borra upp hålet i tändhattsläget

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Grönberg

Re: borra upp hålet i tändhattsläget

Inlägg av Grönberg »

Om det är Berdantändhattar tar du enkelt ut dem med vattentryck.
soul

Inlägg av soul »

Grönberg skrev:Om det är Berdantändhattar tar du enkelt ut dem med vattentryck.
Japp men personligen så tycker jag inte att det är värt besväret. 9mm hylsor med vanliga tändhattar är ingen direkt bristvara.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tuna

Inlägg av Tuna »

Hej igen,

Det är "vanliga" tändhatter och det är bara ett hål , enda skillnaden är att hålet är mindre .

Här där jag håller till är det tyvärr bristvara med 9mm hylsor , finns inga skjutbanan i närheten där man kan hämta . Någon som vet var man kan köpa ?

Mvh
Johan
Fält

Inlägg av Fält »

Tuna skrev: 09 jan 2022, 01:54 Hej,

lyfter den här tråden då jag kom över ett större parti 9mm hylsor som jag tänkte handladda. Visade sig att de har det lilla tändhattshålet så jag kan inte stöta ur den gamla tändhatten.

Känner väl inte direkt för att slipa ner nålen på verktyget så jag tänker att jag lär lösa detta på något annat sätt. är det efektivaste att bara borra ur både hål och tändhatt innifrån eller vad funkar bäst tro ?
För nontox hylsorna med det lilla hålet så är det enklast att slipa ner en utstötarnål så att den går i. Det finns nålar att köpa till vissa verktyg då det blir vanligare med små hål för gevär.

Om du borrar genom tändhatten så blir det onödigt svårt att ta bort den efteråt.
Tuna

Inlägg av Tuna »

Ok, hur påverkar skillnaden mellan storleken på hålen själva laddningen , kan man köra på samma laddata ?
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Tuna skrev: 10 jan 2022, 15:06 Ok, hur påverkar skillnaden mellan storleken på hålen själva laddningen , kan man köra på samma laddata ?
Tja, något lär ju ändra på sig. Tvivlar på att det är farligt, det är skillad mellan fabrikat av hylsor som det är.

Tex till grendel finns hornady och lapua, deras hylsvolym är nog nära varandra att dom samskjuter. Hålen på Lapua är erkänt små - man måste ha en mindre utstötarnål till dessa för att inte få problem.
Fält

Inlägg av Fält »

Jag trodde att mitt Lee verktyg var så slitet att det blivit koniskt och att det fungerar att stöta ut tändhattar på S&B nontox hylsor därför. Men nu när jag har några nya utstötarpinnar så ser jag att nålarna är koniska även när de är nya, så det går att stöta ut tändhatten och töja upp hålet så det fungerar med andra verktyg i samma moment.

Jag vågar inte lova att det är så på alla Lee verktyg, men det är koniska nålar på alla jag har.