JRT

Olles barnbarn

JRT

Inlägg av Olles barnbarn »

Har precis börjat spåra med min Jack Russel (9mån). Det går bra med rådjurslköv ca 50 meter med kurvor. Nästa steg är är att köra i terrängen.

Vad ska jag tänka på? Har inte använd ngt blod än och hon tar söker bra.
Lasse_C

Re: JRT

Inlägg av Lasse_C »

Hej.
Jag är bara en glad amatör när det gäller träning av hundar. Min lilla erfarenhet säger att det gör stor nytta att spåra upp skjutet vilt, alltså dödsök. Det får ofta polletten att trilla ner för oerfarna eller unga hundar och skapar motivation att spåra. Träningen skapar sedan en rutin med dressyr, passivitetsträning, nosarbete och kontakt med dig som förare. De terriers jag haft har alla haft en tendens att slarva lite, de vill mycket och då går det lätt lite för fort. Träning har bidragit till långsammare tempo (svårare spår -> långsammare/mer noga) och mer fokus. Efter att jag börjat släppa för avfång/neddragning har jag behövt bromsa spårandet igen för ivern och motivationen har ökat farten.
För vad det var värt.
Lasse
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Lasse_C skrev: 13 aug 2022, 18:08 Hej.
Jag är bara en glad amatör när det gäller träning av hundar. Min lilla erfarenhet säger att det gör stor nytta att spåra upp skjutet vilt, alltså dödsök. Det får ofta polletten att trilla ner för oerfarna eller unga hundar och skapar motivation att spåra. Träningen skapar sedan en rutin med dressyr, passivitetsträning, nosarbete och kontakt med dig som förare. De terriers jag haft har alla haft en tendens att slarva lite, de vill mycket och då går det lätt lite för fort. Träning har bidragit till långsammare tempo (svårare spår -> långsammare/mer noga) och mer fokus. Efter att jag börjat släppa för avfång/neddragning har jag behövt bromsa spårandet igen för ivern och motivationen har ökat farten.
För vad det var värt.
Lasse
Där kan jag - även jag amatör - hålla med. Men vill man ha provresultat från viltspår, ska man se till att få dem innan hunden får gå ett skarpt spår med riktigt vilt i slutet. En klok hund struntar i fejkspåren när den fått spåra riktigt.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Olles barnbarn

Inlägg av Olles barnbarn »

Tack för input. Det är inte några meriter som jagas, det ska funka i skarpa lägen bara.