Laddstege 223 77gr N140

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Laddstege 223 77gr N140

Inlägg av Velcro Fly »

Rätt bra summerad ovan fast i ren princip vill jag inte i vanliga fall hålla med Kattaskrället . ;)

Men som TS redan funderad på så har alla kulor en viss hastighetspann de funkar bäst inom. Precision är dock alltid prio ett och är det laddningar för precision, vilket det ju är iom val av kula här, så är det ju bäst att ligga inom det spannet. Tror inte att du med laddning #3 är i det spannet än. Bara en känsla jag har , kombinerad med den erfarenhet jag har av just 77 Scenar.
Jag testade ju aldrig så låga laddningar själv utan gick efter rek från Lapua/Vihtavuori och i mitt fall blev det klart bäst precision i 870-875 mps. Jag skulle i ditt fall testa högre laddningar bara-för-att :)
Annars vet man ju inte vad kunde varit ..:-)
O andra sidan har jag inte skjutit grupper på avstånd under 200m (förutom med 22LR) i mannaminne så kanske är det inte nåt min lilla erfarenhet av 77 Scenar kan användas här.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

Användarvisningsbild
kattafan
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Re: Laddstege 223 77gr N140

Inlägg av kattafan »

När du läser inlägget ovan ska du ha i åtanke att Herr Kardborrebandsgylf är finne och klockan är 16.50 en lördag. M a o är herrn inne på sin tredje vargtass och femte Karhu. ;)

Om du får 800 eller 870m/s spelar mycket liten roll på 200m. Men jag kan väl hålla med att man kan prova att gasa på något. Själv har jag hittat en universalladdning med mina 75gr amax på 24gr vv140 som funkar finfint oavsett hylsa i alla tikka t3x jag provat dom i. Cirkus 850m/s.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram

Dabo

Inlägg av Dabo »

En sak jag finner konstigt är att lapua själva har en hastighet på 840mps i sina 69gr scenar l?
Dom gick f.ö. helt sjukt bra i min cz.

Ja tanken var att ladda på lite efter helgen...

Med den perfekta kombinationen vargtass/karhu så uträttas stordåd i Finland. Det har jag fått erfara den hårda vägen

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Dabo

Inlägg av Dabo »

Velcro Fly skrev:Rätt bra summerad ovan fast i ren princip vill jag inte i vanliga fall hålla med Kattaskrället . ;)

Men som TS redan funderad på så har alla kulor en viss hastighetspann de funkar bäst inom. Precision är dock alltid prio ett och är det laddningar för precision, vilket det ju är iom val av kula här, så är det ju bäst att ligga inom det spannet. Tror inte att du med laddning #3 är i det spannet än. Bara en känsla jag har , kombinerad med den erfarenhet jag har av just 77 Scenar.
Jag testade ju aldrig så låga laddningar själv utan gick efter rek från Lapua/Vihtavuori och i mitt fall blev det klart bäst precision i 870-875 mps. Jag skulle i ditt fall testa högre laddningar bara-för-att :)
O andra sidan har jag inte skjutit grupper på avstånd under 200m (förutom med 22LR) i mannaminne så kanske är det inte nåt min lilla erfarenhet av 77 Scenar kan användas här.
Av ren nyfikenhet: vad skuter du med för laddning? På vilka avstånd? Vilken kula?

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Jep! Fast det är åttonde Vargtass och 2.5 Karhu :)
Mina bästa laddningsråd dyker upp först efter tionde Tass så ...
I asken står en hastighet , på ett ungefär, från testpipa ”X” , i längd/fabrikat ”X”.
Vad det än står på boxen så tvivlar jag starkt på att du är ens 840 m/s med din laddning.
Om du inte testar så vet du aldrig .. :)

Nu ska jag i Dasset, lätta på
kardborregylfen och släppa ut den välformade Finska Huggormen till att reducera lite tryck i blåsan.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Laddstege 223 77gr N140

Inlägg av Velcro Fly »

Dabo skrev:
Velcro Fly skrev:Rätt bra summerad ovan fast i ren princip vill jag inte i vanliga fall hålla med Kattaskrället . ;)

Av ren nyfikenhet: vad skuter du med för laddning? På vilka avstånd? Vilken kula?

200-300 m . 77 Scenar, 80 Berger VLD.
Scenar 24.2 gr, Berger 22.6 gr.

Fidde66

Inlägg av Fidde66 »

Dabo skrev:Tack för bra svar. En annan sak. När jag ska sätta kulorna så skruvar jag verktyget till rätt COAL. Sen när jag ska sätta nästa kula kan det va skillnad 57.42 till 57.28. Är detta acceptabelt? Jag får nu skruva upp verktyget för varje kula och sen skruva neråt. Vart har det gått fel? Hornady verktyg.

Har också märkt det ibland. Kan även vara tändhatten som är lite längre ut, testa om patronen står stabilt. Annars är det säkert polymer spetsen om kulan har det.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

jmkhenka
Been thanked: 4 times

Inlägg av jmkhenka »

Fidde66 skrev:
30 jul 2020, 16:31
Dabo skrev:Tack för bra svar. En annan sak. När jag ska sätta kulorna så skruvar jag verktyget till rätt COAL. Sen när jag ska sätta nästa kula kan det va skillnad 57.42 till 57.28. Är detta acceptabelt? Jag får nu skruva upp verktyget för varje kula och sen skruva neråt. Vart har det gått fel? Hornady verktyg.

Har också märkt det ibland. Kan även vara tändhatten som är lite längre ut, testa om patronen står stabilt. Annars är det säkert polymer spetsen om kulan har det.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Verktyget tar rimligen på ogivalen på kulan, så du ska INTE ställa om verktyget. COAL kan variera pga hur spetsen på kulan är.. speciellt BTHP kulor kan ha ojämn spets så där skiftar COAL en del. Så kör alla med samma inställning så kommer det, för geväret, vara samma COAL.

Dabo

Inlägg av Dabo »

Har nu laddat upp mot max.
Märkte att jag fick ringar på kulan? Syns på kulan längst bort till höger. Dessa märken känns inte på något vis? Vad kan ha åstakommit dessa?
20200801_120041.jpg

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
pow
Been thanked: 4 times

Inlägg av pow »

Kulisättaren

LGH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Inlägg av LGH »

Köp en VLD seating stem till kulisättningsverktyget eller slipa ur det med hjälp av några kulor i borrmaskin och slipmedel.

Dabo

Inlägg av Dabo »

Kommer från banan nu. Högre fart var tydligen inte rätt.
Grupperna 1-5 är från maxladdning och neråt (5=max)
Provade även normas 55grains fmj men dom spred som ett hagelgevär. Lilla gruppen är den bästa från förra stegen.
Min första tanke var att något är löst i bössan men har känt på alla skruvar och så är det inte..

Bössan är rengjord och gått ca 60 smällar sedan dess.

20200802_113636.jpg

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.