dela mina erfarenheter om reducerade laddningar för .222rem

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

jinnis

dela mina erfarenheter om reducerade laddningar för .222rem

Inlägg av jinnis »

Tänkte ta och dela med mig lite av mitt projekt där jag försöker hitta en bra reducerad patron för .222rem till höstens trädskällarjakt.

Bössan jag har är en enkel och gamal Tikka m70 kombi med en hagel pipa (12a) och en .222rem.

Mitt mål är att försöka hitta en patron som håller en "ok" träffbild och hastigheten skall vara någonstans imellan 600-650 m/s.

Jag har 2 olika kulor att labba med. Den första och den som jag kommer göra mest labb med är speer 22cal 45gr SP. Sedan har jag även RWS 45gr FMJ kulor men dessa vill jag inte labba så mycket med då dom är DYRA.

När det kommer till krut val så testade jag först det jag hade hemma, VV N310. Jag provade med 13gr VV N310 bakom en speer 45gr SP kula. Denna laddning kändes betydligt lättare än fabriksladdad Norma Jaktmatch. Kronografen visade hastigheter mellan 730-780 m/s. Det var lite för högt.

Jag började läsa på lite om reducerade laddningar och det svåra verkar vara att hitta ett bra krut. Det alla verkar prata om är IMR Trailboss. Då det var omöjligt att uppbringa detta brut i mitt närområde så var det inte ett alternativ än iaf. De tjag fick ta på var VV Tin Star. Det jag läst om detta krut var att det funkar skit i gevär. Men va fan, värt att pröva.

Jag började kolla hur mycket VV Tin Star jag fick ner i en .222rem hylsa. 9.6gr var max och då var hela hylsan full inkl halsen. Det jag var rädd för var övertryck. Jag har inte hittat någon laddata för Tin Star och .222rem så jag kände att jag var ute på lite hal is.

Jag började med att göra en laddstege för att testa trycket. Jag gjorde 4 olika pratoner där jag började med 6.0gr och ökade sedan med 1.0 gr tills jag var uppe på 9.0gr. Dessa sköt jag sedan i kronografen för att se hur de gick. 6.0gr laddningen hade knappt halvfull hylsa. Dessa var mina resultat;

6.0gr - 527 m/s
7.0gr - 588 m/s
8.0gr - 634 m/s
9.0gr - 687 m/s

Endast 9.0gr laddningen varkade ha lite påverkan på tändhatten och då inte ens nära vad en normalladdat .222rem patron gör med tänkhatten. Detta var bra nyheter :)

Jag valde att göra 6 st patroner med 8.2gr med speer 45gr SP för att testa hur träffbilderna skulle bli.

Jag sökt 2 serier om 3 skott. Första serien så kände jag att ett av skotten vart en riktigt dålig avfyrning och när jag tittade på den så var 2 träffar 1-2 mm frånvarandra men den 3:e var 6-7cm under. hmmm, kan "stänkskottet" vara den dåliga avfyrningen. Nästa serie blev mycket bättre. Tyvärr så strejkade kronografen då ljuset var för dåligt på kvällen :/

http://www.jinnestrand.se/files/images/ ... 222rem.JPG

Denna laddning verkar vara något att jobba vidare på. Jag skall försöka åka upp till banan denna vecka och prova större och flera serier med denna laddning. Stay tuned :D
J.Tännström

Re: dela mina erfarenheter om reducerade laddningar för .222

Inlägg av J.Tännström »

Kul med lite reducerade laddningar!
Jag har labbat lite med TinStar också http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f ... t=+tinstar" onclick="window.open(this.href);return false;

/J
aka Janne T
Användarvisningsbild
puts&studs

Inlägg av puts&studs »

Jag har själv noll erfarenhet av reducerade laddningar, dock känner jag en kille som håller på med det. Enl honom är sekundär antändning farligt och därför har han ngn form av vadd uppe på krutet innan han stoppar dit kulan.
Vad har ni för erfarenhet av detta?
And that's the way it is
peter_e

Inlägg av peter_e »

Kör man valigt krut så finns det en riskt för SE om man tror på "dom som vet", men man kan även få problem med att krutet ligger nere i botten (sidan) av hylsan, och man får en dålig antändning av krutet, därför brukar man hälla i krutet och sen stoppa i lite vadd för att se till att krutet ligger kvar i botten på hylsan.

Kör man med tex tinstar så är det krut som är gjort för reducerade laddningar, så det fyller ut bra ändå
Ruger 10/22 - 22LR, Brno Fox-2 - 222rem, Savage Axis - 308win, Browing Double Auto - 12x70, Browning Double Auto Twelwette - 12x70 & Merkel SBS - 12x70
Användarvisningsbild
Taxfan

Inlägg av Taxfan »

Jag har undersökt en del men inte hunnit prova något.
Mitt mål är att ta fram en laddning som ligger nära .22WMR med 40-45gr kula.

Förutom TrailBoss så hittade jag en del recept på reducerade laddningar här:
http://www.accuratereloading.com/222rem.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Allt detta är oprövat så ta det för vad det är värt.
/Taxfan
Blaser: R93 prof & F3
Sauer u Sohn m/175, Krieghoff Trumpf
Korthårig tax samt tidigare och framtida ägare av Bayersk viltspårhund
Användarvisningsbild
jörgen b

Inlägg av jörgen b »

I senaste Vapentidningens så testades en mycket intressant grej, nämligen reduceringshylsor som rymmer mindre krut än vanliga hylsor.
Tydligen så finns dom från 222 och uppåt.

I tidningen så testades 6,5 och 9,3x74 med bra resultat. Sexoenhalvan fick klass tre prestanda!
Mycket intressant som sagt. :)
Jag tror på enkla lösningar.
Mollskinnstomte? Jajamän!
Användarvisningsbild
rune-hammer

Inlägg av rune-hammer »

jinnis skrev:Jag valde att göra 6 st patroner med 8.2gr med speer 45gr SP för att testa hur träffbilderna skulle bli.

Denna laddning verkar vara något att jobba vidare på. Jag skall försöka åka upp till banan denna vecka och prova större och flera serier med denna laddning. Stay tuned :D
Vad har du för patronlängd här? Har en burk tin star och tänkte ta mig an att ladda upp lite med sakos hornetkula nu i sommar, men jag har svårt att hitta något att gå på vad gäller patronlängden annat än det användaren MatsT fått från quickload, 53mm och sevehem från GordonReloadingTool, 54,1mm.

Skulle gärna få några synpunkter om hur man ska tänka med patronlängden och jättekorta hornet-kulor i .222 sådär i allmänhet.

Hälsar Rune
sneträff

Inlägg av sneträff »

puts&studs skrev:Jag har själv noll erfarenhet av reducerade laddningar, dock känner jag en kille som håller på med det. Enl honom är sekundär antändning farligt och därför har han ngn form av vadd uppe på krutet innan han stoppar dit kulan.
Vad har ni för erfarenhet av detta?
ingen erfarenhet av detta, men läst lite om det. en bättre svensk översättning tycker jag är övertändning. det so händer är att ett långsamt krut har så liten volym att ytan hamnar under tändhålets nivå. så krutet tänder över en stor yta samtidigt. med ett långsamt krut så antas det bli en brutal tryckstegring, med ett enormt tryck.
en liten laddning med ett snabbt krut antas inte ge samma brutala tryckstegring.
dessutom ligger ytan då normalt alltid under tändhålet.
H&N (haendler & neaderman?) har vissa laddata för pläterade blykulor som kan ge en liten
ide om reducerade laddningar.

sneträff
Användarvisningsbild
Dabo

Re: dela mina erfarenheter om reducerade laddningar för .222rem

Inlägg av Dabo »

Hur gick det med detta? Fick du någon vettig träffbild tillslut? Anvädes bara TinStar- krutet?
Är själv sugen på en kombi 12/222 så det hade varit kul med en laddning som inte smäller som en klass ett bössa :D

Provades 55grains-kulor?
Användarvisningsbild
rune-hammer

Inlägg av rune-hammer »

Dabo skrev: 09 okt 2020, 07:40 Hur gick det med detta? Fick du någon vettig träffbild tillslut? Anvädes bara TinStar- krutet?
Är själv sugen på en kombi 12/222 så det hade varit kul med en laddning som inte smäller som en klass ett bössa :D

Provades 55grains-kulor?
Har använt tinstar jo, med sakos 45gr-kula. Träffbilder har jag egentligen inte skjutit då de främst ska användas på järpe där hållen ju är korta. Men funkar gör det, kulan gör runt 666m/s med 8,5 gr. 55-gr har jag inte prövat i lägre farter, vissa upplever att en kula som nätt och jämnt stabiliseras har benägenhet att tumla vid träff så jag tror lite mer fart kan vara bra där.
Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

Ska man skjuta tex 55gr kulor i låg fart < 800 m/s krävs brantare stigning än vad gemene 222'a har.
Jag har labbat en del med både 222 men framför allt med 223.
Till 222 finns ett gammalt "fågelrecept", 17.5gr Norma 200 bakom wn 3.2 eller 3.6g kula. Den laddning gör som regel strax under 800 m/s.
Efter att ha skjutit några hundra plugg med den laddningen, både på papper, i testmedia och i vilt blev min slutledning att kulan pga av låg fart i kombination med flack twist bara var marginellt stabil. Visst den slog till synes runda hål i papper, men i testmedia och vilt tumlade den väldigt ofta okontrollerat.
Jag testade att ladda med N32C och Trailboss bakom 40-45gr kulor och dom uppförde sig inte lika förödande, men var fortfarande bara marginellt stabila. Men pga kortare col gjorde dom inte lika mycket "skada" i testmedia och vilt.

Till 223 har jag uteslutande laddat med Trailboss. Jag har testat allt från 45gr till 77gr kulor av olika konstruktion.
Efter ca 500 testladdningar tror jag att jag hittat hem.
En lagom mängd Trailboss bakom en 55gr FMJ som lämnar en pipa med 8" stigning i ca 530-540 m/s.
Jag har skjutit ett tiotal 5-skottare på 80m med jämt och bra resultat < 25mm spridning. Jag har även skjutit i testmedia (raka fina sårkanaler utan tendenser till att kulan vill "tippa över") och skjutit ett 20 tal kråkor från olika vinklar och på avstånd från 30 till 100m.
Alla har snällt tippat från kvisten med ett prydligt hål rakt igenom.
Målet med laddningen var att kopiera .22WMR för att kunna ta 223'an på trädskällarjakten, men ha möjligheten att kunna vara effektiv ut till 140-160m (som det kan bli sent på säsongen) genom att bara byta ammo i loppet.
Användarvisningsbild
rune-hammer

Inlägg av rune-hammer »

Dabo skrev: 09 okt 2020, 07:40 Hur gick det med detta? Fick du någon vettig träffbild tillslut?
Var på banan ikväll i annat ärende och passade på att skjuta en femskottsserie, 20 mm blev den på 90 meter, inkl. en "flyer", dock var hastigheten på de tre skott där jag lyckades få chronyn att samarbeta:
631,9 mps
627,3 mps
634,4 mps
Så potentiellt skulle man kunna ladda hårdare än 8,5 grain, dock så formskjuter jag mina nya lapuahylsor med denna laddning så jag kommer inte att ändra på den nu.
Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

pow skrev: 11 okt 2020, 22:44 Till 223 har jag uteslutande laddat med Trailboss. Jag har testat allt från 45gr till 77gr kulor av olika konstruktion.
Efter ca 500 testladdningar tror jag att jag hittat hem.
En lagom mängd Trailboss bakom en 55gr FMJ som lämnar en pipa med 8" stigning i ca 530-540 m/s.
Jag har skjutit ett tiotal 5-skottare på 80m med jämt och bra resultat < 25mm spridning. Jag har även skjutit i testmedia (raka fina sårkanaler utan tendenser till att kulan vill "tippa över") och skjutit ett 20 tal kråkor från olika vinklar och på avstånd från 30 till 100m.
Alla har snällt tippat från kvisten med ett prydligt hål rakt igenom.
Målet med laddningen var att kopiera .22WMR för att kunna ta 223'an på trädskällarjakten, men ha möjligheten att kunna vara effektiv ut till 140-160m (som det kan bli sent på säsongen) genom att bara byta ammo i loppet.

Ska absolut köpa en förp. med trailboss när jag har tid att ta fram en ny laddning. Vilka 55grainskulor kör du med då?
Hornadys fmjbt går svinbra i min tikka. Har läst både och om effekten på fågel dock.
Användarvisningsbild
LGH

Inlägg av LGH »

Det kan vara värt att ta i beaktning att man inte längre får importera Trail Boss till EU sedan en tid tillbaka innan man jobbar fram en laddning med just det krutet.
Användarvisningsbild
rune-hammer

Inlägg av rune-hammer »

Dabo skrev: 13 okt 2020, 08:18 Ska absolut köpa en förp. med trailboss när jag har tid att ta fram en ny laddning. Vilka 55grainskulor kör du med då?
Hornadys fmjbt går svinbra i min tikka. Har läst både och om effekten på fågel dock.
Ifall du inte redan vet av en handlare som saluför trailboss så kan de vara värre, har för mig att EU förbjudit så gott som alla hodgdons krut att importeras p.g.a en olaglig substans. De som redan finns i landet får väl fortsätta säljas så det kan vara läge att hamstra.

De faktorer som spelar in mest vid kulval är som konstaterats räffelstigning och kulans längd. Ifall du har normal stigning i din bössa och väljer en normallång helmantel typ Lapua, hornady eller Speer tmj så kommer den antagligen ändå att funka sämre i de farter som trailboss ger dig. Frågan är ju om det är nödvändigt att gå så lågt. En något kortare kula är ju sakos helmantel och normas gamla, båda 3,2 g
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Vad tror ni om denna kula?

Det är svårt att hitta lätta kulor som inte är varmint, kanske funkar vanliga blyspetsar också eftersom farten är låg men helst skulle jag vilja komma åt en kula som inte expanderar allt för mycket, som är lätt och som funkar fint med tanke på 222:ans långsamma räffelstigning.

Det som "skrämmer mig" med denna är priset.

https://www.grauwolf.net/224-5-6-mm-45- ... tueck.html
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
rune-hammer

Inlägg av rune-hammer »

sevehem skrev: 13 okt 2020, 08:42 Vad tror ni om denna kula?

Det är svårt att hitta lätta kulor som inte är varmint, kanske funkar vanliga blyspetsar också eftersom farten är låg men helst skulle jag vilja komma åt en kula som inte expanderar allt för mycket, som är lätt och som funkar fint med tanke på 222:ans långsamma räffelstigning.

Det som "skrämmer mig" med denna är priset.

https://www.grauwolf.net/224-5-6-mm-45- ... tueck.html
Enligt denna herreman funkar den ju:
http://www.kikmete.se/Bloggarkiv%202014 ... 02014.html
Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

S&B är skit om ni frågar mig... så ruggigt ojämna att man får gråta.

Jag laddar med Lapua 55gr FMJ, men jag gissar att det går lika bra med Norma då den också är lite trubbigare. Spetsiga FMJ i låg fart tror jag blir för lite "död" i.
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Jag tror som du pow men jag tänker att 55 gr kanske är för tungt i de farterna?
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
rune-hammer

Inlägg av rune-hammer »

sevehem skrev: 13 okt 2020, 13:01 Jag tror som du pow men jag tänker att 55 gr kanske är för tungt i de farterna?
Vad gäller farten så är det väl inte farten i sig man behöver vara rädd för utan det att kulan havererar. Många helmantlar har tunna mantlar ur säkerhetssynpunkt för att minska rikoschettrisken. Hornadys helmantlar har uttalat haft tjock mantel och jag har själv hackat sönder en Speer tmj och tunn var manteln inte, dock har jag inte direkt jämfört den mot andra.