Handladdning för amatörer, ett frågeforum!

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Galtmeister

Handladdning för amatörer, ett frågeforum!

Inlägg av Galtmeister »

Hej!

Har nyligen börjat göra iordning min laddhörna och börjat ladda en del. (Innan satt jag på köksbänken, då blev det inte mycket gjort.. eller ja, jag satt på en stol men hade grejerna på köksbänken.)

Ska försöka specificera upp vad jag har för grejer innan jag går på frågorna.

Lee 50th anniversary laddpress.

Lee halskalibreringskit 30-06sp.
Lee kulisättare 30-06sp.
Lee crimp die. 30-06sp.
Lee quick trim. 30-06.
Hornady trickler.
Hornady g2 1500 våg.

Hylsor:

Norma.
Sako 100.
Podium.
S&B.

Kulor.

Hornady sst 180grs .30.
S&B fmj 124grs .30.
Partizan 168grs Hålspets .30.
Partizan 145grs fmj .30.
Sierra 168grs. International Hålspets .30.
Sierra Varminter 110grs .30
Sako Super Hammerhead 180grs .30
Gecco Soft Point 170grs. .30
Rws uni classic 181grs. .30

Samt några till men det är dessa jag tänkte få pli på först.

Ska skriva ner de övriga kulorna någon dag också! :)

Tändhattar:

Cci large rifle No.200.

Krut:

Vihtavuori n150.

Laddar jag dessa enligt Vihtavuoris tabell så sprider dom ordentligt. Ska ladda upp enligt tabell och fota någon dag och lägga upp i tråden.

Men nu kommer första frågorna.

Provade skjuta fabriksladdade S&B samt Podium (samma skott enligt uppgift?) samma kula och fart iallafall.) i min bössa över kronograf.
944m/s utgångshastighet ca 150cm framför pipan. Treklöver på treklöver tveklöst.

Om jag laddar S&B’s fmj enligt tabell så den ska komma uppåt 940-950m/s så borde den rimligtvis gå bra i min bössa?

Men det gör den inte. Tvärtom. Samtidigt så ser man inte en tillstymmelse till sot varken på hylsan eller i hylshalsen på fabriksladdade. Mina blir lite sotiga längst fram på hylshalsen.

Det borde innebära att jag laddar för klent? Har ingen kronograf men jag lär köpa en.

Eller är det inte bara kula och hastighet som styr resultatet?

Jag har laddat dom till den farten teoretiskt och c.o.l körde jag samma som köpeammon ska tilläggas.

Var börjar jag? Skaffa en kronograf? Köpa snabbare krut?

Remington 700 med standardlängd på pipan och ingen ljuddämpare.

Har jag sådan tur att tråden får vara kvar så är alla amatörer välkomna att ställa frågor så hoppas vi på att de mer erfarna har bra tips att komma med!

Även om någon har tips på en vettig stege att börja med till alla dessa kulor i 30-06 så är det välkommet!

Mvh TheGalt.
TacticalTikkaSnajper

Re: Handladdning för amatörer, ett frågeforum!

Inlägg av TacticalTikkaSnajper »

Att hylsorna sotar måste inte bero på att du häller i för lite krut, det kan vara att du kalibrerar för hårt eller att du har för lite neck tension(att kulan sitter löst i hylsan).

Och nej, bara för att du laddar upp till samma fart betyder det inte att du har samma träffläge/precision. Du kan testa ett annat krut och du kan jobba med hur lång du gör patronen.
Har du testat precisionen i olika mängder med krut eller har du bara ökat tills du fick ”rätt” hastighet?

Kände att ditt inlägg blev lite rörigt med så mycket frågor och information i ett.
Användarvisningsbild
Mille

Inlägg av Mille »

Jag har för mig att S&B crimpar fast kulorna.
Det ger vädigt stor skillnad i necktension och förklarar också varför du får sot på dina hemladdade (lite sot på hylshalsen är f.ö inget konstigt och inget att oroa sig för).
Crimpning/necktension påverkar också precisionen, vilket nämnts innan.

Sorterar du dina hylsor efter märke och volym/vikt? Det påverkar också.

mvh Mille
Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Det var en väldig massa kulor du gett dig på att ladda. Jag skulle börja med att fokusera på en av dem och försöka få till någorlunda bra precision på den, och samtidigt se till att lära dig "processen" och hitta en struktur som funkar för dig.

Om du tar S&B som ditt exempel så tycker jag du tänkt rätt i att försöka återskapa fabriksladdningen, eftersom du bekräftat att den sköt bra. Bekymret är att det är rätt många parametrar som avgör om du hittar rätt.

Hylsorna från olika fabrikat har, trots samma kaliber, olika godstjocklek och därmed olika volym, vilket påverkar tryck/fart. Nya hylsor eller hylsor skjutna en/två gånger är också olika. Din tändhatt vs den i fabriksammon ger olika förbränning kanske.
Ditt krut har troligen lite andra egenskaper än fabriksammon.

Laddata från tex VV ger dig dina utgångsvärden/gränsvärden. Alltså lägsta rekommenderad laddning och även högsta men just det behöver du verifiera själv i ditt vapen!!
Men för att hitta precision räcker det inte att bara ta den laddning de angett bäst precision med, om det nu är indikerat i tabellen. Du behöver följa någon metod som tex att göra en laddstege. I stil med vad Winning in the Wind gör i detta exempel: https://www.youtube.com/watch?v=a26qAvSq2Vw. Han kör sin stege med 0.3 grains steglängd i detta fall. För långa steg ökar risken att missa en "nod". Men för korta steg kostar tid och pengar... Beror också på din våg och hur noga du klarar att väga upp laddningarna.

Eftersom du vet att S&Bs kulor kan skjuta bra i din bössa så har du där ett mål att jobba mot. Du borde om du gör rätt, kunna få till minst lika bra precision med en egen laddning. Lyckas du med detta så kan du dels klappa dig på axeln över att ha lyckats :D Och dels har du just börjat lära dig hur du ska hitta rätt laddningar till din bössa. Det är dock inte alltid så tydligt som visas i många videos eller bloggar på nätet, och resultatet från stegarna kan faktiskt vara rätt svårtolkade ibland.

Sen behöver du också välja hur du gör med hylskalibrering. Om du vill förlänga hylslivet och ladda om många gånger behöver du göra sk anpassad helkalibrering. Då behöver du jobba med hylsor som är skjutna minst en gång i ditt vapen, kanske två. Problemet är att det är skillnad i volym mellan nya och omladdade hylsor... Så du kommer troligen behöva justera din laddning en aning för att hitta tillbaka till precision om din stege gjordes med nya hylsor.

Allt detta gäller en kula med en viss hylsa. Varje ny kula och varje ny hylsa du jobbar med kommer kräva motsvarande arbete, även om du kommer bli bättre och effektivare hela tiden.
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Jag hade gjort så här, för att slippa onödigt krångel och finlir (om jag tolkar ditt inlägg rätt):

1. Du vet att S&B fmj skjuter bra, börja då med att ladda den kulan. Håll dig till ett hylsfabrikat och samma tändhatt - norma och cci är en bra kombo.

2. Ta en fabriksladdad s&b och mät totallängd, knacka ur kulan och väg krutladdningen. Jämför denna laddning med publicerade data, för en snarlik kula i samma vikt, så lär du troligtvis hitta ett krut där denna laddvikt ligger inom min-max (gissningsvis ett ganska snabbt krut). Betrakta tills vidare denna laddning som maxladdning (även om publicerade data har högre maxladdning)

3. Mät hylsvolym i några skjutna (ej kalibrerade) hylsor från fabriksladdat S&B och norma. Om det är stora skillnader (sannolikt har normahylsor lite mindre volym) så får du justera maxladdningen lite.

4. Kalibrera ett gäng hylsor - krångla inte för mycket med anpassad kalibrering, åtminstone inte i detta läget, bara skruva ned verktyget mot hylshållare å lite till. Hylsor i 30-06 finns ju i överflöd.....ingen vits att finlira i detta läget.

5. Gör nu en laddstege med start från min enligt publicerade data, upp till max enligt den uppvägda krutvikten i de fabriksladdade. Sätt kulan till samma totallängd. Jag hade börjat med 0.5 grain steg i detta läge.

6. Skjut en stege, helst med kronograf och INTE 150 cm från mynningen om det är en optisk kronograf, 3-4 meter är oftast tillräckligt.

7. Du bör komma upp i snarlik hastighet och precision, men ibland får man öka på laddningen lite (håll dig inom publicerade data).

Så här jag gått till väga för att duplicera fabriksladdningar, oftast med gott resultat. Om du hittar rätt laddning så skriv ned allt viktigt och spara. Om du inte lyckas, testa ett annat krut, men experimentera inte utanför publicerade data. Köper du sedan en ny burk krut så ladda upp en liten stege och kontrollskjut över kronograf, gäller i synnerhet om din favoritladdning ligger på eller nära max enligt publicerade data. Krutbatcher kan diffa en del ibland.....bäst att vara försiktig för den skull.

Om jag missat nåt ovan, fyll gärna på.
Galtmeister

Inlägg av Galtmeister »

Gblenn skrev: 23 jun 2022, 10:14 Det var en väldig massa kulor du gett dig på att ladda. Jag skulle börja med att fokusera på en av dem och försöka få till någorlunda bra precision på den, och samtidigt se till att lära dig "processen" och hitta en struktur som funkar för dig.

Om du tar S&B som ditt exempel så tycker jag du tänkt rätt i att försöka återskapa fabriksladdningen, eftersom du bekräftat att den sköt bra. Bekymret är att det är rätt många parametrar som avgör om du hittar rätt.

Hylsorna från olika fabrikat har, trots samma kaliber, olika godstjocklek och därmed olika volym, vilket påverkar tryck/fart. Nya hylsor eller hylsor skjutna en/två gånger är också olika. Din tändhatt vs den i fabriksammon ger olika förbränning kanske.
Ditt krut har troligen lite andra egenskaper än fabriksammon.

Laddata från tex VV ger dig dina utgångsvärden/gränsvärden. Alltså lägsta rekommenderad laddning och även högsta men just det behöver du verifiera själv i ditt vapen!!
Men för att hitta precision räcker det inte att bara ta den laddning de angett bäst precision med, om det nu är indikerat i tabellen. Du behöver följa någon metod som tex att göra en laddstege. I stil med vad Winning in the Wind gör i detta exempel: https://www.youtube.com/watch?v=a26qAvSq2Vw. Han kör sin stege med 0.3 grains steglängd i detta fall. För långa steg ökar risken att missa en "nod". Men för korta steg kostar tid och pengar... Beror också på din våg och hur noga du klarar att väga upp laddningarna.

Eftersom du vet att S&Bs kulor kan skjuta bra i din bössa så har du där ett mål att jobba mot. Du borde om du gör rätt, kunna få till minst lika bra precision med en egen laddning. Lyckas du med detta så kan du dels klappa dig på axeln över att ha lyckats :D Och dels har du just börjat lära dig hur du ska hitta rätt laddningar till din bössa. Det är dock inte alltid så tydligt som visas i många videos eller bloggar på nätet, och resultatet från stegarna kan faktiskt vara rätt svårtolkade ibland.

Sen behöver du också välja hur du gör med hylskalibrering. Om du vill förlänga hylslivet och ladda om många gånger behöver du göra sk anpassad helkalibrering. Då behöver du jobba med hylsor som är skjutna minst en gång i ditt vapen, kanske två. Problemet är att det är skillnad i volym mellan nya och omladdade hylsor... Så du kommer troligen behöva justera din laddning en aning för att hitta tillbaka till precision om din stege gjordes med nya hylsor.

Allt detta gäller en kula med en viss hylsa. Varje ny kula och varje ny hylsa du jobbar med kommer kräva motsvarande arbete, även om du kommer bli bättre och effektivare hela tiden.

Jag har inte gett mig på att ladda alla ännu, det är bara de sorter som jag inhandlat 😅

Mycket bra tips!

Hylslivet är inte så supernoga då jag köper köpeammo i mängder så hylsor blir det över 🥴

Men tack för bra input! Ska kika på videon! 😃
Galtmeister

Inlägg av Galtmeister »

Tomps skrev: 23 jun 2022, 12:09 Jag hade gjort så här, för att slippa onödigt krångel och finlir (om jag tolkar ditt inlägg rätt):

1. Du vet att S&B fmj skjuter bra, börja då med att ladda den kulan. Håll dig till ett hylsfabrikat och samma tändhatt - norma och cci är en bra kombo.

2. Ta en fabriksladdad s&b och mät totallängd, knacka ur kulan och väg krutladdningen. Jämför denna laddning med publicerade data, för en snarlik kula i samma vikt, så lär du troligtvis hitta ett krut där denna laddvikt ligger inom min-max (gissningsvis ett ganska snabbt krut). Betrakta tills vidare denna laddning som maxladdning (även om publicerade data har högre maxladdning)

3. Mät hylsvolym i några skjutna (ej kalibrerade) hylsor från fabriksladdat S&B och norma. Om det är stora skillnader (sannolikt har normahylsor lite mindre volym) så får du justera maxladdningen lite.

4. Kalibrera ett gäng hylsor - krångla inte för mycket med anpassad kalibrering, åtminstone inte i detta läget, bara skruva ned verktyget mot hylshållare å lite till. Hylsor i 30-06 finns ju i överflöd.....ingen vits att finlira i detta läget.

5. Gör nu en laddstege med start från min enligt publicerade data, upp till max enligt den uppvägda krutvikten i de fabriksladdade. Sätt kulan till samma totallängd. Jag hade börjat med 0.5 grain steg i detta läge.

6. Skjut en stege, helst med kronograf och INTE 150 cm från mynningen om det är en optisk kronograf, 3-4 meter är oftast tillräckligt.

7. Du bör komma upp i snarlik hastighet och precision, men ibland får man öka på laddningen lite (håll dig inom publicerade data).

Så här jag gått till väga för att duplicera fabriksladdningar, oftast med gott resultat. Om du hittar rätt laddning så skriv ned allt viktigt och spara. Om du inte lyckas, testa ett annat krut, men experimentera inte utanför publicerade data. Köper du sedan en ny burk krut så ladda upp en liten stege och kontrollskjut över kronograf, gäller i synnerhet om din favoritladdning ligger på eller nära max enligt publicerade data. Krutbatcher kan diffa en del ibland.....bäst att vara försiktig för den skull.

Om jag missat nåt ovan, fyll gärna på.
Hm! Det där var fan ingen dum idé! Tack! 😃
Galtmeister

Inlägg av Galtmeister »

Mille skrev: 23 jun 2022, 09:33 Jag har för mig att S&B crimpar fast kulorna.
Det ger vädigt stor skillnad i necktension och förklarar också varför du får sot på dina hemladdade (lite sot på hylshalsen är f.ö inget konstigt och inget att oroa sig för).
Crimpning/necktension påverkar också precisionen, vilket nämnts innan.

Sorterar du dina hylsor efter märke och volym/vikt? Det påverkar också.

mvh Mille
Hm! Ska prova det där med crimp! Bara crimpat 4 skott ännu, inget jag provskjutit 🥴

Sorterar dom bara efter märke, antal gånger omladdade samt om dom är kalibrerade och svarvade eller inte. Ska jag väga dom också? 😃
Senast redigerad av 1 Galtmeister, redigerad totalt 23 gånger.
Galtmeister

Inlägg av Galtmeister »

TacticalTikkaSnajper skrev: 23 jun 2022, 06:56 Att hylsorna sotar måste inte bero på att du häller i för lite krut, det kan vara att du kalibrerar för hårt eller att du har för lite neck tension(att kulan sitter löst i hylsan).

Och nej, bara för att du laddar upp till samma fart betyder det inte att du har samma träffläge/precision. Du kan testa ett annat krut och du kan jobba med hur lång du gör patronen.
Har du testat precisionen i olika mängder med krut eller har du bara ökat tills du fick ”rätt” hastighet?

Kände att ditt inlägg blev lite rörigt med så mycket frågor och information i ett.

Jag har bara gett mig på S&B fmj för stunden. Utgick från Vv’s laddata till lapua 123grs fmj.

Jag provade en ”stege” enligt tabell 55.4 - 60.3 min/max.
Laddade från de lägsta till det högsta med ca 1 grains skillnad, sen åkte jag och provsköt.

Sköt de lägst laddade först och gick uppåt, letade tecken på hylsan efter något som skulle se konstigt ut men inget sånt, men fick inte ihop träffbilderna 😴

Ber om ursäkt om det blev rörigt men jag tänkte försöka lägga upp så pass mycket info som möjligt så folk får en möjlighet att förstå vad jag har för grejer och kan ge bästa tipsen utifrån det 😄
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Jag har bara laddat s&b fmj i .22Hornet.
Men där var en avsevärd kvalitetsskillnad mellan kulorna som såldes löst och kulorna de använt till sin egen ammo. Nästan så man fick för sig att det var vrakade kulor från ammunitionslinan som hamnade i handladdningsaskarna.

Menar bara att det inte är helt säkert att du någonsin får dina billiga övningsskott att gå bra.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Galtmeister skrev: 23 jun 2022, 13:30
TacticalTikkaSnajper skrev: 23 jun 2022, 06:56 Att hylsorna sotar måste inte bero på att du häller i för lite krut, det kan vara att du kalibrerar för hårt eller att du har för lite neck tension(att kulan sitter löst i hylsan).

Jag har bara gett mig på S&B fmj för stunden. Utgick från Vv’s laddata till lapua 123grs fmj.

Jag provade en ”stege” enligt tabell 55.4 - 60.3 min/max.
Laddade från de lägsta till det högsta med ca 1 grains skillnad, sen åkte jag och provsköt.

Sköt de lägst laddade först och gick uppåt, letade tecken på hylsan efter något som skulle se konstigt ut men inget sånt, men fick inte ihop träffbilderna 😴

Ber om ursäkt om det blev rörigt men jag tänkte försöka lägga upp så pass mycket info som möjligt så folk får en möjlighet att förstå vad jag har för grejer och kan ge bästa tipsen utifrån det 😄
När man kommer upp en bit över mitten på datan så ska man gå ner på 0,5gr steg, för det händer snabbt saker nör du närmar dej maxladdnigen för ditt vapen. Nu pu lcerar ju Vv som tur inga tuffa data, men bra att vara lite försiktig ändå.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Kan bara helt enkelt konstatera att din ansats till handladdning avviker väsentligen från hur vi i kretsen lärde ut "how to reload" ptrer till din bössa.
KISS underlättar och omfattar allt genom hela processen och möjliggör att du/man har chansen att lära sig.
Vi alla lär oss krypa innan vi reser oss och går, därefter börjar vi springa och vissa av oss tränar därefter för de olympiska spelen.

Senast redigerad av 2 Ingvar, redigerad totalt 23 gång.
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Galtmeister

Inlägg av Galtmeister »

Okej! Bra tips! Ska sätta mig ikväll och ladda upp 4 skott av varje laddning i stegen med 0.5 intervaller, annars lär det bli ett annat krut 😴
Galtmeister

Inlägg av Galtmeister »

Ingvar skrev: 23 jun 2022, 14:35 Kan bara helt enkelt konstatera att din ansats till handladdning avviker väsentligen från hur vi i kretsen lärde ut "how to reload" ptrer till din bössa.

Ja, jag har nog lyssnat lite för mycket på ”förståsigpåare”..

Lika bra att göra som alltid när man ska göra något, sätta sig och läsa allt ifrån grunden..
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Galtmeister skrev:
Ingvar skrev: 23 jun 2022, 14:35 Kan bara helt enkelt konstatera att din ansats till handladdning avviker väsentligen från hur vi i kretsen lärde ut "how to reload" ptrer till din bössa.

Lika bra att göra som alltid när man ska göra något, sätta sig och läsa allt ifrån grunden..
Tillhör du dessutom "plug and play" - generationen har du en uppförsbacke

Senast redigerad av 1 Ingvar, redigerad totalt 23 gånger.
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Galtmeister skrev: 23 jun 2022, 13:13
Mycket bra tips!

Hylslivet är inte så supernoga då jag köper köpeammo i mängder så hylsor blir det över 🥴

Visst är det bra att du har massor med köpeammo. Och även om hylsliv kanske inte är det viktigaste i sammanhanget så är det däremot viktigt med "lika hylsor varje gång". Det får du genom att kalibrera hylsan, på det sätt du vill ha den.

Ett sätt att att trycka tillbaka dem så de blir som de nya, men då riskerar du kort hylsliv (beroende på ditt patronläge).

Ett annat är att jobba med en lagom stor batch av hylsor och kalibrera dem ytterst lite, men lika varje gång.

Men låt köpeammo vara köpeammo, och låt dina laddningar vara dina, men lägg inte en massa onödig energi på att försöka få dem helt lika på något sätt. Förväntan är snarare att dina laddningar ska överträffa köpeammo vad gäller precision, och i övrigt möta dina förväntningar på tex fart.

Att du har köpeammo som går bra är snarare att se som ett bevis på att du och bössan kan prestera. Använd det du har för att öva och generera hylsor för din handladdning. Dock är det nog bra att hålla sig till ett begränsat antal fabrikat vad gäller hylsor, kanske tom ett. Det gör kalibreringen mycket enklare då du annars riskerar behöva olika inställningar på verktyget för olika hylsor, trots att det är till samma bössa.
Fält

Inlägg av Fält »

potatiskastare skrev: 23 jun 2022, 13:47 Jag har bara laddat s&b fmj i .22Hornet.
Men där var en avsevärd kvalitetsskillnad mellan kulorna som såldes löst och kulorna de använt till sin egen ammo. Nästan så man fick för sig att det var vrakade kulor från ammunitionslinan som hamnade i handladdningsaskarna.

Menar bara att det inte är helt säkert att du någonsin får dina billiga övningsskott att gå bra.
Jag vill tillägga att 224 är den sämsta kalibern att jämföra FMJ kulor i. Det finns många fallgropar med 224 FMJ som jag aldrig upplevt med 308 kalibrarna och som jag inte upplevt med andra kultyper än FMJ och FMJ-BT i 224.

Så att någon har problem med 224 FMJ av ett visst märke är inte nödvändigtvis något som påverkar några andra kulor från samma fabrikat.
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Fält skrev: 23 jun 2022, 16:28
potatiskastare skrev: 23 jun 2022, 13:47 Jag har bara laddat s&b fmj i .22Hornet.

Jag vill tillägga att 224 är den sämsta kalibern att jämföra FMJ kulor i. Det finns många fallgropar med 224 FMJ som jag aldrig upplevt med 308 kalibrarna och som jag inte upplevt med andra kultyper än FMJ och FMJ-BT i 224.

Så att någon har problem med 224 FMJ av ett visst märke är inte nödvändigtvis något som påverkar några andra kulor från samma fabrikat.
Kan vara så. Men det är i vilket fall väldigt stor skillnad på kvaliteten på de kulor s&b laddar sina Hornet köpeskott med, jämfört det de säljer löst.
Det visar att de sorterar ut bättre kulor till köpeskotten.

Osannolikt att de inte har samma tänk genom hela produktionen.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Galtmeister

Inlägg av Galtmeister »

Ingvar skrev: 23 jun 2022, 14:46
Galtmeister skrev:

Tillhör du dessutom "plug and play" - generationen har du en uppförsbacke
Beror på vad man menar med ”plug and play - generationen” visst, jag är rätt ung men skruvat raggarbil hela mitt vuxna liv, där finns inget som stämmer 😅
Galtmeister

Inlägg av Galtmeister »

Gblenn skrev: 23 jun 2022, 15:30
Galtmeister skrev: 23 jun 2022, 13:13
Mycket bra tips!

Visst är det bra att du har massor med köpeammo. Och även om hylsliv kanske inte är det viktigaste i sammanhanget så är det däremot viktigt med "lika hylsor varje gång". Det får du genom att kalibrera hylsan, på det sätt du vill ha den.

Ett sätt att att trycka tillbaka dem så de blir som de nya, men då riskerar du kort hylsliv (beroende på ditt patronläge).

Ett annat är att jobba med en lagom stor batch av hylsor och kalibrera dem ytterst lite, men lika varje gång.

Men låt köpeammo vara köpeammo, och låt dina laddningar vara dina, men lägg inte en massa onödig energi på att försöka få dem helt lika på något sätt. Förväntan är snarare att dina laddningar ska överträffa köpeammo vad gäller precision, och i övrigt möta dina förväntningar på tex fart.

Att du har köpeammo som går bra är snarare att se som ett bevis på att du och bössan kan prestera. Använd det du har för att öva och generera hylsor för din handladdning. Dock är det nog bra att hålla sig till ett begränsat antal fabrikat vad gäller hylsor, kanske tom ett. Det gör kalibreringen mycket enklare då du annars riskerar behöva olika inställningar på verktyget för olika hylsor, trots att det är till samma bössa.
Norma går som ett lass skit i min bössa, dock säger alla att det bara är deras hylsor som duger att ladda om.. Det är enda anledningen att jag köper dom..

Men till s&b’s kulor så kör jag podium och S&B hylsor, dom kommer ju i dom från fabrik..