223 rem i subsonic eller något över?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Stigmannen

223 rem i subsonic eller något över?

Inlägg av Stigmannen »

Hej.
Jag funderar över att ladda ner min 223 rem 1/8 pipa, till något runt 4-500 m/sek.
Orsaken är att jag vill kunna utöka möjligheterna för kalibern.
Jag undanber vänligt och bestämt allt paragrafsnack, lagtexter och amatörjurister i huruvida det är lagligt, farligt eller varför.
Ämnet är, ladda svaga laddningar i 223 rem.
Klurar på om ex, V-Max kan expandera som en vanlig blyspets i låga farter?
Vilket krut, vilken kula och vilken laddning?
Vill kunna få ihop träffbilderna på 100m till runt 3-4cm.

Tror själv att det borde fungera med cowboykrut och tunga kulor, och jag vill gärna ha en kula som expanderar och en laddning med helmantel.

Jag är i denna fas totalt ointresserad av vilken "klass" patronen hamnar i.
Sådana saker kommer sedan, nu vill jag försöka hitta 2 laddningar, en helmantel och en expanderande, som skjuter bra och som håller så låg fart som det bara går, gärna subsonic, men som ändå håller ihop på 100m.

Någon som testat och som har lite erfarenhet att dela med sig?

Mvh
Johan Karlsson
Våga vägra varg, säl och skarv.
(Och Huggorm efter att katten dog)
Användarvisningsbild
pow

Re: 223 rem i subsonic eller något över?

Inlägg av pow »

Tunga kulor (+70gr) i eller nära sub i 1/8 har inte funkat i min t3:a i alla fall.
Har däremot mycket bra resultat med 55gr FMJ och sako 45gr SP. Båda laddas med 8gr TB, FMJ gör 535 mps och SP svindlande 560 mps.
Har skjutit kråkfågel med båda laddningarna och resultatet är precis som önskat.
Tanken med dom var att köra dom på trädskällarjakten men nu är lightpipan slut och ett 66cm M24 ämne ska ersätta så den kalibern är inte aktuell för jaktformen längre. En sugrörspipa i 300 AAC BLK kommer att ersätta som backup till hornetkombin