Kl 2 på natten ringde telefonen, en mopedist hade krockat med en älg nån kilometer hemifrån. Polisen som kom till platsen är själv jägare och har jämthundar, så denna gång gick det verkligt smidigt. Han berättade att ett ben var av, för han hittade nån benbit på vägkanten, sen fick jag en skärmdump med exakta platsen. I morse åkte jag dit för att ta mej en titt, moppen låg kvar i diket, ovanligt mycket älghår också. Kompisen kom med sin grålla, och vi släppte henne direkt från åkerkanten. Hon drog iväg och vi kollade spåren på åkern. Hittade snart lite benmärg, och det syntes tydligt att ena klöven bara dinglade med. Det visade sig snabbt att det var två älgar, så vi hann bli lite bekymrade att hunden skulle ta fel älg. Det dröjde inte länge förrän skallet dånade över skogen, så jag åkte iväg opp till skogs för att passa och kompisen började gå mot ståndskallet. Det sod lite galet till med tanke på att vi var bara två eftersöksjögare, man skulle ju helst inte vela skjuta jöttelångt från farbar väg. Plötsligt kom det ett sms : rätt djur, benet av, vad gör jag? Svarade i komradion att skjut om du kommer åt. 2min senare var det klart. Nu visade det sig att det inte var nåt problem att älgen låg rätt långt inne i skogen, för när vi passat den och skulle vända den så blodet skulle rinna ut, så märkte vi att pälsen knappt satt fast på den rätt magra lilla tjuren. Den gick lätt att klä av så den började likna en nakenhund, även små sår i skinnet. Det har skjutits några såna älgar i östra finland vet jag, även i sverige. Det bidde alltså korpmat av denna älg. Grabben som körde moppen hade nog nån beskyddare, endast lite skrubbspr och blånader.
Det mesta tyder på att älgen hade smittats av CWD
Eftersök trafikälg 1.5
- börje
Eftersök trafikälg 1.5
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta (RIP), Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta (RIP), Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
-
-
Re: Eftersök trafikälg 1.5
bra jobbat.tur att mopedisten kom undan så lätt kunde gått riktigt illa i värsta fall
. man ska ha ganska otur att lyckas med att krocka med en älg då man kör moppe
.

Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
Det är en del av den jag är.
Min livstil
-
Tråkigt med CWD. Vad händer nu? I Norge har de ju varit ganska drastiska.
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
- börje
Moppe mitt i natten, troligen dåligt lyse o troligen 80km/hfinnjägarn skrev:bra jobbat.tur att mopedisten kom undan så lätt kunde gått riktigt illa i värsta fall. man ska ha ganska otur att lyckas med att krocka med en älg då man kör moppe
.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Vähäsalon Penni (RIP)
Vähäsalon Penni (RIP)