Golden som eftersökshund?
-
Är det någon mening att försöka göra en Golden Retriever till eftersökshund (rådjur, isf)?
Hon är 5½ och annars väldigt timid, om det spelar någon roll.
Hon är 5½ och annars väldigt timid, om det spelar någon roll.
-
Re: Golden som eftersökshund?
Bara testa lägga lite spår, jag kör med Dobermann 

Bergara B14 HMR .308 4-24x
Howa 1500 .308 1-5x
Winchester SX4
Sako Quad 22lr/22wm 4-16x
Husqvarna sbs
Howa 1500 .308 1-5x
Winchester SX4
Sako Quad 22lr/22wm 4-16x
Husqvarna sbs
- Velcro Fly
Vilken Hundras som helst (inom gränsen vad som räknas som ”Hund”) kan tränas till i stort sätt vadsom. Sök, vakt, herdar osv. Vissa är främst framavlade för ”jobb A” men de allra flesta går bra o träna till nåt helt annat än vad rasen allmänt ses som avlade till.
En Goldie är nog inte en dålig kandidat med tanke på den stora variation de kan användas till. En intelligent ras.
En Goldie är nog inte en dålig kandidat med tanke på den stora variation de kan användas till. En intelligent ras.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med
Tikkor i massor , Deltor med

- T-Grön
Har träffat en kille som hade en Golden som eftersökshund på älg!
Men det fungerade riktigt bra enl ägaren.
Har själv växt upp med en korsning Golden/beagle korsning som var helt otrolig på älg, men bäst på eftersök

Men det fungerade riktigt bra enl ägaren.
Har själv växt upp med en korsning Golden/beagle korsning som var helt otrolig på älg, men bäst på eftersök
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
- Laikamannen
Som spårhund kan det absolut fungera med rätt träning, för att det sen ska fungera som släpphund ifall djuret går ur sårlegan är en annan sak. Dock finns det som sagt hundar som gör saker dom inte är avlade för.
Har själv faktiskt skjutit älg på ståndskall åt en jaktgolden efter över 1 timmes jobb. Har även skjutit hjort åt den hunden på drev.
Kompisen som äger den hunden har skjutit bra mkt gris åt henne och hon har även skällt björn tillsammans med laikan en gång.
Som sagt finns udda fåglar i alla raser.
Har själv faktiskt skjutit älg på ståndskall åt en jaktgolden efter över 1 timmes jobb. Har även skjutit hjort åt den hunden på drev.
Kompisen som äger den hunden har skjutit bra mkt gris åt henne och hon har även skällt björn tillsammans med laikan en gång.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!
Öst-laika
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) SJCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Öst-laika
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) SJCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
- gren
Jag tycker detta är en bra post. Det är skillnad på ett dödsök och ett scenario där en hund ska vara vass nog att riva ner det skadade djuret. River hunden inte ner det skadade djuret finns risken att eftersöket blir onödigt långt. Det är i slutändan bara en fråga om hur väl du känner hunden.Laikamannen skrev: ↑04 nov 2020, 07:37 Som spårhund kan det absolut fungera med rätt träning, för att det sen ska fungera som släpphund ifall djuret går ur sårlegan är en annan sak. Dock finns det som sagt hundar som gör saker dom inte är avlade för.
Skrivbordsjägare
-
Idag var 7e eller 8e gången jag testade söka med stackaren.
Efter 200m eller så sket hon i spåret och började vandra runt i skogen. Till slut gick hon på som det vore vanlig promenad.
Det känns som det är för mycket begärt att lära en 5.5 år omplaceringshund att eftersöka. Jag får lägga ner projektet och testa igen på våren eller nåt.
Efter 200m eller så sket hon i spåret och började vandra runt i skogen. Till slut gick hon på som det vore vanlig promenad.
Det känns som det är för mycket begärt att lära en 5.5 år omplaceringshund att eftersöka. Jag får lägga ner projektet och testa igen på våren eller nåt.
- cutekid
Jag har en nu 7 årig jaktgolden tik som fungerar väldigt bra som eftersökshund. Hon är spårnoga och även såpass skarp att hon drar ner skadat vilt och håller kvar tills jag kan avsluta. Lärde henne tidigt att när hon får på sig spårselen så är det spår som gäller, när hon får på sig signalvästen och pejlen vet hon att det är dags för drevjakt då hon driver i stort sett allt vilt med skall. Förkärlek till dov, rå och räv. Dov har hon drivit i 5-7 minuter då det kan bukta bra i tät sly mm. Så absolut tycker jag att du ska spåra med henne.
Med vänlig hälsning,
Med vänlig hälsning,
Carl
-
200m låter spontant på tok för långt när du börjar. En valp börjar man ju på typ 5m spår sen belöning (beror lite på valp till valp), sen sakta längre och längre men backar om det blir för svårt. Tanken är att hon ska förstå vad hon ska göra och att något roligt väntar i slutet.HeyZeus skrev: ↑04 nov 2020, 15:32 Idag var 7e eller 8e gången jag testade söka med stackaren.
-
Två spårningar idag.
En i dagsljus, typ 100m. Det gick rätt bra förutom när hon ville iväg någonstans nära slutet, men efter att ha bett henne "söka" igen så hittade hon klöven.
Och nu en på 80m i mörker. Gick också relativt bra. Nära slutet ville hon iväg någonstans men efter en till sök så var hon tillbaka på banan och hittade klöven innan jag gjorde det.
Det är nu två saker som är trista: jag kan inte låta hon tugga sönder klöven efteråt som hon annars vill så gärna, och jag måste få tag på fler.
En i dagsljus, typ 100m. Det gick rätt bra förutom när hon ville iväg någonstans nära slutet, men efter att ha bett henne "söka" igen så hittade hon klöven.
Och nu en på 80m i mörker. Gick också relativt bra. Nära slutet ville hon iväg någonstans men efter en till sök så var hon tillbaka på banan och hittade klöven innan jag gjorde det.
Det är nu två saker som är trista: jag kan inte låta hon tugga sönder klöven efteråt som hon annars vill så gärna, och jag måste få tag på fler.
- sevehem
Jag skall ha dig i åtanke. Slängde fyra älgklövar i lördags 
Edit: annonsera här på forumet, du får säkert napp rätt snart.

Edit: annonsera här på forumet, du får säkert napp rätt snart.
-
- sevehem

-
Idag var vi på skjutbanan för att kontrollera om hunden är skotträdd.
Vi testade med 22pistol (det var det mest högljudda vi förväntar oss använda i närheten av hunden) och hunden verkade inte bry sig nämnvärt.
Planen är, om hunden någonsin godkänns som eftersökshund, att skaffa en extremt ljuddämpad 308, och helst även subsonic, så det verkligen inte riskerar varken hundens eller min hörsel.
Imorgon blir det mer spårning. Vet inte riktigt vart, dock. Vi får se.
Vi testade med 22pistol (det var det mest högljudda vi förväntar oss använda i närheten av hunden) och hunden verkade inte bry sig nämnvärt.
Planen är, om hunden någonsin godkänns som eftersökshund, att skaffa en extremt ljuddämpad 308, och helst även subsonic, så det verkligen inte riskerar varken hundens eller min hörsel.
Imorgon blir det mer spårning. Vet inte riktigt vart, dock. Vi får se.
-
Nu måste jag fråga er vuxna.
La ut spåren vid 10-tiden. En del blod, trampa i det, dra klöven i det och sedan börja gå runt i skogen. Lite bloddroppar då och då. Det var ett skogsparti med mycket mossa och ovanför ett kalhygge. Droppade klöven på slutet och gick vidare vänster därifrån.
Kom dit vid 15-tiden med hunden. Tog av hunden vanliga kopplet och halsbandet och satte på "spårselen" och spårlinan.
Sök!
Hon började följa spåren typ 5-10 meter, medan sedan vandrade hon glatt vidare till stigen längs med kalhygget. Lite promenadstuk över det hela, luktar ungefär lika mycket som vid en vanlig promenad.
Nära klöven verkar det som hon får hon lukten på klöven och drar direkt tillbaka in till skogen och hittar klöven med jättemycket nosande. Beröm fick hon, även om hon inte följde spåren.
Är det normalt att skita i att följa spåret 100% och istället bara gå typ 10-15 meter vid sidan om på gångstigen, för att sedan hitta klöven ändå? Eller hade hon ren tur där på slutet?
La ut spåren vid 10-tiden. En del blod, trampa i det, dra klöven i det och sedan börja gå runt i skogen. Lite bloddroppar då och då. Det var ett skogsparti med mycket mossa och ovanför ett kalhygge. Droppade klöven på slutet och gick vidare vänster därifrån.
Kom dit vid 15-tiden med hunden. Tog av hunden vanliga kopplet och halsbandet och satte på "spårselen" och spårlinan.
Sök!
Hon började följa spåren typ 5-10 meter, medan sedan vandrade hon glatt vidare till stigen längs med kalhygget. Lite promenadstuk över det hela, luktar ungefär lika mycket som vid en vanlig promenad.
Nära klöven verkar det som hon får hon lukten på klöven och drar direkt tillbaka in till skogen och hittar klöven med jättemycket nosande. Beröm fick hon, även om hon inte följde spåren.
Är det normalt att skita i att följa spåret 100% och istället bara gå typ 10-15 meter vid sidan om på gångstigen, för att sedan hitta klöven ändå? Eller hade hon ren tur där på slutet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Om det är lite vind så kan doften vara bättre och högre upp i luften brevid spåret, såg det på min gamla tysk när jag tränad.
Man fick planera för vinden när man la spåret för han kunde gena bort halva spåret om man hade otur.
Om jag la spåret så spårade tanten och vise versa och detta för att undvika att man oavsiktligt skulle hjälpa hunden.
Man fick planera för vinden när man la spåret för han kunde gena bort halva spåret om man hade otur.
Om jag la spåret så spårade tanten och vise versa och detta för att undvika att man oavsiktligt skulle hjälpa hunden.
-
Jag upprepar mig en sista gång.
Börja träna hunden som man bör träna en spårhund.
Hunden har helt klart inte förstått vad som väntas av henne och det är inte hennes fel. Du har på tok för bråttom. Låna en bok eller gå en kurs om hur man tränar hundar att spåra och tänk på att du både har en äldre hund och en hund med kanske mindre jaktinstinkt i sig så du får räkna med betydligt mera träning än till exempel många jakthundsvalpar som har det i sig naturligt.
Som du gör nu kommer bara leda till frustration så väl för dig som för hunden. Finns ingen anledning att träna längre än 15-20m förrän du är säker på att hon klarar det 100% av gångerna oavsett vindriktning, spårtyp, vinklar och väder. Hon ska hitta fram med nosen i backen, inte i luften.
Börja träna hunden som man bör träna en spårhund.
Hunden har helt klart inte förstått vad som väntas av henne och det är inte hennes fel. Du har på tok för bråttom. Låna en bok eller gå en kurs om hur man tränar hundar att spåra och tänk på att du både har en äldre hund och en hund med kanske mindre jaktinstinkt i sig så du får räkna med betydligt mera träning än till exempel många jakthundsvalpar som har det i sig naturligt.
Som du gör nu kommer bara leda till frustration så väl för dig som för hunden. Finns ingen anledning att träna längre än 15-20m förrän du är säker på att hon klarar det 100% av gångerna oavsett vindriktning, spårtyp, vinklar och väder. Hon ska hitta fram med nosen i backen, inte i luften.
-
Korta sök, börja med mat inomhus så att hunden blir intresserad. Utveckla sen utomhus med blod, klövar etc men börja väldigt litet.