Ny pryl till handladdning?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Anders Ö

Re: Ny pryl till handladdning?

Inlägg av Anders Ö »

Har för mig att tex Norma har 20 grader och 50% relativ fuktighet som sin miljö för krutet , skall kolla , tror det står i laddboken .... :?:

Apropå bindning av kulan så tycker jag mig fått mindre bindning sen jag började smörja med grafitpulver i halsarna , jag kör inte med någon tvätt eller så , bara borstar ur halsarna med nylonborste och doppar sedan halsarna i grafitkulorna , borstar sedan inget mer bara sätter i kulorna .

Har funderat på att gå ett ytterligare steg och doppa halsarna en gång till innan krutpåfyllnad för just att lagringsbindningen skall minska .

På just mina OCW-laddningar i 308win så verkar det inte spela nån roll på de håll jag skjuter , den går bra för det mesta , jag märker ingen skillnad på nya och gamla skott på tavlan .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

En patron som inte är förseglad, med Hernon eller liknande, är inte helt tät och krutet kommer att anpassa sig givet tid.
Redding dry neck har jag använt senaste 10-15 åren, om det bidrar till att kulorna sitter jämnare eller inte kan jag inte uttala mig om. Men jag har ingen förändring i fart om ammon laddades igår eller för något år sedan.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Gblenn skrev: 18 jul 2021, 09:40 Och som sagt så handlar det om kulor som nyladdade vs 6-8 månader "gamla" har en skillnad i hastighet på hela 15 m/s. Detta motsvarar närmare 1.5 grain krut. Krutet och patronerna förvaras på samma plats, i mer eller mindre konstant temperatur och med en luftavfuktare som håller kring 45% hela tiden.
Jag sommarläser Roy Dunlaps ”Ordnance went up front” och han skriver om japansk ammunition från invasionen av Filippinerna att denna var dåligt förseglad mot fukt och väta och därför ofta fungerade dåligt. Så det kan naturligtvis påverka. Men vi pratar inte tropikerna och monsun i vårt fall…

Dock, jag bryter öven av med ”Allt om krut och lite till” av Sven-Erik Johansson (pajjat ryggen, blir en del läsning…) och senare i kapitlet så redogör han för test där man laddat ammo och utsatt den för fuktig luft under varierande tid. Jag återkommer när jag läst och kan ge en adekvat sammanfattning!
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Anders Ö skrev: 18 jul 2021, 10:22 Har för mig att tex Norma har 20 grader och 50% relativ fuktighet som sin miljö för krutet , skall kolla , tror det står i laddboken .... :?:
Jag kan bekräfta. I ”Allt om krut…” så berättar författaren att man förut levererade krut från Norma med 65% Rh 20˚C, men för ganska många år sedan så insåg man att det inte är många dagar på året här i norden som det är så fuktigt så man sänkte till 50%.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Ja men då behöver man ju inte dra på för höga växlar med förvaringen inom rimliga gränser.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Det vara ganska mycket information att sammanfatta om krut, ammunition och fukt så jag tog mig friheten att (olagligen) helt enkelt lägga in texten här. Det är sex sidor (nåja fem egentligen) med en del diagram. Ursäkta reflexerna från glasskivan jag använde för att platta till boken.
sida-1.png
sida-2.png
sida-3.png
sida-4.png
sida-5.png
Notera att de två sista diagrammen är hastighets-skillnad, dvs hur mycket hastigheten ökade för det torrare krutet, och minskade för det fuktigare. Vad man kan se är att nitroglycerin är bra (illa för oss som skjuter Vv N100-serien) samt att det tar lång tid för fukt från omgivningen att ta sig in i laddade patroner. Ca ett år innan det står i jämvikt med omgivande luftfuktighet. Men effekten finns och kan helt klart påverka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Aemon

Inlägg av Aemon »

lasse-a skrev: 21 jul 2021, 17:26 Det vara ganska mycket information att sammanfatta om krut, ammunition och fukt så jag tog mig friheten att (olagligen) helt enkelt lägga in texten här. Det är sex sidor (nåja fem egentligen) med en del diagram. Ursäkta reflexerna från glasskivan jag använde för att platta till boken.

sida-1.png
sida-2.png
sida-3.png
sida-4.png
sida-5.png

Notera att de två sista diagrammen är hastighets-skillnad, dvs hur mycket hastigheten ökade för det torrare krutet, och minskade för det fuktigare. Vad man kan se är att nitroglycerin är bra (illa för oss som skjuter Vv N100-serien) samt att det tar lång tid för fukt från omgivningen att ta sig in i laddade patroner. Ca ett år innan det står i jämvikt med omgivande luftfuktighet. Men effekten finns och kan helt klart påverka.
Tack. Den boken vill jag ha :)
"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck."
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Aemon skrev: 21 jul 2021, 17:46 Tack. Den boken vill jag ha :)
Ja, det går att ordna! ;) Det är som sagt "Allt om krut och lite till." http://www.nordicballistics.com/alltomkrutochlitetill.

MEN, enligt uppgift här så fungerar inget på den sidan längre. Jag beställde från Staffans vapen, som var den enda som listade den. https://staffansvapen.se/en/books-movie ... lite-till/.

Då fick jag dock första upplagan. Inte den andra som talas om. Det står att det skall stå mer om krutförvaring i andra upplagan, så det hade varit intressant.

DOCK. Jag vet inte om jag med gott samvete kan rekommendera boken som sådan. Den hade mått bra av en teknisk/vetenskaplig redaktör. Som det är nu så saknar den riktning och hållning. Det är högt och lågt om olika aspekter på krut, lite huller om buller. Mycket har man ingen större nytta av om man inte skall arbeta i branschen, och knappt ens då. Det är mycket rena fakta utan egentlig analys eller förklaring.

Med det sagt så ångrar jag inte köpet och genomläsningen. Det fanns en hel del matnyttigt; jag hade t ex ingen aning om att kulkrut är en "sämre" produkt, som framförallt är billig att tillverka (och som har någon enstaka fördel för militär tillverkning), men annars inte har mycket som talar för sig. Och sidorna ovan är intressanta, samt även en del annat, t ex hur olika tryckmätningsmetoder skiljer sig åt rent resultatmässigt.

Så funderar man på ett köp så uppmanar till att ha rimligt ställda förväntningar.