ADB - problem vid spårning

Hedengren

ADB - problem vid spårning

Inlägg av Hedengren »

Hej!

Har en ADB som är strax över 12 månader.

Riktigt trevlig hund, men i spåret så är han lite ojämn. Ibland så spårar han klockrent, men ibland så skiter han i spåret efter cirka 30 meter och kanske tar vittring från något färskt som passerat.. Har även lagt "fällor" i spåret där jag har korsat över spåret och ibland så får hunden för sig att följa min vittring istället..

Känns lite jobbigt då jag vill att eftersök skall sitta till 100% för hunden.. så därför vänder jag mig till er forumister! Vad är era bästa tips till mig? :)

Hälsningar
Mauser M12 - 9,3x62
Tikka M65 - 6,5x55
Savage Mark II -22.lr
Husqvarna 1400 - 12
malx

Re: ADB - problem vid spårning

Inlägg av malx »

Det vanliga "tipset":
Backa, misslyckas han så har du gått för snabbt fram. Bara för att han klarar en sak en gång betyder inte att han klarar det nästa. man kan måste stampa på samma ställe länge. Först när du är 100% säker på att han klarar en nivå alltid så ökar du svårighetsgraden.

Sen kanske du ska låta någon annan lägga spåret om han fått för sig att det är din lukt och inte blodspåret han ska följa. Korta enkla banor han inte kan misslyckas med, ska vara väldigt roligt att lyckas!
HeMo

Inlägg av HeMo »

Hur lång liggtid brukar du ha på spåren?
Jag märkte en tydlig skillnad när jag gick över från spår i anlagsklass (5-6 tim) till öppen klass (nattgamla, 15-20 tim). Då blev störningar från vilt tydligt mer intressant, vilket kanske inte är så konstigt.
När du ser att han växlar över till annat spår gäller det att bryta direkt och ta tillbaka honom till rätt spår och ge kommando att fortsätta spåra (i mitt fall att peka ner i marken och säga ”spåra”). Det tar förstås ett tag att lära sig läsa när hunden t ex växlar spår eller får vind av vilt (jag gick kurs där jag fick hjälp att lära mig det) men efter att tag lär han sig ditt kommando och vad som gäller. Jag tror också det är bra att ha en speciell spårsele som bara används när det är spårjobb som gäller.
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Fortfarande en valp :wink:
Bara att nöta på med mycket rolig träning och beröm så ordnar det sig nog.
Användarvisningsbild
Ante.

Inlägg av Ante. »

Jag hade gjort något annat ett tag. Mycket som händer i huvudet i den åldern. Du kommer inte få en sämre hund för att du tar en paus på någon månad.
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Ante. skrev: 28 jun 2021, 22:56 Jag hade gjort något annat ett tag. Mycket som händer i huvudet i den åldern. Du kommer inte få en sämre hund för att du tar en paus på någon månad.
Precis, variera mellan lek och spårning och lydnad, samt givetvis pauser...en ettåring blir snabbt trött i skallen om det spåras mycket och ofta
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Lagda spår ger inte samma engagemang hos hunden som riktiga. Efter att min tax gått sitt första dödsök vägrade han lagda spår. Däremot har han blivit mycket säker på riktiga eftersök.

Låt din ADB vara med på jakt och be att den får spåra skjutna djur från skottplatsen fram dit djuret lade sig, helst innan man rört det. Låt den på lugga lite och beröm den, när den hittat djuret. Den ska lära sig att det finns ett fällt byte i änden av ett spår..Och den kunskapen kommer att trigga hunden att göra ett säkert spårarbete.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.