Ska man börja?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Brinken

Ska man börja?

Inlägg av Brinken »

Hej!
Finns väl ingen ursäkt längre-snart kan man väl inte få tag på ammo längre... Använder 60-80 jaktskott per år och 1-200 match. Har en Helix så kör norma Vulkan och deras jaktmatch- basic men funkar kanon.

Funkar det att köpa Lee startkit (vildsvin.se) och komplettera med digital våg och 308 verktyg?

Ska användas till jakt -så 500meter och träffbilder på mm är inte fallet. Gillar att kunna fixa saker själv och ha hemma...
Tacksam för support
macggu

Re: Ska man börja?

Inlägg av macggu »

Lee har väl inte världens bästa rykte. Beprövad erfarenhet skulle jag säga är att man skall ha en rejäl press. Många har RCBS Rock Chucker, även jag, och den är robust men den spiller tändhattar kring sig. Det finns flera andra bra tillverkare av liknande robusta pressar. Det finns också startkit hos andra tillverkare om det är ett sådant du vill ha. Men om du går en laddkurs lär du få känna på utrustning som kursledningen arbetar med.
Deadbunny

Inlägg av Deadbunny »

Klart de funkar. Jag har 50/50 av hornady och lee produkter till min laddning. Risken är väldigt stor att du går ner dig i laddträsket. Men innan dess så måste tröskeln passeras så köp kittet å kom igång 😁👍
R 870 - 12
R 700 - 3006
W xpr - 308
B 502 - 12/6,5x55
Woody93

Inlägg av Woody93 »

Brinken skrev: 09 dec 2022, 19:07 Hej!
Finns väl ingen ursäkt längre-snart kan man väl inte få tag på ammo längre... Använder 60-80 jaktskott per år och 1-200 match. Har en Helix så kör norma Vulkan och deras jaktmatch- basic men funkar kanon.

Funkar det att köpa Lee startkit (vildsvin.se) och komplettera med digital våg och 308 verktyg?

Ska användas till jakt -så 500meter och träffbilder på mm är inte fallet. Gillar att kunna fixa saker själv och ha hemma...
Tacksam för support
Funkar absolut.😀

Jag kör den Lee press och verktyg och Hornady digital våg med bra resultat i både 9,3x62 och 7x57.
arne1234

Inlägg av arne1234 »

Jag köpte mitt kit där. Det är svinroligt. Slå till bara.
Brinken

Inlägg av Brinken »

Tack för svar, är väl inne på enkla grejer så man alltid har hemma helt enkelt. Prioriterar tiden på jakt/skyddsjakt så har köpt 60 vulkan så har jag ett tag.
Hmmmm kanske ska beställa ett Lee kit för att komma igång...
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Det är en väldigt go känsla att veta att man bara kan gå ner i källaren (eller var man nu har sina laddgrejor) och mecka ihop en näve skott när andan faller på. Det blir billigare också. Två grisar i backen ikväll trots snökanon.
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inlägg av Laikamannen »

Brinken skrev: 10 dec 2022, 02:09 Tack för svar, är väl inne på enkla grejer så man alltid har hemma helt enkelt. Prioriterar tiden på jakt/skyddsjakt så har köpt 60 vulkan så har jag ett tag.
Hmmmm kanske ska beställa ett Lee kit för att komma igång...
Bara beställa, Lee har ett billigt och enkelt kit, men det funkar. Hade själv ett sånt några år i början, hade aldrig några problem med det. För jaktpresicion så är det absolut nog.

Komplettera med en pinne för hylstrimning, en hylshållare till skruvdragaren, en ballcutter samt en avgradare så är du i hamn även för att justera längd på hylsorna billigt.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

Öst-laika
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) SJCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
ctrl

Inlägg av ctrl »

För mig är det självklart att man ska ladda själv... jag gillar att pyssla i garaget och tycker det är nästan lika kul som själva skjutandet.

Du skjuter ca 170 skott per år och jämfört med högkvalitetsammo kan du tjäna ca. 5-15kr smällen på att ladda själv. Jag skulle inte börjat ladda själv om ekonomi var det enda skälet även om det med dagens priser går att tjäna in en utrustning på ett fåtal år om man skjuter mer än älgbanan och några fåtal jakter per år.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Köp LeeKittet , det funkar utmärkt och är så billigt att det inte svider att komplettera med robustare grejor vartefter.
Avråda dock från att köpa LEE-verktyg , inte Lyman heller om man inte är berädd att polera det sista själv som fabriken struntade i... :wink:

Redding, Hornady, RCBS , i den ordningen rekommenderar jag.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , är MIN Mentor 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Grejen är ju att det är allt svårare att få tag på laddkomponenter också och priset på det som finns rusar ibland på veckobasis. Så det är inte särskilt billigt att handladda heller längre. Skjuter man udda kalibrar så är det ett måste, men skjuter man standardkalibrar som finns i jaktmatch så är det knappt försvarbart att ladda själv.

Några prisexempel:
Norma krut, 0.5 kg flaskor, fanns på XXL, kostade 379:-st år 2019. Idag är de slut nästan överallt och hittar man så får man betala runt 800:- flaskan.
Federal tändhattar, gick från 790:- till 1180:- per 1000st på 18 månader (kanske mindre).
Hornady kulor, upp minst 15% under årets gång, om du hittar de du vill ha över huvud taget vill säga, listan kan göras lång...

Skjuter du få skott och bössan skjuter bra med fabriksladdat. Så är det inte lönt att lägga tid och pengar på att klämma ihop dem själv. Tyvärr!

Skit i Lee-pressen och lägg slantarna på några askar jaktmatch till. Snart tar de också slut.
Only accurate rifles are interesting.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Jag räknade ut att med komponenter som FINNS på skytteprecision.se, med 8g fmj , Vv N130 och CCI200 så blev priset 9 kr st .

Norma jaktmatch å pnjakt.se kostar 21krst ... Huvva :shock: :!: :arrow:

Byter man krut till N140 så blir det nåra ören till men det går att använda krutet till jaktkulor också.

arne1234

Inlägg av arne1234 »

Du kommer att ruinera dig på det. Men det är ju hobby så det får kosta.
Mikael T

Inlägg av Mikael T »

Som redan påpekats i tråden så kan man spara några kronor så småningom.
En av anledningarna jag laddar själv är främst ”friheten” att som nämnts, kunna gå ner i källaren och fixa några skott när som det behövs. Jag har mer att välja på i kulväg osv.
Vad gäller utrustning så har jag en blandad kompott, allt från Lee, Redding, hornady, Lyman, Dillon, RCBS. Allt funkar.

Mvh
Brinken

Inlägg av Brinken »

Nu är man igång, sakta men säkert som dom säger… Har köpt Eld-x 178Grain om VV 140 samt Magnum tändhattar. Hittar inte Kulan i Vv:s laddtabell…
Vilken kula är likvärdig eller jämförbar att börja sin laddstege efter?

Har en Merkel Helix, ca 45 cm pipa Hausken 224xtrm, 308w. Gör en ny tråd i annan avdelning också.
Användarvisningsbild
Johan L.

Inlägg av Johan L. »

Jag skulle ta data från 175 grains A-tip som VV listar.
Sent by a click on the "Skicka" button.
--------------------------------------------------
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Hornady SP 180gr i Vv's laddata säger 44gr .
Andra spetsiga kulor som ex 175gr Scenar säger 41.4

Jag laddar 178 Eld-X med 44 gr N140 men den är i hetaste laget kan jag säga , 43gr är nog ett säkert max i min Tikka T3X Vamint SS 60cm pipa

Rekommenderar att börja på 40 gr och stega dig uppåt till det du känner dig bekväm med, tänker inte råda dig att gå över 43gr .

Vilken hastighet du får beror mycket på vilken piplängd du har ,räkna med ca 2.5m/s-cm från de 60cm som laddatan utgår ifrån.
Screenshot_20230129_154316_Samsung Internet.jpg

Edit
Johan L hann före ser jag nu ,ibland tar det lite tid att skriva :oops:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Brinken

Inlägg av Brinken »

Tack för hjälpen!
Gjorde 5skott på 40,5 och 5skott på 41 bara för att testa. Gick kanon, märkte direkt att 41 krympte träffbilden. Stegar från 41,5-43,0 nästa gång och fixar bra stöd.
jobf

Inlägg av jobf »

Jag är i samma sits men funderar på det här med tändhattar. Kan man som nybörjare byta large rifle som är slut över allt men väl är det som anges i böckerna mot large rilfe magnum? Behöver man justera startladdningen?
Vänsterskytt
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

jobf skrev:Jag är i samma sits men funderar på det här med tändhattar. Kan man som nybörjare byta large rifle som är slut över allt men väl är det som anges i böckerna mot large rilfe magnum? Behöver man justera startladdningen?
Norma använder generellt LMR - th
Lägre laddning rekommenderars.

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.