Progressiv press
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
-
Progressiv press
Om man ska börja ladda progressivt för gevär, finns det någon som helst anledning att snegla på nånting annat än en Dillon 650/750?
- LAREMA
Re: Progressiv press
Det är i sådana fall Dillon 550.
Det blir lite trångt med att ladda hylsor om du inte har .223 eller W308 då kan du använda hylsmataren.
Det blir lite trångt med att ladda hylsor om du inte har .223 eller W308 då kan du använda hylsmataren.
LAREMA
-
Som LAREMA säger så är 650/750 inte alls bra när man inte använder hylsmataren. Vilket kräver förklaring då hylsmataren på Dillon är det som matar hylsan från magasinsröret till laddkarusellen. Inte den automatiska hylsmataren. På 650/750 så sitter det längst bak och mest oåtkomligt i pressen med mycket saker i vägen om man vill mata in en hylsa manuellt.
Alla delar som har med kulmatningen behöver bytas eller justeras mellan kalibrar på Dillon 650/750. Inget av det behöver göras på 550 då funktionen inte finns.
Att byta tändhattsstorlek är lite krångligare på en Dillon 650 än på 550. På 750 vet jag inte, den har ett system som liknar 550, men jag har inte tittat på hur man byter.
På Dillon 550 så matar man in hylsorna manuellt längst fram och till höger på pressen, med en styrning som hjälper en att sätta hylsan rätt.
På gevärskalibrar är det svårt att se om krutet fyllts som tänkt så man vill gärna ha en powder check. På en 550 så behöver man sätta den där man normalt sätter kulan, så man behöver ställa kulan på plats innan man matar fram till sista stationen där man måste sätta kulisättaren om man vill ha krutvakt. Det gör att kulan måste hålla sig på plats själv på hylsan när man matar fram eller att man får sträcka sig in i eller runt pressen för att hålla en vinglig kula vid kulisättningen.
En 650/750 har en naturlig plats för en krutvakt om man inte vill använda en kulmatare.
Jag har både 650 och 550. 650 pressen gör bara 9mm även om jag har allt för 223 till den. Alla andra kalibrar laddar jag på 550n.
Alla delar som har med kulmatningen behöver bytas eller justeras mellan kalibrar på Dillon 650/750. Inget av det behöver göras på 550 då funktionen inte finns.
Att byta tändhattsstorlek är lite krångligare på en Dillon 650 än på 550. På 750 vet jag inte, den har ett system som liknar 550, men jag har inte tittat på hur man byter.
På Dillon 550 så matar man in hylsorna manuellt längst fram och till höger på pressen, med en styrning som hjälper en att sätta hylsan rätt.
På gevärskalibrar är det svårt att se om krutet fyllts som tänkt så man vill gärna ha en powder check. På en 550 så behöver man sätta den där man normalt sätter kulan, så man behöver ställa kulan på plats innan man matar fram till sista stationen där man måste sätta kulisättaren om man vill ha krutvakt. Det gör att kulan måste hålla sig på plats själv på hylsan när man matar fram eller att man får sträcka sig in i eller runt pressen för att hålla en vinglig kula vid kulisättningen.
En 650/750 har en naturlig plats för en krutvakt om man inte vill använda en kulmatare.
Jag har både 650 och 550. 650 pressen gör bara 9mm även om jag har allt för 223 till den. Alla andra kalibrar laddar jag på 550n.
-
Tack för ett utförligt svar!
Tanken är i första hand att bara ladda en kaliber, 6,5 CM, och dela upp det på två verktygshuvuden. Ett för omformning och tändhattar och sen krut och kula för sig.
Krutet är tänkt att hällas i för hand och mätas separat på en Supertrickler så en krutvakt är inte nödvändigt.
Det kanske blir bäst med en 550 iaf för det är i första hand inte hastigheten som ska upp utan att få ett bättre flöde med färre moment med verktygsbyten samtidigt som man kan få bra ammo till precision.
Tanken är i första hand att bara ladda en kaliber, 6,5 CM, och dela upp det på två verktygshuvuden. Ett för omformning och tändhattar och sen krut och kula för sig.
Krutet är tänkt att hällas i för hand och mätas separat på en Supertrickler så en krutvakt är inte nödvändigt.
Det kanske blir bäst med en 550 iaf för det är i första hand inte hastigheten som ska upp utan att få ett bättre flöde med färre moment med verktygsbyten samtidigt som man kan få bra ammo till precision.
-
Jag laddar med en 550 själv. Har visserligen inte haft nåt annat men tycker den funkar bra. När jag laddar till gevär så delar jag upp momenten, kalibrerar först ett större gäng sen åker de i tumlaren.
Ev svarvning o rengöring av tändhattshål efter det. Sen brukar jag sätta I tändhattarna i nästa moment så hylsan är klar.
Jag handväger det mesta av mina patroner, kör i nästan allt via maskinen och fyller på med det sista i vågen.
Tycker det är bra med 550 att den inte snurrar på sig själv när man drar i spaken. Perfekt maskin när man gör laddstegar.
Med färdiga hylsor och handvägda laddningar laddar jag 2 patroner/min. Det räcker för mig, jag har mycket fritid.
Ev svarvning o rengöring av tändhattshål efter det. Sen brukar jag sätta I tändhattarna i nästa moment så hylsan är klar.
Jag handväger det mesta av mina patroner, kör i nästan allt via maskinen och fyller på med det sista i vågen.
Tycker det är bra med 550 att den inte snurrar på sig själv när man drar i spaken. Perfekt maskin när man gör laddstegar.
Med färdiga hylsor och handvägda laddningar laddar jag 2 patroner/min. Det räcker för mig, jag har mycket fritid.
-
Om du ändå inte ska ladda progressivt kanske du skulle titta på en bra turret-press istället?
/Mikke
-
Fast jag laddar progressivt till pistol ammunitionen.
-
-
jag har en SDB för 9/38 och en lee enkelpetare för gevär.glutentolerant skrev: ↑17 mar 2025, 20:14Skulle en enpetare för gevär och en Dillon SDB för pistol vara ett alternativ?
Pistol kräver en progressiv då det är 4 steg..
Gevär däremot kan man dela upp momenten i, men eftersom du i praktiken bara har 2 - size och seating, så blir det inte så stor vinst av progressiv om du ändå måste mäta krutet manuellt. En 550 är trevlig, men jag ogillar att den inte matar automatiskt för det blir ett jättestort riskmoment för pistol. Med SDB är oddsen nästan obefintlig att man dubbel-laddar en hylsa då du inte kan vända matningen eller "låta bli" att mata nästa hylsa. Vid några somhelst problem så tömmer jag stationerna och "börjar om".
Vist är manuell hyls o kulmatning lite extra besvärligt, men jag sitter ner när jag laddar och brukar fulla krut och tändhattar sen kör jag hela röret på ca 100-110 tändhattar på en kvart, tar en paus efter jag fyllt på den igen.. 2-300 per timme är inga problem, men med barn hemma så blir sessionerna endå begränsade till 30 minuter, att ladda 500 skott är inget problem på kort tid. På en vecka har du nog laddat upp alla dina komponenter (tändhattar primärt), så snabbare än det vet jag inte om man tjänar på.
Dessa två pressar tar mindre plats än en en 650+..
för gevär skulle jag kunna uppgradera mig till en press med flera stationer för att slippa byta verktygen, men det löser Lee bra nog för mig för stunden, men med en 7-press så kan du ju ha två eller 3 gevär uppsatta färdigt.
-
Tanken var att köra som jag gör nu men i två steg med progressiv press istället.
Steg 1, tändhatt ut, omforma med bussningsverktyg och mandrel. Dvs 3 verktyg först.
Steg 2, trimma hylsorna och kolla igenom dom efter skador och dylikt.
Steg 3, verktyg med borste till halsen (eftersom det finns plats i pressen så man slipper det manuellt) en mandrel igen bara för att och krut genom en powder die med tratt och kula på det så 4 verktyg där.
Fördelen med en 750 så verkar det som att DAA har både hylsmatare och kulmatare som är halvmanuella till en billigare peng där man kan köra alla gevärskalibrar.
Med 550 så blir det ev. enklare att få bättre jämnhet på ammunitionen, shoulder bump etc.
Det blir ingen turret iaf, då kör jag hellre vidare som nu med min RCBS och arbor press med Wilson kulsättare.
Steg 1, tändhatt ut, omforma med bussningsverktyg och mandrel. Dvs 3 verktyg först.
Steg 2, trimma hylsorna och kolla igenom dom efter skador och dylikt.
Steg 3, verktyg med borste till halsen (eftersom det finns plats i pressen så man slipper det manuellt) en mandrel igen bara för att och krut genom en powder die med tratt och kula på det så 4 verktyg där.
Fördelen med en 750 så verkar det som att DAA har både hylsmatare och kulmatare som är halvmanuella till en billigare peng där man kan köra alla gevärskalibrar.
Med 550 så blir det ev. enklare att få bättre jämnhet på ammunitionen, shoulder bump etc.
Det blir ingen turret iaf, då kör jag hellre vidare som nu med min RCBS och arbor press med Wilson kulsättare.
-
För så avancerad hylspreparering som du använder så finns det otroligt mycket tid att spara med progressiv press.
Jag tycker att revolvermagasinen från DAA för kulisättnining och för hylsmatning gör att man kan fokusera mer på det som är viktigt under tiden som man gör momenten. Hylsor för 223 och 9mm sparar man också många arbetsmoment på då de går att fylla med deras tratt som vänder dem rätt. Kulorna får man vända rätt själv.
Jag tycker att revolvermagasinen från DAA för kulisättnining och för hylsmatning gör att man kan fokusera mer på det som är viktigt under tiden som man gör momenten. Hylsor för 223 och 9mm sparar man också många arbetsmoment på då de går att fylla med deras tratt som vänder dem rätt. Kulorna får man vända rätt själv.
-
Har laddat mycket i många år på 550 och har lärt mig att avsky den.
Kruxet är att den tar ut or sätter tändhatt i samma station, så en massa tändhattsmög kastas där sliden glider och efter ett tag glider den inte.
Jag är jävligt nöjd med 650 men jag håller med att man bör ladda med matare för att den skall vara bra
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kruxet är att den tar ut or sätter tändhatt i samma station, så en massa tändhattsmög kastas där sliden glider och efter ett tag glider den inte.
Jag är jävligt nöjd med 650 men jag håller med att man bör ladda med matare för att den skall vara bra
-
Jag mindes inte att jag också hade problem med det i början. En av sliderna ville gärna kärva när man drog åt skruvarna som håller röret. En av skruvarna kunde man dra åt lagom men den andra fick man ha väldigt lätt åtdragen.Håkan skrev: ↑18 mar 2025, 16:35 Har laddat mycket i många år på 550 och har lärt mig att avsky den.
Jag trodde att det var något problem på höjden, men nu när jag sökte på problemet så såg jag en gammal video som säger att gängorna kan deformera materialet på en ursprunglig 550 med tiden när man drar åt skruvarna. Om de väldigt många år nyare B och C modellerna kan få samma problem vet jag inte.
För mig har det istället blivit bra och jag har kunnat dra åt dem som man brukar i många år och det har varit helt problemfritt.
Min var en ursprunglig 550, dvs väldigt gammal med obehandlade slider för tändhattsmatningen. De nya ser ut att vara eloxerade.
-
Håkan skrev: ↑18 mar 2025, 16:35 Har laddat mycket i många år på 550 och har lärt mig att avsky den.
Bra att du tyckte så så jag kunde köpa den av dig.
Det som du beskriver stämmer ganska bra. För min del dock så när det gäller gevärsladdning så har jag ett verktygshuvud med bara ett kalibreringsverktyg, kalibrerar ett större gäng hylsor, kanske några hundra.
Sen tar det 10 min o rengöra maskinen inför nästa moment, tändhattsisättning, krut o kula.
Gevärshylsor smörjer jag rätt väl så maskinen blir lite kladdig. Pistolhylsor tumlas först så de är rena o fina när de åker in i laddapparaten. Smörjer de lite annorlunda så de kladdar inte.
O ja, man får hålla lite koll på så tändhattarna kommer rätt i.
Men som sagt, jag vet Inget bättre.
Vill minnas att jag laddat upp 400 patroner som snabbast. De duger gott åt mig.