Fält skrev: ↑30 jan 2025, 19:49
Hur kort är snubben och är det en 38 eller 357a. Är det en ömtålig eller starkare modell?
Vill du ha en laddning för resultat så tänker jag N310, men en lite roligare laddning får du nog med N340 då det blir mer fart, eld och dunder. För N310 så tänker jag att man tar den svagaste laddningen som fortfarande fungerar bra, så anske start på 3.5gr och gå ner mot 3.0gr om det fungerar med lägre.
N340 blir mer konventionellt, jag tycker att VV datan i intervallen ser låg ut, VV verkar välja vad som skall vara min och max ganska slumpmässigt mellan kula till kula. De har i alla fall 5.7gr som max för en gjuten kula på 130gr.
Jag använder 6.0gr N340 på en gjuten 150gr kula, men det 38or jag skjuter i en 686a. De ger lite högre fart än vad jag tror är möjligt med SAAMI laddad 38 special, så om det är en ömtålig 38 så är det nog lite hett i en lite ömtåligare revolver. GRT indikerar 1400 BAR, vilket är ok enligt CIP i en 38a, när jag räknar bakåt baserat på utgångshastighet, men det kan vara hur fel som helst, särskilt då Gordon varnade för cylinder gap kompensationen.
ska testa 3.0 3.2 3.4 av 310 o 5.0 5.5 6.0 av 340 då.
Stora steg, relativt då, men jag kommer mest testa för fart först nog för att det blir hål på pappret också
PPC säsongen drar ihop sig så tänkte beställa lite kulor. Ni som laddar mycket, ska man köra på typ Berrys eller Ares färgbehandlade, eller FMJ?
Har en del fettade blykulor nu och har testat lite FMJ men inte tillräckligt för att vilja köpa hem på bulk. Tips och erfarenheter? Skjuter rent, jämnt?
XLV skrev: ↑20 mar 2025, 20:55
PPC säsongen drar ihop sig så tänkte beställa lite kulor. Ni som laddar mycket, ska man köra på typ Berrys eller Ares färgbehandlade, eller FMJ?
Har en del fettade blykulor nu och har testat lite FMJ men inte tillräckligt för att vilja köpa hem på bulk. Tips och erfarenheter? Skjuter rent, jämnt?
Vapnet är en S&W 66-1 med 4" pipa.
Hemgjutna pulverlackade kulor är det vanligaste ihop med HN. Antar att det är 158gr som är aktuellt då?
Hemgjutna pulverlackade kulor är det vanligaste ihop med HN. Antar att det är 158gr som är aktuellt då?
HN 158 TC är dom bästa, SemiWCTC kan ockås vara bra men hålen är inte markant bättre.
deras 125 är bästa kulan ja har för 9an också. Rent generellt brukar ju plattnosade skjuta bra.
Jag har inte testat så mycket i 4-tummaren men Silverbullits 158or har jag provat med några olika recept i min 686a.
Kring 220-230 m/s verkar alltid funka oavsett kula och piplängd
Varför det just blev 3,17 grain denna gång var för att 10 givar i dillonen blev det, inget jag siktade på exakt.
25 m skjutet från ransom rest.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
F1MP skrev: ↑21 mar 2025, 16:41
Jag har inte testat så mycket i 4-tummaren men Silverbullits 158or har jag provat med några olika recept i min 686a.
Kring 220-230 m/s verkar alltid funka oavsett kula och piplängd
Varför det just blev 3,17 grain denna gång var för att 10 givar i dillonen blev det, inget jag siktade på exakt.
25 m skjutet från ransom rest.
Snyggt! Det blir spännande att testa sig fram, ska beställa lite kulor nu i dagarna så antingen blir det kopparpläterade eller lackade
Jag kör med Lee 105 gr swc till fält och militär snabbmatch, dessa gjuter jag och pulverlackar själv. Har testat panlube och dinitrol 77b men pulverlackade känns enklast och minst kladd.
Till ppc där det krävs har jag Silverbullits ”bulletcoatade” 158or.
Har även skjutit mycket av Silverbullits 130 gr blykulor med pressad fettrand.
Alla har gått bra och inga bekymmer med blyavlagringar för mig.
Lackade kulor är mindre kletigt att ta på vid hantering, i verktygen och man slipper ta på bly. Man slipper även puffen av bränt fett när man skjuter kanske mindre känsligt utomhus men inomhus var det tydligt.
N320 har jag aldrig testat själv.
Till revolver använder jag BA10 oavsett kulvikt.
XLV skrev: ↑22 mar 2025, 21:33
Skjuter pulverlackade kulor renare än fettade blykulor? Vad är annars fördelen med lackade kulor jämfört med andra utöver priset?
Sen laddningar, om man kör med N320 och en pulverlackad 158 grain kula, några tips? Skicka PM om inte annat
Du tycks ha en gnutta mer marginal för att pipan är för stor för kulan om du använder pulverlack. Så om kulan är något för liten så blir det inte bly i pipan lika lätt.
Jag använder Lee 105 swc med Lee Liquid Alox. Dvs underedsmassa. Man kan använda extremt lite och om man gör det ett par veckor eller längre innan man använder kulorna så kladdar de inte. Min 686a är helt ren i pipan när jag skjuter de här och blir skitig när man skjuter helmantlat eller pulverlackat. Utsidan av revolvern är blir däremot skitigare.
Använder man mer än nödvändigt med smörja, vilket är lätt att göra, så blir det mer rök snabbt.
Inte testat skjuta pulverlackade kulor på säkert tjugo år så minns inte skillnaden, har laddat lite fettade blykulor och än färre men ett par hundra FMJ men är osäker på skillnaden på grund av den måttliga mängden skjuten nu. Så frågan är om jag har nån nytta av att bulk-köpa lackade, kopparpläterade eller FMJ kulor. Priset skiljer lite och med mängden mer avsevärt förstås.
Laddningen skiljer förstås mellan kultyperna där fettat bly laddas lättast men sen är jag mer osäker på skillnaden. Mängskytte är trots allt ekonomi.
Summa summarum, sälj in den bästa kulan helt enkelt. Vad är poängen?
H&N är nog den köpekula man kan räkna med bäst precision ur för pengarna. Med undantag för deras wadcutters med ihålig bas då de inte fungerar i alla revolvrar.
XLV skrev: ↑23 mar 2025, 00:16
Inte testat skjuta pulverlackade kulor på säkert tjugo år så minns inte skillnaden, har laddat lite fettade blykulor och än färre men ett par hundra FMJ men är osäker på skillnaden på grund av den måttliga mängden skjuten nu. Så frågan är om jag har nån nytta av att bulk-köpa lackade, kopparpläterade eller FMJ kulor. Priset skiljer lite och med mängden mer avsevärt förstås.
Laddningen skiljer förstås mellan kultyperna där fettat bly laddas lättast men sen är jag mer osäker på skillnaden. Mängskytte är trots allt ekonomi.
Summa summarum, sälj in den bästa kulan helt enkelt. Vad är poängen?
med priset på tändhattar och komponenter i överlag, så är det lika bra och köpa en bra kula direkt. Jag köpte 20kg av pulverlackade 158or från pite och priset är ju lågt. Men jag har inte lyckats få samma precision som med HN's 158 TC kulor.
HN kulorna är kanske onödigt dyra som det är nu, men det finns andra plätterade bra kulor som frontier men dom är dubbla priset mot piteskotten
Snow skrev: ↑30 jan 2025, 21:12
Tror ni HN158 HSTC .356 med 4,6N320 bakom funkar in en 2,5" ?
Om inget går söder över så har jag blitt med en sån, och tänker att om det skulle funka med PPC laddningen för 4" så skulle ju det
vara väldigt väldigt praktiskt.
Nu är det testat.
SW 686-6 2,5" funkar bra med en 158 Frontier, håller nog tian på precision spegel i stol.
Samma ska med specialaren, HN100HSHP med 2,6N310 bakom.
Sämre går HN 158 HSTC med 4,6N320 bakom den håller möjligen tian på snabbspegel men det är knappt.
Frontier måste således införskaffas då PPC ska skjutas några ggr under säsongen iaf.
Läst igenom tråden och finns verkligen mycket matnyttigt här, ska börja ladda till min 686 6” för precision och fält. Har idag n320 och n310 hemma i krut och så har jag S&B 158gr fmj kula samt H&N TC .357”/125gr HS
Har ni några bra tips på vart ska börja? Hittar inte någon data på vihtavuoris hemsida.
Totallängd?
Krutmängd?
Ny på handladdning så alla tips och idéer uppskattas.
Kalleanka skrev: ↑20 apr 2025, 13:17
Läst igenom tråden och finns verkligen mycket matnyttigt här, ska börja ladda till min 686 6” för precision och fält. Har idag n320 och n310 hemma i krut och så har jag S&B 158gr fmj kula samt H&N TC .357”/125gr HS
Har ni några bra tips på vart ska börja? Hittar inte någon data på vihtavuoris hemsida.
Totallängd?
Krutmängd?
Ny på handladdning så alla tips och idéer uppskattas.
Jag häller i 5,0 grain Vv 320 grain bakom en 158 grains kula ifrån Wange och den går bra.
Dom 125 grains kulorna jag laddar så laddar jag med 6,0 grain och Vv 320 grain.