Efter ett tag med magnetospeeden kan jag säga att det är den bästa kronograf jag har provat. Enkel att använda och mäter korrekt. Kan tappa skott om man inte monterar den helt korrekt, men gör man det så har den funkat varje gång jag provat.
Helt klart överlägsen optiska kronografer, jämfört med ProChrono så spelar Magnetospeed i en helt annan division. Med en optisk kan man aldrig vara helt säker på om den mätt rätt, så att t.ex. försöka avgöra SD och ES med en ProChrono är ett fullkomligt lotteri, men med Magnetospeeden funkar det faktiskt. En stor fördel är också att man inte behöver en skjutbana tillgänglig, utan det går bra att skjuta rätt in i en jordvall och fortfarande få hastighets mätningar.
doomer77 skrev: ↑23 jan 2025, 09:35
Efter ett tag med magnetospeeden kan jag säga att det är den bästa kronograf jag har provat. Enkel att använda och mäter korrekt. Kan tappa skott om man inte monterar den helt korrekt, men gör man det så har den funkat varje gång jag provat.
Helt klart överlägsen optiska kronografer, jämfört med ProChrono så spelar Magnetospeed i en helt annan division. Med en optisk kan man aldrig vara helt säker på om den mätt rätt, så att t.ex. försöka avgöra SD och ES med en ProChrono är ett fullkomligt lotteri, men med Magnetospeeden funkar det faktiskt. En stor fördel är också att man inte behöver en skjutbana tillgänglig, utan det går bra att skjuta rätt in i en jordvall och fortfarande få hastighets mätningar.
Samma upplevelse. Enda gången jag haft problem med vad den läser är om bajonetten glidit liiite snett så den inte är helt centrerad under pipan. ELLER om jag haft dämparskydd och det glidit fram lite så det hamnar något mellan bajonett och kulans bana.
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.
Kom ihåg, poster i köp/sälj/bytes raderas inte. Uppdatera bara rubriken när du löst ditt behov.
I videon säger han - tror jag - att Magnetospeed ger förändringar i träffbilden. Hörde jag fel eller har jag missuppfattat? Vilka erfarenheter har ni som använder den?
====================================
'
'
'
'
====================================
Utrymmet i rutan ovan uthyres för reklam
Mr Hunter skrev: ↑23 jan 2025, 10:57
I videon säger han - tror jag - att Magnetospeed ger förändringar i träffbilden. Hörde jag fel eller har jag missuppfattat? Vilka erfarenheter har ni som använder den?
Om man hänger Magnetospeed direkt på pipan så påverkar det pipans svängningar vilket kan ge effekt på både träffläge och gruppstorlek.
Hänger du den fritt är det ju inget som påverkar
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
www.kikarskytt.se @kikarskytt.se på instagram
Mr Hunter skrev: ↑23 jan 2025, 10:57
Om man hänger Magnetospeed direkt på pipan så påverkar det pipans svängningar vilket kan ge effekt på både träffläge och gruppstorlek.
Hänger du den fritt är det ju inget som påverkar
Precis detta. Standardutförande är till för att dra fast bajonetten på pipan/dämparen. Men det finns fina lösningar för att fästa på arca eller picaninny direkt på chassi/kolv.
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.
Kom ihåg, poster i köp/sälj/bytes raderas inte. Uppdatera bara rubriken när du löst ditt behov.
Träffbildspåverkan är inget problem med Magnetospeed för mitt hobbyskytte.
Har jag en laddning med helt ny kula/krut för kalibern/vapnet skjuter jag ett skott i varje laddvikt för se hastighet vs trycktecken.
Skruvar av MS och skjuter för precisionen.
Kaliber, vapen komponenter jag känner väl, kan det bli att justera någon variabel prova för precisionen på kort - långt håll. När jag fått en ban/jaktladdning jag är nöjd med skjuter jag 5skott med MS för få hastighet att lägga in i tabellen.
Ja, gärna en Garmin - prioriterar dock hellre i år ett pipbyte så jag kan skjuta mer istället för mäta bättre.
/Mecke
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
.338 Federal: As BIG and HEAVY as a little cartridge can get and still be FAST
Ja, en 24GHz CW-doppler radarmodul som bara skall mäta mynningshastighet*) kostar hundralappar snarare än tusenlappar så det finns ingen materialkostnad bakom Garmins pris (men väl naturligtvis utvecklingskostnad, vinstmarginal för den relativt begränsade marknaden osv.)
Så vi får hoppas att den är vettigt byggd och att priset kommer ligga runt (eller lägre) än det meddelade.
*) Det är det här jag tycker är lite synd själv. Om jag skall mäta med dopplerradar så vill jag ha värden för kulbanan lite längre ut. Men det är som sagt svårt att göra till rimlig kostnad här i Europa utan att fuska med uteffekten.