Forster co-ax, ojämnt headspace
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
-
Forster co-ax, ojämnt headspace
Fick ta över min fars co-ax, glad och exalterad började jag ställa om verktyg för att anpassa till pressen från min Rcbs rock chucker. Gjorde först 10 hylsor till min 6ppc, brukar köra med 0.02mm headspace i min rockchucker och gjorde samma I co-ax en och när jag mätte dom varierade det mellan 0 till 0.08. Provade sen till 6.5x55 och det var samma, ojämnt headspace. Slutligen provade jag till älg bössan som är 3006 och samma där. Aldrig upplevt samma variation i min rockchucker så ställde om verktygen och provade igen i den med samma batch av samtliga hylsor och då fick jag konsistenta resultat igen.
Någon med co-ax som varit med om samma och kan säga vad det är? Själv tror jag det är något med överslaget som är ojämt och ställer till det. Men pressen är inte välanvänd så borde inte vara pga slitage.
Någon med co-ax som varit med om samma och kan säga vad det är? Själv tror jag det är något med överslaget som är ojämt och ställer till det. Men pressen är inte välanvänd så borde inte vara pga slitage.
- Anders Ö
Re: Forster co-ax, ojämnt headspace
Många länkar och slitage tar ut sin rätt
Vet inte om CoAx har överkammning som RC har ?,men det ger bättre uniform kalibrering tycker jag.
Det kan även vara att CoAxr lite klenare i utväxlingen och att smörjningen spelar in
viewtopic.php?f=8&t=287250
Jag har personligen aldrig förstått vad som är bra med CoAx... ,maken till krånglig konstruktion och
o-ergonomisk mojäng får man leta efter
Sälj den dyrt och behåll den outslitliga RC
Forster laddverktyg är däremot guld värda
Vet inte om CoAx har överkammning som RC har ?,men det ger bättre uniform kalibrering tycker jag.
Det kan även vara att CoAxr lite klenare i utväxlingen och att smörjningen spelar in
viewtopic.php?f=8&t=287250
Jag har personligen aldrig förstått vad som är bra med CoAx... ,maken till krånglig konstruktion och
o-ergonomisk mojäng får man leta efter
Sälj den dyrt och behåll den outslitliga RC
Forster laddverktyg är däremot guld värda
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningarnas Mästare....
https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==
Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .
180kr .
-
I original utförande så har Co-Ax ett hårt stopp om man monterar Forster/Inlinefabric böjda länkarmar så får man överkammning som jag föredrar.
Jag har inte upplevt TS problem med inkonsekventa headspace och jag har ingen aning om hur lösa problemet så det ser jag fram emot att få läsa om snart eller lyd Anders och sälj den för du blir av med bästa pressen på 5 minuter
Jag har inte upplevt TS problem med inkonsekventa headspace och jag har ingen aning om hur lösa problemet så det ser jag fram emot att få läsa om snart eller lyd Anders och sälj den för du blir av med bästa pressen på 5 minuter
"Är det inte en Weimaraner är det bara en hund"
- Wellibite
Bästa pressen är den dock inte. Finns några som spelar på en klart högre nivå över Co-Ax (Lenzi,Turban etc). Min Co-Ax gjorde då inte ett dugg mer konsekvent jobb än MEC Marksman så den åkte vidare. Blev faktiskt smått besviken på den . MEC:en finns kvar ..
- jimmy85
Är även jag väldigt nöjd med min MEC. Dock inte testat Co-Ax. Men svårt att se den skulle göra något bättre än min MEC. Även haft en RCBS Summit som ja va jäkligt nöjd med.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
-
Har till och från varit sugen på en co-ax. Men ju mer man kollar på vad den faktiskt skulle ge för fördelar inser jag att jag är nöjd med min classic cast, behöver inte det mest ultimata i precision, och det är en stadig och väldigt praktisk press. Just att den är smidig och har bra tändhattsuppsamling är något jag gillar. Likadant att behöva mickla med hylshållaren på en CO-ax om man byter till små hylsor, magnum eller patron med rand känns inte så smidigt mot att bara byta hylshållare.
MEC verkar bra men hur är uppsamlingen på den? Ett hål på sidan av stången och en uppsamlare på baksidan?
MEC verkar bra men hur är uppsamlingen på den? Ett hål på sidan av stången och en uppsamlare på baksidan?
- Anders Ö
Din ClassicCast kommer göra utmärkt ammunitionÄnnuenjägare3 skrev: ↑10 dec 2024, 10:15 Har till och från varit sugen på en co-ax. Men ju mer man kollar på vad den faktiskt skulle ge för fördelar inser jag att jag är nöjd med min classic cast, behöver inte det mest ultimata i precision, och det är en stadig och väldigt praktisk press. Just att den är smidig och har bra tändhattsuppsamling är något jag gillar. Likadant att behöva mickla med hylshållaren på en CO-ax om man byter till små hylsor, magnum eller patron med rand känns inte så smidigt mot att bara byta hylshållare.
Precisionen kommer från vilka dimensioner ditt verktyg ger med låsmåttsglapp, necktension och raka hylsor och kulisättning.
Det är alltså viktigare att man lägger pengarna på ett premium-set av verktyg istället för press ,iallafall om man tar steget upp från LeeChallangerPressen som är i klenaste laget och kan ge lite varierande låsmåttsglapp på större hylsor.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
180kr .
180kr .
-
Anders Ö skrev: ↑10 dec 2024, 10:35Din ClassicCast kommer göra utmärkt ammunition
Precisionen kommer från vilka dimensioner ditt verktyg ger med låsmåttsglapp, necktension och raka hylsor och kulisättning.
Det är alltså viktigare att man lägger pengarna på ett premium-set av verktyg istället för press ,iallafall om man tar steget upp från LeeChallangerPressen som är i klenaste laget och kan ge lite varierande låsmåttsglapp på större hylsor.
Absolut, blir lite som att skaffa en Toyota Landcruiser för terrängkörning och sen montera hjul från en kundvagn om man snålar på verktygen! Man måste satsa på det som gör praktisk skillnad, annars tycker jag handladdning lätt kan bli onödigt tidskrävande och krångligt.
- lasse-a
Ja, det är ett hål på sidan av botten på stången som via en matare landar i en öppen låda på baksidan. Fungerar mycket bra för mig och lådan rymmer många tändhattar och är lätt att tömma.Ännuenjägare3 skrev: ↑10 dec 2024, 10:15 MEC verkar bra men hur är uppsamlingen på den? Ett hål på sidan av stången och en uppsamlare på baksidan?
- eskmat
Det stämmer bra. Ojämnt headspace beror mycket på ingångsmaterialet.J.Tännström skrev: ↑08 dec 2024, 14:02 I original utförande så har Co-Ax ett hårt stopp om man monterar Forster/Inlinefabric böjda länkarmar så får man överkammning som jag föredrar.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.