7mm-08 Remington

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Re: 7mm-08 Remington

Inlägg av PerN »

Körde faktiskt med Normas N204 för att komma upp i klass 1 med 140gr TSX ,försöket med MRP och 203-B men fick klara trycktecken innan klass 1.
Tyvärr var jag tvungen att ladda den väldigt het och har nu istället laddat upp ett gäng 156gr Norma Oryx där jag inte behöver ligga på gränsen för att klara klass 1 :?
https://www.norma-ammunition.com/sv-se/ ... -remington
FörVadDetÄRVärt/
PerN
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Användarvisningsbild
Max

Inlägg av Max »

Intressant PerN.
TSX, tycker ni som provat den att den bygger tryck fortare än traditionella kulor eller är den normal med sina drivband eller vad dom döpt dom till.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mvh//Max
Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Jag har testat lite med 139gr LRX och sedan gått över till 140gr TTSX som är lättare att få tag i. Detta tillsammans med VV140 (41,9gr). Får upp dem i ca 850m/s utan trycktecken i en 516mm pipa (Sako 85).
Användarvisningsbild
Max

Inlägg av Max »

Gblenn skrev:Jag har testat lite med 139gr LRX och sedan gått över till 140gr TTSX som är lättare att få tag i. Detta tillsammans med VV140 (41,9gr). Får upp dem i ca 850m/s utan trycktecken i en 516mm pipa (Sako 85).
Tack för de. Oxå intressant. Bra fart du fått, hittat precision oxå?

Mvh//Max
Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Max skrev: 11 jun 2021, 15:52
Gblenn skrev:Jag har testat lite med 139gr LRX och sedan gått över till 140gr TTSX som är lättare att få tag i. Detta tillsammans med VV140 (41,9gr). Får upp dem i ca 850m/s utan trycktecken i en 516mm pipa (Sako 85).
Tack för de. Oxå intressant. Bra fart du fått, hittat precision oxå?

Ja det är ju klass 1 utan problem, och faktiskt är TTSX aningen snabbare än LRXen (fler drivband gissar jag är orsaken).
Vad gäller precision så har 7mm08 överraskat väldigt positivt och varit nästan löjligt lätt att hitta laddningar till. Visserligen bara tagit fram dessa två plus en övningskula (S&B). Men enligt mina loggar från testerna så låg jag aldrig sämre än ~2cm oavsett krutmängd på Barnes kulor. Och just dessa två laddningar hamnade faktiskt båda på eller tom under 1cm på 80m (inomhus = ingen vind).
BTW, FF var 1,67mm för båda kulorna. Inget jag experimenterade med men TTSX vill ju ha lite friflykt så jag började där, och behövde inte ändra. :)