dela mina erfarenheter om reducerade laddningar för .222rem

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
kattafan

Re: dela mina erfarenheter om reducerade laddningar för .222rem

Inlägg av kattafan »

En kommentar ang. vadd i hylsan. Man ska vara observant på om det förbränns eller om det flyger ut. Tänker att det kan vara olämpligt att fylla ljuddämparen med vadd...

Provade med vadd i subsonicladdningar med n32c och det flög ut. Kanske hade jag packat det omedvetet när kulan åkte i, men ändå.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

55gr är för tungt i 222, där måste man ner på max 45gr. I 222 skulle jag testa Sierra Varminter (https://www.sierrabullets.com/product/2 ... -hornet-2/). Har skjutit många av dessa i .22Hornet och dom håller ihop förvånansvärt bra i farter runt 700 m/s så om man är nere på ca 550 borde dom funka utmärkt.
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Det var så jag tänkte pow, tack för bra tips! Min plan har varit hornetfarter eller strax under hela tiden.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
rune-hammer

Inlägg av rune-hammer »

pow skrev: 13 okt 2020, 13:34 55gr är för tungt i 222, där måste man ner på max 45gr. I 222 skulle jag testa Sierra Varminter (https://www.sierrabullets.com/product/2 ... -hornet-2/). Har skjutit många av dessa i .22Hornet och dom håller ihop förvånansvärt bra i farter runt 700 m/s så om man är nere på ca 550 borde dom funka utmärkt.
Rws har två också, 40 och 46 grain, har dock ingen erfarenhet av dessa:

https://www.grauwolf.net/wiederladen/ge ... acturer=69
Användarvisningsbild
ToppJägar’n

dela mina erfarenheter om reducerade laddningar för .222rem

Inlägg av ToppJägar’n »

Det här hämtade jag ut 2.000 kulor av idag, kostade mig ca 2kr/st med frakt inräknat.
RWS 45gr fmj

https://www.wiederladen-alzey.de/de/lan ... verpackung
Det var 4 påsar a’ 500 kulor i varje, så det säljs i lösvikt.
Ska du ha orginalkartong så blir det 5kr/st.

Edit: Det här var inte tänkt som en säljes annons utan bara en upplysning om att säljaren är legitim att köpa ifrån, pris & info. om förpackningen mm.
Jag köpte så många bara för att ha allt från samma batch & så att jag ska klara mig i många år framåt.Bild

Skickat röksignaler från min Kina tillverkade iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
rune-hammer

Inlägg av rune-hammer »

ToppJägar’n skrev: 13 okt 2020, 17:53 Edit: Det här var inte tänkt som en säljes annons utan bara en upplysning om att säljaren är legitim att köpa ifrån, pris & info. om förpackningen mm.
Jag köpte så många bara för att ha allt från samma batch & så att jag ska klara mig i många år framåt.Bild

På det här forumet anses väl inte 2000 kulor vara så mycket att någon ens tänker tanken att du skulle dela med dig. 8)

Skämt åsido, vet du om kulan tillverkas längre, eller om de där är de sista som finns att få?
Användarvisningsbild
ToppJägar’n

Inlägg av ToppJägar’n »

Jag har faktiskt ingen aning.
På en del ställen har det stått att det har upphört att tillverkas, men ändå gick det att finna på åtminstone ett ställe...
RWS har ju faktisk kvar kulan på sin hemsida, så.... vad ska man läsa ut av det???
Jag bunkrade bara utifall första alternativet var rätt.