Bössan jag har är en enkel och gamal Tikka m70 kombi med en hagel pipa (12a) och en .222rem.
Mitt mål är att försöka hitta en patron som håller en "ok" träffbild och hastigheten skall vara någonstans imellan 600-650 m/s.
Jag har 2 olika kulor att labba med. Den första och den som jag kommer göra mest labb med är speer 22cal 45gr SP. Sedan har jag även RWS 45gr FMJ kulor men dessa vill jag inte labba så mycket med då dom är DYRA.
När det kommer till krut val så testade jag först det jag hade hemma, VV N310. Jag provade med 13gr VV N310 bakom en speer 45gr SP kula. Denna laddning kändes betydligt lättare än fabriksladdad Norma Jaktmatch. Kronografen visade hastigheter mellan 730-780 m/s. Det var lite för högt.
Jag började läsa på lite om reducerade laddningar och det svåra verkar vara att hitta ett bra krut. Det alla verkar prata om är IMR Trailboss. Då det var omöjligt att uppbringa detta brut i mitt närområde så var det inte ett alternativ än iaf. De tjag fick ta på var VV Tin Star. Det jag läst om detta krut var att det funkar skit i gevär. Men va fan, värt att pröva.
Jag började kolla hur mycket VV Tin Star jag fick ner i en .222rem hylsa. 9.6gr var max och då var hela hylsan full inkl halsen. Det jag var rädd för var övertryck. Jag har inte hittat någon laddata för Tin Star och .222rem så jag kände att jag var ute på lite hal is.
Jag började med att göra en laddstege för att testa trycket. Jag gjorde 4 olika pratoner där jag började med 6.0gr och ökade sedan med 1.0 gr tills jag var uppe på 9.0gr. Dessa sköt jag sedan i kronografen för att se hur de gick. 6.0gr laddningen hade knappt halvfull hylsa. Dessa var mina resultat;
6.0gr - 527 m/s
7.0gr - 588 m/s
8.0gr - 634 m/s
9.0gr - 687 m/s
Endast 9.0gr laddningen varkade ha lite påverkan på tändhatten och då inte ens nära vad en normalladdat .222rem patron gör med tänkhatten. Detta var bra nyheter

Jag valde att göra 6 st patroner med 8.2gr med speer 45gr SP för att testa hur träffbilderna skulle bli.
Jag sökt 2 serier om 3 skott. Första serien så kände jag att ett av skotten vart en riktigt dålig avfyrning och när jag tittade på den så var 2 träffar 1-2 mm frånvarandra men den 3:e var 6-7cm under. hmmm, kan "stänkskottet" vara den dåliga avfyrningen. Nästa serie blev mycket bättre. Tyvärr så strejkade kronografen då ljuset var för dåligt på kvällen :/
http://www.jinnestrand.se/files/images/ ... 222rem.JPG
Denna laddning verkar vara något att jobba vidare på. Jag skall försöka åka upp till banan denna vecka och prova större och flera serier med denna laddning. Stay tuned