Låsmått 458WM

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Målfållan

Låsmått 458WM

Inlägg av Målfållan »

God morgon.
Har vid tre tillfällen drabbats av "klick". Mycket frustrerande. Tändhatt CCI 250. System "98" Aldrig hänt förut. Misstänker tändhatten. Har tidigare nyttjat Federal 215.
Märket efter slagstiftet ser helt normalt ut och efter att ha repeterat och avfyrat ännu en gång är det nästan hål i tändhatten. Misstänker att mitt vapen inte tycker om CCI. Har beställt Federals lyxigaste tändhattar.
Vid tillfällen som dessa börjar tankarna fara runt och hit och dit. Låsmått??
Har med "tändhattstricket" mätt låsmåttet till c:a 0,5mm. Sedan har jag jag sökt uppgift på låsmått för bältade patroner men icke då. Någon här som har kunskap om detta?
n´Erik
Användarvisningsbild
börje

Re: Låsmått 458WM

Inlägg av börje »

Jag gissar att du har fått olja i hattarna
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Målfållan

Inlägg av Målfållan »

OK. Kan kanske vara nått. Får tänka till vid omladdning och inte smörja så hårt.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Målfållan skrev: 24 nov 2021, 07:14 God morgon.
Har vid tre tillfällen drabbats av "klick". Mycket frustrerande. Tändhatt CCI 250. System "98" Aldrig hänt förut. Misstänker tändhatten. Har tidigare nyttjat Federal 215.
Märket efter slagstiftet ser helt normalt ut och efter att ha repeterat och avfyrat ännu en gång är det nästan hål i tändhatten. Misstänker att mitt vapen inte tycker om CCI. Har beställt Federals lyxigaste tändhattar.
Vid tillfällen som dessa börjar tankarna fara runt och hit och dit. Låsmått??
Har med "tändhattstricket" mätt låsmåttet till c:a 0,5mm. Sedan har jag jag sökt uppgift på låsmått för bältade patroner men icke då. Någon här som har kunskap om detta?
n´Erik
Skulle gissa på att normalt glapp ligger på
runt 0.2 - 0.3mm , iallafall på de magnumpatronlägen jag mätt så är det oftast runt 0.3mm mot bältet .

Har du så mycket som 0.5mm och har en Mauserutragare som håller i hylsan mot slutstycket så kan det nog bli en fjädrande/dämpande effekt :idea:

Hursomhelst så är 0.5mm alldeles för mycket och hylsan mår inte bra av att kunna sträckas så mycket.
Hade det varit en hylsa med bröst så hade man kunnat köra anpassad kalibrering mot bröstet.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Målfållan

Inlägg av Målfållan »

Låsmåttet på c:a 05mm misstänkte jag också var i största laget. Vad kan man göra åt detta?
Onödig sträckning är det förvisso. Har drabbats av att en hylsa gått av när den skulle dras ut. Visserligen Winchester och laddad ett antal ggr.
n´Erik
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Målfållan skrev: 24 nov 2021, 11:02 Låsmåttet på c:a 05mm misstänkte jag också var i största laget. Vad kan man göra åt detta?
Onödig sträckning är det förvisso. Har drabbats av att en hylsa gått av när den skulle dras ut. Visserligen Winchester och laddad ett antal ggr.
n´Erik
Om du fått pipan bytt av en smed så bör han fixa det om han har nån skam i kroppen :idea:

Har du köpt bössan som den är , och inte vet vem smeden är så bör vilken smed som helst med 458winmag-brotch kunna fixa detta mot betalning.

Det vanligaste är att man flyttar fram anhållet/kanten på pipan motsvarande ett varv på gängan och tar av lika mycket i bakkant på pipan och brotchar patronläget till rätt mått .

Snik-versionen är att bara ta ca 0.3mm på kanten och änden och inte brotcha något , men... Då får man texten och eventuella öppna riktmedel på sniskan .

På en helt ren pipa kan snikversionen funka :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Givetvis bör patronläget fixas till, en quickfix tills dess är ju att gå tillbaka till federalhattarna, som enligt min erfarenhet är mjukare i godset och mindre benägna att klicka jämfört med cci ifall man har stort låsmått.
Målfållan

Inlägg av Målfållan »

Hej och tack för visat intresse.
Pipbytet skedde för c:a 40 år sedan Av ICTUS saligen insomnat sedan många år.
Men jag kan meddela att den "smed" som jag brukar anlita vid problem eller ombyggnader, tog sig en titt på det hela och vid en snabb kontroll konstaterade att låsmåttet var på tok för stort. Nästan 0,5mm. Däremot slår slagstiftet ut mer än tillräckligt. Men som någon skrev: utdragaren håller hylsan i stället för att den trycks mot beltets anslag. Vid avfyring är det klart att mycket tändstiftsenergi går åt att påverka utdragaren som väl fungerar som en dämpare.
Vi kom överens om att, framför allt för att minska utmattning av hylsan, minska låsmåttet till något mera normalt.
Att märka var att Winchesters hylsor hade typ 0,015mm "mindre" bälte. Alltså glappade ändå mera. Vi bestämde att han justerar efter Normas hylsor.
Ska skrota Winchesterhylsorna i alla fall. Dom är nog laddade ett tiotal ggr. och med töjning varje gång.
Efter detta tror jag nog att min 98:mekanism kommer att penetrera även CCI hattarna.
n´Erik
Användarvisningsbild
cmk

Inlägg av cmk »

Låter klokt att fixa till ev låsmåttsproblem, kan inte kännas rätt att man ligger så nära gränsen att det eventuellt är fabrikatet på tändhatt som avgör om det blir 'klick' eller 'BOOOM'.

Nu kan det ju vara ett problem med just dina CCI-hattar, antingen i den batchen eller något som skett under transport/lagerhållning, eller i samband med handladdningen.

Själv byter jag friskt mellan CCI 250 och Fed215 i alla mina bössor, utan ändra några laddrecept bara för att man har olika fabrikat på tändhatt. Iofs laddar jag bara för "jaktprecision". Aldrig haft ett klick.
Byta bort/sälja:
* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch
* Lapua Mega 200gr kal .30

Söker:
* Flipp-skydd för 30mm kikare
* Kahles Helia 5 1-5x24 rm 4 (inte nya Helia med 4 DH)
* Safari-rem canvas/läder

PM:a
Målfållan

Inlägg av Målfållan »

Kan vara otur på fabriken. Kan också vara handhavandefel som börje skrev "olja i hatten" Nu tror jag nog att det ska smälla i skogen.
n´Erik