Gjutform och val av bly
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
-
Gjutform och val av bly
Om man är sugen på att gjutna egna kulor för övningsskytte kaliber 45/70 vilken gjutform är att föredra? och vilken vikt bör man sträva efter? Försökt att leta runt lite gällande bly och var man enklast köper. Har bra tillgång på balanseringsvikter och är det något man kan använda sig av?
- Islänningen
Re: Gjutform och val av bly
Vet inte vad det är för blylegering i balansvikter, men har läst någonstans att de inte är så bra.Macmagnet1 skrev: ↑25 mar 2025, 12:43 Om man är sugen på att gjutna egna kulor för övningsskytte kaliber 45/70 vilken gjutform är att föredra? och vilken vikt bör man sträva efter? Försökt att leta runt lite gällande bly och var man enklast köper. Har bra tillgång på balanseringsvikter och är det något man kan använda sig av?
När jag hade min racing-shop, så gjöt jag blyvikter för gokart. Köpte kabelbly på närmaste metallskrot och smälte upp. En polare använder det numera för att gjuta kulor till sin svartkrut-pistol.
Värt att tänka på angående kabelbly. Det brukar vara lackerat, så det blir ganska mycket rök och slagg som bildas. Smältning bör utföras utomhus.
Tikka T3 8X57IS, Nikon Monarch 7, 2-10X50
Sauer 200STR, 6.5X55, Arken EP5 Gen II 7-35X56
Ruger PCC 9X19, Vortex Crossfire Red Dot Gen II
Ruger SFAR, Primary Arms SLx 1-10x28
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
Sauer 200STR, 6.5X55, Arken EP5 Gen II 7-35X56
Ruger PCC 9X19, Vortex Crossfire Red Dot Gen II
Ruger SFAR, Primary Arms SLx 1-10x28
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
-
Balansvikter, om det är den ”gamla” modellen består av 95,5%rent bly, 4% antimon och 0,5% tenn.
Det är bland det bästa man kan gjuta kulor av.
Om du tillsätter några % tenn så får du teoretiskt sett lite bättre utfyllnad i gjutblocket.
Låter du kulorna svalna i luften så håller dom 12-13 brinell, släpper du dom från blocket ner i en hink med vatten så hamnar dom på 20-22 på skalan, (så kallade ”hardcast”).
”Nya modellen” av hjulvikter är väl zink och det funkar inte.
Det är bland det bästa man kan gjuta kulor av.
Om du tillsätter några % tenn så får du teoretiskt sett lite bättre utfyllnad i gjutblocket.
Låter du kulorna svalna i luften så håller dom 12-13 brinell, släpper du dom från blocket ner i en hink med vatten så hamnar dom på 20-22 på skalan, (så kallade ”hardcast”).
”Nya modellen” av hjulvikter är väl zink och det funkar inte.
-
Balansvikter var mitt andraval på 90-talet. Stilmetall var bäst då den legeringen var hårdare. Se till att skaffa en gjutform som ger kulor för gas-checks. Rena blykulor lär snabbt skapa stor mängd avlagringar i 45/70. Av samma skäl skulle jag sikta på en för kalibern tung kula, ju långsammare desto bättre
Vet inte om Mimek finns längre, han gjorde fina gjutformar på slutet av 90-talet. Har gjutit/skjutit många gjutna 44 magnum och 357 magnum... alla med Hornady gas checks. Ibland med köpt dedikerat vax, ibland med bivax som smörjmedel.

Vet inte om Mimek finns längre, han gjorde fina gjutformar på slutet av 90-talet. Har gjutit/skjutit många gjutna 44 magnum och 357 magnum... alla med Hornady gas checks. Ibland med köpt dedikerat vax, ibland med bivax som smörjmedel.
- cmk
Jag har ganska gott om (nåja) både stilmetall och 'gamla' balansvikter - något/några 10-tal kg av vardera iaf. En del vanligt bly också. Hör av dig om det är intressant.
Byta bort/sälja:
* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch
Söker:
* Flipp-skydd för 30mm kikare
* Safari-rem canvas/läder
PM:a
Söker:
-
Ska man bara övningsskjuta så är typmetallen, (stilmetall) bra men kulorna blir så spröda att dom väldigt lätt splittras vid träff/motstånd.ctrl skrev: ↑25 mar 2025, 16:42 Balansvikter var mitt andraval på 90-talet. Stilmetall var bäst då den legeringen var hårdare. Se till att skaffa en gjutform som ger kulor för gas-checks. Rena blykulor lär snabbt skapa stor mängd avlagringar i 45/70. Av samma skäl skulle jag sikta på en för kalibern tung kula, ju långsammare desto bättre![]()
Sen får man vara lite försiktig när man krimpar en typkula annars kan den gå rakt av vid krimpen, (been there, done that).
- cmk
Att använda ren stilmetall verkar slösaktigt, och är nog sällan optimalt. Bättre isf att späda den med några delar rent bly, så att man kommer ner mot hjulviktsstyrka s a s.405 WCF skrev: ↑26 mar 2025, 07:06Ska man bara övningsskjuta så är typmetallen, (stilmetall) bra men kulorna blir så spröda att dom väldigt lätt splittras vid träff/motstånd.ctrl skrev: ↑25 mar 2025, 16:42 Balansvikter var mitt andraval på 90-talet. Stilmetall var bäst då den legeringen var hårdare. Se till att skaffa en gjutform som ger kulor för gas-checks. Rena blykulor lär snabbt skapa stor mängd avlagringar i 45/70. Av samma skäl skulle jag sikta på en för kalibern tung kula, ju långsammare desto bättre![]()
Sen får man vara lite försiktig när man krimpar en typkula annars kan den gå rakt av vid krimpen, (been there, done that).
Byta bort/sälja:
Söker:
Söker: