använder kronografen för att få värden till betydligt kortare avstånd och för att upptäcka ohälsosamt tryck. Jag kan väl uttrycka det som att om man vill ha en kronograf som ger tillräcklig noggrannhet för jaktskytte på upp till 200 meter så är SuperChronon fullgod. Vill man skjuta på 800 meter så vet jag inte hur väl den står sig.

Vad gäller verifieringen så resonerade jag som så att om programmet har fått rätt värde och ger mig rätt kulfall (som verifieras genom skytte) så borde det vara det bästa sättet utanför labbmiljö. Att jämföra en kronograf mot en annan (eller flera stycken för den delen) borde bara ge en uppsjö av felkällor tänker jag. Om SuperChronon visar 50 m/s fel och jämförs med en annan kronograf så tänker jag direkt att även den kronografen kan ge ett mätfel och alltså vet vi bara hur de mäter i förhållande till varandra och inte i förhållande till verkligheten. Visar saker går ju att mäta i princip felfritt med hjälp av atomer och så vidare men vad använder man för att mäta hastighet av kulor med 100% noggrannhet? Frågan är ärligt menad, jag vet faktiskt inte. Det vore roligt att veta!
/Alexander

---------------------------------
Jag jagar i Sörmland och Stockholm. Är mest intresserad av den kunskap som finns runt omkring mig. Jag tycker att det är roligare att lära mig något nytt än att göra något jag redan kan!
Fredrik FN

Inlägg av Fredrik FN »

Hej!

Nu har jag även blivit tvungen att testa min Superchrono, jag verkar få rätt mätvärden. Har testat genom att kontrollera droppet på kulan mellan 100 och 200 meter.
Jag har gjort det enklare att ställa in den genom att sätta en tråd bak på kronografen som jag använder som "siktlinje" mellan bössan och kronografen.

Mvh Fredrik
HSN

Inlägg av HSN »

Jeg representerer Steinert Sensing Systems som produserer SuperChrono. Den er for øvrig utviklet av to svenske ingeniører.
For dere som referer til Bryan Litz' test i sin siste bok er det verdt å kommentere at han heller ikke klart å få gode resultater med to stk Kurtzzeit BMC18. Han selger MagnetoSpeed på egen webshop.

Med Oehler, som var først av 9 målere etter MagnetoSpeed, klarte han å skape et avvik mellom seriene på 12 ft/s. Dette skyldes alene kulebaner som ikke var parallelle med sensorene. Feilen forplantet seg ned gjennom de resterende 8 målerne frem til SuperChrono som siste måler 15m fra munningen.

Han skyter på 300m. Kulebanen stiger 5,3cm fra munningen til siste måler. Intet problem for SuperChrono, men utenfor eller på kanten av sweetspot på øvrige optiske målere. Dette kommer da i tillegg til manglende parallelt oppsett av målerne.

SuperChrono har samme konsistente avvik gjennom alle testserier. Det tilsvarer en siktefeil på 62 cm på 100m. Verifiseres ved å korrigere seriene og legge inn snittene her: http://www.steinertsensingsystems.com/p ... alculator/" onclick="window.open(this.href);return false;

For de av dere med bakgrunn i elektronikk, signalbehandling, trigonometri, vektorregning og statistikk er det en del i dette bokkapitlet man nødvendigvis ikke er enig i.

Jeg har vært i kontakt med ham på mail og fått bekreftet det ovenstående.
Fredrik FN

Inlägg av Fredrik FN »

Hej! Inge vidare att få negativ felaktig kritik från det hållet, torde ju inte hjälpa försäljningen...bara att hoppas att Litz gör en pudel.

Mvh Fredrik
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

har testat SuperChrono själv och tycker den funkar mycket bra men är lite plastig och ägaren hade problem med den första som dock gick på garanti.
Hunt to live. Live to hunt