Beror ju lite på vilken bössa du ska skjuta med.
Nu har jag inte HN kulan i QL, men om jag tar Hornady´s 115gr XTP, så får jag 340 m/s med N340 och 5.0gr.
Detta i en pistolpipa på 125mm. Burn rate är 96.8%
N330 är väldigt snabbt krut. Med 5.0gr, så får jag 369 m/s och 100% burn rate. Pipa på 96mm ger 99.98% burn rate och 337 m/s
Så det är lite avhängande på piplängden vilket krut av de två skulle passa bäst. Båda laddningarna ger låga tryck enligt QL, 1770Bar för 330 och 1560Bar för 340.
Har inte simulerad högre hastighet, då jag har för mig att H&N kulorna är inte gjorda för det. (Förmodar att det är denna kula det handlar om)
H&N Sport – 100 lead bullets TC/HP High Speed .356-115
Caliber: 9mm / truncated cone hollow base / grains: 115 / high speed
Copper-plated lead bullet with additional plastic layer. Prevents melting and lead abrasion. Suitable for all loads in handguns and for reduced rifle loads. Speed level over 320 m/s (only in handguns).
Edit:
Snow hann före att rekommendera 5.0gr
Att ladda 9x19 Luger, knepigt...
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
- Islänningen
- Inlägg: 1029
- Blev medlem: 13 mar 2015, 00:23
- Ort: Hönö
Re: Att ladda 9x19 Luger, knepigt...
Tikka T3 8X57IS, Nikon Monarch 7, 2-10X50
Sauer 200STR, 6.5X55, Arken EP5 Gen II 7-35X56
Ruger PCC 9X19, Vortex Crossfire Red Dot Gen II
Ruger SFAR, Arken EPL-4 6-24X50
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
Sauer 200STR, 6.5X55, Arken EP5 Gen II 7-35X56
Ruger PCC 9X19, Vortex Crossfire Red Dot Gen II
Ruger SFAR, Arken EPL-4 6-24X50
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
-
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 23 okt 2019, 14:03
Re: Att ladda 9x19 Luger, knepigt...
6" pipanSnow skrev: ↑03 dec 2024, 22:495" eller 6"?
N340, med 5,0-5,2 till att börja med
download/file.php?id=97119&t=1
-
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 23 okt 2019, 14:03
Re: Att ladda 9x19 Luger, knepigt...
Neuhausen p210 med 6" pipa.Islänningen skrev: ↑03 dec 2024, 22:56 Beror ju lite på vilken bössa du ska skjuta med.
Nu har jag inte HN kulan i QL, men om jag tar Hornady´s 115gr XTP, så får jag 340 m/s med N340 och 5.0gr.
Detta i en pistolpipa på 125mm. Burn rate är 96.8%
N330 är väldigt snabbt krut. Med 5.0gr, så får jag 369 m/s och 100% burn rate. Pipa på 96mm ger 99.98% burn rate och 337 m/s
Så det är lite avhängande på piplängden vilket krut av de två skulle passa bäst. Båda laddningarna ger låga tryck enligt QL, 1770Bar för 330 och 1560Bar för 340.
Har inte simulerad högre hastighet, då jag har för mig att H&N kulorna är inte gjorda för det. (Förmodar att det är denna kula det handlar om)
H&N Sport – 100 lead bullets TC/HP High Speed .356-115
Caliber: 9mm / truncated cone hollow base / grains: 115 / high speed
Copper-plated lead bullet with additional plastic layer. Prevents melting and lead abrasion. Suitable for all loads in handguns and for reduced rifle loads. Speed level over 320 m/s (only in handguns).
Edit:
Snow hann före att rekommendera 5.0gr
- Islänningen
- Inlägg: 1029
- Blev medlem: 13 mar 2015, 00:23
- Ort: Hönö
Re: Att ladda 9x19 Luger, knepigt...
Då tror jag att N340 är att föredra. Skulle testa 5,0gr kanske +/- 0.2grTore H skrev: ↑04 dec 2024, 10:43Neuhausen p210 med 6" pipa.Islänningen skrev: ↑03 dec 2024, 22:56 Beror ju lite på vilken bössa du ska skjuta med.
Nu har jag inte HN kulan i QL, men om jag tar Hornady´s 115gr XTP, så får jag 340 m/s med N340 och 5.0gr.
Detta i en pistolpipa på 125mm. Burn rate är 96.8%
N330 är väldigt snabbt krut. Med 5.0gr, så får jag 369 m/s och 100% burn rate. Pipa på 96mm ger 99.98% burn rate och 337 m/s
Så det är lite avhängande på piplängden vilket krut av de två skulle passa bäst. Båda laddningarna ger låga tryck enligt QL, 1770Bar för 330 och 1560Bar för 340.
Har inte simulerad högre hastighet, då jag har för mig att H&N kulorna är inte gjorda för det. (Förmodar att det är denna kula det handlar om)
H&N Sport – 100 lead bullets TC/HP High Speed .356-115
Caliber: 9mm / truncated cone hollow base / grains: 115 / high speed
Copper-plated lead bullet with additional plastic layer. Prevents melting and lead abrasion. Suitable for all loads in handguns and for reduced rifle loads. Speed level over 320 m/s (only in handguns).
Edit:
Snow hann före att rekommendera 5.0gr
Tikka T3 8X57IS, Nikon Monarch 7, 2-10X50
Sauer 200STR, 6.5X55, Arken EP5 Gen II 7-35X56
Ruger PCC 9X19, Vortex Crossfire Red Dot Gen II
Ruger SFAR, Arken EPL-4 6-24X50
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
Sauer 200STR, 6.5X55, Arken EP5 Gen II 7-35X56
Ruger PCC 9X19, Vortex Crossfire Red Dot Gen II
Ruger SFAR, Arken EPL-4 6-24X50
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
-
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 23 okt 2019, 14:03
Re: Att ladda 9x19 Luger, knepigt...
Tack ska prova det.
Sen undrar jag en sak till, min rcbs kulisättare har en form för rundnoskula. Tänkte om man skulle ha en sättare som är formad efter flatnoskula?
Hittar inget kul på nätet mer än att sportec har nåt liknade till accubullen. Men visst är det så att den bara passar till dillons verktyg?
Alternativet är att svarva en egen.
Eller allt är bara överkurs/onödigt?
Sen undrar jag en sak till, min rcbs kulisättare har en form för rundnoskula. Tänkte om man skulle ha en sättare som är formad efter flatnoskula?
Hittar inget kul på nätet mer än att sportec har nåt liknade till accubullen. Men visst är det så att den bara passar till dillons verktyg?
Alternativet är att svarva en egen.
Eller allt är bara överkurs/onödigt?
- Islänningen
- Inlägg: 1029
- Blev medlem: 13 mar 2015, 00:23
- Ort: Hönö
Re: Att ladda 9x19 Luger, knepigt...
Jag använder verktyg från Lee, och har inte haft några problem med att sätta kulor, roundnose eller flatnose.
Tikka T3 8X57IS, Nikon Monarch 7, 2-10X50
Sauer 200STR, 6.5X55, Arken EP5 Gen II 7-35X56
Ruger PCC 9X19, Vortex Crossfire Red Dot Gen II
Ruger SFAR, Arken EPL-4 6-24X50
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
Sauer 200STR, 6.5X55, Arken EP5 Gen II 7-35X56
Ruger PCC 9X19, Vortex Crossfire Red Dot Gen II
Ruger SFAR, Arken EPL-4 6-24X50
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
-
- Inlägg: 4051
- Blev medlem: 21 jan 2016, 15:58
Re: Att ladda 9x19 Luger, knepigt...
Alla utom en som laddar för nojja i klubben skjuter med 4.2gr N320 med den kulan. COL på 28mm. Den sista laddar med 4.1gr N320 till samma längd. Jag väljer 4.2gr för att ha marginal till energikravet oavsett väder.
Med N340 skulle jag provat med 4.5gr och justerat för att få lagom marginal till energikravet. Min erfarenhet är att N340 har ett brett område där det fungerar. Men sånt kan skilja, min och flera andra i klubben märkte tex att N330 var väldigt tjurigt när man gick ner i laddvikt, mycket sot omedelbart och sedan ett trappsteg där hastigheten minskar abrupt bara 0.4gr från en ganska rapp laddning. Men med dagens N330 ser jmkhenka att det fungerar att gå ner i laddvikt. Så vad som var sant förra gången man provade behöver inte vara sant med nytt krut.